رقابت نفس‌گیر هیوندای توسان، پژو ۳۰۰۸ و اشکودا کاروک

رقابت نفس‌گیر هیوندای توسان، پژو ۳۰۰۸ و اشکودا کاروک

دیزلی‌ها هنوز نمرده‌اند و در این کلاس خودرویی سهم مناسبی را به خود اختصاص داده‌اند بنابراین این پیشرانه‌ی جدید می‌تواند باعث افزایش فروش توسان شود؛ اما خب رقبای با استعدادی نیز وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به اشکودا کاروک با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری TDI قابل‌مقایسه با توسان اشاره کرد.

کد خبر : ۶۳۰۶۲
بازدید : ۱۴۵۷
سرعت حرکت بازار شاسی بلند‌ها به این معنی است که اگر خودروسازی خلاقیت نداشته باشد و یا درجا بزند در واقع یک حرکت رو به عقب را آغاز کرده و پس رفت داشته است.
هیوندای این را به خوبی می‌داند و به همین دلیل است که جدیدترین نسخه‌ی شاسی‌بلند میان‌سایز توسان را به‌روزتر کرده است. اگرچه تکنولوژی هیبریدی ملایم ۴۸ ولتی هیوندای در راه است، اما خودرویی که در تست حضور داشته از پیشرانه‌ی جدید ۱.۶ لیتری CRDi توربودیزل با قدرت ۱۱۳ اسب بخار سود می‌برد.

دیزلی‌ها هنوز نمرده‌اند و در این کلاس خودرویی سهم مناسبی را به خود اختصاص داده‌اند بنابراین این پیشرانه‌ی جدید می‌تواند باعث افزایش فروش توسان شود؛ اما خب رقبای با استعدادی نیز وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به اشکودا کاروک با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری TDI قابل‌مقایسه با توسان اشاره کرد.

دیگر حریف توسان پژو ۳۰۰۸ است که با پیشرانه‌ی جدید ۱.۵ لیتری توربودیزل BlueHDi در این مقایسه حاضر شده است. پژو و اشکودا از جمله بهترین‌های این کلاس هستند بنابراین تماشای رقابت آن‌ها با توسان جالب‌توجه خواهد بود. آیا توسان می‌تواند رقبای نام‌آشنای خود را شکست دهد؟ باهم آن را می‌فهمیم…

نام خودرو
هیوندای توسان ۱.۶ CRDi ۱۱۵ SE Nav
قیمت (پوند)
۲۵۳۴۵
پیشرانه
۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی ۱۱۳ اسب بخاری
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۱۱.۷

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)
۵.۳
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

هیوندای توسان به‌روز با پیشرانه‌ی توربودیزل جدیدی همراه شده است. این نسخه در میانه‌ی تریم‌های توسان قرار می‌گیرد. همین ابتدای کار باید به سیستم تعلیق و سواری توسان اشاره کرد که مناسب عمل کرده و دست‌انداز‌ها و ناهمواری‌ها با نرمی رد می‌کند.

همین خصیصه در سر پیچ‌ها نیز خود را نشان می‌دهد. شاسی بلند‌های خانوادگی ضرورتاً نیازی به دینامیک بودن ندارند، اما کنترل بدنه‌ی سست توسان خیلی باعث اعتمادبه‌نفس راننده نمی‌شود. فرمان نیز به طرز عجیبی حساس بوده، ولی فاقد حس لازم است. این فرمان سبک برای توسان مانور پذیری بهتر در فضا‌های تنگ را به ارمغان آورده است.

فقدان دینامیک سواری توسط پیشرانه نیز منعکس می‌شود هرچند هیچ‌یک از پیشرانه‌های حاضر در این مقایسه خیلی سریع نیستند. پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری توربودیزل جدید توسان نسبتاً نرم و اکثراً ساکت است. در برخی دور‌های پیشرانه شاهد صدای آن هستیم بنابراین گاهی اوقات ناله‌ی دیزلی به گوشتان خواهد رسید، اما از نظر صدای تولیدی در حد و اندازه‌های کاروک ارزیابی می‌شود.

توسان در شتاب گیری کندترین خودرو بوده و در بحث شتاب‌های بین دنده‌ای نیز پشت سر پژو قرار می‌گیرد؛ اما جایی که هیوندای بر پژو برتری دارد به نرمی تعویض دنده مربوط می‌شود. تعویض‌های توسان نرم‌تر و روان‌تر از ۳۰۰۸ حس می‌شود.
در کل توسان خودرویی نسبتاً راحت و آرامش‌بخش بوده، اما به سواری آن نباید امید‌های زیادی داشت. با توجه به اینکه رقبا در این بخش استعداد‌های زیادی دارند بنابراین توسان بیش از آنکه رتبه یک کلاس باشد تنها خودرویی توانا حس می‌شود.


نظرات آزمایش‌کنندگان
توسان دارای دستیار پایداری تریلر بوده بنابراین اگر شما به خودرو یک کاروان وصل کنید شاهد عملکرد خوب این سیستم خواهید بود. حداکثر ظرفیت یدک کشی توسان به ۱۴۰۰ کیلوگرم محدود شده که ۱۰۰ کیلوگرم کمتر از پژو ۳۰۰۸ می‌باشد.

نام خودرو
پژو ۳۰۰۸، ۱.۵ BlueHDi ۱۳۰ Allure
قیمت (پوند)

۲۷۲۰۰

پیشرانه
۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوی ۱۲۹ اسب بخاری
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۱۱.۵

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)
۵.۱
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)


پژو ۳۰۰۸ پیش از این برنده‌ی جایزه‌ی بهترین شاسی‌بلند میان سایز شده و هم‌اکنون با پیشرانه‌ای جدید وارد میدان شده است. رینگ‌های کوچک این خودرو تضمین‌کننده‌ی فرمان پذیری سریع هستند، اما این شاسی‌بلند برای سواری اسپورت طراحی نشده است. سیستم تعلیق پژو روی راحتی تمرکز داشته و بیشتر روی سواری نرم و هندلینگ متعادل مانور داده است.

افزایش ارتفاع خودرو به معنی بازه‌ی حرکتی زیاد سیستم تعلیق بوده که باعث می‌شود پژو در جاده‌های مخملی عملکرد جالبی نداشته باشد. اگرچه این خودرو پایدارتر از اشکودا است، اما مواجه شدن با دست‌انداز‌ها باعث انتقال لرزش‌ها به کابین می‌شود. کنترل فرمان در روی دست‌انداز‌ها خوب بوده، اما گاهی اوقات شاهد لرزش‌های زیاد هستیم.

چسبندگی این خودرو نیز برای هماهنگی سرعت با فرمان کافی بوده، ولی با افزایش سرعت تکان‌های بیشتری را شاهد خواهید بود. از نظر کنترل بدنه کاروک بر پژو ۳۰۰۸ برتری دارد.

با تمامی این تفاسیر، پیشرانه‌ی جدید ۳۰۰۸ نقطه‌ی قوت آن است. گشتاور ۳۰۰ نیوتون متری این پیشرانه باعث می‌شود پژو سریع‌تر از توسان باشد. پژو چندین سال است که اقدام به ساخت پیشرانه‌های دیزلی می‌کند بنابراین مصرف سوخت آن نیز بهتر از رقبا می‌باشد.

گشتاور کافی باعث افزایش انعطاف‌پذیری خودرو شده است. این یکی از بهترین مزیت‌های پژو می‌باشد. شما نیازی به کار زیاد با گیربکس ۶ سرعته دستی ندارید و همین موضوع باعث افزایش رفاه راننده می‌شود. خود گیربکس نیز اگرچه پذیرفتنی بوده، اما عالی نیست.

آرامش کابین در سرعت‌های بالا خوب بوده، اما صدای غرش پیشرانه‌ی دیزلی به گوش می‌رسد. سواری خودرو در بزرگراه نیز نسبتاً ریلکس است.

سیستم اطلاعات سرگرمی ۳۰۰۸ خوب بوده، اما کنترل‌های سیستم تهویه مطبوع در صفحه‌نمایش قرار داده شده‌اند بنابراین باید به منو‌ها بروید تا بتوانید دما یا سرعت فن را تنظیم کنید.

اشکودا کاروک

نام خودرو
اشکودا کاروک ۱.۶ TDI ۱۱۵ SE L. قیمت (پوند)

۲۵۵۷۵

پیشرانه
۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی ۱۱۳ اسب بخاری
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۱۱.۳

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)
۵.۹
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

۱۴۰

کاروک نیز یکی از بهترین‌های کلاس خود بوده و قبلاً توانسته پژو را شکست دهد، اما آیا این بار کاروک بازهم خواهد توانست از عهده‌ی ۳۰۰۸ و توسان تازه‌نفس‌تر برآید؟

اشکودا کاروک
این خودرو به خاطر پاسخ‌های تیز خود شناخته می‌شود. اشکودا در مقایسه با توسان نرم‌تر خودرویی سرزنده‌تر و هوشیار به نظر می‌رسد. فرمان این خودرو دقیق‌تر از هیوندای بوده و بالانس وزنی بهتری در مقایسه با ۳۰۰۸ دارد. شاسی کاروک چابکی بالاتری داشته، زیرا سیستم تعلیق آن کمی سفت‌تر از هر دو رقیب بوده و بنابراین تکان‌های بدنه‌ی آن در سر پیچ‌ها کمتر و راحتی‌اش نیز بیشتر است.

علیرغم کنترل بیشتر سیستم تعلیق، این خودرو ناهنجار یا خیلی سفت محسوب نمی‌شود. در واقع سیستم تعلیق این خودرو گا‌ها مثل ۳۰۰۸ لرزش را به کابین منتقل نمی‌کند.

پیشرانه‌ی کاروک در مقایسه با دو رقیب دیگر صدای بیشتری دارد. البته عملکرد آن با اینکه بهترین نمونه‌ی گروه فولکس‌واگن نیست پذیرفتنی می‌باشد.

نقطه قوت کاروک توازن بین سواری و هندلینگ بوده و پیشرانه در مرتبه‌ی پایین‌تر قرار می‌گیرد، اما خب این نقطه‌ضعف اشکودا خیلی به چشم نمی‌آید.

پکیج سرویس دو ساله‌ی کاروک ۲۷۹ پوند قیمت داشته و ارزان‌قیمت است. این پکیج ارزان‌تر از پیشنهاد سه‌ساله‌ی پژو با پرداخت ۱۳ پوند در ماه می‌باشد.

قضاوت نهایی

رتبه اول: اشکودا کاروک
پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری کاروک نقطه‌ضعف واضح این خودرو بوده، اما در تمامی جنبه‌های دیگر، کاروک بهترین شاسی‌بلند خانوادگی کلاس خود است. اگرچه ما هنوز هم پیشرانه‌ی بنزینی ۱.۵ لیتری را انتخاب می‌کنیم، اما پیشرانه‌ی دیزلی هم پرفورمنس مناسب و مصرف سوخت کمی دارد. فضای کابین زیاد به همراه راحتی و دینامیک بالا و همچنین کیفیت و تجهیزات زیاد باعث شده‌اند کاروک هنوز هم پادشاه این کلاس باشد.

رتبه دوم: پژو ۳۰۰۸
اگر پژو ارزان‌تر بود شاید رتبه‌ی اول را به خود اختصاص می‌داد، زیرا ترکیب بهتر پیشرانه و کابینی دوست‌داشتنی را ارائه می‌کند. این خودرو کاربردی بوده و هزینه‌های مالکیت کمی دارد. به این موارد باید راحتی و تجهیزات زیاد و همچنین دینامیک قابل‌احترام را اضافه کرد؛ اما پژو گران‌تر از کاروک بوده و بنابراین در رتبه‌ای پایین‌تر قرار می‌گیرد.

رتبه سوم: هیوندای توسان
این نسخه از توسان در مقایسه با مدل‌های قبلی بهبود یافته، اما پیشرفت‌های آن برای پیروزی در برابر دو نمونه از بهترین رقبا کافی نبوده است. هیوندای در سال‌های نه چندان دور برندی ارزان قیمت بود، اما هم‌اکنون حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اگرچه خودرویی همچون توسان به‌روز شده خوب بوده، اما فاقد فاکتور‌های لازم برای پیشرو بودن در کلاس خود می‌باشد.
منبع: پدال
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید