۳ دختر خردسال جان خود را از دست دادند

۳ دختر خردسال جان خود را از دست دادند

سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷ یک دبستان دخترانه در زاهدان آتش گرفت. در این حادثه ۴ کودک دچار سوختگی شدید شدند و ۳ نفر آن‌ها جان خود را از دست دادند.

کد خبر : ۶۵۷۱۷
بازدید : ۱۵۷۶
فرادید | شنیدن خبر مرگ چند کودک در اثر آتش سوزی آن هم در مدرسه، دل هر کسی را به درد می‌آورد. این حادثه یکی از دردناک‌ترین رویداد‌های سال ۹۷ بود. اما چرا و چگونه این حادثه تلخ در این مدرسه اتفاق افتاده است؟ چه کار باید بکنیم که حوادث این چنینی تکرار نشود؟ در این گزارش سعی می‌کنیم به این سوال‌ها پاسخ دهیم.

دلیل آتش سوزی در این مدرسه چه بوده است
صبح سه شنبه ۲۷ آذر پیش دبستان و دبستان غیر دولتی اسوه حسنه در شهر زاهدان دچار آتش سوزی شد.
۳ دختر خردسال جان خود را از دست دادند
کلاس درس بعد از آتش سوزی
آتش نشان‌ها بلافاصله در محل حاضر شدند و ۵۵ دانش آموز مدرسه را از محل حادثه خارج کردند، اما متاسفانه ۴ کودک دچار سوختگی شدید شده بودند؛ ۲ نفر سوختگی بالای ۹۰ درصد و دو نفر دیگر سوختگی بالای ۷۰ درصد. ۳ نفر از این دانش آموزان به نام‌های مونا خسروپرست، یکتا میرشکار و صبا عربی در اثر شدت مصدومیت در گذشتند.

علی مرادی، مدیر روابط عمومی اداره کل اموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اعلام کرد که آتش سوزی بر اثر استفاده از چراغ نفتی (از نوع والور) برای گرم کردن در کلاس درس اتفاق افتاده است.

ظاهرا چند نفر از دانش آموزان در زنگ تفریح برای برداشتن وسایل شان به کلاس می‌آیند. اما با آتش گرفتن چراغ نفتی و سرایتش به کلاس درس، آن‌ها در حریق گرفتار می‌شوند.

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش گفته است که استفاده از این چراغ‌ها برای گرم کردن کلاس‌ها ممنوع بوده است و مدیر و مربی مدرسه به دلیل کوتاهی بازداشت شده اند.

مرگ و میر بر اثر خطای انسانی: از پلاسکو تا مدرسه ابتدایی
حافظه تاریخی ما پر از اتفاقات دردناکی ست که بر اثر خطای انسانی، تعدادی از هموطنان ما جان خود را از دست داده اند.
لازم نیست خیلی دور برویم. همین چند وقت پیش بود ساختمان پلاسکو بر اثر نادیده گرفتن اصول ایمنی و بی توجهی به هشدار‌های شهرداری آتش گرفت. چند ماه قبل یک اتوبوس مسافربری با یک کامیون حامل سوخت تصادف کرد. پرونده دختران مدرسه شین آباد هم که در مدرسه دچار سوختگی شدید شدند، هنوز باز است.

به طور کلی حوادث این گونه به دو دلیل روی می‌دهند:
۱) ممکن است ضوابط و استاندارد‌های مناسب در یک مورد هنوز تدوین نشده باشد. مثلا ممکن است در یک کشور ضوابط و استاندارد‌های مورد نیاز برای ایمن ساختن جاده‌ها هنوز تدوین نشده باشد. در این مورد کاستی از قوانین است. پس باید قانون مناسب تدوین شود.
۲) برخی از حوادث هم هستند که به دلیل رعایت نکردن استاندارد‌ها و ضوابط رخ می‌دهند. مثلا برای ساختن یک ساختمان مقاوم درباره زلزله، قوانین مدون و جامعی در کشور ما وجود دارد. اما ممکن است که سازندگان یک ساختمان آن‌ها را رعایت نکنند. هنگامی که حادثه‌ای در اثر رعایت نکردن اصول ایمنی و استاندارد‌ها رخ دهد، می‌گویند که خطای انسانی رخ داده است.

به نظر می‌رسد در بسیاری از حوادث مانند آتش سوزی این مدرسه یا حتی حادثه پلاسکو، خطای انسانی در آن‌ها دخیل است.
در حادثه آتش سوزی مدرسه اسوه گفته می‌شود به دلیل نداشتن گاز شهری در بخشی از زاهدان، از چراغ والور برای گرم کردن کلاس استفاده شده است.

آیا برای گرم کردن کلاس در شرایط فقدان گاز شهری، چاره دیگری غیر از چراغ نفتی نبوده است. آیا در مکانی که تعدادی کودک در آن حضور دارند، عقل سلیم اجازه می‌دهد که از این نوع چراغ‌ها استفاده کرد. اگر استفاده از این نوع چراغ‌ها در مدارس ممنوع بوده، چرا مدیر مدرسه و برخی دیگر از این چراغ‌ها استفاده می‌کنند.

به یاد داشته باشیم در کنار همه کوتاهی‌هایی که دولت و مسئولان در این حوادث دارند، ما هم به نوبه خود مسئول هستیم. رفتار تک تک ما شهروندان در هر نوع حادثه‌ای از این دست تاثیر گذار است.
۳ دختر خردسال جان خود را از دست دادند
خانواده دانش آموزان قربانی در بیمارستان بعد از حادثه
دفعه دیگر که خواستید یک قانون را زیر پا بگذارید، از چراغ قرمز عبور کنید، سبقت غیر مجاز بگیرید، ضوابط و اصول ایمنی را در ساختمان خود ندید بگیرید و هر تخلف دیگری حتما قبلش به کودکان معصوم این مدرسه و سهم خودتان در این حوادث فکر کنید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید