چرا ساره بیات پالتوی حاشیه‌ساز را تن کرد؟

چرا ساره بیات پالتوی حاشیه‌ساز را تن کرد؟

اگر پالتو پوست روی تن ساره بیات روباه واقعی‌ست یا مصنوعی، با توجه به جایگاه و تاثیرگذاری‌اش، اشتباه بزرگی‌ست برای افراد سرشناس و یا به اصطلاح سلبریتی و حتما پیام تلخی دارد.

کد خبر : ۶۴۸۳۵
بازدید : ۵۲۳۳۲
چرا ساره بیات پالتوی حاشیه‌ساز را تن کرد؟
تصویر ساره بیات با پالتوی پوست روباه واکنش‌های زیادی را برانگیخت. عده‌ زیادی از او انتقاد کردند و ساره بیات را روشنفکر دروغین خواندند. تا کنون هیچ جوابی از طرف ساره بیات به این برخوردها داده نشده است و تیر تیز انتقادها همچنان ادامه دارد.
در یکی از جدیدترین انتقادها پانا نوشت:

در تازه‌ترین خبر‌ها از حاشیه‌های سلبریتی‌ها، انتشار عکسی است که ساره بیات در آن تبلیغ پالتویی با پوست روباه کرده است.

این عکس که چند روزی است دست به دست می‌شود و واکنش‌های منفی علیه ساره بیات به همراه داشته هنوز هم تکذیب نشده. یعنی احتمالا درست است، و حالا ساره بیات بازیگر سینما احتمالا باید توضیح بدهد که این عکس درست است و شاید هم عذرخواهی بابت تبلیغ کالایی که باید برای درست کردن آن حیوانی را کشت و پوست آن را کند.
چرا ساره بیات پالتوی حاشیه‌ساز را تن کرد؟

البته از آنجا که سنت عذرخواهی کلا در کشور ما امری نکوهیده و انجام ندادنی است ساره بیات تصمیم به سکوت گرفته است. یعنی تکذیب هم نکرده. اینکه پوست حیوان مصنوعی است که احتمالا نیست با توجه به چیز‌هایی که در سایت تبلیغ کالا نوشته شده است.

ماجرا وقتی داغ‌تر هم شد که برخی این موضوع را به سفیرصنایع دستی بودن ساره بیات پیوند زدند. خیلی‌ها نمی‌دانستند او سفیر صنایع دستی است. بعضی‌ها هم می‌دانستند؛ بنابراین حالا حداقل حُسن این خبر آن است که خیلی بیشتر‌ها فهمیدن که خانم بیات سلبریتی سینمای ایران سفیر صنایع دستی هم هست.

خوب است به طرفدارانمان احترام بگذاریم، بالاخره ما را خیلی‌ها می‌شناسند... چه در تبلیغ سالن آرایش، چه تبلیغ مزون لباس.
چرا ساره بیات پالتوی حاشیه‌ساز را تن کرد؟
عکس قدیمی چرا جنجالی شد؟
هر چند این عکس بسیار قدیمی است و بنا به دلایل نامعلوم به تازگی جنجالی شده است، اما آنچه مورد مذمت است این است که چرا سفیر صنایع‌دستی ایران تا این حد به حقوق حیوانات و محیط زیست بی‌توجه است؟

عکس ساره بیات مربوط به حدود دو سال پیش است که پالتویی از جنس پوست روباه متعلق به یکی از مجموعه‌داران پوست طبیعی را بر تن کرده است. این مجموعه‌دار ایرانی دارای یک گالری در منطقه میرداماد تهران است که هر از چندگاهی مجموعه پوست‌های طبیعی‌اش را برای عکاسی در اختیار بازیگران قرار می‌دهد. این مجموعه از حدود ۷ تا حدود ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد و ساره بیات هم یکی از همان بازیگرانی است که برای تبلیغات یا هر منظور دیگری این پالتو را پوشیده است.

بیشتر کاربران فضای مجازی در این مدت او را به نوکیسگی متهم کردند و سعی کردند گوشزد کنند که این موضوع چقدر به محیط زیست لطمه می‌زند. اما واقعا چرا پوشیدن لباس از پوست حیوانات کار نادرستی محسوب می‌شود؟

تقریباً هر حیوان پستاندار پشمالویی ممکن است قربانی صنعت خز شود، اما پوست راکون، راسو، روباه، چین‌چیلا، سگ، گربه و خرگوش پوست‌های پرطرفدار در صنعت مد و تولید لباس هستند.

وضعیت حیوانات در پرورشگاه‌های خز بسیار اسفبار است. در این پرورشگاه‌ها، حیوانات سراسر زندگی چند ماهه خود را در قفس‌های فوق‌العاده کوچک بدون هیچ ارتباطی با طبیعت، بدون امکان حرکت آزادانه، بدون هیچ سرگرمی، بدون دریافت هیچ عاطفه و گاهی بدون هیچ گونه ارتباط با همنوعان خود می‌گذرانند تا روز سیاه کندن پوست آن‌ها فرا برسد.

تمام این حیوانات به شدت مستاصل هستند و علایم بارز افسردگی شدید و جنون را نشان می‌دهند. در سال‌های اخیر بعضی از کشور‌های غربی قوانینی برای بهبود جزئی شرایط زندگی این حیوانات مانند بزرگ‌تر کردن سایز قفس‌ها تصویب کرده‌اند، ولی حتی همین قوانین بسیار بدوی هم هنوز به درستی به اجرا گذاشته نشده‌اند و صنعت خز، با ترفند‌های مختلف مانند سابق به نگهداری و پرورش حیوانات در جهنم ادامه می‌دهد.
چرا ساره بیات پالتوی حاشیه‌ساز را تن کرد؟

در بسیاری از این پرورشگاه‌ها حیوانات، خفه یا با شوک الکتریکی کشته می‌شوند و سپس پوستشان کنده می‌شود. شکارچیان فُک در کانادا که هر سال صد‌ها هزار بچه‌فک حداکثر چند ماهه را قتل عام می‌کنند، با وارد کردن ضربات محکم بر سرشان آن‌ها را می‌کشند.

یا مثلا برای کشتن حیوانات کوچک مانند چین‌چیلا معمولا با شکستن گردن، نخاعشان را قطع می‌کنند. از طرفی در بسیاری از پرورشگاه‌های چین که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خز در دنیاست، پوست حیوانات به صورت زنده کنده می‌شود. در این پرورشگاه‌ها به حیوانات ماده شوک الکتریکی در واژن و به حیوانات نر، شوک الکتریکی در مقعد داده می‌شود؛ طوری که قدرت حرکت را از حیوان بگیرد. سپس در حالی که حیوان، زنده و کاملا به‌هوش است و تمام درد را حس می‌کند، پوستش را می‌کنند. گاهی حیوانات تا چند دقیقه بعد از کندن پوست هم کاملا به‌هوش هستند!

اگر علاقمند به پوشیدن خز هستید باید بدانید برای اینکه شما یک پالتو یا یک شال از جنس خز داشته باشید، هر سال حدود ۵۰ میلیون حیوان در دنیا کشته می‌شوند؛ فقط برای خز! پس خزی که بدن شما را در بر می‌گیرد، محصول شکنجه وحشتناک میلیون‌ها حیوان است.

در حال حاضر برند‌های مطرح دنیا مثل مایکل‌کورس، گوچی، ورساچی، تام‌فورد و … استفاده از خز را در محصولاتشان ممنوع اعلام کرده‌اند تا حداقل پوشاک آن‌ها به محیط زیست لطمه نزند. پس بدانید که پوشیدن خز در تمام دنیا موضوعی مذمت‌شده و موجب خشم دوست‌داران محیط زیست است، اما حالا چرا انگشت اتهام فقط به سمت پالتوی روباه ساره بیات است؟ چون این خانم بازیگر تقریبا مدت زیادی است که به عنوان سفیر صنایع‌دستی ایران انتخاب شده است و ظاهرا علاقه خاصی هم به پوشیدن پوشاکی که کار دست هنرمندان ایرانی باشد، ندارد و معلوم نیست دقیقا چرا چنین عنوان پرطمطراقی را پذیرفته است.
چرا ساره بیات پالتوی حاشیه‌ساز را تن کرد؟

اسماعیل کهرم فعال محیط زیست و استاد دانشگاه در این باره گفت: لئوناردو دی کاپریو هنرپیشه معروف آمریکایی چندی قبل اطلاعاتی درباره دریاچه ارومیه داد و این موضوع برای من که سال‌ها است در زمینه محیط زیست فعالیت می‌کنم، بسیار جالب بود، زیرا نشانگر مطالعه کامل او در این زمینه است و چه خوب که هنرمندان ما هم اطلاعات خود در زمینه محیط زیست را افزایش دهند.

وی تاکید کرد: این قبیل ژست‌ها حتی پوشیدن پوست‌های مصنوعی نیز از سال‌ها قبل بین هنرپیشه‌ها و شخصیت‌ها منسوخ شده است، الیزابت تیلور ۴۰ سال پیش پالتوی پوست به تن کرد، اما بعد از آن دیگر استفاده از چنین لباس‌هایی بسیار کمرنگ شد.

کهرم با اشاره به این که در دنیای امروز استفاده از پوشاک تولید شده از پوست حیوانات شانیت خود را از دست داده است، ادامه داد: فردی که پالتوی پوست می‌پوشد نشان می‌دهد که نمی‌داند در دنیا چه می‌گذرد.

وی گفت: البته حیواناتی مانند فیل هم قربانی عاج خود می‌شوند؛ مثلا بودایی‌ها چرخ مقدسی دارند که آن را می‌چرخانند پایه آن چرخ باید از جنس عاج باشد، به دالایی لاما گفتم استفاده از عاج را متوقف کند، زیرا همان درخواست عاج موجب کشتار فیل‌ها در آفریقا می‌شود.

دفاع از ساره بیات
اما یک نفر در این میان تمام قد پای ساره بیات ایستاد؛ البته نه در توجیه کار عجیب او که در جهت توجیه انتخاب او به‌عنوان سفیر صنایع‌دستی. زهرا کشوری که از خبرنگاران قدیمی حوزه صنایع‌دستی است، درباره روند انتخاب ساره بیات می‌گوید: «انتخاب سفیر صنایع‌دستی پیشنهاد من به پویا محمودیان، مدیرکل سابق صادرات صنایع‌دستی و معاون صنایع‌دستی حال حاضر کشور بود. سه هنرمند بودند که با صنایع‌دستی ارتباط داشتند. در این بین دو نفرشان دور از رسانه و مردم گریز بودند؛ که ایراد بزرگی بود. این کار نیاز به کسی داشت که با رسانه‌ها رابطه‌ای مدام داشته باشد، بتواند جریان‌سازی رسانه‌ای کند، پای کار باشد و زحمت بکشد.»

ظاهرا یکی از گزینه‌ها نیوشا ضیغمی بوده: «نیوشا همه ویژگی‌ها را داشت. به‌واسطه شغل همسر با صنایع‌دستی ارتباط مستقیم داشت و برای تجاری‌سازی صنایع‌دستی تلاش می‌کرد. عروس اصفهانی‌ها شده بود و مشکلات‌شان را می‌شناخت. اما گفتند که نیوشا ضیغمی، بازیگرجشنواره‌های جهانی نیست، بنابراین به‌رغم این‌که رسانه‌ای بود و ایده و برنامه خوبی هم برای حمایت از زنان سوزن‌دوز بلوچ داشت، رد شد. بعد‌ها شنیدم که گفته‌اند دماغش عملی است!»

بعد از این بود که ساره بیات انتخاب شد. زهرا کشوری انتخاب او را مستقیم به رئیس وقت میراث‌فرهنگی مرتبط می‌داند. گفته می‌شود علاوه بر نیوشا ضیغمی و ساره بیات؛ گزینه سوم لیلا حاتمی بود که از نظر اعتبار خارجی و دیگر مولفه‌های مهم گام‌ها جلوتر از این دو نفر بود، اما به‌واسطه رابطه نه‌چندان خوبش با رسانه‌ها انتخاب نشد... حالا، اما گفته می‌شود بعد از این تبلیغ، ساره بیات مورد بازخواست قرار گرفته. زهرا کشوری که مرحله به مرحله در مورد جنجال ساره بیات نوشته، می‌‎گوید که بیات تاکنون بی‌اسم و ادعا پای کار ایستاده و هر وقت ازش می‌خواهند بی‌چشمداشت حمایت می‌کند. او البته می‌گوید که «نمی‌دانم این پالتو روباه واقعی است یا مصنوعی! اما تبلیغ پالتو پوست حیوانی اشتباه بزرگی است برای بیات؛ چه واقعی باشد چه مصنوعی» .

ساره بیات نخستین چهره‌ای نیست که به‌واسطه تبلیغ یا پوشیدن لباس پوست خز نقره‌داغ می‌شود. این قضیه به‌خصوص در غرب سابقه‌ای دیرینه دارد و سال‌هاست کمپین‌های فراوانی در جهت مقابله با آن راه افتاده و حتی طراحان لباس را هم واداشته نسبت به ارایه طرح‌هایی در جهت حذف هر گونه پارچه با منشأ حیوانی اقدام کنند. این موضوع را ملانیا ترامپ مزه‌اش را چشیده.
پاملا آندرسون فعال جنبش حمایت از حیوانات و مخالف شدید استفاده از خز‌های طبیعی در صنعت مد و لباس وقتی اصرار ملانیا را در استفاده از این لباس‌ها دید، یکی از پالتو پوست‌های خود از خز روسی را به ملانیا ترامپ هدیه داد تا او مجبور به استفاده از آن‌ها شود. تاکنون بازیگران بسیاری از قبیل: نیکول کیدمن، مدونا، پنه‌لوپه کروز، کایرا نایتلی و بی‌شمار بازیگر و خواننده دیگر به‌خاطر استفاده از پوست طبیعی در لباس‌هایشان مورد انتقاد شدید مردم و رسانه‌ها قرار گرفته‌اند...
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید