پرندگانی که در معرض انقراض‌اند

پرندگانی که در معرض انقراض‌اند

این مطالعه دریافت که هشت گونه پرنده که زمانی در نزدیکی قله کوهی در پرو زندگی می‌کردند اکنون ناپدید شده اند. محققان به خصوص نگران تاثیر تغییرات اقلیمی بر رشته کوه‌های مناطق گرمسیری هستند.

کد خبر : ۶۴۰۳۳
بازدید : ۱۳۱۱
تغییرات اقلیمی برای پرندگان
فرخنده گلوزرد در ارتفاعات پرو

دانشمندان شواهد تازه‌ای ارائه کرده اند که نشان می‌دهد تغییرات اقلیمی درحال سوق دادن پرندگان مناطق گرمسیری ساکن ارتفاعات بالای کوه‌ها به سوی انقراض است.

پژوهشگران مدت هاست پیش بینی می‌کنند که با گرمتر شدن کره بسیاری از جانوران به ارتفاعات بالاتر حرکت کنند.

با این حال آن دسته از موجوداتی که در اوج ارتفاعات زندگی می‌کنند جایی برای فرار ندارند و پیش بینی می‌شد با افت جمعیت روبرو شوند.

این مطالعه دریافت که هشت گونه پرنده که زمانی در نزدیکی قله کوهی در پرو زندگی می‌کردند اکنون ناپدید شده اند.

محققان به خصوص نگران تاثیر تغییرات اقلیمی بر رشته کوه‌های مناطق گرمسیری هستند.

دکتر بنجامین فریمن از دانشگاه بریتیش کلمبیا که نویسنده اصلی این مقاله است گفت: "کوهستان‌های نواحی گرمسیری آسیب پذیرترین نقاط در میان نواحی آسیب پذیر از نظر تنوع زیستی هستند. این‌ها بیش از هر جای دیگری در زمین میزبان گونه‌ها هستند. "

"هوا در نواحی گرمسیری کمی گرمتر شده، اما به نظر می‌رسد گیاهان و حیوانات در آنجا نسبت به گذشته به مناطق خیلی مرتفع تری رفته اند. "

گونه‌های ساکن این نواحی از این نظر شدیدا در معرض خطر هستند که اختلاف دما میان ارتفاعات پایین‌تر و بالاتر گرمسیری به اندازه سایر نواحی جهان نیست. این یعنی رفتن به ارتفاعات بالاتر برای این گونه‌ها راه حل خیلی موثری نیست.

دانشمندان برای محک زدن این ایده، در سال ۲۰۱۷ وضعیت گونه‌های پرندگان ساکن یک قله دورافتاده در پرو را ارزیابی کردند.

تغییرات اقلیمی برای پرندگان پرنده میوه خوار در ارتفاعات پرو
این تیم از همان شیوه‌ها و ملاک‌های ارزیابی پرندگان که در سال ۱۹۸۵ انجام شده بود استفاده کردند.

آن‌ها دریافتند که به طور متوسط، محدوده زیستی پرندگان نسبت به سال ۱۹۸۵ بالاتر رفته بود. بیشتر گونه‌هایی که در بالاترین ارتفاعات زندگی می‌کردند با افت چشمگیری در محدوده زندگی و فراوانی روبرو شده اند.

پژوهشگران می‌گویند که گرمایش اخیر که نشان دهنده افزایشی به اندازه تقریبا نیم درجه سانتگیراد در فاصله دو مطالعه است برای بعضی از این گونه‌ها "پلکانی به سوی انقراض" است.

مطالعه اخیر نشان داد از ۱۶ گونه‌ای که به بالای تیغه کوه محدود بودند هشت گونه کاملا ناپدید شده اند.

نویسندگان این مطالعه اخطار می‌دهند که افزایش دما همچنان به طور گسترده باعث "انقراض محلی یا انقراض کامل" حیوانات و گیاهان در ارتفاعات بالای بخش گرمسیری کوه‌های آند خواهد شد.

در مقابل دانشمندان متوجه شدند که پرندگان ساکن نواحی پست با بهره‌مند شدن از تغییرات اقلیمی درحال گسترش محدوده زیستی خود و ورود به نواحی بلندتر علاوه بر زیستگا‌های سابق هستند.

با این حال حتی گونه‌هایی که اکنون درحال جابجایی هستند ممکن است در آینده به بن بست بخورند.

نویسندگان گزارش می‌گویند که در صورت افزایش دما در قرن جاری به اندازه ۲.۶ تا ۴.۸ درجه سانتیگراد در جهان، گونه‌های گرمسیری ممکن است مجبور به مهاجرت به اندازه ۵۰۰ تا ۹۰۰ متر به ارتفاعات بالاتر شوند و این ممکن است خارج از توان بعضی از آن‌ها باشد.

مشکل دیگر جنگل زدایی از بسیاری نواحی کوهستانی است که توانایی حرکت گونه‌ها را محدود می‌کند.

نتایج این مطالعه در نشریه "پی ان‌ای اس" چاپ شده است.
تغییرات اقلیمی برای پرندگان
منبع: بی بی سی
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید