عزل و نصب داماد جدید روحانی در معاونت یک وزارتخانه

عزل و نصب داماد جدید روحانی در معاونت یک وزارتخانه

خبر انتصاب داماد جدید رییس جمهور به سمت معاونت وزارت صمت و ریاست سازمان زمین شناسی کشور در روزهای اخیر باعث انتقادات زیادی از سوی رسانه ها و مردم در فضای مجازی شد. داماد رییس جمهور که به تازگی دوره دکتری نفت را تمام کرده، سابقه اجرایی چندانی ندارد.

کد خبر : ۶۵۵۷۰
بازدید : ۱۶۷۶
فرادید | به نظر می‌رسد که حسن روحانی در دوره دوم ریاست جمهوری خود با چالش‌ها و انتقاداتی جدی روبرو شده است. لغو یک طرفه برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا باعث شد که دولت دوازدهم در آغاز با یک طوفان روبرو شود. هنوز مدت زیادی از فروکش بحران ارزی نگذشته بود که خبر انتصاب اقوام وی در پست‌های کلیدی دولت، طوفانی دیگر به پا کرد.

زمزمه انتصاب تازه داماد خانواده روحانی به سمت یکی از معاونین وزارت صمت، موجی از انتقادات را برانگیخت. بسیاری از رسانه‌های منتقد و حتی طرفدار دولت به این خبر واکنش منفی نشان دادند.

تازه داماد رییس جمهور چه کسی است؟
کامبیز مهدی زاده، داماد جدید خانواده رییس جمهور است که تابستان امسال با صبیه ایشان ازدواج کرده است. طبق گفته‌های برخی از نزدیکان رییس جمهور، مراسم ازدواج این زوج بسیار ساده و بی سر و صدا برگزار شده است.
عزل و نصب داماد جدید روحانی در معاونت یک وزارتخانه
کامبیز مهدی زاده، داماد جدید رییس جمهور

کامبیز مهدی زاده متولد سال ۱۳۶۴ در شهرستان اهر و فارغ التحصیل دکتری رشته نفت از دانشگاه آزاد اسلامی است. او که در سال‌های اخیر به سرعت پله‌های ترقی را طی کرده است، مدتی پیش به سمت دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه انرژی از طرف رییس جمهور منصوب شد.
او قبلا در سمت‌هایی مانند مشاور شورای مرکزی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشور‌های اسلامی، مشاور فرماندار کرج، برنامه‌ریز مالی پژوهشگاه صنعت نفت، مشاور مدیرعامل شرکت توسعه نفت، مشاور فدراسیون کاراته و مشاور سازمان ملی جوانان فعالیت کرده است.

از انتصاب تا ابطال حکم معاونت تازه داماد
در چند روز گذشته برخی از محافل و رسانه‌ها، خبر از یک انتصاب فامیلی در دولت دادند. طبق شنیده‌ها وزیر جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی، یکی از نزدیکان رییس جمهور را به سمت معاونتش و رییس سازمان زمین شناسی کشور منصوب کرده بود. فرد منصوب شده هم کسی نبود غیر از داماد جدید رییس جمهور، کامبیز مهدی زاده.

رییس قبلی سازمان زمین شناسی که داماد آقای روحانی به جای ایشان منصوب شده است، دکتر راضیه لک بود که انتصابش به این مقام تحولی مهم در وزارت صمت بود. راضیه لک اولین زنی بود که در وزارت صمت به چنین سمتی دست یافته بود و پشتوانه دانشگاهی و اجرایی قابل توجهی داشت.
عزل و نصب داماد جدید روحانی در معاونت یک وزارتخانه
راضیه لک، رییس سابق سازمان زمین شناسی در حال گرفتن حکمش از وزیر سابق صمت

این انتصاب از دو جهت باعث انتقاد‌های زیادی به دولت شد. اول اینکه برخی اعتقاد داشتند که انتصاب این فرد به سبب رابطه فامیلی صورت گرفته است. دوم این که بعضی‌ها گفتند فرد منصوب هیچ گونه سابقه اجرایی و اداری ندارد. حتی این قضیه دستمایه طنز در مطبوعات گرفت.

روز شنبه ۲۴ آذر خبر دیگری منتشر شد که رییس جمهور، وزیر اقتصاد را به خاطر این انتصاب توبیخ کرده و دامادش را عزل کرده است. اما کمی بعد سایت اطلاع رسانی دولت خبر تایید این انتصاب را گذاشت که نشان می‌داد توبیخی در کار نبوده است.

واکنش‌ها و انتقادات به این خبر در رسانه‌ها و از سوی کاربران فضای مجازی ادامه یافت. تا این که روز یکشنبه ۲۵ آذر رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و سخنگوی حزب اعتدال و توسعه اعلام کرد که آقای روحانی حکم دامادش را لغو کرده است.

آیا ابطال حکم تازه داماد نشان دهنده قدرت فضای مجازی است؟
در این چند روز یکی از خبرگزاری‌ها در گزارشی به انتصابات اقوام رییس جمهور در دولت پرداخت. به گفته این گزارش در سال‌های گذشته تعدادی از نزدیکان آقای روحانی در سمت‌های مهم گماشته شدند.
غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل از جمله این افراد است. خوشرو پدر داماد رییس جمهور است که مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان هم می‌شود، اما همچنان به کارش ادامه می‌دهد.

طاهره قیومی، رییس سابق روابط عمومی ریاست جمهوری هم نامش در این گزارش آمده است. گفته می‌شود که خانم قیومی با حسین فریدون، برادر رییس جمهور نسبت فامیلی دارد. هر چند طاهره قیومی این مسئله را تکذیب کرده است.

کاربران نیز در فضای مجازی، انتصاب جدید را نشانه خلف وعده انتخاباتی رییس جمهور دانستند. برخی گفتند این انتصاب رانت و خیانت به حقوق ملت است.

بعد از همه این واکنش‌ها بالاخره این حکم از سوی رییس جمهور لغو شد. عوامل مختلفی بر تصمیم دولت در لغو این حکم تاثیر گذاشته، ولی به طور قطع واکنش‌های رسانه‌ها و کاربران در فضای مجازی عاملی مهم بوده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید