ال‌چاپو، بزرگترین قاچاقچی دنیا دستگیر شد

ال‌چاپو، بزرگترین قاچاقچی دنیا دستگیر شد

ال. چاپو، یکی از بزرگترین قاچاقچیان جهان محکوم شد

کد خبر : ۶۷۹۳۰
بازدید : ۲۱۶۷

محکوم شدن بزرگترین قاچاقچی دنیا
ال چاپو در سال ۲۰۱۷ به آمریکا مسترد شده بود

حوآکین گوزمان، سرکرده کارتل بزرگ موادمخدر مکزیک که به ال‌چاپو شهرت دارد در دادگاه محکوم شناخته شده است. او که برای محاکمه از مکزیک به آمریکا مسترد شده با ثروتی بیش از یک میلیارد دلار یکی از مخوف‌ترین رهبران سازمان‌های تبه‌کاری جهان معرفی شده است.

این دادگاه در نیویورک تشکیل شد و هیات‌منصفه ال چاپو را در همه ۱۰ مورد اتهامی که علیه او طرح شده بود مجرم شناخت. اتهامات او شامل توزیع کوکائین و هروئین، تملک سلاح‌های غیرقانونی و پولشویی بود.

آقای گوزمان که ۶۱ سال دارد اکنون باید منتظر تصمیم قاضی برای تعیین دقیق میزان محکومیت او باشد که گمان می‌رود حبس ابد باشد. خواکین گوزمان که کت و شلواری مشکی پوشیده و کراوات زده بود هنگام قرائت حکم احساساتی از خود نشان نداد.

او موقع ترک دادگاه با وکلایش دست داد. همسر ۲۹ ساله اش، اما کورونل، ملکه زیبایی سابق در دادگاه حاضر بود. ال چاپو برای سال‌ها رهبر سازمان تبه‌کاری سینالوآ مکزیک بود که مسئول قتل هزاران نفر در جریان جنگ‌های میان باند‌های قاچاق این کشور معرفی می‌شود.

دادستان‌ها در جریان دادگاه ال چاپو، سازمان تبه‌کاری تحت فرمان او، سینالوآ، را بزرگترین شبکه قاچاق موادمخدر به آمریکا خواندند.
محکوم شدن بزرگترین قاچاقچی دنیا
اما کرونل، همسر ال چاپو هم در دادگاه حاضر بود
او پیش از استرداد به آمریکا چند بار هم در مکزیک بازداشت، محاکمه و زندانی شده بود، اما توانسته بود به کمک نیرو‌های مسلح خود و پرداخت رشوه به مقام‌های زندان فرار کند. اما بالاخره در ماه ژانویه ۲۰۱۶ (سه سال پیش) و پنج ماه پس از آخرین فرار از زندان بازداشت و بعد به درخواست آمریکا به این کشور مسترد شد.

کندن تونل طولانی در زیر سلول ال چاپو و نحوه فرار او از زندان در آن سال (۲۰۱۶) در صدر اخبار جهان قرار گرفت چرا که بسیاری آن را نشانی از فساد گسترده سیستم دولتی و امنیتی در مکزیک ارزیابی کردند.

روز سه‌شنبه (۱۲ فوریه) بعد ۱۱ هفته برگزاری دادگاه، اعضای هیات منصفه در بروکلین نیویورک رای خود را به طور ناشناس اعلام کردند و ال چاپو را در همه موارد اتهامی مجرم شناختند.

قاضی دادگاه برایان کوگن از اعضای هیات منصفه به خاطر آنکه خود را وقف این محاکمه سخت کرده اند تشکر کرد و گفت: عملکرد آن‌ها باعث می‌شود به آمریکایی بودن خود افتخار کند.

اعضای هیات منصفه در این مدت با اسکورت مخصوص به دادگاه منتقل می‌شدند، چون معروف است که ال چاپو سابقه ارعاب شاهدان و حتی صدور دستور قتل آن‌ها را دارد.
محکوم شدن بزرگترین قاچاقچی دنیا
مجله فوربز ال چاپو (راست) را در فهرست ثروتمندترین مردان جهان قرار داده است. انریکه ئنیا نیتو (چپ) تا سال گذشته در قدرت بود

ژانویه گذشته و در جریان این دادگاه، یک شاهد ادعا کرد ال چاپو به انریکه پنیا نیتو، رئیس‌جمهوری سابق این کشور در سال ۲۰۱۲ یکصد میلیون دلار رشوه داده بوده است. آلکس سیفونتز که خود را یکی از دستیاران ارشد قدیمی ال‌چاپو خوانده بود مدعی شد که این رد و بدل شدن رشوه را در سال ۲۰۱۶ به مقام‌ها گزارش کرده بود.

انریکه پنیا نیتو از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ رئیس جمهور مکزیک بود. آن طور که در مکاتبات دادگاه بروکلین نیویورک آمده این شاهد ادعا کرده رئیس‌جمهوری سابق مکزیک ابتدا درخواست ۲۵۰ میلیون دلار کرده بوده، اما در نهایت به ۱۰۰ میلیون دلار رضایت داده است.

آقای سیفونتز می‌گوید این رشوه کلان در اکتبر سال ۲۰۱۲ و از طریق یکی از دوستان ال‌چاپو به رئیس‌جمهوری پرداخت شده است.

محکوم شدن بزرگترین قاچاقچی دنیا
پل معروف بروکلین نیویورک طی سه ماه گذشته هربار که کاروان حامل ال‌چاپو به سوی دادگاه می‌رفت بسته می‌شد

سینالوآ، یکی از مخوف‌ترین سازمان‌های تبه‌کاری جهان است که ال چاپو رهبری آن را از حدود بیست سال پیش و با ورود به قرن بیست و یکم بر عهده گرفت. او تا همین سال گذشته که تحویل آمریکا داده شد نامش در بالای فهرست تحت تعقیب اف‌بی‌آی بود. آمریکا برایش ۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود و همزمان مجله فوربز نامش را در فهرست میلیاردر‌های جهان قرار داده بود.

بنابر گزارش‌ها، پس از دستگیری ال چاپو، اسماعیل گارسیا (ال ماریو) رهبری سینالوآ را برعهده گرفته است و آن طور که الساندرو اسکاتی، عکاس برجسته ایتالیایی و سفیر حسن‌نیت دفتر مبارزه با موادمخدر سازمان ملل متحد می‌گوید با احاطه یافتن فنتانیل بر بازار غیرقانونی مخدر‌های مرفین‌دار در شمال آمریکا، کارتل‌های مکزیک هم در حال تطابق خود با الگوی مصرف جدید در آمریکای شمالی هستند.

محاکمه ال چاپو در نیویورک محصول جمع بندی اتهاماتی علیه او در شش حوزه قضایی از جمله نیویورک، شیکاگو و میامی بود. گفته می‌شود شواهدی که علیه او ارائه شد طی بیش از ده سال جمع آوری شده بود.

منبع: بی بی سی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید