ویدیو/ مقایسه جنگ‌های ایالات متحده با جنگ در افغانستان

ویدیو/ مقایسه جنگ‌های ایالات متحده با جنگ در افغانستان

جنگ افغانستان آنطور که انتظار می‌رفت آسان نبود و به طولانی‌ترین جنگ تاریخ امریکا مبدل شد. این جنگ، جان نزدیک به دو هزار و چهار صد نظامی امریکایی را گرفته است و بیش از ۲۰ هزار تن آنان را زخمی ساخته است.

کد خبر : ۶۱۵۴۵
بازدید : ۲۶۵۷
در هفتم ماه اکتبر سال ۲۰۰۱ میلادی، جورج بوش، رییس‌جمهور وقت امریکا دستور یک حمله گسترده نظامی را بر مواضع طالبان و شبکۀ القاعده در افغانستان صادر کرد. این حمله به تلافی از حملات یازده سیپتامبر در خاک امریکا که گفته می‌شود القاعده آن را سازماندهی کرده بود صورت گرفت و منجر به سقوط رژیم طالبان در کشور گردید.
ویدیو/ مقایسه جنگ‌های ایالات متحده با جنگ در افغانستان
جنگ در افغانستان در زمان ریاست جمهوری جرج بوش رخ داد

اما جنگ افغانستان آنطور که انتظار می‌رفت آسان نبود و به طولانی‌ترین جنگ تاریخ امریکا مبدل شد. این جنگ، جان نزدیک به دو هزار و چهار صد نظامی امریکایی را گرفته است و بیش از ۲۰ هزار تن آنان را زخمی ساخته است. با اعلام راهبرد تازه ایالات متحده در باره افغانستان از سوی دونالد ترمپ، نگاهی انداخته ایم به سیاست‌های سه رییس جمهور امریکا در باره این جنگ.

جورج بوش، رییس جمهور پیشین ایالات متحده خطاب به مردم این کشور گفته بود:"ارتش امریکا به دستور من، حمله‌هایی را بر آموزشگاه‌های القاعده و تاسیسات نظامی رژیم طالبان در افغانستان آغاز کرده اند. این حمله‌ها به هدف مختل ساختن روند کارگیری از افغانستان همچون پایگاهی برای حمله‌های هراس افگنانه و گرفتن توانایی‌های نظامی رژیم طالبان طرح ریزی شده اند. ".

اما این جنگ، آن چنان که در نخست انتظار می‌رفت به زودی به پایان نرسید، بل تا سال ۲۰۰۹ که جورج بوش در قدرت بود، هزاران غیرنظامی افغان و بیش از یک هزار و دو صد سرباز امریکایی در جنگ کشته شدند.

جنگ افغانستان، میراثی بود که به بارک اوباما رسید. شدت جنگ، او را وادار ساخت تا در راهبرد واشنگتن برای جنگ افغانستان تغییراتی بیاورد؛ افزایش چند ده هزاری نظامیان امریکایی.

بارک اوباما، رییس جمهور پیشین ایالات متحده گفته بود:"من به عنوان فرمانده کل نیرو‌های امریکایی فصیله کرده ام که منافع ملی ما در این است که سی هزار نیروی بیشتر امریکایی به افغانستان بفرستیم. "

اوباما، تعهد سپرده بود که پس از ۱۸ ماه، روند کاهش نیرو‌های امریکایی از افغانستان آغاز شود؛ اما اکنون دونالد ترمپ می‌گوید که بیرون شدن کامل نیرو‌های امریکایی از عراق یک اشتباه بزرگ بود که نباید در افغانستان تکرار شود.

به نظر می‌رسد که ترمپ، پایان زودهنگامی را برای این جنگ در نظر ندارد. دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده گفته است:"روزی، پس از تلاش‌های اثرگذار نظامی، شاید امکان ایجاد یک توافق سیاسی در افغانستان که شامل عناصر طالبان باشد فراهم شود؛ اما هیچ کسی نمی‌داند که این روز فرا خواهد رسید و اگر فرا برسد، کی خواهد بود. "

سه رییس جمهور ایالات متحده نتوانسته اند جنگ افغانستان را پایان دهند؛ روشن نیست که پس از انتخابات سال ۲۰۲۱ در ایالات متحده، آیا این جنگ به رییس جمهور بعدی هم به میراث خواهد ماند؟
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید