عبور نرخ ارز و طلا از مرزهای روانی

عبور نرخ ارز و طلا از مرزهای روانی

درشرایطی که اونس جهانی طلا با افت ۳ دلار و ۸۹ سنتی به ۱۱۹۷ دلار رسیده بود، اما در بازار طلا و سکه ایران قیمت‌ها به پیروی از ارز صعودی بود. دراین روز بی‌سابقه‌ترین جهش‌های قیمتی درتاریخ فعالیت این بازار‌ها به ثبت رسید به‌طوری که هنگام تنظیم این گزارش سکه تمام طلا برای نخستین بار با عبور از مرز روانی ۵ میلیون تومان ۵۹۰ هزار تومان گران شد و به ۵ میلیون و ۵۲۱ هزار تومان رسید.

کد خبر : ۶۲۸۸۰
بازدید : ۱۳۹۵
سکه ۵/۵ میلیون تومان شد / هرگرم طلا به ۵۴۷ هزار تومان رسید/ دلار تا ۱۹ هزار تومان هم پیش رفت/ بورس هم ۱۸۰ هزار واحدی شد

سیاوش رضایی | تغییرات قیمتی چهارم مهر ماه جاری بی‌سابقه‌ترین روز را درتاریخ بازار ارز و طلا به ثبت رساند. یک روز پس ازسخنان تند ترامپ رئیس جمهوری امریکا علیه ایران و پاسخ قاطع رئیس جمهوری ایران که رشد هزار تومانی نرخ دلار را به دنبال داشت، قیمت‌ها در بازار ارز و طلا به پرواز درآمد.
عبور نرخ ارز و طلا از مرزهای روانی
ایران نوشت: درشرایطی که اونس جهانی طلا با افت ۳ دلار و ۸۹ سنتی به ۱۱۹۷ دلار رسیده بود، اما در بازار طلا و سکه ایران قیمت‌ها به پیروی از ارز صعودی بود. دراین روز بی‌سابقه‌ترین جهش‌های قیمتی درتاریخ فعالیت این بازار‌ها به ثبت رسید به‌طوری که هنگام تنظیم این گزارش سکه تمام طلا برای نخستین بار با عبور از مرز روانی ۵ میلیون تومان ۵۹۰ هزار تومان گران شد و به ۵ میلیون و ۵۲۱ هزار تومان رسید.
اما جهش سکه تمام طرح قدیم بیشتر بود به گونه‌ای که دریک روز ۸۵۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. دراین روز این نوع سکه به ۵ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان رسید. همچنین نیم سکه با تجربه نرخ ۲ میلیون و ۷۱۳ هزار تومان ۳۳۰ هزار تومان گرانتر از روز قبل شد و ربع سکه هم با جهش ۱۱۰ هزار تومانی برروی یک میلیون و ۴۲۲ هزار تومان ایستاد.
سکه گرمی که در بسیاری از روز‌ها ثابت باقی می‌ماند دراین روز ۲۰ هزار تومان بالا رفت و به ۷۰۲ هزار تومان رسید. درهمین زمینه محمد کشتی آرای عضو کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در گفتگو با تسنیم، در خصوص چرایی افزایش قیمت طلا و سکه در بازار طی روز‌های اخیر اظهار داشت: معمولاً فعل و انفعالات اقتصادی متأثر از مسائل سیاسی است؛ به همین دلیل بگو مگو‌های سیاسی تأثیر خود را در بازار اقتصادی می‌گذارد.
معمولاً بازار قیمت‌ها را از ساعت ۱۲ به بعد هر روز مشخص می‌کند، ولی دیروز اتفاقی که افتاد موجب شد تا قبل از ساعت ۱۱ ظهر قیمت‌ها بیرون بیاید.

این فعال در بازار طلا و ارز با اعلام این‌که تقاضای شدیدی برای خرید دلار و سکه و طلا از صبح امروز (چهارشنبه) به بازار وارد شده است، گفت: همین افزایش تقاضا قیمت ارز و قیمت طلا و قیمت سکه را افزایش داد. وی تأکید کرد که برای اولین بار رکورد‌های جدید قیمتی را در بازار طلا و ارز داشتیم که قبلاً حتی تصورش را هم نمی‌کردیم.

هرگرم طلا ۵۴۷ هزار تومان
دیروز علاوه بر انواع سکه نرخ طلا هم رکوردتازه‌ای را تجربه کرد. دراین روز و برای نخستین بار هر گرم طلای ۱۸ عیار به بیش از ۵۴۷ هزار تومان رسید که نسبت به روز سه‌شنبه ۵۷ هزار و ۷۹۰ تومان بیشتر بود.

پرواز قیمت‌ها در بازار ارز
در بازار ارز نیز قیمت تمام انواع ارز در برابر ریال با رشد شدیدی مواجه بود. دراین روز دلار با نوسان قیمتی شدیدی همراه بود. طی روز‌های اخیر با جو هیجانی که از دنیای سیاست وارد بازار‌ها شده قیمت‌ها در بازار ارز دستخوش تغییرات زیادی شده است به‌طوری که طی سه روز دلار از کانال ۱۵ هزار تومان به ۱۸ و ۱۹ هزار تومان رسید.

پس از تجربه دلار ۱۷ هزار تومانی در روز سه‌شنبه، دیروز نرخ این ارز و سایر ارز‌ها در بازار به رشد خود ادامه داد به‌طوری که درمیانه روز دلار از ۱۹ هزار تومان هم گذشت. دراین روز دلار با پرش بیش از ۲۳۰۰ تومانی خود را به بالای ۱۹ هزار و ۳۰۰ تومان رساند.
یورو نیز با رشدی سریع ۲ هزار و ۷۳۷ تومان گران شد و برروی نرخ ۲۲ هزار و ۶۹۲ تومان ایستاد. اما جهش پوند درمقایسه با این دو ارز بیشتر بود.
پوند با رشد ۳ هزار و ۱۶۶ تومانی به میانه ۲۵ هزار تومان رسید. همچنین درهم امارات دراین روز به ۵۲۶۰ تومان رسید که نشان دهنده رشد ۶۲۵ تومانی آن بود.
لیر ترکیه نیز با جهش ۴۴۰ تومانی نرخ ۳ هزار و ۱۳۳ تومان را به نمایش گذاشت. البته پس از گذشت چندساعت از ظهر شاهد افت قابل توجه قیمت‌ها در بازار بودیم به گونه‌ای که دلار به کانال ۱۷ هزار تومان، یورو به کانال ۲۱ هزار تومان و پوند به کانال ۲۳ هزار تومان بازگشت، اما دوباره به نرخ‌های بالا برگشت.

بورس بازار بهره‌مند از جهش ارز
درحالی که در بازار ارز و طلا قیمت‌ها صعودی بود، شاخص‌های بورس اوراق بهادار تهران هم رو به صعود گذاشت. دراین روز شاخص کل با افزایش ۶۰۱۷ واحدی به رقم ۱۸۰ هزار و ۶۳۵ واحد رسید که رشد ۳.۴۵ درصدی را به تصویر می‌کشد. بااین اتفاق بازدهی بورس از ابتدای سال‌جاری به ۸۷.۵ درصد رسید.
روزگذشته همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش ۵۸ واحدی بر روی رقم ۲ هزار و ۷۱ واحد متوقف شد. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران در حالی به بیش از یک هزارو ۵۷۳ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۴ میلیارد و ۵۶۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۲۸۳ هزار و ۴۵۴ نوبت داد و ستد بود.

تمام نیاز‌های ارزی خدماتی مردم از هفته آینده تأمین می‌شود
در این میان مهدی کسرایی‌پور مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: تمامی نیاز‌های ارزی خدماتی از هفته آینده درتعداد بیشتری از بانک‌ها به‌طور ویژه و به صورت حواله و اسکناس از طریق بانک مرکزی تأمین خواهد شد.
وی افزود: علاوه بر موارد فوق، تخصیص و تأمین ارز کالا‌های اساسی و دارو از محل منابع بانک مرکزی و سایر کالا‌ها از طریق سامانه نیما بدون وقفه ادامه دارد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید