شنبه اعتراض؛ "مسؤول بی‌کفایت استعفا استعفا"

شنبه اعتراض؛ "مسؤول بی‌کفایت استعفا استعفا"

حالا که همکلاسی‌های ما جلوی چشمانمان از دست رفتند، برای دانشگاه اتوبوس گرفته‌اند و پیمانکار عوض کرده‌اند؟ یعنی این‌ها این‌قدر هم فکر نمی‌کنند این رفتارشان چقدر دل مادران داغدار این حادثه را آتش می‌زند؟ ما اینجا آمده‌ایم و از خون هم‌دانشگاهی‌هایمان نمی‌گذریم؛ یا مسئولان دانشگاه آزاد عوض می‌شوند یا ما دیگر سر کلاس حاضر نمی‌شویم.

کد خبر : ۶۶۲۱۶
بازدید : ۲۲۶۲
شنبه اعتراض؛ روایت تجمع دانشجویان علوم و تحقیقات
شهرزاد همتی | «دخترم پرپر شد، همه‌چیزم رفت، یکی باید اینجا جواب من مادر رو بده. نه نماینده، مسئول! تا خون به‌ناحق ریخته‌شده دخترم و نگیرم از اینجا نمی‌رم».
این جملات بخشی از سخنان مادر نیلوفر رادمهر، یکی از کشته‌های حادثه تصادف در دانشگاه علوم و تحقیقات است که روز گذشته در تجمعی که دانشجویان این دانشگاه برگزار کردند، با صدایی گرفته درحالی‌که فریاد می‌زد، خواستار صحبت با مسئولان دانشگاه آزاد شد. تجمعی که به یاد و در اعتراض به کشته‌شدن دانشجویان در سانحه تصادف برگزار شد و اولین روز دانشگاه علوم و تحقیقات را پس از تعطیلی سه‌روزه، به روزی برای اعتراض تبدیل کرد.

درحالی‌که در سراسر تجمع روز گذشته، خطاب همه شعار‌ها و اعتراضات علی‌اکبر ولایتی، محمدمهدی تهرانچی، ریاست دانشگاه آزاد و رضا مسعودی، رئیس دانشگاه علوم و تحقیقات بودند، اما هیچ‌کدام از آن‌ها در میان معترضان حضور پیدا نکردند.

از سه‌شنبه هفته گذشته که جامعه دانشگاهی کشور، داغدار دانشجویان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات در پی تصادف اتوبوس‌های مسافربری این دانشگاه بود، گروه‌های تلگرامی دانشگاه علوم و تحقیقات که دانشجویان گرداننده آن بودند، برای تجمع روز گذشته برنامه‌ریزی می‌کردند.
آن‌ها که در تمامی پست‌های منتشرشده خود اعلام می‌کردند هیچ خواسته سیاسی‌ای ندارند و قصد آن را هم ندارند که مطالبات صنفی خود را به دعوا‌های سیاسی گره بزنند، روز گذشته ساعت ۱۰ صبح در دانشگاه علوم و تحقیقات حضور یافتند و استعفای مسئولان اصلی دانشگاه آزاد اسلامی را خواستار شدند. دانشگاه علوم و تحقیقات که بعد از این حادثه، سه روز به‌دلیل بررسی ابعاد این موضوع تعطیل اعلام شده بود، اولین روز کاری خود پس از سانحه اتوبوس را با تجمع اعتراضی دانشجویان آغاز کرد.

این دانشجویان که خواستار برخورد با مسئولان خاطی بودند، در بیانیه‌ای ۹ خواسته خود را مطرح کردند؛ درخواست استعفا و عذرخواهی سرپرست واحد علوم و تحقیقات و رئیس این دانشگاه آزاد، عذرخواهی رسمی در تریبون رسمی از سوی سرپرست واحد و رئیس دانشگاه، ساخت یادبود برای عزیزان ازدست‌رفته، استقرار همیشگی اورژانس در محل دانشگاه، نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی و تعیین سرعت مجاز و نصب برگه معاینه فنی در اتوبوس و بررسی آن در بازه‌های زمانی کوتاه و استخدام راننده‌های باصلاحیت، ساخت حفاظ برای جلوگیری از ریزش کوه و نصب گاردریل در طول مسیر، رایگان‌شدن یا حداقل کم‌شدن هزینه آژانس‌ها تا هنگامی که نوسازی ناوگان و حفاظت مسیر‌ها تأمین شود، نظارت بهداشتی مداوم بر بوفه‌ها و راه‌اندازی بوفه سرپوشیده ابن‌سینا و تعویق امتحانات به‌دلیل مناسب‌نبودن اوضاع روحی دانشجویان، ۹ خواسته دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات بود.

در این تجمع، تجمع‌کنندگان با خواندن شعر «یار دبستانی من» و ذکر فاتحه و صلوات، یاد دانشجویان جان‌باخته در سانحه واژگونی اتوبوس را گرامی داشتند. دانشجویان حضور فوری مسئولان در محل تجمع را خواستار شدند و بعد از صحبت‌های مادر نیلوفر رادمهر، یکی از کشته‌شدگان این حادثه و اعلام مواضع خود به سمت محل حادثه حرکت کردند.
مطهره، یکی از دانشجویان حاضر در این تجمع گفت: اصلا باورم نمی‌شود که در دانشگاه آزاد توانستیم تجمعی با این انسجام را ترتیب بدهیم. احساس می‌کنم مسئولان دانشگاه آزاد از بی‌حاشیه‌بودن و آرام‌بودن ما سوءاستفاده کرده‌اند.
امیدوارم بعد از این واقعه تلخ هم‌دانشگاهی‌های ما ضرورت ایجاد تشکل‌های دانشجویی را درک کنند و فکری به حال انفعال موجود در دانشگاه آزاد بکنند. ما در این تجمع که حدود پنج روز است در حال تدارک آن هستیم، می‌خواهیم بدانیم شهریه‌های چندین میلیون‌تومانی‌ای که از ما گرفته می‌شود یا پول‌های آن دانشجوی پزشکی مظلومی که برای تحصیل در این دانشگاه برای چهار سال دوره عمومی نزدیک به ۲۰ میلیون تومان هزینه می‌کند، کجا خرج می‌شود؟
این اتفاق باعث شد تمامی مسائل صنفی ما که در تمام این سال‌ها برابرش سکوت کرده بودیم، جلوی چشممان رژه برود. به‌همین‌دلیل تصمیم گرفتیم جلوی آن‌ها قد علم کنیم که از سکوت و آرامش ما دیگر سوءاستفاده نکنند. این همه پول کجا هزینه می‌شود؟ در بیمارستان فرهیختگان که حتی توانایی پذیرش موقت دانشجو‌های بینوا را نداشت و روز حادثه به‌عنوان سردخانه جنازه‌ها عمل کرد؟
برای استادان درخشانی که به دانشگاه آزاد دعوت می‌کنند که برخی درجه علمی ندارند و تمامی استادان خوب را از دانشگاه فراری دادند؟ در غذا و امکانات بی‌نظیر سلف دانشجویی؟ من واقعا می‌خواهم بدانم این‌همه هزینه‌ای که برای ایجاد این دژ مستحکم با این‌همه نیروی حراستی برای یک محیط علمی کرده‌اند برای چیست؟ اصلا چرا باید یک محیط علمی این همه بگیر و ببند داشته باشد؟

این دانشجوی مهندسی تأکید کرد: حالا که همکلاسی‌های ما جلوی چشمانمان از دست رفتند، برای دانشگاه اتوبوس گرفته‌اند و پیمانکار عوض کرده‌اند؟ یعنی این‌ها این‌قدر هم فکر نمی‌کنند این رفتارشان چقدر دل مادران داغدار این حادثه را آتش می‌زند؟ ما اینجا آمده‌ایم و از خون هم‌دانشگاهی‌هایمان نمی‌گذریم؛ یا مسئولان دانشگاه آزاد عوض می‌شوند یا ما دیگر سر کلاس حاضر نمی‌شویم.

دانشجویان شرکت‌کننده در این تجمع خواهان حذف اتوبوس و عبور و مرور ماشین‌های شخصی و تاکسی در دانشگاه هستند. آن‌ها با تأکید بر اینکه هیچ حرف سیاسی در این تجمع زده نخواهد شد، یاد و خاطره همکلاسی‌های خود را گرامی داشتند.
در مراسم دیروز دانشگاه علوم و تحقیقات، دسته‌ای از دانشجویان شعار «لا اله الا الله» سر می‌دادند و با دردست‌داشتن بنر «تسلیت»، راه خود را از میان تعدادی از دانشجویان که روی زمین نشسته بودند پیمودند. گروه دیگری از دانشجویان نیز برای قرائت فاتحه و ادای احترام به دانشجویان، راهی محل سانحه شدند.
مادر نیلوفر رادمهر که در این تجمع سخنرانی می‌کرد، تأکید کرد: دانشجویان ما که وارد دانشگاه می‌شوند، بیمه می‌شوند. ما هزینه بیمه فرزندانمان را می‌دهیم؛ پس چرا باید اتوبوسی در دانشگاه باشد که هفت سال است بیمه نشده است؛ بنابراین این‌ها «شهدای علم» هستند و مسئولان دانشگاه باید پاسخگوی ما مادران داغ‌دیده باشند.
با اینکه گفته می‌شود ناوگان حمل‌و‌نقل واحد علوم و تحقیقات نوسازی شده و اتوبوس‌های جدید به کار گرفته شده‌اند؛ اما دانشجویان معتقدند این ماشین‌ها همان اتوبوس‌های قبلی هستند و تنها ظاهر آن‌ها تمیز شده است. بعد از حادثه دانشگاه نیز روز پنجشنبه گذشته دانشگاه آزاد مراسمی را در مسجد دانشگاه آزاد واقع در سوهانک برای درگذشتگان برگزار کرده بود که خانواده دانشجویان درگذشته با حضور‌نیافتن در مسجد این مراسم را تحریم کردند.
دانشجویانی که عزادار هم دانشگاهیان شان بودند، با تاکید بر اینکه تجمع‌شان سیاسی نیست مطالبات صنفی‌شان را مطرح کردند و خواستار پاسخگویی مدیران ارشد دانشگاه شدند. «ولایتی استعفا استعفا» این شعار صریح‌ترین موضع دانشجویان علیه عالی‌ترین مقام دانشگاه آزاد بود. دانشجویان همچنین با سر دادن شعار‌هایی چون «.. استعفا، استعفا» خواستار برکناری مسوولان دانشگاه آزاد شدند.
یکی از مهم‌ترین نکات تجمع دیروز تاکید دانشجویان بر فراجناحی بودن اعتراض‌های شان بود. برخی دانشجویان کاغذ‌هایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «اعتراض ما سیاسی نیست».

سطح هوشیاری ۳ نفر از مصدومان پایین است
پس از گذشت پنج روز از این واقعه، هنوز تعداد زیادی از مصدومان در بیمارستان بستری هستند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تشریح آخرین وضعیت درمان مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، گفت: تمام اقدامات درمانی برای این افراد از سوی استادان انجام شده است. دکتر مهدی رضایی درباره آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد گفت: متأسفانه به دنبال آن حادثه تلخ، ۱۹ نفر از مصدومان به مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران منتقل شدند که از این تعداد، سه نفر در بیمارستان شریعتی و ۱۶ نفر در بیمارستان امام خمینی (ره) بستری شدند و اقدامات درمانی لازم برایشان انجام شد.
او افزود: از سه بیماری که در بیمارستان شریعتی بستری بودند، یک نفرشان که پدر یکی از دانشجویان بود، متأسفانه در بدو ورود به اورژانس و با وجود اقدامات احیا، فوت شد و دو نفر هم بستری شدند که شکستگی‌های ارتوپدی متعددی داشتند.
برای این دو نفر اقدامات درمانی لازم برای شکستگی‌هایشان انجام و وضعیت بیماران پایدار شد. در‌عین‌حال خانواده‌های‌شان تمایل داشتند بیمارشان را به مراکز دیگر و به پزشکان معتمدی که داشتند، منتقل کنند.
رضایی درباره ۱۶ مصدومی که در بیمارستان امام خمینی (ره) بستری هستند نیز گفت: از این ۱۶ بیمار حدود هفت بیمار همچنان در بیمارستان بستری هستند و ۹ نفرشان هم بعد از انجام اقدامات اولیه درمانی و پایدار‌شدن شرایط‌شان مرخص شدند.
هفت نفری که باقی مانده‌اند، عمدتا دچار شکستگی‌های متعدد و آسیب به سر بودند که برای برخی از آن‌ها اقدامات جراحی هم انجام شده و در‌حال‌حاضر شش نفرشان در آی‌سی‌یو و یک نفر هم در بخش ارتوپدی بستری هستند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در مجموع شرایط مصدومان در مقایسه با زمان پذیرش‌شان رو به بهبود است. به‌هر‌حال برخی از آن‌ها آسیب‌های جدی به مغز، جمجمه و قفسه سینه‌شان وارد شده است؛ اما شرایط‌شان از نظر پزشکی در مقایسه با روز پذیرش‌شان بهتر است. امیدواریم در مراحل درمانی بعدی‌شان بتوانند سلامت‌شان را به دست آورند. رضایی همچنین اظهار کرد: از شش نفری که در آی‌سی‌یو بستری هستند، متأسفانه سه نفرشان سطح هوشیاری‌شان پایین است؛ اما از روز‌های قبل شرایط‌شان بهتر شده و ان‌شاءالله بهبود می‌یابند.

مسببان واژگونی اتوبوس، منتظر مجازات شدید باشند
بعد از اعتراضات دانشجویان، هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل داد. در این جلسه ضمن صحبت درباره ابعاد و دلایل حادثه تلخ واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات تصمیمات مهمی دراین‌باره گرفته شد.
در این جلسه مقرر شد بازرس ویژه هیئت امنا با استقلال کامل به بررسی دقیق و موشکافانه ابعاد این حادثه بپردازد و ضمن ارائه گزارش فوری به هیئت امنا، با متخلفان و خاطیان این حادثه دلخراش برخورد قاطعانه و بدون مسامحه‌ای داشته باشد. ضمنا طبق دستور اعضای هیئت امنا همه دست‌اندرکاران دانشگاه علوم و تحقیقات، از ریاست تا مسئولان اجرائی باید برای روشن‌شدن ابعاد این حادثه همکاری کاملی با بازرس ویژه داشته باشند.

دانشجویان به فکر فعالیت صنفی باشند
حمید، یکی دیگر از گردانندگان تجمع دانشگاه آزاد، در گفتگو با «شرق» با بیان اینکه در روز‌های بعدی و تا زمان احقاق خواسته‌های دانشجویان این تجمعات ادامه دارد، گفت: ما از طریق گروه‌های تلگرامی این تجمع را برنامه‌ریزی کردیم و خواستیم که در کنار خانواده‌های درگذشتگان قرار بگیریم. شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم که بعد از حادثه به بیمارستان فرهیختگان که به گفته خود مسئولان دانشگاه آزاد قرار بود یکی از مجهزترین بیمارستان‌های کشور باشد، مراجعه کردیم و دلیل پذیرش‌نشدن دانشجویان مصدوم را جویا شدیم و آن‌ها اعلام کردند این بیمارستان در حد یک درمانگاه است و امکاناتی ندارد!

او افزود: احتمالا بیمارستان هم شبیه ناوگان اتوبوسی دانشگاه آزاد بود که از آن فقط به‌عنوان سردخانه استفاده کردند.
ما در این تجمع استعفای مسئولان دانشگاه آزاد را خواستار بودیم و برای آن پافشاری می‌کنیم. او در پاسخ به این سؤال که چرا تشکل‌های صنفی و دانشجویی در دانشگاه آزاد فعالیت جدی ندارند، گفت: متأسفانه انفعال زیادی میان دانشجویان دانشگاه آزاد مشاهده می‌شود. البته ساخت فضای تک‌بعدی و خاموش‌کردن صدای مخالف که در سال‌های گذشته رویه دانشگاه آزاد بوده، هم در این اتفاق بی‌تأثیر نیست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید