غوغای پرواز همای و همایون شجریان

غوغای پرواز همای و همایون شجریان

اجرای او در اواخر هفته گذشته در تورنتو کانادا حالا در شبکه‌های اجتماعی دیده شده و کاربران یک بخش از اجرای «همای» را به اشتراک می‌گذارند؛ بخشی که به نظر می‌رسد به محمود خاوری که در تورنتو ساکن است، کنایه می‌زند. او در بخشی از شعرش می‌خواند: «دزد با دنیایی از ثروت به شهری امن رفت/ شهردار شهر راهی جز حمایت کردن از ایشان نداشت» (در حالی که با انگشتش علامت لمس پول را نشان می‌داد).

کد خبر : ۶۵۶۲۷
بازدید : ۸۵۲۹
فرید عطارزاده | همای و همایون با هوشمندی خود توانسته اند توجه‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به سمت خود جلب کنند. یکی با اجرایی در مشهد و دیگری با اجرای خود در تورنتو.

همایون نسل جدید
احتمالا قسمتی از ویدئوی اجرای او را در مشهد دیده اید. همایون شجریان به یک مرکز توانبخشی در مشهد رفت تا به بچه‌های این خیریه سر بزند. در این میان یک اتفاق ویژه رخ می‌دهد. این مرکز یک گروه سرود به نام «آوای همدم» دارد که خواننده اصلی این گروه دختری به نام «تکتم» است.
این دختر ۲۶ ساله که دارای معلولیت ذهنی و جسمی است، قادر به صحبت کردن نیست، اما مسئولان موسسه خیریه می‌گویند که او بسیار مهربان است که به گریه‌ها و مشکلات دیگر دختران معلول حساس بوده و مربیان را در خوراندن دارو و غذا به آنان کمک می‌کند و تا زمانی که دیگر کودکان غذای شان را نخورند، لب به غذا نمیزند.
این گروه سرود برای مهمانان چند ترانه اجرا می‌کنند که در میان آن‌ها ترانه‌های همایون شجریان نیز بوده. همایون با مشاهده این صحنه و اجرای دختران به روی صحنه می‌آید و بدون آمادگی قبلی و حضور گروه موسیقی خود، به تنهایی و همراه با «تکتم» به اجرای ترانه‌ها می‌پردازد؛ اتفاقی که واکنش مثبت کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت و نشان داد یک ژن خوب واقعی است که مانند پدرش می‌داند چگونه هدایت بخشی از افکار عمومی جامعه را به دست گیرد.
او این ویژگی خود را پس از عبور از اوایل جوانی نشان داد که از فضای موسیقی سنتی دور شد و تلاش کرد با اجرا‌های موسیقی تلفیقی به نسل جدید نزدیک و از سایه پدر خارج شود. اوج این ماجرا در اجرای ترانه «چرا رفتی» رخ داد؛ این ماجرا همزمان شد با محدودیت‌ها برای محمدرضا شجریان که در نهایت به نفع همایون و افزایش محبوبیت او منجر شد.
تلاش‌های او برای نوآوری کاملا مشهود است؛ مثلا کنسرت «سی» یکی از این اتفاقات بود که با وجود اجرایی تقریبا متوسط توانست مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کند.

پرواز همای
اجرای او در اواخر هفته گذشته در تورنتو کانادا حالا در شبکه‌های اجتماعی دیده شده و کاربران یک بخش از اجرای «همای» را به اشتراک می‌گذارند؛ بخشی که به نظر می‌رسد به محمود خاوری که در تورنتو ساکن است، کنایه می‌زند.
غوغای پرواز همای و همایون شجریان
او در بخشی از شعرش می‌خواند: «دزد با دنیایی از ثروت به شهری امن رفت/ شهردار شهر راهی جز حمایت کردن از ایشان نداشت» (در حالی که با انگشتش علامت لمس پول را نشان می‌داد).
در خوانش اولیه ترانه تعداد کمی از حضار متوجه منظور او می‌شوند، اما همای با هوشمندی و تکرار این بیت و حرکات دست و صورت خود به تماشاگرانش می‌فهماند موضوع از چه قرار است و صدای تشویق همه سالن را در بر می‌گیرد.
«همای» دقیقا از همان فرمولی استفاده کرد که سال‌ها پیش برای به شهرت رسیدن خود استفاده کرده بود. تسلط بر حوزه‌های سیاسی و اجتماعی و استفاده هوشمندانه آن‌ها در ترانه ها؛ اتفاقی که خصوصا تا قبل از سال ۱۳۸۵ امری سخت و دشوار بود و از عهده هر کسی بر نمی‌آید.
در هر صورت «همای» نیز در برخورد با مجوز‌ها و خط قرمز‌ها مجبور شد از غلظت کاری خود کم کند و همین موضوع سبب شد تا ورژن جدید همای؛ چندان مانند گذشته نباشد دقیقا خلاف مسیری که همایون شجریان طی کرد.
او نیز مانند همایون شجریان تلاش کرده اجرا‌های متفاوتی داشته باشد تا مخاطبان خاص خودش را داشته باشد. یکی از این برنامه‌ها با نام «اجرای اپرای حلاج» در مردادماه به روی صحنه رفت که حاشیه‌های زیادی در مورد کیفیت اجرای آن مطرح شد و برخی تماشاگران سوال‌هایی در مورد این موضوع پرسیدند که چقدر آن اجرا‌ها به «اپرا» نزدیک بوده و چقدر از پلی بک استفاده شده است.
در سوی دیگر، اما همای در اجرا‌های خارج از کشور خود موفق‌تر عمل کرده و هر از چند گاهی انتشار اجرا‌های او در خارج از کشور ما را امیدوار می‌کند که او هنوز فرد هوشمندی در زمینه موسیقی است.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید