از اعتراض‌ اهالی ده ونک تا خطر تعلیق فوتبال ایران

از اعتراض‌ اهالی ده ونک تا خطر تعلیق فوتبال ایران

مشکل وقتی حاد شد که با ریاست زهرا رهنورد بر دانشگاه الزهرا، کارخانه شماره ۵ که حالا تبدیل به مدرسه راه آهن شده بود، در اختیار دانشگاه قرار گرفت و دانشگاه با استناد به اینکه پلاک ثبتی زمین کارخانه و زمین‌های کنار آن مشترک است؛ خواستار بازپس گیری خانه‌های اطراف هم شد. فرآیند دادگاه از آن زمان تا به حال طول کشیده و در این مدت حدودا ۱۵ ساله، دادگاه همیشه حق را به دانشگاه الزهرا داده است.

کد خبر : ۶۴۷۰۰
بازدید : ۱۱۹۵
چندی پیش گزارشی منتشر کردیم در مورد لزوم حضور مسئولان بین مردم. نوشتیم که در شرایط فعلی جامعه این خیلی مهم است که مسئولان و مدیران ارشد شخصا چهره در چهره مردم به مشکلات رسیدگی کنند. با این رویکرد می‌شود خیلی از بحران‌ها را مدیریت کرد و از خیلی تلاطمات اجتماعی پیشگیری کرد.
به طور مثال نگاه کنید به جنجال‌هایی که بر سر اعتراض‌های کارگران نیشکر هفت تپه به راه افتاده. خب مشخص بود که اگر از ابتدا یکی از مسئولان بین کارگران می‌رفت و به آن‌ها دلگرمی میداد که مطالبات آن‌ها پیگیری می‌شود خیلی از مشکلات بعدی هم متعاقب آن پیش نمی‌آمد.
در ماجرای ده ونک هم تقریبا اتفاق مشابهی افتاد. سه روز پیش البته زهرا بهرام نژاد از اعضای شورای شهر تهران بین مردم این منطقه رفت و می‌شد این اقدام مثبت را از سوی دیگر مسئولان هم شاهد باشیم. در کمال تعجب، اما بعضی مسئولان نه تنها چنین رویکردی ندارند بلکه با بی تدبیری و بعضی اظهارنظر‌های ناپخته اتفاقا به تنش‌های اجتماعی دامن می‌زنند.
در ادامه به ۴ موج خبری که به نوعی افکار عمومی را طی روز‌ها و هفته‌های اخیر درگیر کرده اشاره می‌کنیم و خودتان قضاوت کنید که آیا نمیشد با مدیریت بهتر ماجرا را ختم به خیر کرد؟
اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه
چهار موضوعی که ذهن مردم را آشفته کرد
کارگران نیشکر هفت تپه از چند روز پیش تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند. ماجرا مثل همیشه از معوق شدن مطالبات کارگران این شرکت آغاز شد. پس از آن بود که معاون اول قوه قضاییه بدون ذکر نام فرد یا شرکت، تلویحا متواری شدن مدیر این شرکت را تأیید کرد. کارگران هم مطالبه حقوق خود را دارند و از دولت می‌خواهند مالکیت بخش خصوصی بر نیشکر هفت تپه را پایان دهند.
آن‌ها حتی برای رساندن صدای خود به مسئولان راهی نماز جمعه شوش شدند. در این فاصله، اما چند تن از کارگران معترض بازداشت و بعد آزاد شدند. با وجود این، جعفر سبحانی، مشاور سازمان خصوصی سازی با تکذیب احتمال لغو خصوصی سازی نیشکر هفت تپه به ایرناپلاس گفت: «نیشکر هفت تپه برنامه واگذاری جدید ندارد و این بحث فعلا مطرح نیست.»
او با اشاره به اینکه مشکلات کارگری باید برطرف شده و خریدار به تعهدات خود عمل کند، افزود: «واگذاری بنگاهی که سال‌های قبل واگذار شده، با مسائل این چنینی به سرعت ملغی نمی‌شود.»
حضور زنان در ورزشگاه، کوه و ...
در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها در این مدت زیاد بحث شده. قبل از هر بازی مهم ملی و باشگاهی تعدادی از زنان با حضور مقابل ورزشگاه حق تماشای بازی را مطالبه‌ می‌کنند، اما به آن‌ها اجازه ورود داده نمی‌شود. فیفا وای اف سی هم بر این حق زنان تاکید دارند. مسئولان هم همیشه از باز کردن در‌ها روی زنان طفره می‌روند، اما وقتی فشار‌های بین المللی بالا می‌گیرد به صورت گزینشی و محدود تعدادی از زنان را وارد ورزشگاه می‌کنند.
در بازی اخیر پرسپولیس و کاشیما که اینفانتینو رئیس فیفاهم در ورزشگاه حضور داشت تعدادی از زنان غیر گزینشی هم اواسط نیمه اول موفق به ورود به ورزشگاه شدند. اتفاق خاصی هم نیفتاد. اتفاقا خیلی از کارشناسان معتقدند که حضور زنان می‌تواند جو خشن ورزشگاه‌ها را کنترل کند. خلاصه اینکه یک مسئله ساده که میشد دور از جنجال آن را زودتر از این‌ها حل کرد حالا تبدیل شده به یک معضل برای فوتبال ما از یک طرف اگر این مسئله را حل نکنیم خطر محرومیت از حضور در مسابقات بین المللی را بیخ گوشمان می‌بینیم و از طرف دیگر این ممنوعیت باعث بروز نارضایتی‌هایی در جامعه شده است.
مشابه این قضیه اخیرا در مورد کوهنوردی زنان در مشهد رخ داد.
بخشنامه‌ای منتشر شد از هیات کوهنوردی استان خراسان رضوی که از این به بعد حضور زنان در کوه منوط به اجازه همسر برای زنان متاهل و اجازه، ولی برای خانم‌های مجرد است. خب طبیعی بود که چنین بخشنامه‌ای نه تنها بازتاب بسیار منفی‌ای در جامعه دارد و باعث برهم خوردن آرامش افکار عمومی می‌شود بلکه مورد سوءاستفاده رسانه‌های ضد ایرانی هم قرار می‌گیرد.
چهار موضوعی که ذهن مردم را آشفته کرد
مسئله ریاست فدراسیون فوتبال
بعد از تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان مشخص شد یکی از مدیرانی که مشمول این قانون می‌شود مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال است. تاج مشخص بود که تمایلی به کنار رفتن ندارد، اما مجلس مصرانه دنبال اجرای قانونی است که مصوب کرده. با توجه به اینکه ما تجربه تلخ سال ۲۰۰۶ و تعلیق فوتبالمان بر سر برکناری دادکان رئیس وقت فدراسیون فوتبال با دخالت محمد علی آبادی را داشتیم انتظار می‌رفت که این ماجرا بی سر و صدا حل و فصل شود، اما اینقدر قضیه کش پیدا کرد که مصادف شد با حضور بن سلمان و اینفانتینو در ایران.
طبق قوانین بین المللی برکناری تاج با قانون مجلس یا اجبار دولت و کلا هر گونه مداخله بالادستی در کار فدراسیون مستوجب تنبیه است. رئیس فیفا در مصاحبه با عادل فردوسی پور تهدید کرد که در صورت بروز چنین اتفاقی فوتبال ایران تعلیق می‌شود. در آستانه برگزاری جام ملت‌های آسیا هم این اصلا اتفاق خوبی برای ما نیست.
احسان قاضی زاده هاشمی از نمایندگان مجلس هم این وسط عادل فردوسی پور را در بالا گرفتن این غائله مقصر می‌داند؛ باید امیدوار باشیم در پایان این دعوا کام طرفداران فوتبال تلخ نشود.
اعتراض اهالی محله ده ونک
ماجرای منطقه ده ونک در حقیقت به دعوا برای تملک تعدادی از خانه‌های این منطقه بین دانشگاه الزهرا و ساکنین برمی گردد. اصل ماجرا از ۸۰ سال پیش شروع شد که در این منطقه کارخانه‌ای توسط آلمانی‌ها تاسیس شد و در کنار این کارخانه زمین‌هایی در اختیار کارگران قرار گرفت، اما به آن‌ها صرفا اجازه سکونت در این زمین داده نشد و واگذاری رسمی در کار نبود.
در تمام سال‌های قبل و بعد از انقلاب تا حدود سال ۱۳۸۲، اهالی این منطقه به دنبال سند محل سکونت خود بودند، ولی در این راه چندین مانع وجود داشت: وقف بودن اراضی، عدم تفکیک آن و مهم‌تر از همه عدم توانایی اهالی برای پرداخت هزینه تملک این زمینها.
به این ترتیب حدودا ۵۵ سال استخوان لای زخم باقی می‌ماند و نه اهالی می‌توانند مشکل ثبت را حل کنند و نه وقتی که راهی برای حل این موضوع پیدا می‌شود می‌توانند هزینه لازم برای ثبت سند و در اختیار گرفتن سند را پرداخت کنند.
مشکل وقتی حاد شد که با ریاست زهرا رهنورد بر دانشگاه الزهرا، کارخانه شماره ۵ که حالا تبدیل به مدرسه راه آهن شده بود، در اختیار دانشگاه قرار گرفت و دانشگاه با استناد به اینکه پلاک ثبتی زمین کارخانه و زمین‌های کنار آن مشترک است؛ خواستار بازپس گیری خانه‌های اطراف هم شد. فرآیند دادگاه از آن زمان تا به حال طول کشیده و در این مدت حدودا ۱۵ ساله، دادگاه همیشه حق را به دانشگاه الزهرا داده است.
الان، اما اهالی معتقدند که به خاطر سکونت حدودا هشتاد ساله در این محله و نیز سطح درآمدی آن‌ها و مشکلاتی که در راه ثبت سند وجود داشته باید حال آن‌ها رعایت شود. آن‌ها از حضور نیرو‌های انتظامی و حتی گاهی برخورد‌های افرادی بدون لباس فرم، ناراحتند و حتی به این بدبینی رسیده اند که شاید راز اصرار برای تخریب خانه‌های آنها، بالارفتن ارزش املاک مجاور از جمله برج گران قیمتی است که در همان حوالی ساخته شده است.
اهالی می‌گویند که در خانه‌های آن‌ها با معماری دهه سی شمسی، هنوز هم مثل فیلم‌های قدیمی، چندین و چند خانوار قرار دارند و نباید در آستانه زمستان، سقف زندگی آنها، بر سرشان خراب شود. دانشگاه هم در بیانیه‌ای گفته وظیفه‌ای برای تامین سرپناه برای این افراد ندارد و از طرف برخی افراد خیر، کمک هزینه مسکن به ساکنان پرداخت شده. افراد مطلع می‌گویند که به ساکنان پیشنهاد شده که در قبال اخذ ۵۰ میلیون تومان برای ودیعه مسکن در شهر حوم‌های پردیس در شمال شرق تهران، منزل خود را تخلیه کنند.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید