ترند‌های مجازی هفته؛ پرتاب موشک، سقوط دلار

ترند‌های مجازی هفته؛ پرتاب موشک، سقوط دلار

این هفته فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از صبح روز دوشنبه به تسخیر دو خبر مهم درآمد.: سوریه؛ حمله موشکی سپاه به مقر تروریست‌ها. تهران؛ روند کاهش دلار

کد خبر : ۶۳۱۹۶
بازدید : ۱۰۶۳
ترند‌های مجازی هفته؛ پرتاب موشک، سقوط دلار
این هفته فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از صبح روز دوشنبه به تسخیر دو خبر مهم درآمد. همزمان با انتشار اخباری درباره حمله موشکی سپاه به مقر تروریست‌ها در سوریه، در تهران هم قیمت دلار روند کاهشی خود را آغاز کرد و تا عصر همان روز دست کم ۴ هزار تومان از ارزش دلار در بازار آزاد کم شد.
یک هفته پس از حمله تروریستی به رژه نیرو‌های مسلح در اهواز در ساعت دو بامداد نهم مهرماه، یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران، طی عملیاتی با نام «ضربت محرم» و با رمز «یا حسین (ع)» محل استقرار و تجمع تروریست‌های تکفیری در سوریه (منطقه البوکمال در شرق فرات) را با ۶ فروند موشک بالستیک مورد هدف ضربات مرگبار قرار داد و متعاقبا ۷ فروند پهپاد رزمی این نیرو، مقر‌های تجمع و پشتیبانی تروریست‌ها را بمباران کردند.
همزمان با این حمله موشکی، کاربران اصولگرای فضای مجازی با ساخت هشتگ‌های # گوشمالی_سخت، # سپاه_مچکریم، # انتقام_موشکی، # اقتدار و # ضربت_محرم، نسبت به این واقعه واکنش نشان دادند.


پیش از این مقامات ارشد نظامی و امنیتی کشور نسبت به انتقامی سخت از دشمن هشدار داده بودند. در همین رابطه مقام معظم رهبری پس از شهادت مظلومانه چندین نفر از هموطنانمان در اهواز تاکید کردند که گوشمالی سختی به تروریست‌ها خواهیم داد.
پس از عملیات موشکی، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: «همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند: دشمنان ما اگر یکی بزنند ده تا می‌خورند. تروریست‌ها در عملیات اخیر خود در اهواز از فشنگ استفاده کردند و ما با موشک جوابشان را دادیم.» صفحه منتسب به سرلشکر باقری در اینستاگرام هم ساعتی قبل از حمله موشکی به مقر تروریست‌ها در البوکمال سوریه با اشاره به آیه‌ای از قرآن نوشته بود: «وَسَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا‌ای مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ - (و آنان که ظلم و ستم کردند به زودی خواهند دانست که به چه کیفرگاهی باز می‌گردند).»
ترند‌های مجازی هفته؛ پرتاب موشک، سقوط دلار
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده اسبق سپاه در توییتی نوشت: «حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر تروریست‌های اهواز، تلنگری به این جنایتکاران بود. اما گوشمالی اصلی در راه است.»
در این میان برخی از فعالان مجازی که بیشتر خواهان براندازی نظام هستند نسبت به اقتدار موشکی سپاه واکنش‌هایی منفی داشته و مدعی شدند که یکی از موشک‌ها به خطا رفته و در کرمانشاه سقوط کرده است.
در پی این شایعات، استاندار کرمانشاه این ادعا را بلافاصله تکذیب کرد و گفت: مطلقا اتفاقی در این منطقه رخ نداده است.
سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس هم در واکنشی اینستاگرامی به آیه‌ای از قرآن اشاره کرد و نوشت «وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللهَ رَمى».
در همین حال برخی از سایت‌ها هم تصویری از یک موشک سپاه منتشر کردند که روی بدنه آن شعار‌های مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آل‌سعود نوشته شده بود. نتانیاهو در واکنش به حمله موشکی گفت: «شعار مرگ بر اسرائیل درج شده بر موشک‌ها، اهداف ایران علیه اسرائیل را آشکار می‌کند».
بازتاب در رسانه‌های جهان
پایگاه خبری المیادین تاکید کرد که این حمله پاسخی مستقیم از سوی ایران برای آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی است و روی موشک‌ها عبارت‌هایی نظیر «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آل سعود» درج شده بود.
خبرنگار شبکه المیادین همچنین گزارش داد که ایران با این حمله به مقر تروریست‌ها واقع در شرق فرات می‌خواست پیام‌هایی را به کشور‌های حامی گروه‌های تروریستی بدهد. علاوه بر اینکه هواپیما‌های بدون سرنشین نیز لحظه هدف قرار دادن مواضع تروریست‌ها در منطقه البوکمال را ثبت کردند.
خبرگزاری رویترز نیز با اعلام خبر عملیات موشکی سپاه پاسداران علیه مقر تروریست‌ها در سوریه آن را واکنشی به حمله تروریستی هفته گذشته در اهواز دانسته است.
پایگاه خبری شبکه المنار نیز با درج فیلمی از این حمله تاکید کرد که ایران به تجاوز صورت گرفته در عملیات تروریستی اهواز واکنش نشان داد و مواضع تروریست‌ها در شرق فرات را هدف حملات موشکی خود قرار داد. پایگاه خبری العهد نیز تاکید کرد که ایران انتقام خون شهدای خود را گرفت و موشک‌های بالستیک این کشور منطقه شرق فرات را به لرزه درآورد. این گزارش به نقل قولی از رسانه‌های خبری ایرانی پرداخت و تاکید کرد که موشک‌های مذکور از شهر کرمانشاه شلیک شده و با دقت بسیار بالا اهدافی را در شهر البوکمال در شرق فرات هدف قرار داد.
شبکه خبری سی ان ان گزارش داد که ایران حمله موشکی را به منطقه شرق فرات ضد تروریست‌های عامل حمله اهواز انجام داده است. این سایت نوشت که این حمله بامداد دوشنبه ضد مقر عناصری صورت گرفت که ایران آن‌ها را «گروه‌های تروریستی» توصیف کرده است!
شبکه خبری العربیه نیز به انتشار این خبر به نقل از رسانه‌های رسمی ایرانی بسنده کرده و به نقل از سایت سپاه نیوز نوشت که مقر فرماندهی مسئولان عامل جنایت تروریستی اهواز در شرق فرات با موشک‌های بالستیک نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدف قرار گرفت
. پایگاه خبری الیوم السابع مصر نیز تصاویری از این حمله را منتشر کرد. این سایت اینترنتی نیز به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم نوشت که حمله مذکور باعث هلاکت و زخمی شدن تعدادی از سرکردگان و عناصر این گروه‌های مسلح شده است.
خبرگزاری فرانسه ، شبکه خبری فرانس ۲۴ و رسانه‌های رژیم صهیونیستی از جمله دبکافایل و تایمز اسرائیل نیز به مخابره خبر انتقام سپاه از عاملان حمله تروریستی اهواز پرداخته‌اند.
دلار
ترند‌های مجازی هفته؛ پرتاب موشک، سقوط دلار
اما این همه ماجرا در فضای مجازی نبود. اواسط روز دوشنبه در حالی‌که فضای مجازی آکنده از پست‌های کاربران درباره اقدام موشکی سپاه شده بود، همزمان هشتگ‌های # سقوط_دلار و # نه_به_دلار_نه_به_دلال در توییتر فعال شد که اخبار مربوط به کاهش قیمت‌های دلار را دنبال می‌کرد. هر چه به زمان عصر نزدیک می‌شد بر تعداد فروشندگان بازار ارز هم افزوده شد و در کانال‌ها و گروه‌های خبری، تصاویری از ازدحام فروشندگان دلار‌های خانگی در مقابل صرافی‌ها منتشر شد.
برخی از کاربران اصولگرای فضای مجازی مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت دلار را سه گانه موشک، اعدام مفسدان اقتصادی و زمزمه‌های عدم تصویب اف‌ای‌تی‌اف در مجلس عنوان کردند. اما برخی دیگر از کاربران هم، اختیارات ارزی جدید بانک مرکزی، جو مثبت مجلس برای تصویب اف‌ای‌تی‌اف و برقراری کانال بانکی و مبادله پولی با اروپا را از دلایل اصلی سقوط قیمت دلار می‌دانستند.
در این میان برخی از کاربران از جمله وزیر ارتباطات هم به نقش مثبت رسانه‌های مجازی و کمپین‌های مردمی در کاهش قیمت دلار اشاره کردند.
منبع: دنیای اقتصاد، فرارو
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید