مصائب چاوشی بودن

مصائب چاوشی بودن

شاید اگر محسن چاوشی آهنگ اعتراضی نمی‌خواند، الان این حرف و حدیث‌ها هم در مورد انتشار آلبومش وجود نداشت. به هرحال انتشار خوزستان و همچنین پست‌های اینستاگرامی چاوشی و شاید مضمون آهنگ‌های آلبوم، دریافت مجوز "ابراهیم" را دشوار کرده است. خواننده‌ای که از زیرزمین شروع کرد و بعد از مدتی مجاز شد، دوباره به زیر زمین برمی‌گردد یا پرواز می‌کند؟

کد خبر : ۶۱۵۶۱
بازدید : ۲۱۲۳
مصائب چاوشی بودن
بهنام مظاهری | سه، چهار هفته پیش بود که خبر ممنوع الکار شدنش پخش شد. دلیلش هم واضح بود، پخش بدون مجوز آهنگ اعتراضی «خوزستان» و پست‌های مبهم اینستاگرامی چاوشی باعث شد تا خیلی‌ها فکر کنند او حالا دیگر ممنوع الکار شده.
تنها یک روز بعد از پخش این خبر بود که او از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد و مسئول واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی خبر را تکذیب کرد. ابوالفضل صادقی نژاد در این باره گفت: «درباره ممنوع الکاری آقای چاوشی چیزی به ما ابلاغ نشده است و البته ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که برای قطعه «خوزستان» هم از دفتر موسیقی وزارت ارشاد هیچ مجوزی صادر نشده است.»
قبل‌تر از آن على ترابی، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در گفتگو با سایت موسیقی ما گفته بود: «افرادی که برای تک قطعاتشان از این دفتر مجوز نمی‌گیرند و اقدام به انتشار آن می‌کنند، ممکن است کار خودشان دچار مشکل شود. طبق مقررات ما، تمام اهالی موسیقی، فعالیت هایشان باید در داخل کشور باشد. اگر این اتفاق رخ ندهد، مسائل بعدی به خودشان ارتباط دارد. به خصوص اینکه درباره برخی مسائل، خارج از دفتر موسیقی تصمیم گیری می‌شود.»

چاوشی، اما در ساعات انتهایی همان روز پستی در اینستاگرام خود منتشر و خبر ممنوع الکاری اش را رسما تکذیب کرد. او حالا به آخرین آلبومش «ابراهیم» فکر می‌کرد و مشغول تهیه و تولید مراحل نهایی اش بود. آلبومی که قرار بود به زودی مجوز بگیرد و در بازار پخش شود. آلبومی که طبق اعلام دفتر موسیقی، مردادماه سال گذشته برای مجوز ارسال شده بود و تا امروز هیچ پیگیری‌ای از سمت شرکت متقاضی نسبت به آلبوم «ابراهیم» انجام نشده بود. چند ترانه آن اصلاحیه خورده بود و به نظر نمی‌رسید چاوشی قصد داشته باشد اصلاحیه‌ها را اعمال کند.
حاشیه‌ها پیرامون البوم «ابراهیم» بالا گرفته بود. حالا دیگر مشخص نبود با این اظهارات، مهر مجوز دفتر موسیقی روی آلبوم «ابراهیم» بخورد یا نه. اما درست چند روز بعد از این اتفاقات چاوشی در اینستاگرام خودش پستی منتشر کرد و اعلام کرد: «در ابتدای فعالیتم بعد از شش سال تلاش برای دریافت مجوز و فعالیت به صورت رسمی در چهار چوب معین، همیشه تلاش کرده ام در اصول و قوانین حالا یا موافق یا بعضا مخالف سلایق شخصی ام جهت احترام قدم بردارم، اما حالا...
«من از مفصل این نکته مجملی گفتم
تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل»
نظر به پیگیری‌های مکرر تهیه کننده و مدیر اجرایی آلبوم «ابراهیم» تا این لحظه موفق به دریافت مجوزات از وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نشدیم. با توجه به وقفه طولانی مدت و احترام به مخاطبینم و جهت دل گرمی این روز‌های سخت به اتفاق تهیه کننده تصمیم به انتشار آلبوم در مردادماه گرفتیم. بدیهی است که تا تاریخ ۲۰مردادماه مثل ۹ ماه پیش منتظر می‌مانیم در غیر این صورت با احترام تقدیم خواهد شد.
شایان ذکر است آلبوم دارای کپی رایت بین المللی است و قوانین حق و حقوق مولفین و مصنفین رعایت خواهد شد. من غریبم و غریب را کاروانسرا لایق است...»
درست روز ۲۱ مرداد یک اتفاق عجیب افتاد. چاوشی دموی آلبوم «ابراهیم» را در صفحه شخصی اش گذاشت تا ضرب شصتی به ارشاد نشان داده باشد. على ترابی (مدیر دفتر موسیقی ارشاد) هم درست همان روز با موسیقی ما گفت و گویی کرد و در قسمتی از این مصاحبه در مورد آلبوم چاوشی گفت: «چند وقت پیش که برای نخستین بار، متوجه اعتراض محسن چاوشی در فضای مجازی شدم، شخصا خواستم ترانه‌ها را بررسی کنم تا ببینم چه کمکی می‌توانم انجام دهم. متأسفانه ترانه‌ها به لحاظ محتوایی مواردی دارند که به هیچ عنوان در چارچوب مقررات جاری دفتر موسیقی قابل تصویب نیستند و شک نکنید که تصویب چنین آثاری، تنها هیزم به آتش کسانی ریختن است که هیچ هدفی جز بدنام کردن موسیقی و موزیسین‌ها و ممانعت از فعالیت آن‌ها ندارند و بر مبنای تجربه بیش از یک دهه مسئولیت خود در این عرصه، با اطمینان می‌گویم که موجب ورود و برخورد نهاد‌های دیگر در موضوع می‌شود.»
اما غائله به همین جا ختم نشد و حالا شایعه دیگری در این روز‌ها قوت گرفته. شایعه‌ای که پس از درج یک کامنت از سمت چاوشی دهان به دهان می‌چرخد و فعلا هم خود چاوشی واکنشی نسبت به آن نشان نداده. متن کامنت چاوشی کوتاه و خلاصه بود: «وقتی خونه ات کوچیک شد عوضش کن، وقتی محلهات خسته ات کرد عوضش کن، وقتی شهر، کشورت خفه است، عوضش کن.»
این کامنت او به شدت در فضای مجازی دست به دست شد و حتی عده‌ای از آن به عنوان نشانه‌ای برای مهاجرت یاد کردند. با نگاهی به نکات مطرح نشده از زندگی حرفه‌ای محسن چاوشی طی سالیان اخیر، این شایعه هر لحظه بیشتر به واقعیت نزدیک می‌شود.
بنا به گفته یک منبع آگاه، چاوشی در چندسفر طولانی به ترکیه و چند کشور حاشیه خلیج فارس با مدیر برنامه‌های آرش لباف (خواننده ساکن آمریکا) دیدار و مذاکره داشت. می‌گویند مدیر برنامه‌های آرش لباف که یکی از مطرح‌ترین تهیه کننده‌های خارج از کشور است، پیشنهادی وسوسه انگیز و البته طولانی مدت به چاوشی ارائه کرده که حال با شرایط پیش آمده، به نظر می‌آید شایعه مهاجرت محسن چاوشی هرلحظه رنگ و بوی واقعیت به خود می‌گیرد.
اما با تمام این حرف‌ها این خبر در حال حاضر از سوی هیچ یک از نزدیکان محسن چاوشی تایید نمی‌شود؛ باید صبر کرد تا ببینیم آیا آلبوم «ابراهیم» طبق آنچه چاوشی پیش از این گفته، بدون مجوز وزارت ارشاد و دفتر موسیقی منتشر می‌شود؟ آیا چاوشی هم همانند شادمهر عقیلی بدون اجرای کنسرت از ایران خارج می‌شود؟ و شاید چندین سوال دیگر که به زودی پاسخ آن‌ها خواسته یا ناخواسته مشخص خواهد شد.
منبع: هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید