سیرتاپیاز جنگ آمریکا با هواوی

سیرتاپیاز جنگ آمریکا با هواوی

حمله به کسب‌وکار هواوی نشانگر رقابت و خصومت شدید میان پکن و واشنگتن بر سر اینکه چه کسی تکنولوژی‌های آینده را تحت اختیار داشته باشد است. حساسیت خاصی در رابطه با ۵G وجود دارد چرا که از آن برای جابه‌جایی مقادیر عظیم داده استفاده خواهد شد و این تکنولوژی مبنای اتصال رباتها، خودرو‌های خودران و دیگر دستگاه‌های حساس است.

کد خبر : ۶۷۵۳۹
بازدید : ۲۸۳۳
فرادید | ظهور هواوی در قامت یک شرکت تکنولوژی جهانی، با افزایش دولت‌هایی که نسبت به استفاده از تکنولوژی آن‌ها توسط جاسوسان چینی ابراز نگرانی کرده‌اند، مورد تهدید قرار گرفته است.

به گزارش فرادید به نقل از سی‌ان‌ان، اما کارزار به رهبری آمریکا علیه شرکت چینی، شاید تنها مانعی کوچک در برابر رشد آن باشد، و دلیل این موضوع جایگاه برتر هواوی در زمینۀ نسل پنجم (۵G) تکنولوژی وایرلس است. این شرکت مشتریان وفاداری در بازار‌های نوظهور و بخش‌هایی از اروپا دارد و انتظار دارد که در سال آینده به بزرگترین فروشندۀ گوشی‌های هوشمند در جهان بدل شود.

چارلی دای، تحلیلگر موسسۀ پژوهشی فورستر در پکن، می‌گوید: "این کارزار تنها رشد تجارت هواوی را در برخی کشور‌های باز اروپا و آسیاپاسیفیک کند خواهد کرد. اما فکر نمی‌کنم که هواوی در آیندۀ نزدیکی از هیچ بازاری عقب‌نشینی کند. "

سلطۀ جهانی هواوی موجب نگرانی در ایالات متحده شده است که آن را متهم به فروش محصولاتی می‌کند که دولت چین می‌تواند از آن‌ها برای جاسوسی استفاده کند.

آخرین حرکت علیه این شرکت در روز دوشنبه انجام شد، وقتی که وزارت دادگستری ایالات متحده اتهامات مجرمانه علیه هواوی مطرح کرد و آن را به سرقت راز‌های تجاری، ممانعت از اجرای عدالت، کلاهبرداری بانکی و دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم کرد. هواوی اتهامات آمریکا را رد می‌کند.

سم سکس، محقق سیاست امنیت سایبری و اقتصاد دیجیتال چین در اتاق فکر نیوآمریکا، می‌گوید: "تردید راجع به هواوی ریشه‌های عمیقی دارد و کارزاری دو حزبی با همراهی کل دولت آمریکا در واشنگتن برای پایین کشیدن این شرکت نه تنها در ایالات متحده، بلکه در سراسر جهان به راه افتاده است. "

حمله به کسب‌وکار هواوی نشانگر رقابت و خصومت شدید میان پکن و واشنگتن بر سر اینکه چه کسی تکنولوژی‌های آینده را تحت اختیار داشته باشد است. حساسیت خاصی در رابطه با ۵G وجود دارد چرا که از آن برای جابه‌جایی مقادیر عظیم داده استفاده خواهد شد و این تکنولوژی مبنای اتصال رباتها، خودرو‌های خودران و دیگر دستگاه‌های حساس است.

اگر دولت آمریکا تصمیم بگیرد تا سطح درگیری را بالاتر برده و مانع از خریداری قطعات آمریکایی توسط هواوی شود، کاری که سال پیش با شرکت چینی دیگری به نام ZTE انجام داده، می‌تواند خسارت شدیدی وارد کند.

دن وانگ، تحلیلگر شرکت پژوهشی گاوکال، روز سه‌شنبه در یادداشتی نوشت: "هواوی نسبت به ZTE، کمتر به تامین‌کنندگان آمریکایی وابسته است، اما بدون دسترسی به تکنولوژی‌های آمریکایی، حتی این شرکت هم زمان زیادی دوام نمی‌آورد. "

فعلاً اما، شرکت چینی برای راه‌اندازی شبکه‌های ۵G پیشتازی می‌کند. هواوی می‌گوید که ۳۰ قرارداد ۵G امضا کرده و در حال انجام تست‌های تجاری با ۵۰ اپراتور وایرلس است. این شرکت همچنین یکی از برترین دارندگان گواهی‌های اختراعات در زمینۀ ۵G است.
سیرتاپیاز جنگ آمریکا با هواوی

هواوی دهه‌ها وقت صرف کرده تا حضوری قوی در تعداد زیادی از بازار‌ها در گوشه‌وکنار دنیا داشته باشد، و این مهم را با عرضۀ سخت‌افزار‌های قابل اتکا و قمیت‌گذاری رقابتی انجام داده است. این شرکت شمارۀ یک جهان در تولید تجهیزات مخابراتی است، و با وجود اینکه عملاً از حضور در بازار آمریکا منع شده است، سال گذشته از اپل سبقت گرفت و بدل به دومین عرضه‌کنندۀ بزرگ گوشی‌های هوشمند شد. این شرکت انتظار دارد که تا سال ۲۰۲۰، از سامسونگ نیز سبقت بگیرد.

این شرکت این موضوع را که محصولاتش برای امنیت ملی خطرناکند را رد می‌کند. هواوی تاکید دارد که شرکتی خصوصی است و هیچ رابطه‌ای با دولت چین ندارد. اما، شهرت بین‌المللی این شرکت در حال مخدوش شدن است.

هواوی برای دوره‌ای سخت آماده می‌شود

مسئولان لهستانی، این ماه یکی از مدیران هواوی را به اتهام جاسوسی برای دولت چین دستگیر کردند. شرکت کمی بعد از این دستگیری این کارمند خود را اخراج کرده، و گفت که اقدامات او باعث "بدنامی" هواوی شده است.

در ماه دسامبر ۲۰۱۸، کانادا مدیر مالی ارشد هواوی، منگ واژو را به درخواست دادستان‌های آمریکایی دستگیر کرد. ایالات متحده به دنبال استرداد او به اتهام کمک‌های او به شرکت برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. منگ، که دختر موسس هواوی یعنی رن ژنگفی است، هر نوع اقدام مجرمانه‌ای را رد می‌کند.

در ماه‌های اخیر، استرالیا و نیوزیلند، عرضۀ تجهیزات ۵G از سوی هواوی را محدود کرده‌اند. آلمان و کانادا در حال بررسی اقداماتی مشابه هستند. ودافون، از اپراتور‌های برتر موبایل در جهان، استفاده از تجهیزات هواوی را در شبکه‌های اصلی اروپا تا زمان به نتیجه رسیدن مذاکراتش با مقامات هواوی، تعلیق کرده است.

در انگلستان، هواوی همین الان هم زیر نظر است. پنل نظارتی دولت تابستان سال گذشته نسبت به تهدیدات تازه هشدار داده بود. هواوی می‌کند که در تلاش است تا این نگرانی‌ها را رفع کند. اما فشار بر این شرکت تنها محدود به صنعت مخابرات نیست، و سازمان‌های نظیر دانشگاه آکسفور گفته‌اند که دیگر پولی از هواوی قبول نخواهند کرد. دانشگاه‌های مهم آمریکا نیز در حال فاصله گرفتن از سرمایه‌گذاری و تجهیزات هواوی هستند.

مدیران هواوی قبول دارند که فضا برایشان در حال خصمانه شدن است.

رن در ماه نوامبر گفته بود: "در چند سال آینده، وضعیت کلی آن طور که تصور می‌کردیم، خوش‌بینانه نخواهد بود." گفته‌های او در ماه جاری در وبسایت شرکت منتشر شد.
سیرتاپیاز جنگ آمریکا با هواوی
رن ژنگفی، موسسۀ غول تکنولوژی هواوی

هواوی بعید است که رشد خیره‌‍کنندۀ خود در ۳۰ سال گذشته را ادامه دهد و به گفتۀ رن مجبور خواهد بود "تا برخی از کارکنان میان‌رده و پایین‌ردۀ خود را رها کند."

در پی موج اخبار منفی، این شرکت در حال تقویت روابط عمومی خود است. رن که به ندرت با رسانه‌ها صحبت می‌کند، در هفته‌های اخیر دو کنفرانس خبری جداگانه برگزار کرده است.

او می‌گوید که انتظار دارد هواوی در سال جاری ۱۲۵ میلیارد دلار درآمد کسب کند که نسبت به سال ۲۰۱۸، افزایشی ۱۵ درصدی خواهد بود.

رن گفت: "اگر به ما اجازه ندهند که محصولاتمان را در بازار‌های خاصی بفروشیم، قدری مقیاس کارمان را کوچک خواهیم کرد. تا زمانی که بتوانیم شکم کارکنانمان را سیر کنیم، بار دارم که همواره آینده‌ای برای هواوی وجود خواهد داشت. "

هواوی برای سال ۲۰۱۷، رشد درآمدی ۱۶ درصدی گزارش کرد. رقبای بزرگ غربی آن، یعنی نوکیای فنلاند و اریکسون سوئد، هر دو در آن سال دچار کاهش درآمد بودند.

این شرکت چینی در بسیاری از بازار‌های نوظهور خدماتی عالی ارایه کرده که باعث می‌شود این بازار‌ها به این راحتی از آن دست نکشند.

درآمد این شرکت از اروپا، خاورمیانه و آفریقا، در سال ۲۰۱۷، حدود ۵ درصد افزایش یافت و به ۲۵ میلیارد دلار رسید. رشد درآمدی شرکت در منطقۀ آسیاپاسیفیک از این هم قوی‌تر بود، و درآمدش بیش از ۱۰ درصد رشد یافت.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که مشتریان در این مناطق به خاطر قیمت‌های بسیار رقابتی‌ای که هواوی ارایه می‌کند و همچنین حس وفاداری با این شرکت خواهند ماند.

به گفتۀ کنی لیو، تحلیلگر مخابرات در شرکت پژوهشی فیچ سولوشنز، راه‌اندازی شبکه‌های ۵G به خاطر نیازشان به ایستگاه‌های پایگاهی بسیار بیشتر نسبت به نسل‌های پیشین، گرانتر خواهد بود.

به گفتۀ او، اپراتور‌های موبایل "به دنبال آنند که در هر جای که ممکن باشد از هزینه‌ها بزنند و یک راه برای این امر، استفاده از تجهیزات ارزانتر، اما ثابت‌شدۀ چینی است."

لیو افزود که ارایه‌دهندگان خدمات وایرلس در هند که در سال‌های اخیر جنگ قیمتی بیرحمانه‌ای با هم داشته‌اند، به خاطر فشار‌های مالی در صنعتشان، احتمالاً به خاطر ارزانی هواوی به سراغ آن خواهند رفت.

همچنین تعهد قدیمی هواوی به کشور‌هایی نظیر نیجریه و آفریقای جنوبی، باعث شده این کشور‌ها به آن وفادار باشند.

لیو می‌گوید: "کشور‌های جنوب صحرای آفریقا هستند که هواوی زمانی که دیگر فروشندگان در تردید بودند، ریسک سرمایه‌گذاری در آن‌ها را به جان خرید."

هواوی همچنین می‌تواند از باز شدن بازار چین به روی بازیگران خارجی نظیر اپراتور بریتانیایی BT، که هفتۀ گذشته بدل به اولین شرکت مخابراتی خارجی که حق فروش مستقیم به مشتریان در کل چین را به دست آورده، سود ببرد.

دای، تحلیلگر فورستر، می‌گوید: "این اقدام مسلماً به هواوی کمک خواهد کرد. " BT ممکن است برای خدمت‌رسانی بهتر به بازار محلی به کمک هواوی نیاز داشته باشد، و یک رابطۀ تجاری نزدیک می‌تواند به هواوی در خارج از چین کمک کند.

تصمیم چین در هر حالی اتخاذ شده بود که BT چند هفتۀ پیش اعلام کرده بود که برای قلب شبکۀ ۵G خود تجهیزات هواوی را نخواهد خرید و تجهیزات هواوی را از قلب شبکۀ ۴G خود خارج خواهد کرد. BT اعلام کرده که به خرید محصولات شرکت چینی برای دیگر بخش‌های شبکه‌هایش ادامه خواهد داد.

ورای تجهیزات مخابراتی، تجارت گوشی‌های هوشمند هواوی در حال شکوفایی است. این شرکت در سال ۲۰۱۸، ۲۰۰ میلیون گوشی فروخت که نسبت به سال قبل، ۳۰ درصد افزایش داشت. این جهش در فروش به افزایش درآمد هواوی از بخش کالا‌های مصرفی و رسیدن آن به ۵۲ میلیارد دلار کمک شایانی کرد. این افزایش درآمد رشدی ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.
سیرتاپیاز جنگ آمریکا با هواوی
سهم بازار شرکتهای مخابراتی

بحران ژئوپلتیک

مصلحت‌اندیشی سیاسی نیز می‌تواند به هواوی کمک کند.

کشور‌هایی که از سرمایه‌گذاری چینی‌ها سود برده‌اند، میلی به اعمال ممنوعیت بر تجهیزات ندارند، چرا که به گفتۀ لیو، از پیامد‌های ژئوپلتیک بالقوۀ این کار هراس دارند.

لهستان و جمهوری چک همین الان در حال مانوری دیپلماتیک هستند تا میان روابط امنیتی خود با ایالات متحده با نیازشان به سرمایه‌گذاری چین تعادل برقرار کنند.

بنابر گزارش‌ها، لهستان تلاش دارد تا دلخوری پیش‌آمده با پکن بر سر دستگیری مدیر هواوی را برطرف کند. لهستان بزرگترین شریک تجاری چین در منطقه است.

اواخر سال پیش، آژانس‌های اطلاعاتی جهموری چک یک هشدار عمومی در رابطه با استفاده از محصولات هواوی و ZTE منتشر کردند. نخست‌وزیر چک بعداً مجبور شد گزارشی مبنی بر اینکه به دیپلمات‌های چینی گفته است که این گزارش بیانگر موضع دولت چک نیست را تکذیب کند.

ZTE همچون هواوی این موضوع را که محصولاتش خطرات امنیت ملی را متوجه مشتریان می‌کند رد کرده است.

مقامات چینی همچنین افزایش فشاری را که هواوی در غرب اروپا با آن مواجه است را سرزنش می‌کنند.

پس از بیانیۀ ودافون در روز جمعه، ژانگ مینگ، سفیر چین در اتحادیۀ اروپا، "افترا" و "تبعیضی" که به گفتۀ او هواوی و دیگر شرکت‌های چینی در اروپا تجربه می‌کنند را به شدت به باد انتقاد گرفت.

ژانگ در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز، هشدار داد که هر تلاشی برای محدود کردن تکنولوژی چینی در پروژه‌های ۵G اروپا، خطر "پیامد‌های جدی" برای اقتصاد جهانی و همکاری علمی را پدید خواهد آورد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید