دومین زندان روزنامه‌نگاران جهان

دومین زندان روزنامه‌نگاران جهان

چین، مصر و عربستان بیشترین تعداد زندانی را دارند و ترکیه برای سومین سال متوالی به دلیل وجود حداقل ۶۸ روزنامه‌نگار زندانی به‌عنوان بدترین زندان‌ها برای روزنامه‌نگاران انتخاب شد.

کد خبر : ۶۵۵۰۶
بازدید : ۸۰۷
عربستان؛ دومین زندان روزنامه‌نگاران جهان
طبق گزارش کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران بیش از ۲۵۱ روزنامه‌نگار زندانی هستند. چین، مصر و عربستان بیشترین تعداد زندانی را دارند و ترکیه برای سومین سال متوالی به دلیل وجود حداقل ۶۸ روزنامه‌نگار زندانی به‌عنوان بدترین زندان‌ها برای روزنامه‌نگاران انتخاب شد.
طبق این آمار که تا اول دسامبر ۲۰۱۸ به‌روز‌رسانی شده است، نشان می‌دهند که ۷۱ درصد از روزنامه‌نگاران به اتهام اقدام علیه دولت‌ها و ۲۸ نفر به دلیل آنچه «انتشار خبر‌های دروغ» عنوان می‌شود، محکوم شده‌اند.

۹۸ درصد از روزنامه‌نگاران زندانی از سوی دولت‌های خود بازداشت شده‌اند. تعداد روزنامه‌نگاران زن به ۳۳ نفر افزایش یافته که چهار نفر آن‌ها در عربستان هستند. در چین هم به دلیل سختگیری علیه مسلمانان ساکن این کشور اقلیت قومی اویغور تعداد زندانی‌ها افزایش یافته و به ۴۷ نفر رسیده است. عبدالفتاح سیسی نیز با دستگیری روزنامه‌نگاران برای خود رکوردی را به جا گذاشته است و حدود ۲۵ روزنامه‌نگار زندانی در این کشور وجود دارد.
هرچند در آمریکا روزنامه‌نگاری زندانی نیست؛ اما هفت نفر از روزنامه‌نگاران که از کشور‌های دیگر به آمریکا مهاجرت کرده اند، در اداره مهاجرت، فرودگاه و گمرک ساعت‌ها و روز‌ها بازجویی شده اند. ونزوئلا با سه زندانی بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران در قاره آمریکاست. ۳۰ درصد روزنامه‌نگاران آزاد در بین زندانی‌شده‌های جهان هستند.
جوئل سیمون، مدیر اجرائی کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، گفته است: «تجاوز به حقوق روزنامه‌نگاران هیچ نشانه‌ای از کاهش نشان نمی‌دهد. تمام این هزینه‌ها بر دوش کسانی است که به گردش خبر‌ها و اطلاعات علاقه دارند». این آمار متعلق به زندان‌های دولتی است و چند روزنامه‌نگار بازداشت‌شده در یمن یا بازداشت یک روزنامه‌نگار اوکراینی به دست جدایی‌طلبان طرفدار روسیه را در بر نمی‌گیرد و این پنج نفر به‌عنوان گم‌شده یا ربوده‌شده در آمار دسته‌بندی شده‌اند.

همچنین بعد از قتل جمال خاشقجی در دوم اکتبر چند روزنامه‌نگار دیگر نیز در جهان کشته شده اند؛ مانند محمدسالم انگار در ۱۸ اکتبر در افغانستان، عبداله میرهشی در ۲۷ اکتبر در سومالی و آکویتنا ساهو در ۳۰ اکتبر در هندوستان.

CPJ (کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران) در سال ۱۹۸۱ در نیویورک با هدف دستیابی به اصل «لزوم مطبوعات آزاد برای رشد جوامع مدنی» پایه‌گذاری شده و معتقد است که روزنامه‌نگاران نباید برای انجام کار خود زندانی شوند. در سال گذشته حمایت این کمیته منجر به آزادی حداقل ۷۹ خبرنگار زندانی در سراسر جهان شد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید