کارآفرینان مشهور دنیا کجاها شکست خوردند؟!

کارآفرینان مشهور دنیا کجاها شکست خوردند؟!

شاید در نگاه اول به زندگی فرد موفقی مانند جِف بزوس، اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این است که پولدارترین مرد دنیاست. اما باید بدانید که او برای رسیدن به این جایگاه به سختی تلاش کرده است. او و ۱۷ نفر دیگری که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، همگی روز‌های پر از افسردگی، شکست‌های کاری بزرگ و بدهکاری را پشت سر گذاشته و اغلب در دوران‌هایی نسبت به راهی که انتخاب کرده‌اند دچار شک و تردید شده‌اند تا امروز به موفق‌ترین افراد این کره خاکی تبدیل شوند.

کد خبر : ۶۴۱۱۲
بازدید : ۱۱۱۳
بعضی افراد معتقدند کارآفرینی ویژگی ذاتی است و فقط افراد خاصی می‌توانند کسب‌وکارهای بسیار موفق چند میلیاردی به‌راه بیندازند.

اما واقعیت این است که بسیاری از کارآفرینان موفق دنیا نیز با تلاش و پشتکار بسیار زیاد توانسته‌اند راه خود را پیدا کنند. حتی افراد بسیار موفقی مانند بیل‌گیتس و جِف بزوس نیز در مراحلی از زندگی کاری خود با شکست‌های بزرگی روبه‌رو شده‌اند.

در ادامه به ۱۸ نمونه از شکست‌های کارآفرینانی که در نهایت به افراد بزرگی در دنیای کسب‌وکار تبدیل شده‌اند خواهیم پرداخت تا هر زمانی که تلاشتان به شکست تبدیل می‌شود و کارتان مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد، به خودتان یادآوری کنید که توقف جایز نیست! البته این ۱۸ مورد فقط مثال‌هایی از هزاران شکستی است که در آخر به موفقیتی بزرگ تبدیل شده‌اند، اما بسیار تاثیرگذار خواهند بود.

شاید در نگاه اول به زندگی فرد موفقی مانند جِف بزوس، اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این است که پولدارترین مرد دنیاست. اما باید بدانید که او برای رسیدن به این جایگاه به سختی تلاش کرده است. او و ۱۷ نفر دیگری که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، همگی روزهای پر از افسردگی، شکست‌های کاری بزرگ و بدهکاری را پشت سر گذاشته و اغلب در دوران‌هایی نسبت به راهی که انتخاب کرده‌اند دچار شک و تردید شده‌اند تا امروز به موفق‌ترین افراد این کره خاکی تبدیل شوند.

پس هر زمانی که در مسیر پیشبرد کسب‌وکارتان احساس ناامیدی و درماندگی کردید، به این گزارش تصویری فکر و به خودتان یادآوری کنید که شکست و افکار منفی اجزای جدا نشدنی از کارآفرینان در سطوح مختلف است.
شکست‌های مهیب ۱۸ کارآفرین نامدار جهان
1. بیل گیتس
بیل گیتس در ابتدا در حال راه‌اندازی کسب‌وکاری در زمینه پردازش اطلاعات ترافیکی به نام تراف-اُ-دِیتا (Traf-O-Data) بود که در نهایت با شکست مواجه شد. اما ناامید نشد و در نهایت شرکت موفق رایانه‌ای مایکروسافت را تاسیس کرد. او در حال حاضر یکی از ثروتمندترین افراد جهان است و ثروتش چیزی حدود 8/91 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

شکست‌های مهیب ۱۸ کارآفرین نامدار جهان
2.ایوان ویلیامز
ایوان ویلیامز در حال حاضر صاحب شبکه اجتماعی پرطرفدار توییتر است. اما پیش از آن در حال راه‌اندازی زیرساخت‌هایی برای پادکستی به نام اُدئو (Odeo) بود. اما این پروژه در همان ابتدای کار با شکست مواجه شد. زیرا زمانی در دسترس عموم قرار گرفت که شرکت اپل، بخش پادکست نرم‌افزار همراه آی‌تیونز (iTunes) را معرفی کرده بود و به همین علت اُدئو اصلا مورد استقبال قرار نگرفت.

شکست‌های مهیب ۱۸ کارآفرین نامدار جهان
3. جِف بِزوس
جف بزوس پیش از راه‌اندازی شرکت موفق آمازون، چند ایده متفاوت را امتحان کرده بود. یکی از آنها وبگاه خرید اینترنتی به نام زی‌شاپز (zShops) بود که با شکست روبه‌رو شد. اما تجربه‌های به دست آمده از آن امروز در بخش تجاری آمازون استفاده می‌شود.

شکست‌های مهیب ۱۸ کارآفرین نامدار جهان
4. فِرِد اسمیت
شرکت پستی بین‌المللی فِدِکس (FedEx) یکی از شرکت‌های پستی معروف و بزرگ است که کارمندان بسیار زیادی دارد. اما این شرکت مسیر سختی را برای رسیدن به موفقیت طی کرده است. فِرِد اسمیت اولین‌بار ایده راه‌اندازی این شرکت را در دوران دانشجویی خود به‌عنوان طرح دانشجویی یکی از درس‌هایش ارائه داده بود که استادش آن را رد کرد و او در آن درس مردود شد.

شکست‌های مهیب ۱۸ کارآفرین نامدار جهان
5. آریانا هافینگتون
آریانا هافینگتون در حال حاضر صاحب خبرگزاری هافینگتون‌پُست است. اما جالب است بدانید مقاله‌های او از طرف 36 ناشر پیش از راه‌اندازی این خبرگزاری رد شده بود و هیچ کدام حاضر به همکاری با او نبودند.

شکست‌های مهیب ۱۸ کارآفرین نامدار جهان
6. سِر جیمز دایسون
جاروبرقی‌های دایسون امسال بسیار پرفروش بوده‌اند. اما این خوش‌اقبالی اتفاقی نیست و سِرجیمز دایسون برای رسیدن به این موفقیت تلاش‌های زیادی کرده است. پیش از آن که او بتواند به جایگاه کنونی‌اش دست پیدا کند، 5000 نمونه اولیه طراحی کرده بود که همگی ناکارآمد بودند. او در تمام این مدت برای طراحی این دستگاه‌ها و گذران زندگی فقط از حقوق همسرش استفاده می‌کرد.

شکست‌های مهیب ۱۸ کارآفرین نامدار جهان
7. استیو جابز
شرکت اپل از ابتدا در جایگاه امروزش نبود. در روزهای اول شکل‌گیری این شرکت زمانی که اَپل‌ای و اَپل لیزا (Lisa) وارد بازار شدند، خسارت چند میلیون دلاری روی دست جابز و شرکت ماند. مشکلات به حدی زیاد بودند که او در اواخر دهه 1360/ 1980 به‌دلیل برخی اختلافات اساسی با هیات مدیره از شرکت اپل اخراج شد. او به تلاش خود در حوزه فناوری همچنان ادامه داد تا در نهایت در سال 1376 / 1997 شروع به همکاری مجدد با مجموعه اپل کرد.
شکست‌های مهیب ۱۸ کارآفرین نامدار جهان
8. والت دیزنی
دیزنی در حال حاضر یکی از شرکت‌های بسیار موفق تولیدکننده پویانمایی در دنیاست. اما زمانی والت دیزنی روزهای بسیاری سختی داشته و پولی برای زندگی نداشته است، زیرا شرکتی که با او وارد قرارداد شده بوده ایده‌های او را می‌دزدد و چیزی به او نمی‌دهد. اما او ناامید نشد و به تلاش خود برای خلق شخصیت‌های جدید ادامه داد. امروز «دیزنی» نامی آشنا برای همه خانواده‌ها و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های رسانه‌ای دنیاست.

شکست‌های مهیب ۱۸ کارآفرین نامدار جهان
9. جِی‌کی رولینگ
امروز نام ژوان رولینگ مترادف سری کتاب‌های بسیار موفق هری‌پاتر است که توانسته محصولات موفق دیگری مانند فیلم‌ها و بازی‌های رایانه‌ای را وارد بازار کند و حتی بخشی از شهربازی‌های دیزنی را به خود اختصاص دهد. اما در زمان نوشتن کتاب اولش هیچ ناشری حاضر به چاپ آن نمی‌شد و چون نمی‌توانست از پس مخارج زندگی بربیاید به همراه فرزندش در یک مرکز نگهداری بهزیستی زندگی می‌کرد.
شکست‌های مهیب ۱۸ کارآفرین نامدار جهان 10. کریستینا والاس
کریستینا والاس، موسس شرکت مُد کویینسی ایرال (QuincyApparel) بود که در سال 1392/ 2013 ورشکست شد. این شکست ضربه شدیدی به کریستینا وارد کرد و او به مدت سه هفته به‌دلیل افسردگی شدید بستری بود. اما زمانی که توانست خودش را بازیابی کند در موسسه معروف استارت‌آپ (StartupInstitute) به‌عنوان معاون تجاری‌سازی و بازاریابی مشغول فعالیت شد تا بتواند تجربیاتش را در حوزه کسب‌وکار به دیگران منتقل کند.

شکست‌های مهیب ۱۸ کارآفرین نامدار جهان
11. تیم فِریز
او نویسنده کتاب چهار ساعت کار در هفته است که یکی از کتاب‌های بسیار پرفروش دنیاست. اما زمانی که تیم تصمیم به انتشار این کتاب گرفت، 25 ناشر مختلف انتشار کتابش را رد کردند.
شکست‌های مهیب ۱۸ کارآفرین نامدار جهان
12. وارِن بافِت
اولین شکست وارن بافِت مربوط به اخراجش از دانشگاه هاروارد است. حتی هلدینگ بین‌المللی بِرک‌شایر هاتاوِی (Berkshire Hathaway) که اکنون بیش از 65 میلیارد دلار ارزش‌گذاری می‌شود، زمانی در حال ورشکستگی بود. اما در نهایت او با استقامت در مسیری که انتخاب کرده بود، یک سرمایه‌گذاری را که به ظاهر نامناسب بود به سود چند میلیاردی تبدیل کرد.

شکست‌های مهیب ۱۸ کارآفرین نامدار جهان
13. پیتر تایل
زمانی پیتر تایل صندوق تامین اعتبار خود را به نام سرمایه کلاریوم (Clarium Capital) به راه انداخت و 90درصد دارایی هفت میلیارد دلاری آن را در سرمایه‌گذاری‌های نابجا در بورس از دست داد. اما او دوباره توانست شکست خود را با خوش‌شانسی که از طریق سرمایه‌گذاری در شبکه اجتماعی فیس‌بوک و راه‌اندازی شرکت انتقال پول بین‌المللی پِی‌پَل (PayPal) داشت، جبران کند.

شکست‌های مهیب ۱۸ کارآفرین نامدار جهان
14. لورنس الیسون
لورنس الیسون در حال حاضر صاحب شرکت یارانه‌ای موفق اوراکل (Oracle) است. اما زمانی که شرکت اوراکل شروع به فعالیت کرد با مشکلات زیادی روبه‌رو شد. الیسون حتی مجبور شد خانه‌اش را در رهن بانک بگذارد تا بتواند کسب‌وکار نوپایش را حفظ کند.

شکست‌های مهیب ۱۸ کارآفرین نامدار جهان
15. توماس ادیسون
تاریخ از ادیسون همیشه به عنوان مخترعی بزرگ یاد می‌کند. اما معروف است که ادیسون ده‌هزار بار شکست خورد تا توانست لامپ را اختراع کند. علاوه بر این، او در کارنامه کاری خود چندبار اخراج شد و کارش را از دست داد. برخی معلم‌هایش نیز به او لقب غیرقابل آموزش داده بودند.

شکست‌های مهیب ۱۸ کارآفرین نامدار جهان
16. اُپرا وینفری
اُپرا به‌خاطر برنامه پرطرفدار گفت‌وگومحورش در تلویزیون آمریکا بسیار محبوب است و به او لقب ملکه برنامه‌های تلویزیونی داده‌اند. اما او در ابتدای مسیر کاری‌اش از دفتر روزنامه‌ای که در آن به‌عنوان خبرنگار مشغول به کار بود، اخراج شد. ولی در حال حاضر از ثروتمندترین زنان دنیاست و ثروت خالص او بیش از دو میلیارد دلار برآورد می‌شود.
شکست‌های مهیب ۱۸ کارآفرین نامدار جهان
17. استیون اِسپیلبرگ
اسپیلبرگ کارگردان مشهوری است که با فیلم‌های معروفی چون پارک ژوراسیک و آرواره‌ها شناخته می‌شود. اما پیش از آن که او بتواند خودش را به‌عنوان کارگردانی موفق اثبات کند، سه فیلم ساخت که هیچ‌یک از آنها به مرحله اکران نرسیدند و با شکست کامل روبه‌رو شدند.

شکست‌های مهیب ۱۸ کارآفرین نامدار جهان 18. کلونِل سَندِرز
کلونل سندرز را همه در دنیا با رستوران‌های زنجیره‌ای مرغ سوخاری‌اش (KFC) می‌شناسند. اما او پیش از این که رستوران‌های زنجیره‌ای خودش را تاسیس کند، دستور غذایی مرغ سوخاری‌اش بیش از هزاربار از طرف رستوران‌های مختلف رد شد و در نهایت با تاسیس رستوران خودش به موفقیتی بی‌نظیر دست یافت.
منبع: جام جم
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید