ماجرای کنار کشیدن ده نمکی و مهدویان از جشنواره

ماجرای کنار کشیدن ده نمکی و مهدویان از جشنواره

ده‌نمکی البته دلیل عدم حضور «زندانی‌ها» در جشنواره را توضیح داده؛ به اعتقاد او، چون فیلمش جلوتر از زمان خودش است، در فضای رقابتی جشنواره گم می‌شود یا دیده نمی‌شود.

کد خبر : ۶۶۲۹۲
بازدید : ۱۳۶۳
ماجرای کنار کشیدن ده نمکی و مهدویان از جشنواره
دیروز اعلام شد که جدیدترین فیلم محمدحسین مهدویان با نام «رد خون» در جشنواره امسال فجر حضور نخواهد داشت.
با این‌که عوامل فیلم این خبر را نه تأیید کردند و نه تکذیب، اما شنیده شده است که «رد خون» حتی فرم جشنواره را هم پُر نکرده و از این نظر اعلام خبر عدم حضور این فیلم در جشنواره نه یک تاکتیک برای جلب توجه که خبری واقعی به نظر می‌رسد.
پیش‌تر مسعود ده‌نمکی هم اعلام کرده بود که فیلمش را از جشنواره بیرون کشیده است؛ البته معنی بیرون‌کشیدن فیلم از جشنواره این نیست؛ چون هنوز لیست فیلم‌ها توسط هیأت انتخاب اعلام نشده است و اصلا معلوم نیست آیا قرار است «زندانی‌ها»‌ی ده‌نمکی برای جشنواره انتخاب شود یا نه.
به هر حال به نظر می‌رسد پشت این انصراف‌ها دلایل دیگر و مهمتری پنهان هستند.
ده‌نمکی البته دلیل عدم حضور «زندانی‌ها» در جشنواره را توضیح داده؛ به اعتقاد او، چون فیلمش جلوتر از زمان خودش است، در فضای رقابتی جشنواره گم می‌شود یا دیده نمی‌شود.
با نزدیک‌شدن به جشنواره فیلم فجر و اعلام عدم حضور این فیلم‌ها باید دید چرا کارگردان‌های جنجالی مانند مسعود ده‌نمکی و محمدحسین مهدویان قید حضور در جشنواره را زده‌اند.
تیزر فیلم رد خون
از حرف‌های ده‌نمکی درباره اثر جدیدش که بگذریم، یکی از دلایل شاید این باشد که فیلم به لحاظ کیفیتی آن‌طور که باید نشده، واضح است که در صورت حضور فیلم‌هایی مانند «رد خون» و «زندانی‌ها» توقع می‌رود که این دو فیلم در اختتامیه جشنواره سهم پررنگی از دریافت جوایز را داشته باشند و اگر این فیلم‌ها به لحاظ کیفی سهمی در جوایز جشنواره نداشته باشند، هم داوران معذب می‌شوند و هم مخاطبان سینما.
اما دلایل دیگری هم می‌تواند مانع از حضور این فیلم‌ها شده باشد؛ مثلا این‌که فرض کنیم «رد خون» در این فاصله باقیمانده و طبق برنامه‌ریزی عوامل فیلم نمی‌تواند به جشنواره برسد.
فرضیه دیگر این است که دیدگاه عوامل فیلم با مسئولان برگزارکننده این دوره جشنواره همسو نیست و ترجیح می‌دهند جشنواره را محروم کنند، شاید هم این بازارگرمی یا تبلیغی باشد برای بهتر دیده شدن فیلم در جشنواره که در اینصورت کار مسئولان جشنواره سخت می‌شود، چون فیلمی که تا به حال فرم حضور در جشنواره را پُر نکرده باشد نمی‌تواند در جشنواره امسال حضور یابد.

ماجرا هر چه باشد حضور دو فیلم «رد خون» و «زندانی‌ها» در جشنواره می‌توانست علاوه بر این‌که برای دست‌اندرکاران این فیلم‌ها حایز اهمیت باشد، برای رسانه‌ها نیز اهمیت زیادی داشته باشند.
به هر حال مهدویان و ده‌نمکی که در گذشته با ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز و البته اخراجی‌ها و رسوایی‌هاشان روز‌های جنجالی و جذابی برای جشنواره ساخته بودند، امسال هم به عنوان دو کارگردان پر سروصدا می‌توانستند جشنواره را رونقی دیگر دهند و در کنار آن خودشان هم از فضای جشنواره و اتفاقاتش برای اکران بهتر فیلم‌های‌شان استفاده کنند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید