تیلور سویفت و کانیه وست؛ تاریخچه یک دشمنی

تیلور سویفت و کانیه وست؛ تاریخچه یک دشمنی

وست جلوی چشم میلیون‎ها تماشاچی گفت: " تیلور، واقعا برایت خوشحالم. می‌گذارم حرف‎هایت را تمام کنی، اما موزیک ویدئوی بیانسه یکی از بهترین‌های تاریخ بود. یکی از بهترین‌های تاریخ! " در این لحظه دوربین بیانسه را نشان داد که با ناباوری شاهد ماجرا بود. بعد از آن حاضران در سالن شروع کردند به هو کردن و طبق گزارش‎ها سویفت که کاملا گیج به نظر می‎رسید در حال گریه سن را ترک کرد.

کد خبر : ۶۳۶۲۷
بازدید : ۲۲۲۶۰
تیلور سویفت و کانیه وست؛ تاریخچه یک دشمنی
این دو خواننده در انتخابات میان دوره‎ای ۲۰۱۸ از دو حزب مخالف حمایت می‎کنند

کمتر کسی این روز‌ها از کشمکش‎های گاه و بی‌گاه تیلور سویفت و کانیه وست، دو ستاره سرشناس موسیقی بی‎خبر است، این بار، اما انگار این دشمنی شکلی سیاسی به خود گرفته است.

سویفت که مدت‌ها از بیان مواضع سیاسی خود سر باز می‎زد، در آستانه انتخابات میان دوره‌ای آمریکا از دو نامزد حزب دموکرات تنسی، شهر زادگاهش حمایت کرده است. این در حالی است که کانیه وست هرگز از بیان پشتیبانی خود از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ابایی نداشته و حتی به تازگی در کاخ سفید با او ملاقات کرده است.

موضع‌گیری سیاسی اخیر این دو خواننده آمریکایی، اما در این کشور سر و صدای زیادی راه انداخته و توجه‌ها را به سوی مسأله درگیری شخصیت‌های معروف با سیاست جلب کرده است.

این مطلب نگاهی دارد به تاریخچه دشمنی این دو ستاره که تا حدی هم سورئال به نظر می‌رسد:


۲۰۰۹: وقتی جرقه دشمنی زده شد
همه چیز از سپتامبر ۲۰۰۹ شد، در جریان مراسم جوایز ام‌تی‌وی در سالن "ریدیو سیتی میوزیک ".


تیلور سویفت و کانیه وست؛ تاریخچه یک دشمنی
تیلور سویفت سال ۲۰۰۹ برای اولین بار جایزه بهترین موزیک ویدئوی ام‌تی‌وی را دریافت کرد

سویفت ۱۹ ساله توانست با ویدیوی ترانه خود به نام " تو به من تعلق داری" از بیانسه جلو بزند و جایزه بهترین موزیک ویدیو در بخش خوانندگان زن را از آن خود کند. او بعد از دریافت جایزه خود مشغول سخنرانی بود که کانیه وست روی سن پرید و نگذاشت ادامه دهد.

وست جلوی چشم میلیون‎ها تماشاچی گفت: " تیلور، واقعا برایت خوشحالم. می‌گذارم حرف‎هایت را تمام کنی، اما موزیک ویدئوی بیانسه یکی از بهترین‌های تاریخ بود. یکی از بهترین‌های تاریخ! "

در این لحظه دوربین بیانسه را نشان داد که با ناباوری شاهد ماجرا بود. بعد از آن حاضران در سالن شروع کردند به هو کردن و طبق گزارش‎ها سویفت که کاملا گیج به نظر می‎رسید در حال گریه سن را ترک کرد.

کمی بعد در این مراسم بیانسه از سویفت دعوت کرد روی سن بیاید و حرف‎هایش را بزند.

دو روز بعد سویفت در برنامه "جی لنو" گفت: حرکت وست بی‌ادبانه بوده است.

وست بار‌ها برای این کار خود عذرخواهی کرد، اما آن لحظه برای همیشه در تاریخ ثبت شد. حتی باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا هم او را به خاطر این کار سرزنش کرد و گفت: کارش "احمقانه" بوده است.

۲۰۱۰: عذرخواهی کانیه
سپتامبر ۲۰۱۰، وست یک بار دیگر در توییتر از سویفت معذرت خواست و بعد حساب خود را بست. او در این پست جنجالی نوشت برای او یک ترانه هم سروده است.

چند روز بعد، اما سویفت در مراسم جوایز ام‎تی‎وی برای اولین بار ترانه‎ای را اجرا کرد که آشکارا به وست کنایه می‎زد. او در ترانه "بی‌گناه" خود می‎خواند: "۳۲ ساله‎ای و هنوز در حال بزرگ شدن ... این که تو که هستی به کار‌هایی که انجام داده‎ای ربط ندارد ... تو هنوز یک بی‎گناهی. "

بعد از این اتفاق وست سویفت را متهم کرد که از اتفاقات مراسم جوایز ام‌تی‎وی سال گذشته برای تبلیغ به نفع خودش استفاده کرده است. ظاهرا وست از عذرخواهی پشیمان شده بود.

۲۰۱۳: کانیه عذرخواهی‎اش را پس گرفت
وست چند روز پیش از تولد اولین فرزندش (فرزند او و کیم کارداشیان)، مصاحبه‎ای مفصل با روزنامه نیویورک تایمز انجام داد و گفت: در مورد ماجرای سویفت اصلا احساس پشیمانی نمی‎کند.

تیلور سویفت و کانیه وست؛ تاریخچه یک دشمنی
وست و کیم کارداشیان
او گفت: "اگر کسی در این مصاحبه به دنبال شنیدن یک عذرخواهی صریح و پر و آب و تاب است، بهتر است همین الان دست از خواندن بکشد. "

او همچنین گفت: عذرخواهی‎های قبلی را "تحت فشار اطرافیانش " انجام داده است.


۲۰۱۵: دوستان خوب؟
سال ۲۰۱۵ به نظر می‎آمد این دو ستاره دیگر دشمنی را کنار گذاشته‌اند. وست گفت: قصد دارند با هم کار کنند و حتی کارداشیان به همراه خواهرش کندال در کنسرت سویفت در لندن حاضر شد.

در مراسم جوایر ام‎تی‎وی آن سال، سویفت موقع اهدای جایزه ویژه به وست، به شوخی ادای کاری که او سال ۲۰۰۹ روی سن کرده بود را درآورد.

وست در صحبت‎هایش بعد از دریافت جایزه گفت: قصد دارد سال ۲۰۲۰ نامزد ریاست جمهوری شود و سویفت هم بعد از آن به شوخی در شبکه‎های اجتماعی نوشت شریک انتخاباتی او خواهد شد.

۲۰۱۶: از سرگیری دشمنی
وقتی وست در فوریه ۲۰۱۶ ترانه "معروف" خود را منتشر کرد، اوضاع کاملا عوض شد؛ ترانه‎ای که حالا دیگر بیشتر بدنام است.

در این ترانه آمده: " به نظرم من و تیلور باید با هم بخوابیم ... چرا؟ چون من این هرزه را معروف کردم. "

این خط از ترانه انتقاد‌های زیادی را به دنبال داشت. وست، اما در دفاع از خود در توییتر نوشت قصد ستایش این ستاره پاپ را داشته و در واقع او هم با آن موافق بوده است: " به تیلور زنگ زدم و در مورد این خط از ترانه یک ساعت با هم حرف زدیم. به نظرش با مزه آمد و آن را تأیید کرد. "

با این حال وکلای تیلور سویفت به شدت از این ماجرا انتقاد کردند و گفتند او از خطی که کلمه "هرزه" (bitch) در آن به کار رفته خبر نداشته و به کانیه هشدار داده این ترانه پیامی به شدت زن‎ستیزانه خواهد داشت.

تیلور سویفت و کانیه وست؛ تاریخچه یک دشمنی
سال ۲۰۱۵ رابطه این دو ستاره به نظر خوب می‎آمد

چند هفته بعد سویفت با آلبوم "۱۹۸۹" خود برنده جایزه آلبوم سال گرمی شد. او موقع سخنرانی بعد از دریافت این جایزه وست را از طعنه و کنایه بی‎نصیب نگذاشت: " در طول مسیر افرادی هستند که می‎خواهند دستاوردهایتان را کوچک جلوه دهند یا به همه القاء کنند اعتبار شهرت و موفقیت شما مال آن‌هاست. اما اگر فقط روی کارتان تمرکز کنید و اجازه ندهید آن‎ها از مسیر منحرف‌تان کنند، وقتی به جایی که می‎خواهید می‎رسید، به اطرافتان نگاه می‏کنید و پی می‎برید خودتان و کسانی که عاشق‎تان هستند شما را به اینجا رسانده‌اند؛ و این بهترین حس در دنیا خواهد بود. "

ژوئیه همان سال، کارداشیان در مصاحبه با مجله "جی‎کیو" دوباره ادعا کرد که سویفت با متن ترانه معروف کاملا موافق بوده:" او ناگهان تصمیم گرفت طوری رفتار کند که انگار موافق نبوده. همسرم خیلی بد و بیراه می‎شنود، اما من قسم می‎خورم که او بر اساس قوانین عمل کرد و حتی برای گرفتن تأیید به او زنگ زد. "
او همچنین گفت: این تماس تلفنی حتی ضبط هم شده، اما ادعا کرد وکیل سویفت به آن‌ها گفته آن را از بین ببرند.

کمی بعد وست موزیک ویدئوی این آهنگ را منتشر کرد که حتی از متن ترانه هم تحریک‎آمیزتر بود.

بعد از آن کارداشیان نسخه ضبط شده این تماس تلفنی را منتشر کرد و در توییتر خطاب به سویفت پیامی تحریک‎آمیز با تعداد زیادی ایموجی مار فرستاد.

سویفت هم در پیامی که الان دیگر پاک شده، دوباره ادعا کرد از آن بخش از ترانه که کلمه هرزه در آن استفاده شده خبر نداشته و وست و کارداشیان را به "ترور شخصیت" متهم کرد. او بیانیه‎اش را این طور به پایان رساند: " من واقعا می‎خواهم از این ماجرا کنار گذاشته شوم، ماجرایی که از سال ۲۰۰۹ شروع شد و من اصلا دلم نمی‎خواست بخشی از آن باشم. "

۲۰۱۷: ببین من را به چه کاری واداشتی
سویفت پیش از انتشار ششمین آلبوم خود به نام "شهرت" همه پست‌های اینستاگرام خود را پاک کرد و چند ویدئو از مار به جای آن گذاشت. او در تبلیغ‎ها و تور‌های خود هم از این حیوان به عنوان طلسم خوش‎شانسی استفاده کرد.

سویفت در تک آهنگ " ببین من را به چه کاری واداشتی" خود اعلام کرد تیلور قدیمی "مرده". او در این آهنگ چیز‌هایی می‎گفت که به اعتقاد بسیاری به دشمنی‎اش با وست اشاره داشت: " دنیا ادامه دارد ... یک روز تازه با ماجرایی تازه ...، اما نه برای من، نه برای من ... تنها چیزی که به آن فکر می‏کنم کارماست. "

سویفت در موزیک ویدئوی این آهنگ که همه رکورد‌های یوتیوب را شکست، منتقدانش را نشانه می‎گیرد و خودش را دست می‎اندازد. در این ویدئو او با لباسی دیده می‎شود که در مراسم جوایز ام‎تی‎وی در سال ۲۰۰۹ به تن داشته و جمله آخر بیانیه‎اش در مورد کنار گذاشته شدن از "ماجرا" را تکرار می‎کند.

۲۰۱۸: چه پیش خواهد آمد؟
حالا که سویفت و وست در دو سوی طیف سیاسی قرار گرفته‎اند، آن شراکت انتخاباتی در سال ۲۰۲۰ که قبلا در موردش حرف زده بودند چندان عملی به نظر نمی‎رسد.

اما موضع‎گیری‎های سیاسی این دو خواننده تا چه حد باید جدی گرفته شود؟

سویفت در اینستاگرام حدود ۱۱۲ میلیون فالور دارد. وبسایت "Vote.org" به سایت خبری بازفید اطلاع داده بعد از پستی که او در مورد انتخابات میان‌دوره در اینستاگرام خود گذاشته، ثبت نام رأی‎دهندگان روندی صعودی پیدا کرده و ظرف ۲۴ ساعت ۶۵ هزار نفر برای شرکت در انتخابات نام نویسی کرده‎اند.

به نظر نمی‎آید خانواده وست هم به این زودی قصد کناره گیری از فضای سیاسی را داشته باشند.
تیلور سویفت و کانیه وست؛ تاریخچه یک دشمنی
کارداشیان و وست در ماه مارس به همراه دخترشان در راهپیمایی "رژه برای زندگی" (March for Our Lives) در واشنگتن

اوایل امسال کارداشیان پرونده آلیس جانسون، مادربزرگ ۶۳ ساله ‎ که به حبس ابد محکوم بود را مستقیما به کاخ سفید برد و موفق شد برایش حکم عفو بگیرد.

کارداشیان گفته قصد دارد فعال‌تر شود. او در گذشته در برنامه تلویزیونی خانواده کارداشیان در حمایت از فرزندپروری تنظیم شده و علیه خشونت‎ مسلحانه حرف زده بود.

کانیه وست هم برای اولین بار سال ۲۰۱۶ در برج ترامپ با رئیس جمهور منتخب آمریکا دیده شد.

در هفته‎های اخیر او بار‌ها در حالی دیده شده که کلاهی با نوشته "عظمت آمریکا را به آن برگردانیم" به سر داشته است. او به تازگی در شوی تلویزیونی هم از ترامپ دفاع کرد و حتی برای صرف ناهار با رئیس جمهوری آمریکا به کاخ سفید رفت. وست علاوه بر این یک بار دیگر همه حساب‎هایش در شبکه‎های اجتماعی را پاک کرد.

با این تفاسیر چه کسی می‎تواند پیش‎بینی کند در آینده چه پیش خواهد آمد؟
منبع: بی بی سی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید