حکمرانی ساعت‌های هوشمند بر قلمرو فناوری

حکمرانی ساعت‌های هوشمند بر قلمرو فناوری

مؤسسه تحقیقاتی و پژوهشی IDC پیش‌بینی کرده است فروش فناوری‌های پوشیدنی اعم از ساعت، دستبند، ردیاب‌های مختلف و... در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ رشدی ۶.۲ درصدی خواهد داشت و درمجموع تا پایان سال‌جاری ۱۲۲.۶ میلیون گجت پوشیدنی در سراسر جهان به فروش می‌رسد.

کد خبر : ۶۲۷۹۸
بازدید : ۷۷۷
میترا جلیلی | یکی از بخش‌های فناوری که این روز‌ها بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته و انتظار می‌رود در آینده بازار مناسبی را از آن خود کند، فناوری‌های پوشیدنی ازجمله ساعت هوشمند، دستبند، گوشواره، ردیاب‌های سلامت و تناسب اندام، مچ بند، عینک، هدفون، لباس‌های هوشمند و... هستند. در تازه‌ترین گزارش مؤسسه پژوهشی IDC آمده است ارزش بازار فناوری‌های پوشیدنی تا سال ۲۰۲۲ از رقم ۵۱.۵۰ میلیارد عبور خواهد کرد.
حکمرانی ساعت‌های هوشمند بر قلمرو فناوری
اما در میان فناوری‌های پوشیدنی، کدام یک بیشترین سهم بازار را خواهد داشت؟ این گزارش نشان می‌دهد به عصر ساعت‌های هوشمند وارد شده‌ایم و این بخش در سال ۲۰۲۲ حدود نیمی از فناوری‌های پوشیدنی را شامل خواهند شد.

رشد دو برابری فروش ساعت‌های هوشمند
از کمپانی‌های مطرحی که در حوزه فناوری‌های پوشیدنی فعالیت دارند می‌توان به اپل، آدیداس، گارمین، فیت بیت، نایک، گوگل، سونی، سامسونگ و شیائومی اشاره کرد. بیشتر این فناوری‌های پوشیدنی می‌توانند درست مانند یک رایانه عمل کنند و اطلاعاتی ویژه درباره سلامت، دیتا‌هایی مربوط به عکس و فیلم و... را روی صفحه نمایش گوشی در اختیار کاربر قرار دهند. وقتی یک فناوری پوشیدنی به مچ خود دارید بهتر است بدانید که درواقع یک رایانه کوچک، اما پرکار را با خود حمل می‌کنید.

مؤسسه تحقیقاتی و پژوهشی IDC پیش‌بینی کرده است فروش فناوری‌های پوشیدنی اعم از ساعت، دستبند، ردیاب‌های مختلف و... در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ رشدی ۶.۲ درصدی خواهد داشت و درمجموع تا پایان سال‌جاری ۱۲۲.۶ میلیون گجت پوشیدنی در سراسر جهان به فروش می‌رسد.
این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۱۷، حدود ۱۱۵ میلیون دستگاه بوده است. محققان این مؤسسه معتقدند ساعت‌های هوشمند در آینده‌ای نزدیک به این روند رشد، شتاب خواهند بخشید پس اگر شما هم هنوز درباره خرید یک ساعت هوشمند شک و تردید دارید بهتر است بدانید که اکنون زمان خرید آن فرارسیده است.

بر اساس آخرین تخمین و پیش‌بینی محققان این مؤسسه، ساعت‌های هوشمند تا سال ۲۰۲۲، نیمی از بازار فناوری‌های پوشیدنی را به خود اختصاص خواهد داد و به بیان دیگر میزان فروش ساعت‌های هوشمند در ۴ سال آینده رشد دو برابری خواهد داشت. پژوهشگران این مؤسسه معتقدند دو برابر شدن فروش ساعت‌های هوشمند در جهان بدین معناست که تا سال ۲۰۲۲، تعداد ساعت‌های به فروش رسیده به رقم ۹۴.۳ میلیون دستگاه خواهد رسید.

صدرنشینی اپل
پژوهشگران مؤسسه تحقیقاتی IDC همچنین معتقدند فروش ساعت‌های هوشمند در سال ۲۰۱۸ به رشدی ۳۹ درصدی می‌رسد و به این ترتیب ۴۶.۲ میلیون دستگاه ساعت هوشمند در سال ۲۰۱۸ به فروش می‌رسد درحالی که این رقم در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۳ میلیون دستگاه بوده است.
اما ساعت‌هایی با کدام سیستم عامل بیشترین حکمرانی را در بازار فناوری‌های پوشیدنی خواهند داشت؟ محققان این مؤسسه پژوهشی به این موضوع نیز ورود کرده و یادآور شده‌اند که در این میان، ساعت‌های هوشمند اپل (اپل واچ) بخش عمده بازار را به خود اختصاص خواهند داد که البته دلیل عمده سبقت ساعت‌های اپل از سایر ساعت‌های هوشمند را می‌توان ساعت جدید اپل Watch Series ۴ دانست که بتازگی از آن رونمایی شده است.

ساعت‌های هوشمند اپل با سیستم عامل watchOS تا پایان سال‌جاری میلادی رقم ۲۱.۷ میلیون عدد فروش خواهند داشت در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۳۴.۲ میلیون دستگاه می‌رسد. اما این ارقام برای ساعت‌های هوشمند سامسونگ که با سیستم عامل تایزن فعالیت می‌کنند چه تعدادی است؟
طبق آنالیز و تحقیق پژوهشگران مؤسسه IDC، در سال ۲۰۱۸ حدود ۴ میلیون دستگاه ساعت با سیستم عامل تایزن به فروش می‌رسند در حالی که این ساعت‌ها رشدی نسبتاً مناسب خواهد داشت و میزان فروش این مدل از ساعت‌های هوشمند تا سال ۲۰۲۲ به ۵.۵ میلیون دستگاه خواهد رسید.

میزان فروش ساعت‌های اندرویدی گوگل هم در سال ۲۰۱۸ به حدود ۸.۷ میلیون می‌رسد در حالی که این تعداد در سال ۲۰۲۲ به رقمی معادل ۲۰.۹ میلیون دستگاه خواهد رسید. اما سریع‌ترین رشد فروش ساعت‌های هوشمند به ساعت‌هایی تعلق می‌گیرد که با سیستم عامل Android Wear کار می‌کنند.
پژوهشگران تخمین زده‌اند که این ساعت‌های هوشمند رشدی حدود ۵ برابری خواهند داشت و تعداد ساعت‌های به فروش رفته تا سال ۲۰۲۲ به ۱۹.۹ میلیون دستگاه می‌رسد در حالی که این رقم تا پایان ۲۰۱۸ حدود ۴.۴ میلیون دستگاه است. به این ترتیب ساعت‌های هوشمند اپل در سال ۲۰۲۲ از نظر فروش صدرنشین خواهند بود و پس از آن ساعت‌های اندرویدی گوگل قرار می‌گیرند. ساعت‌های با سیستم عامل Android Wear هم در ردیف سوم قرار دارند.

تحقیقات این مؤسسه همچنین نشان می‌دهد گجت‌هایی که از برخی اپ‌ها حمایت نمی‌کنند، چندان در بازار فناوری‌های پوشیدنی جهان جایی ندارند. همچنین طبق پیش‌بینی این مؤسسه، دستبند‌ها در چهار سال آینده رشد چندانی نخواهند داشت در حالی که سایر محصولات همچون هدفون‌ها که در زمره فناوری‌های پوشیدنی محسوب می‌شوند و همچنین لباس‌هایی مانند تی‌شرت‌های هوشمند، از رشدی مناسب در این بازه زمانی ۴ ساله (سال ۲۰۲۲) برخوردار خواهند بود.

انتظار می‌رود میزان فروش هدفون‌ها که در سال ۲۰۱۸ حدود ۲.۱ میلیون دستگاه است تا سال ۲۰۲۲ به ۱۲.۳ میلیون دستگاه برسد چرا که تولیدکنندگان این فناوری‌های پوشیدنی، ویژگی‌هایی همچون ردیابی، مربیگری، ترجمه همزمان و... را به آن‌ها افزوده‌اند.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید