محمد باسط درازهی نماینده سراوان؛ از ویدیو جنجالی تا استیضاح وزیر اقتصاد

محمد باسط درازهی نماینده سراوان؛ از ویدیو جنجالی تا استیضاح وزیر اقتصاد

ویدئویی که یک نماینده مجلس را در حال هتاکی به کارمند اداره دولتی نشان می‌دهد، بار‌ها و بار‌ها توسط کاربران فضای مجازی بازدید شده است. در سال‌های اخیر شاهد پخش تعداد زیادی از این ویدئو‌ها در فضای مجازی بوده ایم. ویدئو‌هایی که بریده‌ای از واقعیت را از دریچه دوبین به ما نشان می‌دهند. ممکن است که ما را خیلی عصبانی و یا خیلی شاد بکنند. در این گزارش قصد داریم این ویدئو، دفاعیات نماینده هتاک و نظرات مختلف را مرور و ابعاد مختلف ماجرا را بررسی کنیم.

کد خبر : ۶۵۶۵۹
بازدید : ۲۷۵۹
فرادید | ویدئوی مربوط به نماینده سراوان را دیده اید؟ احتمالا شما این کلیپ را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تماشا کرده اید. این ویدئو در سایت‌های مختلف چند هزار بار کلیک خورده و به موضوع بحث و کنکاش برخی از رسانه‌ها تبدیل شده است.

اما اصل ماجرا چیست؟ چرا این ویدئو برای همه این قدر مهم است؟ داستان از این جا شروع شده که کلیپی در سایت‌ها منتشر شده است مربوط به درگیری لفظی نماینده مجلس یک شهر با کارمند یک اداره دولتی. خب صد البته همیشه تماشای دعوا و درگیری برای مردم ما جذاب بوده است. این بار که یک طرف دعوا نماینده مجلس است، ماجرا خیلی جذاب‌تر شده است.

در کنار اشتیاقی که همه برای دیدن این ویدئو دارند، اشتیاق برای قضاوت ماجرا و اظهار نظر درباره آن هم دارند. کاربران در شبکه‌های اجتماعی و حتی فعالان مدنی، نظر‌های مختلفی درباره این کلیپ ارئه داده اند. بیایید ببینیم که ویدئو و جزییاتش چه بوده است. نماینده مجلس سراوان در دفاع از خودش چه گفته است. افراد مختلف درباره این قضیه چه گفته اند.

در ویدئو دقیقا چه اتفاقی افتاده است؟
آن چیزی که از ویدئو پیداست این است که چند نفر در یک اداره دولتی هستند. یک کارمند در حال گفتگو با ارباب رجوعی است که کمی عصبی به نظر می‌رسد. چند ارباب رجوع دیگر هم حضور دارند.
ارباب رجوع درخواستی از کارمند دارد. اما کارمند می‌گوید که درخواست او را نمی‌تواند اجابت می‌کند. ارباب رجوع الفاظ بی ادبانه به کار می‌برد. کارمند هم می‌گوید که ادب را رعایت کند و به بقیه می‌گوید ببینید این فرد با این ادبیات، نماینده مجلس است. یکی از ناظران ماجرا هم به طرفداری از کارمند، وارد میدان شده و نماینده مجلس را از اداره بیرون می‌کند.
فرد حاضر در این ویدئو که نماینده مجلس معرفی می‌شود، چه کسی است؟ گفته می‌شود او محمد باسط درازهی، نماینده سراوان، یکی از شهرستان‌های سیستان و بلوچستان است.
واکنش نماینده سراوان به این ویدئو چه بود؟
محمد باسط درازهی، روز دوشنبه ۲۶ آذر بعد از انتشار این کلیپ در واکنش به آن نوشت که بخش‌هایی از واقعیت در ویدئوی منتشره، بریده شده است.
به گفته او ماجرا از این قرار بوده که وی برای پیگیری مسائل گمرکی حوزه انتخابیه اش با رییس اداره گمرک قرار ملاقات گذاشته است. هنگامی که این نماینده برای دیدار با ریاست گمرک به اداره مطبوعش مراجعه کرده، حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه معطل شده است. دو کارمند گمرک هم در واکنش به پیگیری آقای درازهی به او توهین کرده و گفته اند «ما هر چی می‌کشیم از شما می‌کشیم.»
این جر و بحث چند دقیقه طول کشیده و کارمندان گمرک با توهین و دشنام به این نماینده از ملاقاتش با رییس اداره گمرک جلوگیری کرده اند.
یک کلیپ باعث طرح استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس شد
محمد باسط درازهی
درازهی ادعا کرده بخش‌هایی از ویدئو که در آن به او توهین شده، حذف شده است. او همچنین وعده داده که طرح استیضاح وزیر اقتصاد را به دلیل برخورد نامناسب زیر مجموعه اش پیگیری خواهد کرد.

جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر اقتصاد و عذرخواهی وزیر مربوطه
روز سه شنبه ۲۷ آذر علی کرد، نماینده خاش در مجلس از تهیه طرح استیضاح وزیر اقتصاد، فرهاد دژپسند خبر داد. این نماینده به خبرنگاران گفت: استیضاح وزیر اقتصاد به دلیل توهین به نماینده سراوان مطرح شده و برکناری رییس گمرک و رییس حراست گمرک هم از خواسته‌های نمایندگان مجلس است.

کمی بعد از انتشار این خبر بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رییسه مجلس اعلام کرد که در جلسه غیر علنی صبح سه شنبه 27 آذر در مجلس، وزیر اقتصاد از نماینده سراوان عذرخواهی کرده است.
یک کلیپ باعث طرح استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس شد
بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رییسه مجلس
نعمتی هم تاکید کرد فیلمی که در فضای مجازی منتشر شده، تحریف و تقطیع شده بود. او از بررسی بیشتر این مسئله توسط وزیر اقتصاد و مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس خبر داد.

واکنش مردم به این ویدئو و خبر‌های بعدی آن چه بود؟
کاربران فضای مجازی پس از انتشار این کلیپ به روش‌های مختلف به نماینده سراوان حمله و رفتارش را محکوم کردند.
یکی از کاربران خطاب به این نماینده نوشته بود: «آقای نماینده، تو نوکر و خادم مردمی نه سرور. اگر قرار است خود را آقای مردم بدانید، شک نکنید مردم ...».

برخی نیز برخورد کارمند با نماینده مجلس و جسارتش در برابر او را تحسین کردند. به اعتقاد آن ها، این کارمند در مقابل زیاده خواهی نماینده، ایستادگی کرده است. یکی از فعالان سیاسی ساکن خارج، این ویدئو را نشان دهنده افزایش آگاهی سیاسی و قدرتمند شدن مردم در دوره جمهوری اسلامی دانسته است چرا که در دوره پهلوی هیچ کس جرات ایستادگی در برابر هیچ یک از افراد درون حکومت را نداشت.

اما خبر انتشار عذرخواهی وزیر از آقای درازهی، خشم مردم را در فضای مجازی، شعله ورتر کرد. برخی گفتند که عذرخواهی وزیر حتی از رفتار نماینده سراوان هم زشت‌تر بوده است.

باید منتظر ماند و دید که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان چه عکس العملی نشان خواهد. امیدواریم کاربران فضای مجازی با دقت در صحت و سقم و همه جوانب چیز‌هایی که می‌بینند، قضاوت کنند. از آن جایی هم که مجلس، خانه ملت و جایگاه افرادی مانند مدرس بوده است پس نمایندگان ملت باید دفاع از حقوق مردم را در اولویت قرار دهند، نه خودشان را.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید