احسان علیخانی و تیزر عجیب مسابقه عصر جدید

احسان علیخانی و تیزر عجیب مسابقه عصر جدید

تحلیلی بر تیزر برنامه عصر جدید که پر است از تصاویر عجیب و غریب تصاویری مثل بیرون دادن آتش از دهان، پرتاب تیر با پا و... که مختص هنرنمایی در سیرک هستند.

کد خبر : ۶۶۱۶۸
بازدید : ۸۲۲۴
احمد رنجبر | حدود ۱۰ روزی است تیزر‌های برنامه «عصر جدید» به طور مرتب از شبکه سه پخش می‌شود. همانطور که میدانید این برنامه تازه‌ترین تلاش تلویزیون برای کشف استعدادهاست.
این بار احسان علیخانی میدان‌داری می‌کند و البته به طور دقیق مشخص نیست برنامه اش چه سمت و سویی خواهد داشت.
گفته می‌شود الگوی برنامه «امریکن گات تلنت» مورد توجه است که خب در تیزر‌های «عصر جدید» کدی در این باره داده نمی‌شود. بدتر این که آنچه در تیزر مورد استفاده قرار گرفته عجیب و غریب» است.

تیزر چه می‌گوید؟
تیزر برنامه «عصر جدید» یک دقیقه و ۸ ثانیه است و اینطور به نظر می‌رسد که تصاویر مورد استفاده اورجینال نیست و از جا‌های دیگر عاریت گرفته شده.
تیزر با تصویر یک جنگل از نمای بالا شروع می‌شود که رودی از بین درختان انبوه آن عبور می‌کند. در ادامه تصاویر دیگر می‌بینیم از جوانی که سوار یک قایق است تا آن که با چوبی کنار لیوان‌ها نشسته.
در مرحله بعد نوبت رونمایی از استعداد جوانهاست. یک نفر آتش از دهان خارج می‌کند، آن یکی با توپ بازی می‌کند، دیگری با طناب مشغول حرکات عجیب است، یکی دیگر خم میشود و با پا تیراندازی می‌کند، یک نفر با کمک لیوان‌ها آهنگ می‌زند و ... استفاده از حلقه و ابزار رزمی هم در این تیزر هست.
بعد از آن صدای احسان علیخانی می‌آید که: «عصر جدید، عصری برای تو». چند لحظه بعد نوشته‌ای روی صفحه قرار می‌گیرد: «فراخوان بزرگ استعدادیابی» و دوباره صدای علیخانی: «به زودی شبکه سه سیما».
احسان علیخانی و تیزر عجیب مسابقه عصر جدید
احسان علیخانی
استعدادیابی برای سیرک؟!
احتمالا با دیدن تیزر یا خواندن شرحی که از تیزر داشتیم ذهن تان به سمت سیرک می‌رود. بله؛ غالب تصاویری که در تیزر «عصر جدید» مورد استفاده قرار گرفته هنرنمایی‌هایی است که در سیرک‌ها شاهدش بوده ایم.
طبیعی است که بدیهی‌ترین سوال این باشد: «شبکه سه و احسان علیخانی دقیقا به دنبال کشف کدام استعداد‌ها هستند؟ آن‌ها تصمیم دارند برای علاقه‌مندان به هنر‌های سیرک برنامه بسازند و فرصتی برای کشف استعداد‌های این حوزه فراهم کنند؟!»
احتمال زیاد پاسخ منفی است و پرسش‌هایی که مطرح شد هم ناظر به ابهاماتی است که تیزر در ذهن ایجاد می‌کند.
با این حال به فرض محال اگر «عصر جدید» پا در این مسیر گذاشته باشد که شکست آن از همین حالا قابل پیش بینی است. نیاز نیست بگوییم نسبتی میان هنر‌های داخل تیزرو علاقه مندی واقعی قاطبه مخاطبان وجود ندارد.
طبعا عصر جدید برای پاسخ به یک نیاز خواهد آمد و زمینه کشف استعداد‌هایی را فراهم می‌کند که در جامعه کاربرد داشته باشد. سیرک واقعا؟!

چرا خبری از ایران نیست؟
این تیزر نکات دیگری هم به ذهن متبادر می‌کند. مثلا این که سازندگان تیزر برای ایجاد علامت سوال و مبهم ماندن درونمایه مسابقه «عصر جدید» عمدا از نما‌هایی بعید استفاده کرده اند.
اگر فرض را بر تعمد گذاریم، مجبوریم از صفت «بی ذوقی» استفاده کنیم. وقتی قرار است مسابقه کشف استعداد برگزار شود چرا باید ذهن علاقه‌مندان به مشارکت در آن از محور مسابقه دور شود؟
چرا نما‌هایی مورد استفاده ربطی به ایران ندارد و همگی غیر بومی است؟ حتی اگر قرار باشد «عصر جدید» برای هنر‌های سیرک ساخته شود! چرا هنرمندان ایرانی در آن جایی ندارند؟
از هر مسیری که برویم تیزر «عصر جدید» غیر جذاب است و مبهم. از تیم خوش ذوق علیخانی این تیزر بعید است و خدا کند به خود برنامه تسری نیافته باشد.

باید آتیش بدیم بیرون؟
مجموعه نظرات کاربران نشان می‌دهد احسان علیخانی در ساخت تیزر گرفتار اشتباه محاسباتی شده. او قرار بوده با تیزر «عصر جدید» ذهن مخاطب را درگیر کند تا شاید در فرصتی دیگر او را غافلگیر کند، اما کسی روی خوش به آن نشان نداده.
بر عکس، خیلی‌ها با توپ پر به مصاف تیزر رفته اند. یکی از کاربران خبرگزاری فارس نوشته: «دقیقا استعدادیابی تو چه زمینه‌ای بود؟ باید آتیش از حلقوممون بدیم بیرون یا برعکس بشیم با پا تیراندازی کنیم؟ چرا توضیحاتی در موردش نداشت؟ اگه کسی چیزی فهمید به ماهم بگه شاید استعداد‌های نهفتمون کشف شد.»
از این دست کامنت‌ها زیاد دیده می‌شود که همگی تاکیدی است بر ناکامی علیخانی در گام اول.
یکی نوشته: «ببخشید چه نوع استعدادیابی بود این برنامه من که حالیم نشد؟ آیا پنچرگیر هم می‌خواهند؟ یا نه دنبال شعبده باز و بروسلی می‌گردند.»
باز هم می‌توان نظرات اینچنینی پیدا کرد که غالبا می‌گویند تیزر «عصر جدید» غیر حرفه‌ای و آماتور است.
منبع: هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    حداقل بگذارید به قول خودتون بیشتر از یک دقیقه و چند قانیه ازش پخش بشه بعد تحلیل کنید ،از کی یک دقیقه برای تحلیل برنامه و بیشتر از اون برای موفقیت یا شکست برنامه ای کافی شده ؟

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید