پایان سرگیجه کی‌روش؟

پایان سرگیجه کی‌روش؟

در فاصله تنها دو هفته تا نخستین بازی تیم‌ملی کشورمان در جام‌ملت‌های آسیا، شاگردان کارلوس کی‌روش در یک بازی دوستانه به مصاف فلسطین رفتند و یک - یک متوقف شدند؛ نتیجه‌ای که تا حدی جامعه فوتبال را شوکه کرد. آخرین تقابل تیم کشورمان با فلسطین به مهرماه ۹۰ بر می‌گشت؛ زمانی که کارلوس کی‌روش در اولین سال حضورش روی نیمکت تیم‌ملی به یک پیروزی هفت‌گله برابر حریف دست پیدا کرد و این پیروزی با آن نتیجه، حساسیت و انتقاد برخی سیاستمداران اصولگرا را نیز به همراه آورد!

کد خبر : ۶۶۰۰۵
بازدید : ۴۴۶۳
پایان سرگیجه کی‌روش؟
با این وجود حالا نتیجه رقم خورده در بازی اخیر باید موجبات رضایت آن‌ها را فراهم کرده باشد؛ جایی که تیم‌ملی با گل مهدی طارمی در اوایل نیمه دوم جلو افتاد، اما فلسطینی‌ها روی یک ضربه کرنر در واپسین ثانیه‌ها کار را به تساوی کشاندند. این بازی پشت در‌های بسته برگزار شد و از کم و کیف نمایش تیم کشورمان اطلاع دقیقی در دست نیست، اما گزارش معدود خبرنگاران اعزامی به قطر نشان می‌دهد فلسطین آنقدر‌ها هم حریف دست و پا بسته‌ای نبوده.
آن‌ها ظاهرا چند موقعیت گل را از دست داده‌اند، به‌طوری‌که یک بار در نیمه نخست علیرضا بیرانوند یک فرصت تک‌به‌تک را از این تیم گرفته است؛ هرچند گل ایران را حسین حسینی دریافت کرد. البته که نتایج مسابقات دوستانه مهم نیست، اما توقف مقابل فلسطین چیزی نیست که به راحتی هضم شود. حالا این نتیجه عجیب به حجم مجادلات و حواشی روز‌های اخیر اضافه شده تا وضعیت تیم‌ملی را مبهم‌تر و پیچیده‌تر از هر زمان دیگری کند؛ تیمی که انگار محبوبیت سابق را ندارد و برای نجاتش نیاز شدید به شکل‌گیری یک فضای عاطفی متفاوت حس می‌شود.

خط حمله کم‌تحرک

کارلوس کی‌روش چندی پیش به صراحت از شرایط مهاجمان تیمش انتقاد کرده و مدعی شده بود از آن‌ها انتظار بیشتری دارد. وقتی به آمار نگاه می‌کنیم، می‌شود گفت: حق با مرد پرتغالی است. آخرین باری که هر دو عضو زوج خط حمله تیم‌ملی موفق به گلزنی شدند، مربوط به پیروزی ۲ بر یک تیم کشورمان برابر الجزایر بود؛ دیداری که فروردین امسال برگزار شد و مهدی طارمی و سردار آزمون دو گل تیم‌ملی را زدند. پس از آن هیچ‌کدام از این دو بازیکن نتوانسته بودند برای تیم‌ملی گل بزنند تا اینکه طارمی دروازه فلسطین را باز کرد، حسرت سردار، اما ادامه دارد.
آزمون که ۶۰ دقیقه مقابل فلسطین بازی کرد، در ۱۴ ماه گذشته تنها یک گل ملی زده تا آماری عجیب به نامش ثبت شده باشد. آزمون به‌خاطر انتقاد‌هایی که در مورد کیفیت کارش در جام‌جهانی مطرح شد حتی از تیم‌ملی خداحافظی هم کرد، هرچند با اصرار کی‌روش برگشت. او معتقد بود سیستم تدافعی تیم‌ملی در روسیه مانع از ارائه بازی همیشگی‌اش شده، اما نکته اینجاست که بعد از جام‌جهانی و در دیدار‌های دوستانه با تعدادی از ضعیف‌ترین تیم‌های دنیا هم هنوز پای سردار به گلزنی باز نشده است.

روز سرنوشت

کارلوس کی‌روش اعلام کرده فهرست ۲۳ نفره و نهایی تیم کشورمان برای حضور در جام ملت‌های آسیا را امروز اعلام خواهد کرد و به قول خودش سرگیجه‌اش برای انتخاب بازیکن به پایان می‌رسد. این شاید آخرین لیست او طی سال‌های طولانی حضورش روی نیمکت تیم‌ملی ایران باشد. معمولا فهرست‌های اعلام‌شده توسط کی‌روش با غافلگیری‌هایی همراه است؛ همان‌طور که دیدیم برای جام‌جهانی ۲۰۱۸ هم او اسم جلال حسینی و وریا غفوری را خط زد.
ممکن است امروز هم کارلوس سورپرایز بزرگی برای اهالی فوتبال داشته باشد، هرچند درحال‌حاضر مشکل او مصدومیت و ناآمادگی تعداد زیادی از لژیونرهاست. الان وضعیت علیرضا جهانبخش، سعید عزت‌اللهی و علی قلی‌زاده به‌دلیل آسیب‌دیدگی مشخص نیست و کاوه رضایی و صادق محرمی هم در باشگاه‌های‌شان شرایط بدی دارند. در نهایت باید دید کی‌روش چه کسانی را غربال می‌کند. شاید امروز او بیش از هر زمان دیگری حسرت خداحافظی رضا قوچان‌نژاد را می‌خورد.

همچنان دور از صلح

ساعتی پیش از بازی با فلسطین، کارلوس کی‌روش پیامی دیگر منتشر کرد و در آن از خستگی و دل‌آزردگی‌اش به‌خاطر رفتار منتقدان سخن گفت. بعد از بازی با فلسطین هم کارلوس دوباره به دوران کوتاه ماندن دست ایران از قهرمانی آسیا اشاره کرد و به طعنه گفت: «۴۰ سال است دارید قهرمان می‌شوید و لابد امسال هم حق‌تان همین است.» بعد از آن هم مرد پرتغالی در ارتباط تصویری با برنامه نود در مقابل دعوت عادل فردوسی‌پور برای آتش‌بس با مخالفانش به نوعی مقاومت کرد و مدعی شد اول آن‌ها باید کوتاه می‌آمدند.
در مجموع به نظر می‌رسد حتی در یک قدمی جام ملت‌های آسیا هم خبری از صلح در اطراف تیم‌ملی نیست؛ آنچه بدون تردید یکی از اصلی‌ترین مقصرانش فدراسیون فوتبال است. طبعا مدیران بالادستی باید در این سال‌ها برای فرو نشاندن آتش اختلافات اقدام موثر انجام می‌دادند، اما گویا آن‌ها بیشتر درگیر مسائلی از قبیل: عبور از قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها بودند و فرصتی برای کار‌های دیگر نداشتند!
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید