گزارش کوتس از داعش، کره‌شمالی و چین

گزارش کوتس از داعش، کره‌شمالی و چین

رهبران کره‌شمالی معتقدند در اختیار داشتن توانمندی‌های اتمی امری مهم برای ادامه نظام این کشور است. از سوی دیگر، در گزارش دن کوتس آمده است، داعش همچنان تهدیدی جدی برای خاورمیانه است و رهبران آن به تحریکات خود برای انجام حملات علیه غرب ادامه می‌دهند.

کد خبر : ۶۷۵۵۹
بازدید : ۷۸۰
گزارش کوتس از داعش، کره‌شمالی و چین
مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا خروج از سوریه را فرصتی برای خیزش مجدد داعش خواند. به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، دن کوتس گفت که هزاران نفر از سربازان داعش هنوز در خاورمیانه هستند و آمادگی ظهور مجدد دارند. این مقام سازمان اطلاعات ملی آمریکا در گزارش‌های سالانه خود اطلاعاتی مغایر با اظهارات دونالد ترامپ در زمینه شکست داعش و موافقت کره‌شمالی با کنار گذاشتن سلاح‌های اتمی‌اش ارائه کرد.

در گزارش سالانه درباره چالش‌های امنیتی فرا روی آمریکا، مدیران سازمان‌های اطلاعاتی همچنین ادعا‌های دونالد ترامپ مبنی بر اینکه ایران عملا به‌دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است را زیرسوال بردند؛ ادعایی که بهانه ترامپ برای خروج از برجام شد.
چند هفته قبل از دومین نشستی که ترامپ قصد دارد با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی برگزار کند دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارشی در برابر کمیته اطلاعاتی مجلس سنای این کشور گفت: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند احتمال نمی‌رود پیونگ‌یانگ موافق امحای تمام سلاح‌های اتمی‌اش باشد.
ترامپ مدعی شده بود: کیم بعد از نشست اول آن‌ها در سنگاپور در ۱۲ ژوئن با این موضوع موافقت کرده است. رئیس‌جمهوری آمریکا تلاش می‌کند این قول را در نشست آتی خود با رهبر کره‌شمالی در ازای لغو تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط میان دو کشور از کیم بگیرد.
کوتس در گزارش خود یادآور شده است: ما به ارزیابی‌های خود ادامه می‌دهیم و احتمال نمی‌رود کره‌شمالی به‌رغم تلاشش جهت مذاکره برای خلع‌سلاح اتمی به‌طور جزئی بخواهد به‌طور کامل تمام تسلیحات اتمی و توانمندی‌های تولید سلاح‌های اتمی را کنار بگذارد.

وی افزود: رهبران کره‌شمالی معتقدند در اختیار داشتن توانمندی‌های اتمی امری مهم برای ادامه نظام این کشور است. از سوی دیگر، در گزارش دن کوتس آمده است، داعش همچنان تهدیدی جدی برای خاورمیانه است و رهبران آن به تحریکات خود برای انجام حملات علیه غرب ادامه می‌دهند.
کوتس تاکید کرد، داعش همچنان با وجود خسارت‌های شدید که در سطح فرماندهی و مناطق تحت کنترل متحمل شده هزاران نیروی جنگجو در عراق و سوریه، همچنین هشت شاخه و بیش از ۱۲۳ شبکه و هزاران نیرو در سراسر جهان دارد. این مقام اطلاعاتی آمریکا افزود: تروریست‌ها و افراطی‌ها که قبلا مناطق وسیعی از عراق و سوریه را در اختیار داشتند درحال‌حاضر در منطقه محدودی محاصره هستند و از هر فرصت کاهش اعمال فشار برای بازگشت استفاده می‌کنند.
کوتس تاکید کرد: داعش از کاهش فشار‌های ضدتروریستی برای تقویت حضور زیرزمینی خود و تسریع در احیای توانمندی‌هایش استفاده می‌کند، نظیر تولیدات رسانه‌ای و عملیات خارجی.

وی افزود: به احتمال زیاد داعش دست به حملات خارجی از عراق و سوریه علیه دشمنانش در منطقه و غرب از جمله آمریکا بزند. این درحالی است که در ماه‌های اخیر ترامپ مدعی شده بود، داعش شکست خورده و نیروهایش را از سوریه خارج می‌کند.
در پی این تصمیم غیرمنتظره جیمز متیس، وزیر دفاع استعفا کرد. در عین حال کارشناسان امنیتی آمریکا از ترامپ خواستند از تصمیم عقب‌نشینی صرف‌نظر کند چراکه داعش از این خلأ برای نفوذ مجدد سوءاستفاده خواهد کرد. همزمان در گزارش کوتس به تهدیدات گسترده و روزافزون علیه آمریکا از جانب چین نیز اشاره شده که مورد توافق با دیدگاه دولت ترامپ است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید