بازگشت قهرمان محبوب جنگل‌های شروود

بازگشت قهرمان محبوب جنگل‌های شروود

جنگ‌های مابین رابین‌هود و ارتش ظالم انگلیس وسیع‌تر و بی‌رحمانه‌تر و به تبع آن بار اکشن فیلم بیشتر و حجم اسپشیال‌افکت و سایر ادوات تکنولوژیک در شکل‌گیری تصاویر فزون‌تر است و کوروگرافی صحنه‌های جنگی توسط اوتوبات هرست و همکارانش با مهارت چشمگیری صورت پذیرفته است.

کد خبر : ۶۳۸۹۵
بازدید : ۱۲۴۰
رابین‌هود فقط برای فقرا نمی‌جنگد
پس از اکران نسخه‌هایی پرشمار از رابین‌هود طی ۱۲۰ سال رواج هنرسینما جدید‌ترین نسخه آن هم در راه است که با کارگردانی اوتو بات هرست و با بازیگری تارون اجرتون در نقش اصلی و همچنین حضور جیمی دورنان و بن مندلسون به طول مدت ۱۱۶ دقیقه تهیه شده و از اول آذرماه در امریکای شمالی، اروپای غربی و آسیای شرقی به نمایش درمی‌آید و تا ۱۰ آذر‌ماه به سایر نقاط جهان نیز بسط می‌یابد و با اینکه به لحاظ کلاس و اعتبار در سطح فیلم‌های بزرگ و صیاد جوایز اسکار و سایر جوایز پایانی امسال نیست، اما برخی نوگرایی‌های موجود در آن توجه جامعه جهانی سینما را از حالا به سوی آن کشیده است.
این در حالی است که نسخه کلاسیک اواسط دهه ۱۹۳۰ آن با بازی ارول فلین جوان اول آن زمان هالیوود در نقش اصلی هنوز از یاد‌ها نرفته و اولیویا دو هاویلند نیز در آن نسخه حاضر بود و در سال‌های معاصر کوین رینولدز در سال ۱۹۹۰ و ریدلی اسکات در سال ۲۰۱۰ پر سروصدا‌ترین و مدرن‌ترین رابین‌هود‌ها را روکرده‌اند که در اولی کوین کاستنر و در دومی راسل کرو در قالب قهرمان از یاد نرفتنی جنگل‌های شروود در اطراف شهر ناتینگهام انگلیس ظاهر شده بودند و بخصوص اولی از فروش زیادی در گیشه‌ها برخوردار شد.

جنگ‌هایی بی‌رحمانه‌تر
این بار در فیلمی که سناریوی آن را بن چندلر و دیوید جیمز کلی نوشته‌اند، جنگ‌های مابین رابین‌هود و ارتش ظالم انگلیس وسیع‌تر و بی‌رحمانه‌تر و به تبع آن بار اکشن فیلم بیشتر و حجم اسپشیال‌افکت و سایر ادوات تکنولوژیک در شکل‌گیری تصاویر فزون‌تر است و کوروگرافی صحنه‌های جنگی توسط اوتوبات هرست و همکارانش با مهارت چشمگیری صورت پذیرفته است.
مردی که رابین‌لاکسلی نامیده می‌شود و نقش او را تارون اجرتون ایفا کرده و بواقع همان رابین‌هود معروف است و براساس داستان فیلم یک جنگاور پر سابقه و آشنا با رسوم مبارزات کهن است، نه فقط برای اهالی تحت ظلم ناتینگهام بلکه ملت محروم انگلیس که از دست دولت مرکزی سفاک لندن به ستوه آمده است، وارد عرصه جنگ می‌شود، «دست راست» او در این مبارزه نابرابر افسری کار آزموده (با بازی جیمی فاکس برنده جایزه اسکار سال ۲۰۰۴) است.

وجوه بصری
چنین مضمونی اجازه داده رابین‌هود جدید بیش از تمام نسخه‌های قبلی روی عظمت نما‌های خود و وجوه بصری خویش حساب بازکند و از این بابت تماشاگران را مسحور سازد. البته همه کاراکتر‌های معروف گرداگرد رابین‌هود که در ادبیات داستانی آن به شهرت رسیده‌اند، مانند جان کوچولو (به‌رغم جثه بزرگش) در این نسخه هم حاضرند و قصه ارادت رابین‌هود به ماریان زن محبوبش نیز همچون نسخه‌های قبلی پابرجا مانده و ایفا‌کننده رل ماریان در نسخه تازه ایوهیوسون است.
اگر این‌ها موارد تشابه کار تازه با نسخه‌های قبلی رابین‌هود است، لباس رزم او که گاه شبیه به فیلم‌های علمی- تخیلی و آینده‌نگر سال‌های اخیر هالیوود نشان می‌دهد، او را از فضای سنتی «هود» دور می‌سازد و او زیاد شبیه به جوان شیرین خوش‌مشربی نیست که از جیب اغنیا می‌دزدید و به دست مستمندان می‌رساند و اینک دغدغه او بیشتر براندازی حکومتی است که این فقر تحمیلی را در سفره مردم ذاتاً غنی بریتانیا قرار داده و جنگل‌های شروود هر چند این بار هم مأمن اصلی هود معرفی می‌شود، اما او این بار مردی است که در وسعت یک کشور و کل منطقه می‌جنگد و نه یک شهر و سکنه آن.

یک کار اروپایی
بد نیست بدانید فیلم فعلی نه در انگلیس بلکه برای صرفه‌جویی در مخارج در کرواسی تصویربرداری شده و مشارکت کشور‌های مختلف اروپایی در ساخت آن به حدی می‌رسد که نمی‌توان آن را یک اثر هنری هالیوودی صرف نامید.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید