چطور می‌توان سرطان ریه را سریع تشخیص داد؟

چطور می‌توان سرطان ریه را سریع تشخیص داد؟

محققان دانشگاه کمبریج با همکاری محققان دانشگاه لستر واقع در انگلیس راهکار جدیدی را برای تشخیص زودهنگام ابتلا به سرطان ریه با استفاده از آزمایش خون ابداع کردند.

کد خبر : ۶۷۹۹۷
بازدید : ۲۵۶۶
تشخیص زودهنگام سرطان ریه با آزمایش خون
به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس، در این شیوه جدید محققان با استفاده از سی تی اسکن و آزمایش خون توانستند تعداد مولکول‌های دی ان‌ای سلول‌های سرطانی رها شده در ریه موش‌های آزمایشگاهی را شمارش کنند. بر اساس این تحقیقات می‌توان جهش‌های منجر به شکل گیری تومور را از طریق اندازه گیری ذرات رها شده دی ان‌ای در پلاسمای خون تشخیص داد.

محققان توانستند بین تعداد ذرات دی ان‌ای رها شده در ریه‌های موش و اندازه تومور‌هایی که در این اندام موش‌ها تشکیل می‌شود، رابطه‌ای منطقی برقرار کنند.

نتایج این تحقیقات راه را برای تشخیص زودهنگام سرطان ریه با استفاده از آزمایش خون هموار می‌کند. بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، سرطان ریه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان و دومین سرطان شایع است. از هر چهار مرگ ناشی از سرطان، یک مورد به دلیل سرطان ریه است. مطالعات نشان می‌دهد تشخیص و درمان سریع بیماری موثرترین روش در افزایش طول عمر بیمار است.

سرطان ریه معمولا در افراد سالمند دیده می‌شود. از هر سه بیمار مبتلا به سرطان ریه، دو مورد بالای ۶۵ سال سن دارند و کمتر از دو درصد مبتلایان کمتر از ۴۵ سال سن دارند. میانگین سن مبتلایان ۷۰ سال است. از هر ۱۴ مرد، یک نفر به سرطان ریه مبتلا می‌شود و این آمار در میان زنان، یک از ۱۷ زن است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Disease Models and Mechanisms منتشر شده است.
منبع: ایرنا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید