سیر تا پیاز ماجرای توئیت جنجالی محسن رضایی درباره کربلای 4

سیر تا پیاز ماجرای توئیت جنجالی محسن رضایی درباره کربلای 4

فرمانده سابق سپاه و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در هفته جاری اقدام به انتشار توییتی کرد که در فضای رسانه‌ای ایران جنجال به پا کرده است. او در توییت خود کربلای ۴ را عملیات فریب خواند و نه عملیات اصلی. محسن رضایی نوشت که کربلای ۴ زمینه سازی برای عملیات کربلای ۵ بوده است. کربلای ۴ یکی از پر تلفات‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس بوده است.

کد خبر : ۶۶۲۴۳
بازدید : ۸۹۲۲
فرادید | در دوران ۸ ساله دفاع مقدس عملیات‌های بسیاری توسط نیرو‌های نظامی کشورمان اجرا شد. هر کدام از این عملیات‌ها دستاورد‌ها و در مواردی شکست‌هایی به دنبال داشت. اما پس از پایان جنگ در مورد هیچ کدام از این عملیات‌ها به اندازه کربلای ۴ صحبت نشده است.
هم افرادی که از دور و نزدیک در این عملیات حضور داشتند و هم بعد‌ها مورخان جنگ در مورد تلفات و نحوه اجرای این عملیات اختلاف نظر دارند.
آیا کربلای ۴ عملیات فریب بوده است؟
رزمندگان غواص ایرانی در دفاع مقدس
یکی دیگر از ویژگی‌های کربلای ۴ ثبت آن در حافظه تاریخی ایرانیان است. دلیل حساسیت افکار عمومی ایرانیان نسبت به این عملیات، مربوط به داستان شهادت ۱۷۵ غواص این عملیات با دستان بسته است. در سال ۹۳ پیکر مطهر ۱۷۵ غواص عملیات کربلای ۴ در خاک عراق کشف و به کشورمان بازگردانده شد. این شهدا بعد از اسارت با دستان بسته زنده به گور شده بودند.

اخیرا توییتی از سوی سردار محسن رضایی درباره این عملیات موجب واکنش‌های متعدد و جنجال ساز شده است.
حضور محسن رضایی در برنامه حالا خورشید بعد از توییت جنجالی
محسن رضایی صبح روز دوشنبه ۱۰ دی در برنامه زنده حالا خورشید حاضر شد تا درباره توییتش و حواشی آن توضیح دهد. او هنگامی که درباره شهدای دفاع مقدس صحبت می‌کرد به شدت احساساتی شد و گریه کرد.
فرمانده سابق سپاه گفت که از توییت او برداشت اشتباه شده است. منظور وی این بوده که به جای انتقادهای تکراری که هر سال در سالروز این عملیات مطرح می شود، می توانیم از زاویه دیگری هم به کربلای 4 بپردازیم. به اعتقاد رضایی، کربلای 4 با وجود تلفاتی که داشته، پیش زمینه کربلای 5 و پیروزی های آن شده است.
رضایی در بخش دیگری از این مصاحبه اظهار کرد: «من در این جنگ چیزی نبودم. من یک نفری بودم که دیدم کشورم اشغال شده. درس و دانشگاه را ول کردم. سلاح به دست گرفتم و جنگیدم».

توییت محسن رضایی چه بود؟
هفته گذشته ۳ دی ماه مصادف با سالروز عملیات کربلای ۴ بود. به همین مناسبت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه، یادداشتی را منتشر کرد که در آن به تلفات این عملیات و دلایل عدم موفقیت آن اشاره شده بود.

جعفر شیرعلی نیا، یکی از مورخان و پژوهشگران دفاع مقدس در مطلبی به نقد یادداشت مرکز اسناد سپاه پرداخت. او آمار تلفات این عملیات را بسیار بیشتر از عدد ذکر شده در یادداشت دانست و حتی آن را در تناقض با آثار قبلی این مرکز عنوان کرد.
شیر علی نیا همچنین از لحن بیانیه منتشره که لو رفتن عملیات را عادی جلوه داده، انتقاد کرده بود.

محسن رضایی پس از این ماجرا در توییتی که احتمالا مخاطب آن شیرعلی نیا بوده، نوشت: «با عملیات کربلای چهار به دشمن وانمود کردیم که عملیات سالانه ما تنها همین بوده است. ده روز بعد در همان نقطه و در زمانی که نیرو‌های ارتش بعثی به مرخصی رفته بودند، عملیات کربلای پنج را انجام دادیم.»

در یادداشت منتشره از سوی مرکز اسناد سپاه درباره آمار تلفات و دلایل شکست کربلای ۴ صحبت شده بود. اما محسن رضایی در توییتش یک گام دیگر برداشت و آن را یک عملیات فریب برای پوشش کربلای ۵ دانست.

این توییت افکار عمومی را با سوال‌های بزرگی مواجه کرد. افراد مختلفی به آن واکنش دادند و آن را نقد کردند.

اسناد و خاطرات درباره کربلای ۴ چه می‌گویند؟
عملیات کربلای ۴ در سال ۱۳۶۵ انجام شده است. براساس اظهارات سردار حسین علایی از فرماندهان ارشد سپاه در دوران دفاع مقدس، در سال ۶۵ جنگ در جبهه‌ها فرسایشی شده بود و ایران به دنبال این بود که با به دست آوردن یک پیروزی بزرگ، طرف مقابل را مجبور به سازش کند.
در این سال دو عملیات کربلای ۴ و کربلای ۵ انجام شدند و آمار تلفات آن‌ها بسیار بالا بود. به همین دلیل سال ۶۵، خونین‌ترین سال جنگ ایران و عراق به شمار می‌رود.

هدف از عملیات کربلای ۴ که در سوم دی ماه ۱۳۶۵ شروع شد، فتح بصره بود. مهم‌ترین محور و در واقع ابتکار عملیات این بود که نیرو‌های ایرانی در تاریکی شب در بخشی از رودخانه اروند از طول رودخانه عبور و دشمن را غافلگیر کنند.

در همه اسناد و خاطراتی که از کربلای ۴ تا به حال منتشر شده به لو رفتن عملیات قبل از شروع آن اشاره شده است. یکی از دلایل شکست این عملیات هم حتی در یادداشت اخیر مرکز اسناد سپاه، لو رفتن آن عنوان شده است.
آیا کربلای ۴ عملیات فریب بوده است؟
رزمندگان غواص کشورمان در عملیات کربلای ۴
مهدی قلی رضایی از نیرو‌های اطلاعات-عملیات لشکر ۳۱ عاشورا که در این عملیات حضور داشت در کتاب «لشکر خوبان» به لو رفتن عملیات قبل از شروع اشاره کرده و نوشته است: «مطمئن شدم که نه فقط وقوع عملیات از آن نقطه بلکه حتی زمان و شروع آن نیز لو رفته... ما به دشمنی حمله خواهیم کرد که همه چیز را برای متوقف کردن حرکت ما آماده کرده».

افراد سرشناس دیگری از جمله آیت الله هاشمی رفسنجانی و حتی شخص محسن رضایی در خاطرات دوره جنگش به روند طراحی عملیات و پیش بینی اش از لو رفتن آن اشاره کرده است.

یکی از مهم‌ترین انتقاد‌ها در این عملیات نیز از سوی بسیاری به محسن رضایی به عنوان فرمانده جنگ وارد شده است. همرزمان و مورخان جنگ از رضایی به این دلیل انتقاد کرده اند که با وجود احتمال نزدیک به یقین لو رفتن عملیات، دستور شروع آن را داده است.
اما با در نظر گرفتن صحت توییت فرمانده سابق سپاه این سوال برای برخی مطرح شد که آیا این امر اخلاقی بوده که فرمانده جنگ در یک عملیات فریب، جان هزاران نفر را به خطر انداخته است. آن هم عملیاتی که در آن طبق آمار رسمی، چند هزار نفر از نیرو‌های ایرانی شهید شدند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات روزانه اش درباره تلفات عملیات کربلای ۴ می‌نویسد: «آقای شمخانی اطلاعات لازم را در خصوص نتایج عملیات شکست خورده کربلای ۴ داد. خیلی بدتر از آن چه تا به حال گفته بودند. نزدیک به ۱۰۰۰ نفر شهید و ۳۹۰۰ مفقودالاثر داشتیم که اکثر آن‌ها را باید شهید حساب کرد».

از توییت محسن رضایی این برداشت ‌می‌شد که عملیات کربلای ۵، عملیات اصلی بوده و کربلای ۴ مقدمه این عملیات بوده است. اما طبق اسناد مختلف منتشره کربلای ۵ بعد از شکست در کربلای ۴ طراحی شده که قبل از آغاز آن بسیاری از فرماندهان جنگ در مورد آغاز آن اختلاف نظر داشتند، امری که در خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی به آن اشاره شده است.

واکنش‌ها به توییت محسن رضایی چه بود؟
مشاور رسانه‌ای رییس جمهور، حسام الدین آشنا جزو اولین افرادی بود که به توییت محسن رضایی واکنش نشان داده بود. او در جواب سردار رضایی نوشت:

«فرمانده کل، سلام برشما. ده‌ها هزار رزمنده و خانواده هزاران شهید هیچگاه از شما نپرسیدند چرا از چند شب قبل از عملیات کربلای چهار آسمان از منور‌های چلچراقی دشمن مانند روز روشن شده بود. بچه‌های توپخانه لشکر ۲۷ هیچگاه از شما نپرسیدند چرا تنها ۴۵ دقیقه پس از آغاز عملیات، تقریبا تمام قبضه‌ها مورد اصابت توپ‌های دشمن قرار گرفت.

هیچ‌یک از هزاران مجروح عملیات نپرسیدند چرا وقتی اولین موج مجروحان به بیمارستان صحرایی علی‌بن ابی‌طالب رسید هنوز پزشکان و پرستاران از وقوع عملیات آگاهی درستی نداشتند، ولی رادیوی منافقین و رادیو بغداد هر لحظه وضعیت عملیات را اعلام می‌کرد».
آیا کربلای ۴ عملیات فریب بوده است؟
حسام الدین آشنا، مشاور رییس جمهور
بعد هم سیل انتقادات و مصاحبه‌ها بود که در واکنش به توییت محسن رضایی در فضای مجازی و رسانه‌ای سرازیر شد.

واکنش‌ها به توییت محسن رضایی به دو دسته تقسیم می‌شدند. عده‌ای مانند حسام الدین آشنا امر غیر اخلاقی نهفته در آن را به چالش کشیدند. آن‌ها گفتند چرا باید در یک عملیات فریب، جان هزاران نفر به خطر بیفتد.

تعدادی از واکنش‌ها نیز درباره صحت ادعای محسن رضایی درباره فریب بودن عملیات کربلای ۵ بود تعداد زیادی از دست اندرکاران و کسانی که در کربلای ۴ شرکت کرده اند، گفتند که این عملیات فریب نبوده است. از جمله سردار قاسم سلیمانی در مصاحبه‌ای گفت که کربلای ۴ فریب نبوده بلکه عملیات اصلی بوده است.
آیا کربلای ۴ عملیات فریب بوده است؟
سردار قاسم سلیمانی
تعداد زیادی از کاربران در شبکه های اجتماعی و به ویژه خانواده های شهدا که عزیزی را در این عملیات از دست داده اند این اظهار نظر محسن رضایی را غیر اخلاقی خوانند.
۰
نظرات بینندگان
  • مجید گیلانی ارسالی در

    سلام بر تمامی شهیدان و امام شهیدان گلگون کفن، عملیات کربلا 4 فریب نبود. یک جنگ رودر رو بود. اما بدترین وخون ریز ترین عملیات های 8سال دفاع مقدس کربلا 5بود،هیچ دستاوردی نداشت، پر واضح است که به هیچ عدد و رقم ولیست شهدا اکتفا نکرده و به مزار شهدا بروید. اگر چشم شما به 10مزار شهید افتاد حتما 2تا از سنگ مزار شهدا گلگون کفن ایران عزیز از عملیات کربلا 5میباشد،دشمن بعثی در کمین ومنتظر رزمندگان بود، که به بدترین شکل ممکن کشته و گمنام شدند. آنقدر خیل عظیم شهدا زیاد بود که سپاه شهدا را به مراکز استانها میآورد و برای اینکه خانواده های شهدا و مردم نگران نشوند هر3یا4روزی یکبار شهدا را میاوردن و همه شهدا از عملیات کربلا 5بود،حتی قبل از عملیات کربلا 5 به رزمندگان مرخصی دادن و به همه سفارش میگردند که هر نفر 3نفر را به جبهه بیاورد،بنده خیلی کوچک بودم و هرکار کردم نگذاشتن بیام، خلاصه از شیشه اتوبوس های قدیمی داخل شدم و از مرکز استان با3نفر دیگه ما را برگرداندن.، دقیقا بعد از 5،6روز از اعزام دوستان گذشته بود که 80درصد دوستان شهید شدند.. مثال. شهید مجید کمالی. ارسطو پلاگین، حاج سید کمال قریشی که فرمانده گروهان بود و هر کسی از بچه‌ها جیرفت این شهید بزرگوار را کامل میشناختند البته این عزیز با 3نفر از دوستان همرزمش هم پیمان شده بودند که تا آخرین قطره خون بجنگند و به آرزوی خود (شهادت) برسند و همین هم شد. ضمنا قبل از اعزام به پدر بزرگواراش حاج سید مهدی قریشی وصیت میکند که من را حصار نکن و وقتی شهید شدم نماز من را خودتان بخوانید و داخل قبر بگذارید و این سیدبزرگوار میگویدچرا من؟ فرزند عزیزش میگوید آرزو دارم وشما.نماز را با دقت میخوانید من میخواهم صدا شما را بشنوم و بدانم برای من گریه نمیکنی، روح پدر بزرگوارشون شاد و یادش گرامی. حاج سید مهدی قریشی. و2فرزندش حاج سید کمال وسید زمان قریشی از یادگاران شهرستان جیرفت بودند و مقبره پدر این 2 شهید در بقعه بی بی شهربانو تدفین شده است و خیلی از مردم از مزار این سید والا مقام بهره می‌برند. خیلی حاجتها را به واسطه جدش و مؤمن و مقید بودنش دارد حافظ و قاری قرآن کریم بوده و شاگردان زیادی را برای فراگیری قرآن داشتند و ناگفته نماند که خود این سید عزیز و بزرگوار از شاگردان مکتبی پدر بزرگ بنده (مجید گیلانی) بودند و همیشه به من میگفت هر وقت قرآن را باز می‌کنم اول برای شادی روح کربلایی صفر چند سوره یا آیه شریفه را میخوانم. بنده از زمان جنگ و خیلی موارد ک دست در شناسنامه میکردم به جبهه بروم و 10ماه به جبهه رفتم خاطرات بسیار زیادی دارم مثل همین متن ک تایپ میکنم
    براحتی میتوانم کتابی بنویسم از دوستان شهید و مفقود وجانباز و غیره. انشاءالله کسی پیدا شود حمایتم بکند قول وجدان میدهم بهترین کتاب پر تیراژ را بنویسم
    . خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار
    ب والله هرچی سرزبانم آمد نوشتم و قسم میخورم که این متن را مرور نکردم، یاحق

  • بنده خدا ارسالی در

    اگه سبو شکسته ولی عمر توباقی کهغتبارمی تویی توساقی

  • Am ارسالی در

    سلام بر شهدا _بدون شک ما پیروزی در جنگ را با فرماندهی آقا محسن بدست آوردیم و همین که یک وجب از خاک کشور عزیزمان بدست دشمنان از جمله صدام و تمام غرب وشرق نیفتاد باید همه مردم ایران قدر دان حاج محسن و بقیه فرماندهان ارتشی و سپاهی باشند و با فرض اینکه عملیات کربلای ۴ اشتباه بوده که نبوده مگر میتوان پذیرفت که هیچ فرماندهی نباید در طول جنگ اشتباه کند چرا که در طول جتگ های تاریخ جهان بسیاری از فرماندهان اشتبا کرده اند پس باید درست فکر کردو حتما نطر اقا محسن در کربلای ۴ شهادت جوانان نبوده آقا محسن ملت ایران از فرماندهی شما در طول جنگ حتما تشکر میکند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید