ویدیو/ واکنش رسانه‌های خارجی به قتل جمال خاشقچی

ویدیو/ واکنش رسانه‌های خارجی به قتل جمال خاشقچی

شبکه الجزیره به نقل از منابع آگاه گزارش داد که جسد جمال خاشقچی روزنامه نگار مشهور سعودی در یکی از مناطق استانبول ترکیه پیدا شده است. گزارش‌های اولیه پلیس ترکیه حاکی است که «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود داخل کنسولگری عربستان در ترکیه کشته شده است.

کد خبر : ۶۳۳۰۱
بازدید : ۳۷۲۳
منابع خبری می‌گویند که جسد «جمال خاشقچی» روزنامه نگار مشهور سعودی در یکی از مناطق استانبول ترکیه کشف شده است. شبکه الجزیره به نقل از منابع آگاه گزارش داد که جسد جمال خاشقچی روزنامه نگار مشهور سعودی در یکی از مناطق استانبول ترکیه پیدا شده است.
ویدیو/ واکنش مقامات ترکیه‌ای به قتل جمال خاشقچی
گزارش‌های اولیه پلیس ترکیه حاکی است که «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود داخل کنسولگری عربستان در ترکیه کشته شده است. خبرگزاری رویترز با گزارش این خبر به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که وی ترور شده و جسدش از کنسولگری به بیرون منتقل شده است

یکی از این منابع آگاه گفت: «ارزیابی اولیه پلیس ترکیه این است که آقای خاشقجی داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است. ما معتقدیم این قتل با برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفته و جسد او به بیرون از کنسولگری منتقل شده است.«

این در حالی است که کنسولگری عربستان سعودی در استانبول حضور خاشقجی در کنسولگری را تکذیب کرده است. «یاسین اکتای» مشاور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه شنبه شب در واکنش‌ به ناپدید شدن «جمال خاشقچی» منتقد سیاسی رژیم سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول گفت که «آنچه علیه خاشقجی صورت گرفته، جنایت است.»

وی در ادامه خواستار محاکمه عاملان ناپدید شدن منتقد سیاسی سعودی شد و تاکید کرد که ورود خاشقچی به کنسولگری عربستان روشن است، اما هیچ نشانه‌ای درباره خروجش از ساختمان کنسولگری وجود ندارد.

اکتای خاطر نشان کرد که دوربین‌های کار گذاشته شده در ساختمان کنسولگری، ورود خاشقجی را ثبت کرده است اما نشانی از خروجش نیست. مشاور اردوغان افزود: این احتمال وجود دارد که خاشقچی با خودروی سفارت به مکان دیگر منتقل شده باشد.

«خدیجه ازرو»، نامزد خاشقچی چهارشنبه هفته گذشته به رسانه‌های ترکیه گفت که نامزدش برای انجام دادن کارهای ازدواجشان به کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول رفته و بیرون نیامده است. وی گفت که نامزدش از سوی دولت سعودی «ربوده شده» و این دولت مسئول جان او است.
جمال خاشقچی کیست؟
جمال خاشقچی پیشتر در فهرست افراد بازداشتی تحت تعقیب توسط بن سلمان، ولی عهد سعودی قرار گرفته بود، لذا برخی از فعالان در صفحه توئیتر خود نوشتند که وی به دستور بن سلمان ربوده شده است.
خاشقجی ۵۹ ساله یک روزنامه نگار، گزارشگر خارجی، سردبیر و مقاله نویس سعودی قدیمی و با تجربه است که آثارش در گذشته در پادشاهی آل سعود که بیش از حد محافظه‌کار است بسیار جنجالی و مناقشه آمیز محسوب می‌شدند. پس از آنکه محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان و جانشین ملک سلمان ۸۲ ساله برگزیده شد، وی در تبعیدی خودخواسته به آمریکا سفر کرد.
واکنش مقامات ترکیه‌ای ترور و کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار
ارزیابی‌های اولیه پلیس ترکیه حاکی است که «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود داخل کنسولگری عربستان در ترکیه کشته شده است. خبرگزاری رویترز با گزارش این خبر به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که وی ترور شده و جسدش از کنسولگری به بیرون منتقل شده است.
ویدیو/ واکنش مقامات ترکیه‌ای به قتل جمال خاشقچی
متهم اصلی پرونده جمال خاشقجی
خاشقجی به عنوان یکی از همکاران واشنگتن پست مقالاتی را درباره عربستان سعودی نوشت که شامل انتقاد از جنگش در یمن، اختلافات دیپلماتیک اخیرش با کانادا و بازداشت فعالان حقوق زنان به دنبال صدور اجازه رانندگی به زنان در این کشور می‌شد.

خاشقجی در یکی از مقالات خود مورخ ۲۱ مه برای روزنامه واشنگتن پست نوشت: این بازداشت‌ها مخمصه و وضع خطرناکی را که همه شهروندان عربستان سعودی با آن مواجه هستند، نشان می‌دهد. از ما خواسته شده تا امید آزادی سیاسی را رها کنیم و درباره این بازداشت‌ها و ممنوعیت‌های سفر که نه تنها منتقدان بلکه خانواده‌های آنها را نیز تحت تاثیر قرار داده سکوت اختیار کنیم. آنها انتظار دارند که ما این اصلاحات اجتماعی و ولیعهد عربستان را به شدت تحسین کنیم و از نزدیک شدن به شهروندان سعودی پیشگام که دهه‌ها پیش جرات کرده‌اند و به این مسائل پرداختند، اجتناب کنیم.
ویدیو/ واکنش مقامات ترکیه‌ای به قتل جمال خاشقچی
اینفو گرافی جمال خاشقجی

یکی از این منابع آگاه گفت: «ارزیابی اولیه پلیس ترکیه این است که آقای خاشقجی داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است. ما معتقدیم این قتل با برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفته و جسد او به بیرون از کنسولگری منتقل شده است. «این در حالی است که کنسولگری عربستان سعودی در استانبول حضور خاشقجی در کنسولگری را تکذیب کرده است.

«یاسین اکتای» مشاور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه شنبه شب در واکنش به ناپدید شدن «جمال خاشقچی» منتقد سیاسی رژیم سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول گفت که «آنچه علیه خاشقجی صورت گرفته، جنایت است.»

وی در ادامه خواستار محاکمه عاملان ناپدید شدن منتقد سیاسی سعودی شد و تاکید کرد که ورود خاشقچی به کنسولگری عربستان روشن است، اما هیچ نشانه‌ای درباره خروجش از ساختمان کنسولگری وجود ندارد.

اکتای خاطر نشان کرد که دوربین‌های کار گذاشته شده در ساختمان کنسولگری، ورود خاشقجی را ثبت کرده است، اما نشانی از خروجش نیست.

مشاور اردوغان افزود: این احتمال وجود دارد که خاشقچی با خودروی سفارت به مکان دیگر منتقل شده باشد. «خدیجه ازرو»، نامزد خاشقچی چهارشنبه هفته گذشته به رسانه‌های ترکیه گفت که نامزدش برای انجام دادن کار‌های ازدواجشان به کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول رفته و بیرون نیامده است. وی گفت که نامزدش از سوی دولت سعودی «ربوده شده» و این دولت مسئول جان او است.
ویدیو/ واکنش مقامات ترکیه‌ای به قتل جمال خاشقچی
خاشقجی اصلی سیاست‌های عربستان سعودی بود
نابودی منتقدان عربستان سعودی
خاشقجی به شدت نسبت به سرکوب مخالفان و ساکت کردن منتقدان توسط ولیعهد عربستان سعودی معترض بود. اسفندماه گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره گفته بود: «حالا که با هم صحبت می‌کنیم، تعداد زیادی از روشنفکران و روزنامه نگاران سعودی در بازداشت به سر می‌برند.
ویدیو/ واکنش مقامات ترکیه‌ای به قتل جمال خاشقچی
نسبت به اصلاحات ولیعهد انتقادی مطرح کند
هیچ کس جرات نمی‌کند سخنی بگوید و نسبت به اصلاحات ولیعهد انتقادی مطرح کند، برای او خیلی مفیدتر است که جای نفس کشیدنی برای منتقدان باز کند، برای روشنفکران سعودی، نویسندگان سعودی و رسانه‌های سعودی تا بتوانند گفت: وگو و رایزنی کنند.» این خبرنگار شناخته شده سعودی پیش از اینکه بتواند مقام‌های کشورش را به باز کردن فضای نقد و گفت: وگو راضی کند، خودش یکی از قربانیان سرکوب شده است. به نظر می‌رسد خاشقجی تازه‌ترین قربانی اقدامات ولیعهد عربستان سعودی برای سرکوب مخالفان و منتقدانش باشد.
منبع: العالم، رویترز، سی ان ان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید