یادتان باشد فریب اقتصاددانان را نخورید!

یادتان باشد فریب اقتصاددانان را نخورید!

حالا که بهای هر بیت کوین به زیر چهار هزار دلار رسیده، دیگر برای همه آشکار شده که بازار بیت کوین در حال تجربه حباب بود. هرچند که برخی در این میان بخشی از سرمایه خود را از دست دادند. شاید رمزارز‌ها در آینده توسعه یابند، یا آنطور که برخی انتظار دارند دولت‌ها هم از این فناوری بهره ببرند.

کد خبر : ۶۶۳۳۰
بازدید : ۸۰۰
مهم‌ترین درس سال ۲۰۱۸؛ فریب نخورید
پوریا عطاریان | گرگوری منکیو، استاد اقتصاد در دانشگاه هاروارد می‌گوید: «اقتصاددانی که همواره نسبت به قضاوت هایش مطمئن است، چندان قابل اعتماد نیست.»
با این حال در بسیاری از موارد کارشناسانی جذاب‌تر به نظر می‌رسند که نسبت به پیش بینی هایشان اطمینان دارند و متاسفانه چنین پیش بینی‌هایی می‌توانند بسیار گمراه کننده باشند.
اکنون که سال ۲۰۱۸ پایان یافته، اگر قرار باشد یک درس از سال گذشته میلادی بیاموزیم، این است که فریب کارشناسان بیش از حد مطمئن را نخوریم.
سال گذشته در چنین روزهایی، بهای هر رمزارز بیت کوین بین ۱۵ تا ۲۰هزار دلار بود و دیگر رمزارز‌ها هم به طور مشابه در اوج قرار داشتند. همان زمان می‌شد ظاهرا کارشناسان پر تعدادی را یافت که برای خرید انواع "رمزارز" مشاوره می‌دادند و مطمئن بودند که سرمایه گذاری در رمزارز‌ها با سودآوری همراه خواهد بود.
آن‌ها اطمینان داشتند که آینده پول به رمزارز‌ها تعلق دارد و به همین خاطر ارزش رمزارز‌هایی مانند بیت کوین به طور مداوم رشد خواهد کرد.
برای مثال جان مکافی، بنیانگذار آنتی ویروس مکافی، تقریبا یک سال پیش نوشت: «بیت کوین حالا به ۱۶۶۰۰ دلار رسیده است. آن‌هایی که تصور می‌کنند که این یک حباب است از ریاضیات جدید مربوط به بلاک چین سر در نمی‌آورند، از نظر ریاضی، شکل گیری حباب در این پارادایم جدید، غیر ممکن است.»

حتی هشدار‌های اقتصاددانانی مانند پل کروگمن (برنده نوبل اقتصاد) یا کنث روگاف (استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد) هم چندان جدی گرفته نمی‌شد.
این اقتصاددانان هشدار می‌دادند که در بازار ارز رمز‌ها حباب شکل گرفته و حتی اگر بپذیریم که فناوری بلاک چین (که رمزارز‌ها بر اساس آن کار می‌کنند در آینده رشد خواهد کرد بازهم دلیلی ندارد که قیمت رمز ارز‌های فعلی به رشد خود ادامه دهد.
همانطور که با ظهور اینترنت، در بازار سهام و به خصوص سهام مربوط به شرکت‌های فناوری حباب شکل گرفت و اگر چه اینترنت توسعه یافت، اما سهام بسیاری از این شرکت‌ها به شدت سقوط کرد.
برای این اقتصاددانان، حباب شکل گرفته در بازار رمزارز‌ها واضح بود، با این حال کارشناسانی که هر گونه تردید نسبت به بازار بیت کوین را مردود می‌دانستند ادعا می‌کردند که دوره چنین اقتصاددان‌هایی به سر آمده و فناوری بیت کوین آنقدر جدید است که با مدل‌های قدیمی نمی‌توان از آن سر در آورد و مدل ریاضی مربوط به بیت کوین به گونه‌ای است که امکان شکل گیری حباب در آن وجود ندارد.
آن زمان چنین ادعا‌هایی قابل قبول به نظر می‌رسید چراکه با اطمینان خاطر بیان می‌شدند، اما حالا که بهای هر بیت کوین به زیر چهار هزار دلار رسیده، دیگر برای همه آشکار شده که بازار بیت کوین در حال تجربه حباب بود.
هر چند که برخی در این میان بخشی از سرمایه خود را از دست دادند. شاید رمزارز‌ها در آینده توسعه یابند، یا آنطور که برخی انتظار دارند دولت‌ها هم از این فناوری بهره ببرند، اما تردیدی هم نیست آنچه در سال ۲۰۱۸ در بازار رمزارز‌ها گذشت، ترکیدن حبابی بود که هرچند واضح به نظر می‌رسید، اما برخی با اطمینان وجود آن را انکار می‌کردند.
سرگذشت بازار بیت کوین در سال ۲۰۱۸، روایتی کم و بیش تکراری است. از قرن هفدهم میلادی تاکنون، حباب‌های بسیاری در بازار شکل گرفته اند و سپس ترکیده اند.
در نتیجه، حباب بازار بیت کوین احتمالا آخرین حبابی نخواهد بود که در زندگی خواهید دید. به همین خاطر، بهتر است این بار که با حباب مشابهی در بازار مواجه می‌شوید (حالا چه بازار مسکن یا ارزیاهربازار دیگری)، نسبت به کارشناسانی که نسبت به تداوم رشد قیمت‌ها اطمینان دارند بدبین باشید.
منبع: هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید