برق یک میلیارد دلاری قندهار

برق یک میلیارد دلاری قندهار

رای تامین برق شهر قندهار در ۱۵ سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از کمک‌های بین‌المللی هزینه شده، ولی اکنون شهروندان قندهار روزانه فقط یک ساعت برق دارند.

کد خبر : ۶۷۰۵۸
بازدید : ۷۶۵
برق یک میلیارد دلاری قندهاv
در ۱۵ سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار هزینه برق قندهار شده است
برای تامین برق شهر قندهار در ۱۵ سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از کمک‌های بین‌المللی هزینه شده، ولی اکنون شهروندان قندهار روزانه فقط یک ساعت برق دارند.

از سرمایه‌گذاری انجام شده فقط ژنراتور‌های فرسوده باقی مانده است. مسئولان شرکت ملی برق افغانستان (برشنا) در ولایت قندهار می‌گویند که مردم این شهر ۹۰ درصد با کمبود برق مواجه هستند. نبود برق در این ولایت باعث شده که از ۱۳۰ کارخانه تولیدی شهرک صنعتی بیشتر از نیم آن‌ها از فعالیت باز بمانند.

براساس اعلام اداره مرکزی آمار افغانستان این ولایت بیشتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، اگر هزینه تامین برق قندهار به شهروندان این ولایت داده می‌شد، برای هر نفر حدود ۹۰۰ دلار می‌رسید. با تمام هزینه انجام شده اکنون شهروندان قندهار در تاریکی به سر می‌برند.

بخش بزرگی از این پول‌ها برای تولید برق از طریق ژنراتور‌های دیزلی به مصرف رسیده است. در حال حاضر شهر قندهار مرکز این ولایت تنها ۱۲مگاوات برق دارد که ۶ مگاوات آن از سد کجکی و ۶ مگاوات دیگر نیز توسط ژنراتور‌های دیزلی تامین می‌شود.

قندهار برای این که روشن شود و چرخ کارخانه‌ها به حرکت افتد به ۱۶۰ میگاوات برق نیار دارد. نبود برق در این ولایت به گفته ساکنان آن باعث شده که زندگی و کار و بار در این شهر از رونق باز ماند. کارخانه‌های تولیدی نیز به دلیل نبود برق با رکود مواجه شده‌اند.
برق یک میلیارد دلاری قندهاv
نمایی از شهرک عینو مینه در قندهار
مردم یک ساعت در شبانه روز برق دارند

ساکنان این ولایت به بی‌بی‌سی گفتند که آن‌ها تنها یک ساعت در شبانه روز و آنهم در شب برق دارند. روزانه برق نیست و این باعث شده که مردم یک بشکه ۲۰ لیتری آب را به ۲۰ افغانی بخرند. به گفته آنان، نبود برق زندگی و کار و بار در این شهر را مختل کرده است.

غمی میا، مسئول یک کارخانه تولید لبنیات در قندهار می‌گوید که روزانه هزاران لیتر شیر را فراوری می‌کند، ولی برای نگهداری تولیداتش نیاز به برق ۲۴ ساعته دارد که فراهم نیست. او مجبور است برق مورد نیازش را از طریق ژنراتور تامین کند.

او می‌گوید که دولت فقط قادر به تامین ۱۰ ساعت برق برای کارخانه‌ها است و آن نیز در طول این مدت قطع و وصل می‌شود که دستگا‌های تولیدی را خراب می‌کند و مجبورند که برای ترمیم این دستگاه‌ها را به خارج از افغانستان بفرستند.

قندهار در مسیر بازسازی ویرانی‌های جنگ

در سال ۲۰۰۳ میلادی در پارک صنعتی قندهار حدود ۳۰ کارخانه تولیدی فعالیت داشتند که ۱۰ مگاوات برق مورد نیاز آن از سد کجکی ولایت هلمند تامین می‌شد. در ۱۵ سال گذشته به دلیل تامین نشدن برق، دوبار کارخانه‌های تولیدی پارک صنعی قندهار برای چند ماه از فعالیت باز ماندند.

در سال ۲۰۱۰ میلادی اداره توسعه بین‌المللی آمریکا (USAID) برای فعال‌سازی پارک صنعتی قندهار ۳۵۰ میلیون دلار اختصاص داد تا ۱۰ مگا وات برق مورد نیاز این پارک صنعتی را از طریق ژنراتور فراهم کند. تامین برق قندهار از طریق ژنراتور فقط برای چهار سال ادامه یافت. در سال ۲۰۱۵ میلادی مسئولیت آن به شرکت برشنا واگذار شد.
برق یک میلیارد دلاری قندهاv
قرار است در این نیروگاه تا دو ماه دیگه ۱۵ مگاوات برق تولید شود

تنها نیمی از کارخانه‌ها فعال‌اند

حاجی باری داد، مسئول اتحادیه صنعت‌کاران ولایت قندهار می‌گوید که در حال حاضر در پارک صنعتی قندهار از ۱۲۵ کارخانه موجود، تنها ۵۰ کارخانه فعال هستند. او می‌گوید: برای فعالیت این کارخانه‌ها تنها ۸ مگاوات برق وجود دارد که کافی نیست. اکنون کارخانه‌ها به دلیل نبود برق به صورت نوبتی فعالیت دارند.

آقای باری‌داد افزود که این مقدار برق فقط قادر به تامین برق کارخانه ذوب آهن قندهار است. در حالی که برای فعال ساختن تمام کارخانه‌های پارک صنعتی به ۴۰ مگاوات انرژی برق نیاز است.

یکی از منابع عمده تامین برق قندهار، سد کجکی بر روی رودخانه هیرمند است، ولی این سد نیز به دلیل پایین آمدن سطح آب میزان تولید انرژی آن از ۵۱ مگاوات به ۱۸ مگاوات کاهش یافته است.
برق یک میلیارد دلاری قندهاv
ساخت نیروگاه دوم سد کجکی توان تولید ۱۰۰ میگاوات برق را دارد

امان‌الله فاروقی، مسئول شرکت برشنا در جنوب افغانستان مشکلات در زمینه تامین برق را در ولایت قندهارمی‌پذیرد، ولی ابراز امیدواری می‌کند که تا دو سال آینده مشکل برق ولایت قندهار حل شده و به تمام ساکنان شهر قندهار برق ۲۴ ساعته فراهم شود.

دولت افغانستان اعلام کرده که ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی را با همکاری یک شرکت ترکی در ولایت قندهار آغاز کرده است. آقای فاروقی می‌گوید: حدود ۸۵ درصد کار این نیروگاه تکمیل شده است.

او گفت که شرکت ترکی وعده داده که حدود دو ماه دیگر ۱۵ مگاوات برق تولیدی این نیروگاه را وارد شبکه برق قندهار خواهد کرد. او افزود که بعد از شش ماه ۴۰ مگا وات برق از طرف روز توسط این نیروگاه تولید خواهد شد. این مسئول شرکت برشنا می‌گوید: برای تامین برق ولایت قندهار و هلمند کار مقدماتی پروژه‌های طولانی‌مدت را آغاز کرده است.

به گفته او ساخت نیروگاه دوم سد کجکی که توان تولید ۱۰۰ مگاوات برق را دارد آغاز و روند توسعه بند دهله ولایت قندهار که قدرت تولید ۲۵ مگاوات انرژی را دارد، در جریان است. با تمام آنچه که انجام شده مردم به وعده‌های حکومت و شرکت برشنا به دیده تردید می‌نگرند و باور ندارند که برق ولایت قندهار به این زودی تامین شود.
منبع: بی بی سی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید