جنجال حضور سریالی یک خواننده روی آنتن!

جنجال حضور سریالی یک خواننده روی آنتن!

در این ویدئو همزمان که خواننده میکروفن را را سمت جمعیت می‌گیرد تا آن‌ها بخشی از ترانه را بخوانند، صدای خودش هم با وضوح کامل شنیده می‌شود. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی اعتقاد دارند که این اتفاق، نشان‌دهنده اجرای پلی‌بک است.

کد خبر : ۶۷۳۰۹
بازدید : ۲۱۱۳
جنجال حضورسریالی یک خواننده روی آنتن!
حاشیه‌های مربوط به ماجرای مسعود صابری از زمانی مطرح شد که عکس‌هایش در قالب تبلیغ یک کنسرت موسیقی، فضای بسیاری از بیلبورد‌های بزرگ تهران را پر کرد. واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی به این اتفاق از همان زمان آغاز شد. طولی هم نکشید که کنسرت این خواننده برگزار شد و تنش‌ها و حواشی پیرامون این خواننده جویای‌نام فزونی گرفت.

ویدئو‌های کوتاهی از اجرای اشتباه و اصطلاحا «فالش» او دست به دست شد و انتقاد‌های زیادی را برانگیخت. این در حالی بود که برخی نیز یک ویدئوی کوتاه را به‌عنوان «فیلم لو رفته از اجرای پلی‌بک» مسعود صابری بازانتشار کردند.
در این ویدئو همزمان که خواننده میکروفن را را سمت جمعیت می‌گیرد تا آن‌ها بخشی از ترانه را بخوانند، صدای خودش هم با وضوح کامل شنیده می‌شود. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی اعتقاد دارند که این اتفاق، نشان‌دهنده اجرای پلی‌بک است.
اما این همه ماجرا نبود. در روز‌های اخیریک ویدئوی کوتاه پنج دقیقه‌ای در فضای مجازی منتشر شد که پدیده «مسعود صابری» و فرآیند شهرت‌سازی برای او را در تلویزیون و در فضای موسیقی ایران نقد می‌کرد. این ویدئو در فاصله کوتاهی، بار‌ها و بار‌ها نشر و بازنشر شد و انتقاد‌های عمومی را تعمیق و تشدید کرد.
بعد از آن کاشف به عمل آمد که مسعود صابری فعالیتش در عرصه موسیقی را از دوسال پیش آغاز کرده و در همین مدت به‌عنوان‌های مختلفی در برنامه‌های پرمخاطب از جمله خندوانه، کتاب‌باز، اکسیر، وقتشه، من و شما، زنده رود و... حاضر شده و به‌عنوان کارشناس، پزشک، خواننده و... مهمان آنتن رسانه ملی بوده است.

حاشیه‌های حضور این خواننده اتفاق‌های مشابه دیگری را هم دوباره داغ کرد و باعث شد تا انتقاد‌ها علیه رسانه ملی ومجریان مشهور یک بار دیگر در فضای مجازی اوج بگیرد. کاربران یک بار دیگر سوال مهم خود را مطرح می‌کنند که معیار تلویزیون برای دعوت از این دست خواننده‌ها چیست و معرفی چنین آدم‌هایی در برنامه‌های پرمخاطب بر اساس کدام متر و معیار انجام می‌شود.
در انتهای کلیپ پر حاشیه‌ای که درباره مسعود صابری منتشر شد این بحث مطرح شد که چرا تریبون صدا و سیما هرگز در اختیار هنرمندان برجسته‌ای همچون کیهان کلهر و حسین علیزاده و... قرار نمی‌گیرد. در همین رابطه پنج‌شنبه شب رامبد جوان با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش به خاطر دعوت از مسعود صابری در خندوانه از مردم عذرخواهی کرد و در حالی که این پست با اقبال روبه‌رو شده بود و در مدت کوتاهی بیش از هزار نفر آن را پسندیده بودند از صفحه حذف‌شد و مجری خندوانه هم هیچ توضیحی درباره‌اش نداد.

ماجرا‌های تلویزیون
در سال‌های اخیر درباره مهمانانی که در برنامه‌های مختلف تلویزیون حضور یافته‌اند، اما و اگر‌های بسیاری به وجود آمده و حتی برخی از این مهمانان بعدا دردسر‌هایی را نیز برای تلویزیون ایجاد کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین این دردسر‌ها مربوط به مهمان رزمی کاری بود که پس از مطرح شدن در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» و پس از چند ماه، با انتشار ویدئویی ادعای دروغین مهدویت را مطرح کرد و در فضای مجازی دست به انتشار ویدئو‌های عجیب وغریب زد.
این تنها مهمان برنامه حالا خورشید نبود، بعدتر کودکی را به این برنامه دعوت کردند که ادعا شده بود دو شرکت بزرگ اتومبیل‌سازی خواهان استخدام وی هستند. این ادعا در همان زمان تکذیب شد. در همین رابطه «ایرنا» نوشته است حالا خورشید تنها برنامه تلویزیون نیست که مهمانانش دردسرساز شده‌اند. یکی دیگر از جنجال‌های اخیر صدا وسیما در دعوت «علی ضیاء» از مهمانی بود که به ادعای خود برای درمان فرزندش کلیه‌اش را فروخته بود و روایت حزن آلود این پدر از اتفاق رخ داده در برنامه فرمول یک و درخواست کمک به این خانواده در ادامه، واکنش‌های مختلفی را برانگیخت؛ اما در ادامه مشخص شد این پدر سه سال قبل از به دنیا آمدن فرزندش، کلیه‌اش را فروخته است.

ایرانیوم برنامه بعدی بود که با هدف جذب مخاطب به سراغ فردی رفت که خود را یکی از کارگردانان بزرگ سینما می‌داند! این فرد که تنها از علاقه‌مندان سینما است البته با هدفی نامشخص به برنامه ایرانیوم دعوت شد و تریبون دادن به فردی که به گواه کارشناسان، نه به لحاظ علمی و نه از منظر جایگاه هنری، رتبه‌ای ندارد جای سوال داشته و دارد. این درحالی است که پس از دعوت از این فرد، رسانه‌ها و مخاطبان در فضای مجازی، با ارائه تعابیر مختلف از اهداف این دعوت، آن را مورد نکوهش قرار دادند. بسیاری دیگر از موارد مشابه در تلویزیون وجود دارد که ذکر همه آن‌ها نیاز به یک فرصت ویژه دارد.

نیت تلویزیون
بسامد بالای این دست اتفاق‌ها در تلویزیون، بسیاری از مخاطبان رسانه ملی را به این نتیجه رسانده که بعید نیست، در پس این تکرارها، تعمد و هدفی پنهان باشد. این موضوع به ویژه در میان موسیقی‌دوستان پررنگ‌تر است. آن‌ها می‌گویند تلویزیون به عمد در حال تبلیغ موسیقی بد و نامناسب است.
یکی از چهره‌های مطرح موسیقی ایران عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانه‌سرا در این باره می‌گوید: «صداوسیما برنامه‌های خود را به خاطر ظاهرا مساله بی‌پولی، به شرکت‌ها و تهیه‌کنندگان واگذار می‌کند و آن‌ها هم برای جذب مخاطب و کسب سود سراغ سلیقه‌های روز بازار می‌روند و به همین دلیل است که سروکله این نوع از موسیقی که مورد نقد است، در شبکه‌های تلویزیونی پیدا می‌شود.» او در همین راستا اضافه می‌کند: «الان بعضی از خوانندگان که آثار و ترانه‌هایشان مورد تایید منتقدان و رسانه‌ها نیست، در طول سال ده‌ها کنسرت برگزار می‌کنند و در مقابل خواننده‌ای که مورد تایید است، هشت کنسرت بیشتر در سال ندارد و روی او سرمایه‌گذاری نمی‌شود.»

به گزارش خبرآنلاین رضا مهدوی، کارشناس حوزه موسیقی نیز با تاکید بر اینکه در صداوسیما انتخاب‌های خوبی در حوزه موسیقی صورت نمی‌گیرد، گفت: «این روز‌ها در تلویزیون به‌طور ویژه به موسیقی پاپ توجه می‌شود؛ در حالی‌که شاهد هستیم همواره از سوی مسوولان توصیه شده است تا به موسیقی سنتی و دستگاهی پرداخته شود.» مهدوی درباره سطح نازل آثار و اشعار برخی از خوانندگان این حوزه، بیان می‌کند:
«متاسفانه از چهره‌هایی استفاده می‌شود که آثارشان پیش از این مذموم بود و مجوز نمی‌گرفتند، همچنین ترانه‌ها و اشعارشان بی‌محتوا است و پیامی ندارد. این مساله هم بزرگان موسیقی را دل زده می‌کند، هم به لحاظ ادبیاتی، زبان محاوره‌ای را رواج می‌دهند که مضر است.» او ادامه می‌دهد: «متاسفانه باید تاکید کرد لُمپنیسم و نگاه پوپولیستی در بخش مهم بدنه موسیقی کشور در حال دست و پا کردن جایگاهی برای خود است.»

کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده برجسته تار نیز ضمن انتقاد از رویکرد برنامه‌های تلویزیونی درباره دعوت از خوانندگان پاپ، بیان می‌کند: «صداوسیما با برنامه‌های پربیننده‌ای مانند «خندوانه»، نقش موثری در سلیقه‌سازی مخاطبان و تماشاگران آن داشته است. این رویه غلط در دیگر برنامه‌های تلویزیون هم دنبال می‌شود.»
او ادامه می‌دهد: «این روز‌ها شاهد هستیم که در چنین برنامه‌هایی از خوانندگان بسیار ضعیف و بد دعوت می‌شود تا اجرا کنند و از این طریق به ترویج و تبلیغ موسیقی مبتذل می‌پردازند. در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وظیفه صدا و سیما هم است که در بالا بردن ذائقه و شناخت عمومی جامعه از موسیقی تلاش و موسیقی با کیفیت و مناسب را به مردم معرفی کند.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید