ترند‌های برنامه‌نویسی سال ۲۰۱۹ چه خواهند بود؟

ترند‌های برنامه‌نویسی سال ۲۰۱۹ چه خواهند بود؟

«طی چند سال گذشته شرکت‌ها متوجه فواید استفاده از نرم‌افزار‌های SaaS شده‌اند. راه‌حل‌های مدیریت شده می‌توانند به مقدار قابل ملاحظه‌ای زمان عرضه ویژگی‌های جدید برای یک برنامه را کاهش دهد و در مقایسه با نرم‌افزار‌های بومی، این نرم‌افزار‌های SaaS می‌توانند کاهش هزینه قابل‌توجهی را به همراه داشته باشند.»

کد خبر : ۶۷۸۰۱
بازدید : ۹۳۵
ترند‌های برنامه‌نویسی سال ۲۰۱۹ چه خواهند بود؟
بنابر رسم هرساله که از یکسری برنامه‌نویس حرفه‌ای و منتخب که در کمپانی‌های بزرگ و معتبر تکنولوژی فعالیت می‌کنند سوالاتی درباره سال جدید پرسیده می‌شود، امسال هم این کار انجام شده البته با این تفاوت که امسال مدیران ارشد برخی از این شرکت‌ها هم در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند.
در این گزارش از این افراد خواسته شده که نظراتشان را درباره تغییراتی که قرار است در سال جدید در زمینه دنیای برنامه‌نویسی به وجود بیاید اعلام کنند. همچنین از آن‌ها پرسش شده ترند‌های برنامه نویسی ۲۰۱۹ بیشتر به چه سمتی خواهد رفت.
از مدیران تکنولوژی و برنامه‌نویسان شرکت‌های مختلفی، چون Slack و Twilio در این باره پرسش شده است. با ارزیابی پاسخ‌ها می‌توان گفت: بدهی فنی (Technical Debt)، نرم‌افزار اجاره و برنامه‌نویسان سیتی‌زن از جمله ترند‌های مورد توجه این افراد در سال ۲۰۱۹ خواهند بود.

زمان پرداخت بدهی‌های فنی فرا رسیده
Deep Varma مدیر ارشد بخش مهندسی سرویس جست‌وجوی املاک Trulia معتقد است که برای بسیاری از برنامه‌نویسان، سال ۲۰۱۹ سالی خواهد بود که بیشتر به دنبال پرداخت کردن «بدهی‌های فنی» خواهند رفت. بدهی فنی (Technical Debt) یک مفهوم تخصصی در دنیای برنامه‌نویسی است که در آن برنامه‌نویس یک کد را برای حل مشکل در کوتاه مدت انتخاب می‌کند و این راه‌حل را به یک راه‌حل کلی ترجیح می‌دهد. برنامه‌نویسان با این کار کمی از آینده زمان قرض می‌گیرند تا بتوانند در ادامه روی حل کلی این مشکل زمان صرف کند.
استفاده از بدهی‌های فنی در طول سالیان گذشته باعث شده اکثر برنامه‌نویسان زمان کافی برای آپدیت و کامل کردن اپلیکیشن‌هایشان نداشته باشند. صنعت تکنولوژی در یک دهه گذشته با سرعت سرسام‌آوری پیشرفت کرده و در نتیجه این تغییرات شرکت‌های تکنولوژی صاحب حجم عظیمی از بدهی‌های فنی شده‌اند.

او در این باره گفت: «صنعت تکنولوژی در یک دهه گذشته با سرعت سرسام‌آوری پیشرفت کرده و در نتیجه این تغییرات شرکت‌های تکنولوژی صاحب حجم عظیمی از بدهی‌های فنی شده‌اند.» حال راه‌حلی که او در این‌باره پیشنهاد کرده این است که شرکت‌های بدهکار فنی بیشتر به سمت «میکروسرویس‌ها» بروند. این کار با تبدیل و تقسیم پروژه‌های بزرگ به وظایف کوچک و جزئی انجام می‌گیرد و در نتیجه آن برنامه‌نویسان می‌توانند با سرعت و تمرکز بالاتر روی وظایف بیشتری کار کنند.

سال اپلیکیشن‌های مبتنی بر پلت‌فرم
یکی از برنامه‌نویسان معروف که با نام مستعار «AI Cook» شناخته می‌شود، در Twilio Flex به‌عنوان مدیر ارشد و مدیر تولید و مهندسی فعالیت می‌کند. این پست‌های مدیریتی باعث شده او یک تصویر کلی و بی‌نظیر از نحوه تحول صنعت تکنولوژی و برنامه‌نویسی در سال جدید داشته باشد.
کوک یک پیش‌بینی جالب درباره آینده دارد. او معتقد است که سال ۲۰۱۹ همه چیز به اپلیکیشن‌های مبتنی بر پلت‌فرم (Application Platform) ختم خواهد شد. او می‌گوید که در سال جدید سرویس‌های کلاد و پلت‌فرم‌های برنامه‌نویسی پرکاربرد، در پیشرفت قابل‌توجه اپلیکیشن‌های بر پایه وب و توسعه و همه‌گیر شدن هرچه بیشتر پلت‌فرم‌های اپلیکیشنی نقش خواهند داشت.
کوک در مصاحبه خود در این‌باره گفت: «با وجود پلت‌فرم‌های اپلیکیشنی، برنامه‌نویسان می‌توانند از سرویس‌های کلاد با هزینه پایین‌تر و دسترسی بیشتر بهره‌مند شوند و دیگر به نرم‌افزار‌های «SaaS» که برای یکسری نیاز‌های به‌خصوص طراحی شده‌اند محدود نخواهند شد. انتظار داریم امسال با انفجاری از ایده‌ها از سمت برنامه‌نویسان روبه‌رو شویم.»

نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS) گسترده‌تر می‌شود
در صحبت‌هایی که با برنامه‌نویسان و مدیران ارشد داشتیم، متوجه شدیم که از نظر بسیاری از آن‌ها نرم‌افزار‌های SaaS خیلی بیشتر از گذشته برای برنامه‌نویسان قابل دسترس خواهند بود و افراد می‌توانند با دست بازتری از این نرم‌افزار‌ها استفاده کنند. «پائول لدوون» مدیر ارشد تکنولوژی شرکت Pusher در این باره نظرات جالبی ارائه کرد.
او در مصاحبه خود گفت: «طی چند سال گذشته شرکت‌ها متوجه فواید استفاده از نرم‌افزار‌های SaaS شده‌اند. راه‌حل‌های مدیریت شده می‌توانند به مقدار قابل ملاحظه‌ای زمان عرضه ویژگی‌های جدید برای یک برنامه را کاهش دهد و در مقایسه با نرم‌افزار‌های بومی، این نرم‌افزار‌های SaaS می‌توانند کاهش هزینه قابل‌توجهی را به همراه داشته باشند.»
«بیر داگلاس» مدیر بخش برنامه‌نویسی سرویس اسلک (Slack) می‌گوید که تجارت اپلیکیشن‌ها در حال حاضر یک بازار ۴۰۰ میلیارد دلاری دارد که بعید به نظر می‌رسد افزایش ارزش این بازار به همین زودی متوقف شود؛ بنابراین علاوه بر اینکه نرم‌افزار‌های مبتنی بر سرویس باید بیش‌از‌پیش گسترده شوند، باید برنامه‌نویسان هم برای برنامه‌نویسی در این بخش بیش از پیش تشویق شوند.

«شهروند برنامه‌نویسان» برمی‌خیزند
در سطح سازمانی، تیم‌های برنامه‌نویسی باید با حجم عظیمی از داده‌ها، کد‌ها و مشکلات روبه‌رو شوند و آن‌ها را در کمترین زمان ممکن مدیریت کنند و همچنین به نیاز‌های کاربران در لحظه نیز پاسخ دهند. از همین رو شرکت‌ها برای جلوگیری از درگیری بیش از حد تیم‌های برنامه‌نویسی خود بیشتر به دنبال راهکار و خدمات بدون نیاز به کدنویسی یا دارای کدنویسی محدود می‌روند و از این طریق پای شهروند برنامه‌نویسان بیش از پیش به میدان باز می‌شود.
این مساله باعث می‌شود فشار از روی تیم‌های اصلی برنامه‌نویسی شرکت تا حدودی برداشته شود. واژه شهروند برنامه‌نویس (CItizen Developer) کاربری را توصیف می‌کند که اپلیکیشن‌های کسب و کار مختلف را برای دیگر کاربران طراحی و برنامه‌نویسی می‌کند که البته این کار با اجازه مستقیم شرکت انجام می‌گیرد.

این اپلیکیشن‌ها عموما توسط زبان‌های برنامه‌نویسی نسل چهارم که اکثرا به کدنویسی آن‌چنانی نیاز ندارند تولید می‌شوند و برای طراحی و ساخت آن‌ها به درگیر کردن تیم‌های تخصصی برنامه‌نویسی شرکت‌ها نیازی نخواهد بود.
«آنی دلسانتو» مدیر ارشد سلزفورس هروکو در این‌باره می‌گوید: آنچه در سال ۲۰۱۹ شاهد آن خواهیم بود، تمایل سازمان‌های آی‌تی به برپایی بستر‌های لازم جهت استفاده از شهروند برنامه‌نویسان است و در نتیجه این اطمینان حاصل می‌شود که برای ساخت این دسته از اپلیکیشن‌ها دیگر به تیم‌های برنامه‌نویسی تخصصی نیازی نخواهد بود و برنامه‌نویسان شهروند یا عادی ابزار لازم و مسیر درست جهت موفقیت و پیشبرد اهداف شرکت‌ها را در اختیار خواهند داشت.
منبع: آی‌تی‌ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید