۳ آهنگساز بزرگ تاریخ سینما
در این مطلب با سه آهنگ ساز زنده و بزرگ دنیا که برای ساخت موسیقی فیلمها فرمول خاص خود را دارند، آشنا خواهیم شد.
کد خبر :
۶۴۹۰۲
بازدید :
۱۳۲۲
موسیقی شکل شنیدنی و تاثیرگذار احساس است، شکلی که با نشستن روی سکانسهای یک فیلم سینمایی، تاثیرگذاری آن موقعیت را چندین برابر میکند.
آرون کوپلند، آهنگ ساز آمریکایی میگوید: «دوست دارم تماشاگران در ابتدا یک فیلم را همراه موسیقی ببینند و برای بار دوم آن را بدون حضور موسیقی تماشا کنند.
پس از آن و در سومین بار، دوباره آن فیلم را به همراه موسیقی نظاره کنند. در آن هنگام فکر میکنم آنها به تصور واضحی دست خواهند یافت که موسیقی برای فیلم چه میکند.»
در این مطلب با سه آهنگ ساز زنده و بزرگ دنیا که برای ساخت موسیقی فیلمها فرمول خاص خود را دارند، آشنا خواهیم شد.
هانس زیمر؛ آقای مبتکر
هانس زیمر ۶۱ ساله یکی از آهنگ سازهای محبوبِ بهترین فیلم سازهای دنیاست. او تجربه همکاری با کریستوفر نولان، ریدلی اسکات و استیو مک کویین را دارد.
آرون کوپلند، آهنگ ساز آمریکایی میگوید: «دوست دارم تماشاگران در ابتدا یک فیلم را همراه موسیقی ببینند و برای بار دوم آن را بدون حضور موسیقی تماشا کنند.
پس از آن و در سومین بار، دوباره آن فیلم را به همراه موسیقی نظاره کنند. در آن هنگام فکر میکنم آنها به تصور واضحی دست خواهند یافت که موسیقی برای فیلم چه میکند.»
در این مطلب با سه آهنگ ساز زنده و بزرگ دنیا که برای ساخت موسیقی فیلمها فرمول خاص خود را دارند، آشنا خواهیم شد.
هانس زیمر؛ آقای مبتکر
هانس زیمر ۶۱ ساله یکی از آهنگ سازهای محبوبِ بهترین فیلم سازهای دنیاست. او تجربه همکاری با کریستوفر نولان، ریدلی اسکات و استیو مک کویین را دارد.
این آهنگ ساز آلمانی در سال ۱۹۹۵ که موسیقی «فارست گامپ» و «رهایی از شائوشنگ» نامزد اسکار بودند، برنده جایزه بهترین موسیقی برای «شیرشاه» شد.
یکی از جالبترین روندهای ساخت موسیقی زیمر، متعلق به فیلم «میان ستاره ای» است.
نولان برای ساخت موسیقی این فیلم، یک پاکت حاوی یک صفحه دیالوگ فیلم نامه بدون اشاره به ژانر و موضوع فیلم را به زیمر داد و از رابطه یک پدر و پسر در این فیلم گفت.
زیمر یک موسیقی بر اساس حس پدری مینویسد و بعدها متوجه میشود پسری در فیلم نامه وجود ندارد و فضای فیلم در ژانر علمی تخیلی رقم میخورد.
استفاده از توهم شنوایی در صحنههایی از فیلمهای مشترک با نولان نیز یکی از سبکهای اوست.
زیمر با سوار کردن چند صدا روی هم که هریک از آنها به اندازه یک اکتاو از هم جدا میشوند، مغز را به اشتباه میاندازد و وقتی این صداها با هم نواخته شوند، مغز به اشتباه میافتد که در حال شنیدن صدایی با فرکانس بالا و بالاتر به صورت پیوسته است.
جالب این است که اگر ما مثلا یک قطعه ۱۵ ثانیهای از صدایی که این طور ساخته شده را برداریم و چند بار کنار هم بگذاریم و یک موسیقی یکی دو دقیقهای بسازیم، مغز ما اصلا متوجه برگشت موسیقی به نقطه آغاز، در هر ۱۵ ثانیه نمیشود و تصور میکند که صدا همچنان در حال اوج گرفتن است.
انیو موریکونه؛ عالیجناب موسیقی
انیو موریکونه اهل ایتالیاست. این آهنگ ساز ۹۰ ساله با ساخت موسیقی برای بیش از ۵۰۰ فیلم و سریال، پرچمدار ساخت موسیقی در اغلب ژانرهایِ ممکن است و جایزههای مختلفی از اسکار، گرمی، بفتا و گلدن گلوب دارد.
او بخش بزرگی از شهرت خود را به واسطه موسیقی برای ژانر فیلمهای وسترن اسپاگتی دارد مانند «یک مشت دلار» و «خوب، بد، زشت» که در دهه ۶۰ میلادی توسط سرجو لئونه و چند کارگردان ایتالیایی دیگر پایه گذاری شد.
موریکونه یکی از آهنگ سازهایی است که مولف محور پیش میرود و به محض شنیدن آهنگی، میتوان تشخیص داد این آهنگ اوست یا نه. او دو سال پیش در پیاده روی مشاهیر هالیوود صاحب ستاره شد.
موریکونه بیش از آن چه لازم است برای فیلم موسیقی میسازد و به کارگردان حق انتخاب میدهد.
او بخش زیادی از موسیقی «خوب، بد، زشت» را قبل از شروع فیلم برداری نوشته بود و لئونه از این موقعیت برای تقویت حس بازیگران استفاده میکرد.
به این شکل که قطعههای ساخته شده موریکونه را در زمان فیلم برداری پخش میکرد تا باعث هماهنگی حرکت دوربین و بازیگران شود. زیمر که از وی نام بردیم خود یکی از آهنگ سازهایی است که در بسیاری از موسیقی هایش، موریکونه را منبع الهام خود قرار داده است.
جان ویلیامز؛ پرچمدار رکورددارها
جان ویلیامز، ۸۶ ساله و اهل نیویورک است. او که چند روز پیش خبر بستری شدنش در بیمارستان منتشر شد، بیش از شش دهه از عمر خود را صرف ساخت موسیقی کرده است.
موسیقی سری جنگ ستارگان، پارک ژوراسیک، فهرست شیندلر و سه فیلم نخست از مجموعه هری پاتر، از معروفترین موسیقیهای ساخته و پرداخته ذهن اوست.
۵۰ بار نامزدی جایزه اسکار و ۵ بار برنده شدن در آن، ۲۵ جایزه گلدن گلوب و ۶۷ بار نامزدی جایزه گرمی او را به یک مهره بزرگ تبدیل کرده است که رکوددار بالاترین رقم نامزدی جوایز معتبر موسیقی دنیاست.
ویلیامز را میتوان آهنگ ساز اختصاصی استیون اسپیلبرگ هم دانست.
جان ویلیامز دوست ندارد فیلم نامه را بخواند چرا که باعث شخصیت پردازی و داستان سازی جداگانه میشود.
ویلیامز بر این باور است که ساخت یک قطعه موسیقی مانند مجسمهسازی است و میگوید: «نوشتن یک نت، کاری شبیه پیکرتراشی است.
ضربالمثلی در مجسمهسازی است که میگوید در هر صخره ای، تندیسی وجود دارد، ما فقط باید آن را پیدا کنیم. در موسیقی هم همین طور، شما ۴ یا ۵ نت مینویسید و شروع میکنید به پس وپیش کردن آن، یکی را حذف میکنید و یکی را اضافه تا به نت مد نظر برسید.»
منبع: روزنامه خراسان
۰