هرآنچه از گلکسی اس ۱۰ باید بدانیم

هرآنچه از گلکسی اس ۱۰ باید بدانیم

با توجه به فروش پایین‌تر از حد انتظار گلکسی اس ۹، سامسونگ برای بهبود وضعیت خود تلاش کرده نوآوری‌های متنوعی را عملی کند.

کد خبر : ۶۷۳۲۹
بازدید : ۱۲۶۰
هرآنچه از گلکسی اس ۱۰ باید بدانیم
خانواده گلکسی اس ۱۰ یکی از مورد انتظارترین گوشی‌هایی هستند که در نیمه اول ۲۰۱۹ روانه‌ی بازار می‌شوند. با توجه به فروش پایین‌تر از حد انتظار گلکسی اس ۹، سامسونگ برای بهبود وضعیت خود تلاش کرده نوآوری‌های متنوعی را عملی کند. انتظار می‌رود این گوشی‌ها نسبت به نسل قبلی خود از بهبود گسترده در زمینه عمر باتری، عملکرد کلی و کیفیت دوربین بهره ببرند و بتوانند برند سامسونگ را در سال ۲۰۱۹ دوباره بر سر زبان‌ها بیندازند.

اما در رابطه با این گوشی‌ها چه می‌توان گفت؟ با توجه به اخبار، شایعات، تصاویر و رندر‌های منتشر شده، تقریباً از بخش عمده زیر و بم این گوشی‌ها خبر داریم و در ادامه به‌صورت مختصر و مفید، نگاهی به این گوشی‌های هیجان‌انگیز می‌اندازیم.

خلاصه مشخصات گوشی‌ها
طبق گزارش‌های منتشر شده، در مراسم رونمایی از گلکسی اس ۱۰، شاهد معرفی ۴ مدل مختلف خواهیم بود.
گلکسی اس ۱۰‌ای (لایت)

نمایشگر تخت ۵.۸ اینچی
حسگر اثر انگشت تعبیه شده در کنار بدنه
دوربین تک لنزی
دوربین سلفی واحد

گلکسی اس ۱۰

نمایشگر خمیده ۶.۱ اینچی
حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر
دوربین سلفی واحد
دوربین اصلی دوگانه (معمولی، تله‌فوتو)

گلکسی اس ۱۰ پلاس

نمایشگر خمیده ۶.۴ اینچی
حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر
دوربین سلفی دوگانه
دوربین اصلی سه‌گانه (معمولی، تله‌فوتو، واید)

مدل ۵ G. گلکسی اس ۱۰ (گلکسی اس ۱۰ ایکس)

نمایشگر سوپر امولد ۶.۷ اینچی
۴ دوربین اصلی و ۲ دوربین سلفی
۱۰ و ۱۲ گیگابایت حافظه رم
۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت حافظه داخلی
مودم ۵ G. اگزینوس ۵۱۰۰
باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
عرضه در تاریخ ۲۹ مارس
قیمت بین ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار
هرآنچه از گلکسی اس ۱۰ باید بدانیم

طراحی و اندازه

اول از هر چیزی به طراحی این گوشی‌ها می‌پردازیم. گلکسی اس ۱۰ پلاس بار دیگر از نمایشگر خمیده سامسونگ استفاده می‌کند. البته برخلاف نسل‌های قبلی، در گوشه‌ی این نمایشگر، حفره‌ی کپسولی شکلی قرار دارد که دو دوربین سلفی را در خود جای داده است. حاشیه‌های سمت و راست تقریباً ناپیدا هستند و حاشیه‌های فوقانی و پایینی هم تا حد زیادی کاهش یافته‌اند که باعث شده این گوشی ظاهر یک‌دست‌تری داشته باشد.

گلکسی اس ۱۰ و مدل پلاس تا حد زیادی طراحی مشابهی دارند و هر دوی آن‌ها از نمایشگر حفره‌دار بهره می‌برند. اما مهم‌ترین تفاوت آن‌ها، به غیر از اندازه، مربوط به دوربین سلفی آن‌ها است که گلکسی اس ۱۰ از دوربین سلفی واحد بهره می‌برد و به همین خاطر، نمایشگر آن دارای حفره‌ی کوچک‌تری است.

از لحاظ اندازه، نمایشگر اس ۱۰ پلاس ۶.۴ اینچ و اندازه کلی آن هم ۱۵۷.۷ در ۷۵ در ۷.۸ میلی‌متر است، اما اس ۱۰ از نمایشگر ۶.۱ اینچی و اندازه ۱۴۸.۸ در ۷۰.۹ در ۷.۸ میلی‌متر بهره می‌برد.
هرآنچه از گلکسی اس ۱۰ باید بدانیم
در پنل پشتی، مانند گلکسی نوت ۹، شاهد چینش افقی دوربین‌ها هستیم. در پنل پشتی مدل معمولی به احتمال زیاد دو دوربین (با لنز‌های معمولی و تله‌فوتو) قرار دارد و مدل پلاس هم از دوربین اصلی سه‌گانه بهره می‌برد. تغییر دیگر مربوط به حذف حسگر اثر انگشت است که برای این دو مدل، حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر فراصوت جایگزین آن شده است.

در نهایت، باید به فریم آلومینیومی اشاره کنیم که بین دو پنل شیشه‌ای قرار گرفته است. در لبه‌ی پایینی بدنه، می‌توانیم پورت USB-C، جک هدفون و محفظه‌ی اسپیکر را ببینیم. در ضمن مانند جدیدترین مدل‌های پرچم‌داران سامسونگ، این گوشی‌ها علاوه بر دکمه تنظیم صدا و دکمه پاور، از دکمه اختصاصی دستیار صوتی بیکسبی هم بهره می‌برند.
هرآنچه از گلکسی اس ۱۰ باید بدانیم
حسگر اثر انگشت

گلکسی اس ۱۰ و مدل پلاس، از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر بهره می‌برند؛ حسگری که مجهز به فناوری فراصوت است و به همین خاطر سرعت و دقت بیشتری دارد. حسگر اثر انگشت ارزان‌ترین مدل که گویا از پسوند E. بهره می‌برد، در زیر دکمه پاور قرار گرفته است. این همانند کاری است که سونی برای خانواده اکسپریا Z۵ عملی کرده است.

مقاومت در برابر آب

این روز‌ها تقریباً تمام پرچم‌داران، برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوغبار، از استاندارد IP۶۸ بهره می‌برند و طبق گزارش‌های منتشر شده، خانواده گلکسی اس ۱۰ هم واجد این استاندارد هستند.
هرآنچه از گلکسی اس ۱۰ باید بدانیم
نمایشگر

همانطور که گفتیم، در مراسم رونمایی موردنظر، سه مدل مختلف از خانواده گلکسی اس ۱۰ معرفی خواهد شد. ارزان‌ترین مدل، از نمایشگر تخت ۵.۸ اینچی بهره می‌برد. هنوز در مورد رزولوشن نمایشگر این گوشی اختلاف نظر وجود دارد و معلوم نیست از رزولوشن FHD پلاس بهره می‌برد یا QHD پلاس؛ اما احتمالاً سامسونگ برای کاهش هزینه‌ها، از نمایشگر مبتنی بر رزولوشن FHD پلاس استفاده کرده است.
نسبت تصویر نمایشگر این گوشی ۱۸.۵:۹ و تکنولوژی آن هم سوپر AMOLED خواهد بود. با وجود اینکه این گوشی ارزان‌ترین عضو این خانواده است، اما با توجه به سابقه سامسونگ، مطمئناً از لحاظ کیفیت نمایشگر کم و کسری نخواهد داشت.
هرآنچه از گلکسی اس ۱۰ باید بدانیم
گلکسی اس ۱۰ معمولی هم واجد نمایشگر ۶.۱ اینچی با رزولوشن QHD پلاس است و اس ۱۰ پلاس هم به همراه نمایشگر ۶.۴۴ اینچی با رزولوشن QHD پلاس و نسبت تصویر ۱۸:۹ عرضه می‌شود. در ضمن همانطور که اشاره کردیم، هر دوی این گوشی‌ها مجهز به فناوری حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر هستند.
در نهایت باید بگوییم که مهم‌ترین تفاوت بین نمایشگر‌های این دو گوشی، مربوط به اندازه و شکل حفره‌ی قرار گرفته در گوشه‌ی بخش فوقانی است که دوربین سلفی را در خود جای داده‌اند و نیاز به بهره‌گیری از بریدگی نمایشگر را برطرف کرده‌اند.

سخت‌افزار

مثل همیشه، نسخه‌های مختلف گلکسی اس ۱۰ با توجه به منطقه عرضه، از دو مدل تراشه بهره می‌برند. مدل‌های مختص بازار آمریکا، واجد تراشه اسنپ‌دراگون ۸۵۵ هستند، ولی برای دیگر مناطق جهان، قلب تپنده این گوشی‌ها تراشه اگزینوس ۹۸۲۰ است. در همین رابطه باید بگوییم که پردازنده گرافیکی موجود در این تراشه، ساخت سامسونگ نیست و در این تراشه از پردازنده گرافیکی ARM Mali G۷۶ استفاده شده است.

در رابطه با حافظه رم، طبق گزارش‌های منتشر شده باید انتظار ارائه ۶ و ۸ گیگابایت حافظه رم برای مدل‌های اس ۱۰ و اس ۱۰ پلاس را داشته باشیم و مدل ۵.۸ اینچی هم از ۴ و ۶ گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد. گفتنی است مدل ۵ G. گلکسی اس ۱۰ همراه با ۱۰ و ۱۲ گیگابایت حافظه رم عرضه خواهد شد. حافظه رم تمام این گوشی‌ها از نوع LPDDR۵ است که سرعت ۱.۵ برابری نسبت به نسل پیشین رم‌ها به ارمغان می‌آورد.
هرآنچه از گلکسی اس ۱۰ باید بدانیم

از نظر حافظه داخلی، مدل پایه تمامی این گوشی‌ها مبتنی بر ۶۴ گیگابایت حافظه خواهد بود و همچنین باید انتظار عرضه نسخه‌های ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی آن‌ها را هم داشته باشیم و در ضمن ارائه نسخه ۵۱۲ گیگابایتی مدل‌های پرچم‌دار هم دور از ذهن نیست.
البته طبق برخی از گزارش‌ها، مدل پایه اس ۱۰ و اس ۱۰ پلاس از ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برند. مانند دیگر گوشی‌های سامسونگ، مطمئناً این گوشی‌ها هم از کارت حافظه microSD پشتیبانی می‌کنند. در این بین، بر اساس گزارش‌های منتشر شده، به‌نظر می‌رسد گران‌ترین نسخه مدل ۵ G. گلکسی اس ۱۰ از ۱ ترابایت حافظه داخلی بهره می‌برد.

در نهایت باید به ظرفیت باتری این گوشی‌ها بپردازیم. بر اساس اخبار منتشر شده از منابع مختلف، اس ۱۰ پلاس، اس ۱۰ و اس ۱۰‌ای (لایت) به ترتیب از باتری‌هایی با ظرفیت ۴۰۰۰، ۳۵۰۰ و ۳۱۰۰ میلی‌آمپر ساعت بهره می‌برند. در این میان، انرژی مدل ۵ G. را یک باتری بسیار بزرگ ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تأمین می‌کند.
دوربین

یک، دو، سه یا حتی چهار؛ فرقی نمی‌کند که چه تعداد دوربین می‌خواهید، ظاهراً سامسونگ می‌خواهد با عرضه خانواده گلکسی اس ۱۰ تمام سلایق را راضی نگه دارد. طبق گزارش‌های منتشر شده، سامسونگ سخت مشغول بهبود مشخصه‌های مربوط به عکاسی است تا بتواند نقاط ضعف دوربین‌های گوشی‌های خود را برطرف کند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد بهینه‌سازی‌هایی در زمینه تولید رنگ اعمال شده تا دوربین‌های خانواده گلکسی اس ۱۰ قادر به ثبت واقع‌گرایانه‌تر رنگ‌های محیط باشند.
هرآنچه از گلکسی اس ۱۰ باید بدانیم

اگر شایعه‌های منتشر شده حقیقت داشته باشند، گوشی‌های گلکسی اس ۱۰ مانند گلکسی اس ۹ از دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی واجد دیافراگم متغیر بهره می‌برند. البته این بار، باید انتظار بهبود کیفیت عکس‌برداری در روز و محیط‌های کم‌نور را داشته باشیم. در کنار این دوربین، دوربین ثانویه ۱۶ مگاپیکسلی مجهز به لنز واید قرار دارد که اگر این اتفاق بیفتد، اولین باری خواهد بود که پرچم‌داران سامسونگ از چنین دوربینی بهره می‌برند.
اگرچه در برخی منابع گفته می‌شود گلکسی اس ۱۰ از دوربین اصلی دوگانه بهره می‌برد، ولی باید انتظار تعبیه سه دوربین اصلی در پنل پشتی این گوشی را داشته باشیم. به‌عنوان سومین دوربین، احتمالاً شاهد تعبیه سنسور ۱۳ مگاپیکسلی به همراه لنز تله‌فوتو در پنل پشتی اس ۱۰ پلاس و احتمالا اس ۱۰ خواهیم بود. همانند دوربین تله‌فوتو گوشی‌های نوت ۹ و اس ۹ پلاس، احتمالاً این دوربین هم می‌تواند زوم اپتیکال ۲ برابری را به ارمغان بیاورد.
قیمت و تاریخ عرضه

قیمت

از لحاظ قیمت، تا زمان معرفی، نمی‌توان با اطمینان زیادی اظهارنظر کرد و فقط می‌توان با توجه به گزارش‌های پراکنده، گمانه‌زنی کرد. ابتدا از ارزان‌ترین مدل شروع می‌کنیم. با توجه به اینکه سامسونگ مدت‌هاست از عرضه چنین گوشی‌هایی فاصله گرفته، پیش‌بینی قیمت آن کار ساده‌ای نیست، ولی در هر صورت با توجه به رقابت بین اپل و سامسونگ در زمینه‌ی عرضه پرچم‌داران مقرون‌به‌صرفه، احتمالاً شاهد قیمتی بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ دلار خواهیم بود.

گلکسی اس ۱۰ مجهز به ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی احتمالاً با قیمت ۸۵۰ دلاری معرفی می‌شود و مدل پلاس مجهز به ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی حدود ۹۵۰ دلار قیمت خواهد داشت.
هرآنچه از گلکسی اس ۱۰ باید بدانیم

تاریخ عرضه

همان‌گونه که سامسونگ اعلام کرده، این گوشی‌ها در تاریخ ۲۰ فوریه (۱ اسفند) رسماً معرفی می‌شوند و مطمئناً در نمایشگاه MWC ۲۰۱۹ هم در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرند. بلافاصله پس از معرفی، پیش‌فروش آن‌ها آغاز می‌شود و از دو تا سه هفته بعد، روانه‌ی بازار‌ها خواهند شد. این یعنی، در اواسط ماه مارس (اواخر اسفند ماه) باید انتظار ورود آن‌ها را به بازار داشته باشیم.
منبع: دیجی مگ
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید