تصاویر/ مکان‌هایی که جهان را تغییر دادند

تصاویر/ مکان‌هایی که جهان را تغییر دادند

در این گزارش از شهرها و مکان‌هایی صحبت می‌کنیم اتفاقات تأثیرگذاری بر زندگی مردم در آنجا رقم خورده است

کد خبر : ۶۵۳۱۱
بازدید : ۱۶۷۹
تصاویر/ مکان های مؤثر بر زندگی مردم جهان در طول تاریخ
روستای شنگن و تنظیم معاهده ای با همین نام که نحوه سفرکردن ما را تغییر داد

توافق‌نامه شِنگن در سال ۱۹۸۵در روستایی به نام شنگن از توابع لوکزامبورگ از سوی بلژیک، فرانسه، آلمان غربی، هلند و لوکزامبورگ به امضا رسید. تمام کشورهای اتحادیه اروپا بجز بریتانیا و ایرلند وارد این توافق‌نامه شده‌اند و ساکنان این کشورها می توانند بدون داشتن ویزا به کشورهای عضو این معاهده سفر کنند.
تصاویر/ مکان های مؤثر بر زندگی مردم جهان در طول تاریخ
شهر والتهام که باعث شد ما بتوانیم ساعت و زمان را در هر نقطه ای از جهان که باشیم درست بگوییم
شهر والتهام ماساچوست اگرچه از همان ابتدا شهری صنعتی بود اما امروزه همه آن را به عنوان شهر ساعت می شناسند.اولین ساعت ها در کارخانه های این شهر ساخته شد.تا اواسط قرن نوزدهم ساعت ها به صورت جداگانه و با استفاده از قطعات نامناسب ساخته می شد و به قدری گران بود که تنها ثروتمندان می توانستند ساعت داشته باشند و هیچ دوساعتی زمان را مثل هم نشان نمی داد.کارخانه ای در والتهام با آزمون و خطاهای فراوان در صنعت ساعت سازی انقلابی به پا کرد.
تصاویر/ مکان های مؤثر بر زندگی مردم جهان در طول تاریخ
اسرار آمیزترین منطقه دنیا

" Cenotes" یک گودال آبی زیبا است که جز مناطق توریستی یوتیکان است و در این منطقه خشک و بی آب و علف به خوبی و برجسته دیده می‌شود. وقتی شما به طور اتفاقی به این منطقه که جلگه‌ای وسیع در یوتیکان است بیاید، جلگه‌ای دیگر و جنگل‌های خشک هم در شرق مکزیک خواهید دید.

الگوی این منطقه یک قوس نیم دایره‌ی دقیق است و انگار یک قطب نما به خلیج مکزیک در نقشه گیر کرده و تا زمانی که زمین میچرخد آن هم می‌چرخد.

این حلقه با دهانه آتش فشانی که با شهاب سنگی به عرض ۱۲ کیلومتر ایجاد شده مطابقت دارد که به یوتیکان آسیب زده و به صورت غیر قابل تصوری منفجر شده به طوری که تمام صخره‌ها را ذوب کرده است.
تصاویر/ مکان های مؤثر بر زندگی مردم جهان در طول تاریخ
داستان برنامه سفر برادران میشلن

دو برادر فرانسوی به نام آندره و ادوارد در سال 1889 کارخانه لاستیک میشلن را با نام خانوادگی خود بنیان‌گزاری کردند. برادران میشلن علاوه بر گسترش صنعت لاستیک سازی در فرانسه توانستند در صنعت گردشگری و آشپزی هم تأثیر گذار باشند.

آن ها طرحی را اجرا کردند که یک برنامه سفر به مناطق مختلف اروپا بود و اسم آن را "راهنمای میشلن" گذاشتند. این راهنما حاوی اطلاعات مفیدی در زمینه هتل‌ها و رستوران‌ها و مکان‌های دیدنی هر محل بود. از طریق فروش این راهنما آنها در آمد خوبی کسب کردند و علاوه بر آن با تشویق مردم به سفر نیاز به لاستیک هم بیشتر می شد و از این راه هم فروش کارخانه خود را چند برابر کردند. هنوز هم با گذشت یک قرن اولین نسخه از این راهنما همچنان در فرانسه چاپ می‌شود.
تصاویر/ مکان های مؤثر بر زندگی مردم جهان در طول تاریخ
فرانسه سیستم متریک را ایجاد کرد

دستگاه متریک یک دستگاه اندازه‌گیری دهدهی است که برای اولین بار در فرانسه در سال ۱۷۹۱ ابداع شده و هم‌اکنون پایه دستگاه اندازه‌گیری در تمامی کشورهای جهان به جز ایالات متحده، لیبریا و برمه‌ است.
هر چند قصد آغازکنندگان این دستگاه، ایجاد دستگاهی بود که برای تمام مردم به طور برابر قابل استفاده باشد اما مشخص شد که نمونه‌های نخستین برای نگه‌داری باید زیر نظر حکومت یا قدرت خاصی قرار بگیرند .
تا قبل از سال ۱۸۷۵، نمونه‌های نخستین اندازه‌گیری توسط دولت فرانسه نگه‌داری می‌شد، اما بعد از آن به دست یک نهاد فراحکومتی به نام کنفرانس عمومی وزن‌ها و اندازه‌ها سپرده شد. در سال ۱۹۶۰، این نهاد، سامانه استاندارد بین‌المللی یکاها را به‌عنوان جایگزین دستگاه متریک منتشر کرد. این یکی از مهمترین تحولات در تاریخ بشری بود و همه چیز را از مهندسی گرفته تا تجارت بین المللی و سیستم های سیاسی تحت تاثیر قرار داد.
تصاویر/ مکان های مؤثر بر زندگی مردم جهان در طول تاریخ
هند در ریاضیات عدد صفر را به دنیا معرفی کرد

اختراع صفر یک پیشرفت بسیار اساسی در ریاضی بود که پیشرفت‌های دانشمندان در حسابداری و فیزیک و مهندسی و بسیاری از تکنولوژی های مدرن مدیون آن است. طبق نسخه خطی کتاب باشکالی (Bhakshali ) اختراع عدد صفر به قرن 3 و 4 میلادی برمی‌گردد.

دو ستاره‌شناس و ریاضیدان هندی به نام Aryabhata سال 476 و Brahmagupta سال 598 اولین کسانی هستند که به طور رسمی سیستم اعشاری مدرن را به وجود آوردند و قوانین مربوط به استفاده از عدد صفر را توضیح دادند.

اما گفتن این نکته نیز جالب است که تا قبل از این سال‌ها عدد صفر وجود داشته ولی بنابر اعتقادات و نظریه‌های سنتی و مذهبی مورد استقبال و استفاده قرار نمی‌گرفته است. مثلا در روزهای اوج انتشار دین مسیحیت در اروپا استفاده از صفر ممنوع بود چرا که آن‌ها معتقد بودند وقتی خدا همه چیز است پس صفر که یعنی هیچ چیز، همان شیطان است.
تصاویر/ مکان های مؤثر بر زندگی مردم جهان در طول تاریخ
نام قاره آمریکا از یک دریانورد ایتالیایی گرفته شد

همه ما می‌دانیم که کریستف کلمب قاره آمریکا را کشف کرد اکا به اشتباه نام آن را هند گذاشت. بر اساس مطالعات تاریخی و شواهدی که وجود دارد نام «آمریکا» به احتمال زیاد از نام دریانورد ایتالیایی "آمریگو وسپوچی" گرفته شده است. این دریانورد سفرهای اکتشافی خود در قاره جدید را از برزیل امروزی شروع کرد و در نقشه‌برداری از سواحل قاره آمریکا نقش مهمی ایفا کرد.
اولین بار نام «آمریکا» در سال ۱۵۰۷ میلادی در نقشه یک کشیش آلمانی به نام «مارتین ولدزموئلر» ظاهر شد. این اولین نقشه شناخته شده در جهان است که برای اولین بار تصویر نسبتاً کاملی از نیمکره غربی ارائه می‌کند. این کشیش آلمانی که در شهر (سن دی) فرانسه مشغول به کار بود، از اطلاعات آمریگو وسپوچی برای انتشار این نقشه استفاده کرده بود. در این نقشه کلمه آمریکا روی منطقه برزیل امروزی قرار دارد .
جالب اینجاست که مارتین ولدزموئلر آلمانی فقط همین یکبار از «آمریکا» برای نامیدن قاره جدید استفاده کرد. وی نقشه بعدی خود را ۹ سال بعد یعنی در سال ۱۵۱۶ منتشر کرد و در آن قاره آمریکا را (سرزمین ناشناخته) یا به لاتین (Terra Incognita) نامگذاری کرد.
تصاویر/ مکان های مؤثر بر زندگی مردم جهان در طول تاریخ
شهر ماینز در قرون وسطی

این روستا جایی است که انقلاب رسانه‌ای از آن جا شروع شد. در ۱۴۵۲، یوهانس گوتنبرگ آلمانی ایده چاپ متحرک را مطرح کرد. او در کارگاهش ساخت ورق، جوهر با پایهٔ روغنی و پرس را برای چاپ یک کتاب گردآوری و دستگاه چاپ را اختراع کرد. در واقع او فناوری‌هایی را که سال‌ها قبل برایشان فکر و تلاش شده بود، به ثمر رساند.

گوتنبرگ، چاپگر آلمانی، نخستین کسی بود که برای هر حرف، قطعهٔ فلزی جداگانه‌ای درنظر گرفت. وی قطعه‌ها را برای ترکیب کلمات مناسب کنار هم قرار داد، بر آن‌ها مرکب می مالید، و بر ورق‌های کاغذ می‌فشرد و به این ترتیب چاپ جدید را ایجاد کرد. او حروف را ابتدا از جنس چوب، سپس از سرب، و بعدها از آلیاژ سرب، قلع، و آنتیموان ساخت. نسبت فلزات آلیاژ را به گونه‌ای انتخاب کرد که حروف بیش از حد سخت و نرم نباشند.

دستگاه چاپ گوتنبرگ، هزینه‌های بسیار زیادی داشت و در نتیجه بیشتر مورد توجه ثروتمندان آن دوران بود.

۳۰۰ سال پس از اختراع دستگاه چاپ گوتنبرگ، یک نمایشنامه‌نویس آلمانی به نام آلوئیس زنه فلدر، چاپ‌سنگی یا لیتوگرافی را در سال ۱۷۹۶ میلادی اختراع کرد. هر سنگی که متن یا تصویر با این روش روی آن نقش می‌بست، برای چاپ حدود ۷۵۰ نسخه عملکرد مطلوب داشت و پس از آن نقش روی سنگ قابل چاپ نبود.

منبع: بی بی سی
ترجمه: فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید