گزارشی از حال‌وهوای جشنواره فیلم فجر

گزارشی از حال‌وهوای جشنواره فیلم فجر

در سومین روز، بسیاری از فیلم‌های جشنواره به سانس فوق‌العاده رسیدند.

کد خبر : ۶۷۶۷۰
بازدید : ۱۲۸۹
۹ جایزه مواد تبلیغی در پنج دوره گذشته به فیلم‌های هنر و تجربه تعلق گرفته و در سومین روز بسیاری از فیلم‌های جشنواره به سانس فوق‌العاده رسیدند.
گزارشی از حال‌وهوای جشنواره فیلم فجر

۹ سیمرغ «مواد تبلیغی» در دست هنرمندان «هنر و تجربه»
در پنج دوره اخیر جشنواره فیلم فجر ۹ سیمرغ در بخش «مواد تبلیغی» این جشنواره به فیلم‌هایی تعلق گرفته است که در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شده‌اند.

گروه سینمایی «هنر و تجربه» از مهر سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با اکران اولین فیلمش آغاز کرد و همان سال و در اولین دوره حضور آثار این گروه سینمایی در بخش جوایز مواد تبلیغی جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بهترین نوآوری و خلاقیت در شیوه‌های اصولی تبلیغات و اطلاع‌رسانی در سی‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر به امیر اثباتی برای فیلم «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری رسید.

سال بعد و در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بهترین پوستر به علی باقری برای فیلم مستند «من می‌خوام شاه بشم» ساخته مهدی گنجی رسید. سیمرغ بلورین بهترین عکس در همان سال به محمد بدرلو برای فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» ساخته هومن سیدی اهدا شد و سیمرغ بهترین آنونس نیز به محسن امیریوسفی برای فیلم «خواب تلخ» رسید. در این سال هر سه سیمرغ بخش مواد تبلیغی به فیلم‌هایی از گروه «هنر و تجربه» رسید.

طا‌ها ذاکر برای فیلم «فصل باران‌های موسمی» ساخته مجید برزگر در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین پوستر شد. در همان سال سیمرغ بهترین عکس به مریم تخت‌کشیان برای فیلم «نیم‌رخ‌ها» ساخته ایرج کریمی اهدا شد.

پوستر فیلم «هجوم» ساخته شهرام مکری با طراحی بابک یادگاریان در سی‌وشمشمین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین پوستر شد و همچنین سیمرغ بلورین بهترین عکس سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به جواد جلالی برای فیلم «پریناز» ساخته بهرام بهرامیان اهدا شد.

امسال و در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین پوستر به طا‌ها ذاکر برای فیلم «کوپال» ساخته کاظم ملایی اهدا شد.

فوق‌العاده‌ها در روز سوم
در سومین روز، بسیاری از فیلم‌های جشنواره به سانس فوق‌العاده رسیدند.

در سانس اول روز سوم جشنواره در پردیس سینما ملت فیلم مستند «بهارستان خانه یک ملت» به کارگردانی بابک بهداد روی پرده رفت.

بهداد در پاسخ به این پرسش که چرا از دهه ۴۰ به‌بعد را کمتر در این مستند می‌بینیم، توضیح داد: از دهه ۴۰ تا وقوع انقلاب اسلامی، اتفاق مهمی در بهارستان رخ نمی‌دهد، البته اتفاقاتی بود که برای کوتاه‌شدن حذف شد و قبول دارم که پایان این مستند کمی زود جمع شده است و باید بیشتر به آن پرداخته می‌شد.

او همچنین تأکید کرد: می‌توان قسمت دوم این مستند را ساخت که البته نیاز به پژوهش دارد، اما من این کار را نمی‌کنم، چون آن‌قدر از ساخت این اثر خسته شده‌ام که دیگر نمی‌توانم قسمت دوم آن را بسازم.

در ادامه روز سوم، نوبت به اکران فیلم «ناگهان درخت» به کارگردانی صفی یزدانیان رسید؛ فیلمی که به نظر می‌رسید با حضور مهناز افشار و پیمان معادی بتواند قدرت بیشتری در جذب مخاطب داشته باشد، ضمن اینکه این کارگردان در نخستین تجربه کارگردانی خود فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» را کار کرد که بسیار مورد توجه واقع شد.

صفی یزدانیان در نشست خبری این فیلم بیان کرد: سینمای رسانه در جشنواره فیلم فجر خانه اول هر فیلم است، چراکه تماشاگران از اینجاست که با فیلم‌ها آشنا می‌شوند و آن را جدی می‌گیرند.

در ادامه پیمان معادی در مقام تهیه‌کننده این فیلم گفت: معمولا فیلمی را تهیه می‌کنم که هرگز دخالتی در سناریوی آن نداشته باشم؛ چراکه معتقدم فیلم‌نامه‌ای که نیاز به دخالت داشته باشد، به درد کار‌کردن نمی‌خورد. در این فیلم‌نامه نیز هیچ دخالتی نداشتم.

معادی با اشاره به اینکه نمی‌دانم این فیلم چقدر می‌تواند در گیشه فروش داشته باشد، گفت: صددرصد مالکیت این فیلم برای من است و شاید تعداد کمی از مردم این فیلم را دوست داشته باشند. «ناگهان درخت» شاید ۱۰ درصد عاشق‌های سینما را جذب کند و ما این فیلم را برای آن ۱۰ درصد ساخته‌ایم. برای دیده‌شدن فیلم، هیچ کار خاص یا تبلیغی نمی‌کنیم. برای اولین‌بار است که می‌گویم شاید کمتر کسی جسارت تهیه چنین فیلمی را داشته باشد؛ اما صفی یزدانیان پر از دغدغه است و کسی که دغدغه داشته باشد، باید فیلمش ساخته شود و از این به بعد تمام دغدغه من در حوزه تهیه‌کنندگی، ساخت چنین فیلم‌هایی است.

سانس سوم از سومین روز با نمایش فیلم «قصر شیرین» سیدرضا میرکریمی همراه بود؛ فیلمی که همچنان دغدغه‌های کارگردان را درباره روابط انسانی می‌توان در آن یافت. هرچند حامد بهداد بار دیگر در این فیلم تکرار شده است؛ اما بازی درخشان کودکان این فیلم را نباید از خاطر برد.

میرکریمی در توضیح هدفش از ساخت فیلم «قصر شیرین» گفت: هدفم خانواده و توجه به ارزش‌های آن بوده است که مهم‌ترین دغدغه اجتماعی امروز ماست و البته دغدغه کمی هم نیست.

این کارگردان در پاسخ به پرسش چرایی حضور این فیلم در جشنواره ملی فیلم فجر، بیان کرد: من به ملانصرالدین تبدیل شده‌ام؛ اگر فیلم را در جشنواره جهانی ارائه می‌کردم، می‌گفتند او دبیر است و فیلمش را وارد جشنواره کرده است؛ اما قطعا این اثر را در بخش بازار جشنواره جهانی به نمایش خواهم گذاشت. در نهایت من یک ایرانی هستم و دوست داشتم فیلم در این بخش حضور داشته باشد.

بهداد در پاسخ به پرسش یکی از اصحاب رسانه که بیان کرد پدر در این فیلم کاملا منفی نشان داده شده است، گفت: آیا این سعادت نیست که یک نفر این شانس را داشته باشد که در مواجهه با زندگی و عناصر باقی‌مانده زندگی‌اش تطهیر شود و آیا این اتفاق ارزشمندی نیست؟

در خاتمه روز سوم، فیلم سینمایی «سمفونی نهم» به کارگردانی محمدرضا هنرمند روی پرده سینمای اصحاب رسانه رفت. دراین فیلم پربازیگر، حمید فرخ‌نژاد، ساره بیات، محمدرضا فروتن، پژمان بازغی، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمالی و هدی زین‌العابدین به ایفای نقش پرداخته‌اند. «سمفونی نهم»، فیلمی فانتزی درباره مرگ و روایتی دلنشین از عشق است که هنرمند را بعد از گذشت ۹ سال به سینما بازگردانده است. این فیلم با هزینه‌ای پنج‌میلیاردی ساخته شده است و هنرمند درباره دلیل انتخاب این عنوان برای فیلمش، بیان کرد: این فیلم نهم من است و به همین دلیل اسم آن را «سمفونی نهم» گذاشته‌ام. همچنین سمفونی نهم بتهوون همه‌جا به‌عنوان سمفونی مرگ شناخته می‌شود که متناسب با داستان فیلم است؛ با‌این‌حال نمی‌خواسته اسم فیلم سمفونی مرگ باشد.

به گفته کارگردان این اثر، مضمون فیلم با مرگ و عشق درآمیخته است که خون در هر دو نقش مهمی دارد.

هنرمند درباره چالش‌هایی که ممکن است به دلیل پرداختن به برخی مسائل برایش پیش بیاید، گفت: من هم مثل شما از ممیزی‌های ارشاد آگاهم و امیدوارم این اتفاق نیفتد و فیلم به مشکلی برنخورد و من تمام تلاشم را کرده‌ام که از کنار این خط قرمز‌ها رد شوم.

در ادامه، حمید فرخ نژاد که نقش ملک‌الموت را در فیلم بازی می‌کند، در سخنانی درباره این شخصیت توضیح داد: اینکه شما نقشی را بازی کنی که مابازای واقعی ندارد، بسیار سخت است؛ شخصیتی که نباید هیچ حسی به هیچ چیز داشته باشد و باید روند زمینی‌شدن این شخصیت ماورایی خیلی ریز و ظریف به تصویر گرفته شود.

علیرضا کمالی، دیگر بازیگر فیلم که نقش کوروش را بر عهده داشت، بیان کرد: این یکی از آرزوهایم بود و در این فیلم محقق شد. من فکر می‌کنم برخی نقاط تاریخ ایران بنا بر مصلحت یا منفعت، حذف شده و نادیده گرفته شده است. آقای هنرمند جسارت به خرج دادند و هویت ملی و عرق به وطن را در اثرشان وارد کردند.

روز سوم فیلم‌های «آشفتگی» فریدون جیرانی، «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار، «سرخپوست» نیما جاویدی، «متری شش‌ونیم» سعید روستایی و «غلامرضا تختی» بهرام توکلی در سینما‌های مردمی به سئانس فوق‌العاده رسیدند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید