پشت پرده سایت‌های تخفیف‌دار چه می‌گذرد؟

پشت پرده سایت‌های تخفیف‌دار چه می‌گذرد؟

برخی از این سایت‌ها وقتی برای فروش مواد خوراکی تخفیف می‌گذارند، موادی را انتخاب می‌کنند که ‏تاریخ انقضای آن‌ها رو به پایان است. به همین دلیل آن‌ها را برای تخفیف انتخاب می‌کنند. مشتریانی هم که ‏از همه جا بی‌خبر هستند با توجه به قیمت پایین اجناس، اقدام به خرید تعداد زیادی از آن‌ها می‌کنند، اما ‏هنگامی که محصولات به دستشان می‌رسد متوجه می‌شوند که تاریخ انقضای آن‌ها رو به پایان است. ‏

کد خبر : ۶۶۰۹۰
بازدید : ۷۴۸
پشت پرده سایت‌های تخفیف‌دار
پریسا اسلام زاده | این‌جا همه چیز تخفیف خورده است از یخچال و موبایل و عطر و ادکلن گرفته تا برداشتن ابرو ‏و اصلاح صورت! تخفیف‌ها گاهی تا ٦٠- ٥٠‌درصد هم می‌رسد، اما این تمام ماجرا نیست.
بعضی‌ها ‏تخفیف‌ها کاملا صوری هستند. مثلا قیمت یک جفت کفش زنانه برند نایک که در نمایندگی‌ها ٨٥٠ ‏هزار تومان قیمت خورده است در یکی از سایت‌های تخفیف یک‌میلیون تومان است و با تخفیف قیمت ‏تازه به اندازه نمایندگی‌های سطح شهر می‌شود. ‏

بعضی تخفیف‌ها هم کاملا واقعی هستند. به‌عنوان مثال عطر مردانه گوچی بای گوچی پور هوم که در ‏بازار تهران حدود یک‌میلیون تومان قیمت دارد در سایت‌های تخفیف ٧٥٠‌هزار تومان عرضه شده ‏است. البته یک هفته بعد از فروش بسیاری از کاربران نوشته‌اند که عطر فروخته شده اورجینال نبوده و ‏تقلبی است. ‏

مشتریان زیادی هم از دیر شدن ارسال سفارش‌هایشان شاکی هستند و می‌گویند برخی سایت‌های ‏تخفیف هیچ آدرس و شماره تلفنی برای پیگیری ندارند و البته سایت‌های تخفیف معتبر و بزرگی هم هستند که نماد اعتماد الکترونیک ندارند. ‏

مسئول فروش یکی از سایت‌های تخفیف می‌گوید: سخت‌ترین قسمت کارشان بازاریابی ‏برای صاحبان کسب و کار است و بازاریابان آن‌ها باید آن‌قدر حرفه‌ای و قدر باشند که بتوانند در این ‏اوضاع اقتصادی از صاحبان مشاغل تخفیف بگیرند و به مشتریان بفروشند. او می‌گوید شاید در طول ‏یک‌سال بار‌ها مجبور شوند بازاریابانشان را تغییر دهند، زیرا بازاریابان حرفه‌ای که بتوانند تخفیف‌های ‏درست و حسابی بگیرند، انگشت شمارند. ‏

تخفیف گرفتن کار حضرت فیل است
چند سالی می‌شود که پدیده خرید و فروش آنلاین محصولات در ایران رواج چشمگیری پیدا کرده ‏است. افراد زیادی هستند که ترجیح می‌دهند محصول مورد نظرشان را سفارش دهند و آن را تحویل ‏بگیرند تا نه هزینه رفت و آمد داشته باشند نه در ترافیک گیر بیفتند.
همین موضوع باعث شده که خرید و ‏فروش اینترنتی حسابی بین مخاطبان اینترنتی جا بیفتد. بعد از افزایش مشتریان خرید‌های اینترنتی بود که ‏سایت‌های تخفیف یکی پس از دیگری سر و کله‌شان پیدا شد. سایت‌هایی مثل نت‌برگ و تخفیفان ‏جزو نخستین سایت‌هایی بودند که محصولات و خدمات مختلفی را با تخفیف‌های اینترنتی عرضه می‌‏کردند، اما به تدریج کار و بار این سایت‌ها گرفت و هر روز به تعداد آن‌ها افزوده شد.
هر روز یک سایتی ‏با ادعای ارایه خدمات و محصولات تخفیف‌دار در دنیای اینترنت پیدا شد که برخی از آن‌ها کلاهبرداری‌‏های بزرگی انجام دادند و بعد در سایت را تخته کردند. تعدادی هم بودند که به بهانه کمبود درآمد و عدم ‏تناسب آن با مالیاتی که باید پرداخت می‌کردند، سایت خود را تعطیل کردند. ‏

دشواری این کار و سخت بودن فرآیند بازاریابی و گرفتن تخفیف از صاحبان کسب و کار‌های مختلف ‏باعث شد که درحال حاضر فقط تعداد انگشت شماری از این سایت‌ها همچنان مشغول به کار باشند. ‏خودشان می‌گویند تخفیف گرفتن برای این سایت‌ها کار حضرت فیل است. این روز‌ها سایت‌هایی مثل ‏نت‌برگ، تخفیفان، تخفیف باران، گلدتگ، بامابن و تخفیف بازان معروف‌ترین سایت‌هایی هستند که ‏همچنان در این عرصه فعالیت می‌کنند و رقابت زیادی هم با یکدیگر دارند. با این حال این تنها بخشی ‏از ماجراست. ‏

ماجرای تخفیف گروهی چیست؟
یکی از آپشن‌های سایت‌هایی که برای اجناس و خدمات مختلف تخفیف ارایه می‌دهند، تخفیف گروهی ‏است، اما فلسفه این تخفیف گروهی چیست؟

ماجرا از این قرار است که سایت‌های تخفیف‌دار معمولا هر روز یک کالا یا خدمات جدید و خاصی را ‏پیشنهاد می‌دهند. وقتی تعداد مشخصی از خریداران برای خرید ابراز تمایل کردند آن پیشنهاد قطعی می‌‏شود و آن جنس یا خدمات به فروش خواهد رسید. ‏

روش کار آن‌ها خیلی ساده است. به این صورت که گردانندگان این وب‌سایت‌ها با صاحبان فروشگاه‌ها، ‏اماکن ورزشی و تفریحی وارد مذاکره شده و از آن‌ها در ازای جلب مشتری تخفیف می‌گیرند.

در واقع این سایت‌ها با پیشنهاد تخفیف گروهی با تعداد زیاد به فروشنده، او را ترغیب می‌کنند تا تخفیف ‏با‌درصد بالایی ارایه دهد و از طرف دیگر با تبلیغات برای مصرف‌کنندگان مختلف آن‌ها را به خرید از ‏فروشنده ترغیب می‌کنند.
در چنین سیستمی هر سه طرف ماجرا یعنی وب سایت خرید گروهی، خریدار ‏و فروشنده برنده هستند، چون هر کدام به سود مشخصی دست پیدا می‌کنند. ‏

البته پیشنهاد‌های تخفیف گروهی عملا برای تمام مشاغل کارایی ندارد، به‌عنوان مثال محصولات یا ‏خدماتی که حاشیه سود پایینی دارند تخفیف گروهی به آن‌ها اختصاص پیدا نمی‌کند. البته این تخفیف ‏معایبی هم دارد.

برخی از سایت‌های خرید گروهی برای این‌که بتوانند پیشنهاد مناسبی به کاربران خود ارایه دهند به ‏فروشنده پیشنهاد می‌دهند که قیمت کالا را افزایش داده و سپس قیمت آن را با تخفیف اعلام می‌کنند به ‏صورتی که نهایتا قیمت کالا با قیمت واقعی فاصله چندانی نخواهد داشت.
یکی از مهمترین معایب تخفیف‌‏های گروهی این است که در صورت عدم رسیدن به حد نصاب در بیشتر وب‌سایت‌ها هیچ برنامه‌ریزی ‏دقیقی وجود ندارد و تکلیف درخواست کنندگان مشخص نیست. در تمام این وب سایت‌ها اگر خرید‌ها به ‏حد نصاب نرسد، پول به مشتری بازگردانده نمی‌شود و در حساب کاربری او می‌ماند تا از کالا و ‏خدمات دیگر استفاده شود. ‏

بنجل‌های تخفیف‌دار
قطعا هیچ خریداری در هیچ کجای دنیا از تخفیف بدش نمی‌آید. همه دوست دارند هر کالایی هرچند ‏کوچک را با تخفیف بخرند تا احساس رضایت از خریدشان داشته باشند، اما واقعا تخفیف‌هایی که در این ‏سایت‌ها ارایه می‌شود واقعی است؟
اگرچه برخی از بن‌های تخفیف به خانوار‌ها کمک می‌کند تا بتوانند کالا‌ها و خدمات تفریحی مورد نیاز ‏خود را با قیمت‌های پایین‌تری دریافت و بخشی از آن هزینه را پس‌انداز کنند.
واقعیت، اما ‏اینجاست که برخی از کالا‌های تخفیف‌دار یا آن‌قدر بی‌کیفیت هستند که خرید آن‌ها حتی با تخفیف هم ‏ارزش ندارد یا این‌که قیمت ابتدایی‌شان آن‌قدر بالا بوده که حالا با تخفیف به یک قیمت معمولی رسیده ‏است. ‏
همین چند وقت پیش بود که یکی از همین سایت‌های تخفیف‌دار تعدادی از عطر‌ها و ادکلن‌های ‏معروف را به نام تستر اصلی با قیمت‌های پایین برای فروش قرار داده بود. اتفاقا مشتریان زیادی هم از ‏خرید این عطر‌ها استقبال کرده بودند، اما وقتی به بخش نظرات کاربران مراجعه کنید می‌بینید که همه ‏خریداران از کیفیت ادکلن‌ها و عطر‌ها ناراضی و خواستار بازگشت مبلغ پرداختی بودند. ‏

مواد غذایی تاریخ گذشته در سایت‌های تخفیف
برخی از این سایت‌ها وقتی برای فروش مواد خوراکی تخفیف می‌گذارند، موادی را انتخاب می‌کنند که ‏تاریخ انقضای آن‌ها رو به پایان است. به همین دلیل آن‌ها را برای تخفیف انتخاب می‌کنند. مشتریانی هم که ‏از همه جا بی‌خبر هستند با توجه به قیمت پایین اجناس، اقدام به خرید تعداد زیادی از آن‌ها می‌کنند، اما ‏هنگامی که محصولات به دستشان می‌رسد متوجه می‌شوند که تاریخ انقضای آن‌ها رو به پایان است. ‏

برخی دیگر از کالا‌ها یا خدماتی که توسط سایت‌های تخفیف‌دار عرضه می‌شوند، شاید در نگاه اول ‏این طور به نظر برسد که مشتری قرار است با تخفیف خوبی از آن‌ها استفاده کند، اما در برخی مواقع قیمت ‏اولیه آن‌قدر بالا است که وقتی به آن تخفیف اختصاص داده می‌شود به نظر می‌رسد تخفیف خوبی ‏درنظر گرفته شده، ولی واقعیت چیز دیگری است. ‏

سایت‌های تخفیف‌دار در جمع خیریه‌های غیرشفاف! ‏
جالب است بدانید که یکی از همین سایت‌های تخفیف‌دار، در صفحه نخست سایت خود اعلام کرده که ‏‏٥٠٠ تومان از هر خریدی به امور خیریه اختصاص پیدا می‌کند، اما هیچ توضیحی داده نشده که این ‏خیریه کجاست و چطور با این سایت همکاری می‌کند. ‏

برخی از این سایت‌ها حتی برای ارسال کالا‌های خریداری شده هم مشتریان خود را اذیت می‌کنند و ‏ارسال کالاهایشان بیشتر از آن چیزی که می‌گویند طول می‌کشد.
از طرف دیگر، برخی از این وب‌سایت‌ها دارای نماد اعتماد الکترونیکی نیستند و الزامی هم بابت کسب نماد اعتماد الکترونیکی برای آن‌ها ‏وجود ندارد. حتی ممکن است هیچ آدرس و شماره تلفن مشخص و ثابتی نداشته باشند که این مورد برای ‏پیگیری درخواست‌ها اهمیت زیادی دارد و گاهی مشتریان نمی‌توانند شکایات یا مشکلات خود را با ‏گردانندگان سایت درمیان بگذارند. ‏

در سایت‌های تخفیف‌دار چه چیز‌هایی پیدا می‌شود؟
در سایت‌هایی که برای مشتریان تخفیف درنظر گرفته می‌شود، هر خدمات و کالایی که فکرش را بکنید ‏را می‌توانید بیابید. خدمات پزشکی، آرایشی، بهداشتی، تفریحی و ورزشی، آموزشی و موارد دیگر از ‏جمله چیز‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را در سایت‌های تخفیف‌دار معتبر مثل نت‌برگ یا تخفیفان که ‏در حال حاضر از پرطرفدارترین‌ها هستند، پیدا کنید. ‏

آن‌هایی که اهل پیدا کردن خدمات و کالا‌های تخفیف‌دار هستند می‌دانند که حتی برای رفتن به ‏سینما، کنسرت و تئاتر هم می‌توانند بلیت‌های تخفیف‌دار پیدا کنند. این روز‌ها حتی باشگاه‌های ورزشی ‏و استخر‌ها هم برای جذب مشتری با سایت‌های تخفیف‌دار همکاری می‌کنند.
باور کردنی نیست، اما این ‏روز‌ها خدمات آرایشی و پزشکی-زیبایی ازجمله خدماتی هستند که بیشترین تعداد خرید برگه‌های ‏تخفیف را به خود اختصاص می‌دهند. آرایشگاه‌های زیادی در سطح شهر هستند که برای تمام خدمات ‏خود تخفیف ارایه می‌دهند تا از این طریق بتوانند مشتریان بیشتری جذب کنند.
برخی کلینیک‌های ‏زیبایی هم برای انجام خدمات پزشکی-زیبایی هم بابت دستمزد پزشک و هم موادی که قرار است برای ‏مشتری استفاده شود تخفیف می‌دهند. علاوه بر این‌ها شما اگر به سایت‌های معتبر تخفیف‌دار سر بزنید ‏می‌توانید برای مواردی مثل کلاس‌های کامپیوتر، موسیقی، آشپزی، زبان‌های خارجی، حسابداری و ‏مهارت‌های فردی هم تخفیف پیدا کنید. ‏
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید