برنامه "عصر جدید" احسان علیخانی؛ زمان پخش نسخه ایرانی "گات تلنت"

برنامه "عصر جدید" احسان علیخانی؛ زمان پخش نسخه ایرانی "گات تلنت"

اسمش را عصر جدید گذاشتم، چون واقعا یک عصر جدید در دوران کاری ام است. از همه تجربه‌های قبلی، چون ماه عسل، سه ستاره و حتی فیلمسازی دشوارتر و پیچیده‌تر است.

کد خبر : ۶۸۰۷۵
بازدید : ۱۴۷۳۰
فرادید | در هفته‌ای که گذشت احسان علیخانی با برنامه " عصر جدید" روی آنتن رفت. برنامه‌ای که از همان آغاز پخش تیزر تبلیغاتی اش حرف و حدیث زیادی به همراه داشت.
تیزر تبلیغاتی عصر جدید

او در گفت و گویی با دوستانش علت اینکه چرا اسم برنامه را "عصر جدید" گذاشته است اینگونه عنوان کرد: "اسمش را عصر جدید گذاشتم، چون واقعا یک عصر جدید در دوران کاری‌ام است. از همه تجربه‌های قبلی، چون ماه عسل، سه ستاره و حتی فیلمسازی دشوارتر و پیچیده‌تر است"

مجری " ماه عسل" در برنامه جدید خود کاری می‌کند که تقریبا چندسالی است در همه جای دنیا آن را تجربه کرده اند.

استعداد یابی میان جوانان و نوجوانان که همه با ورژن خارجی آن "America's Got Talent" آشنا هستند موضوع اصلی برنامه " عصر جدید" است.

"عصر جدید" کپی برداری یا خلاقیت؟
موضوع برنامه، هدف آن، نوع اجرا و وجود داور‌ها می‌تواند پاسخی روشن به این سؤال باشد. نمونه مشابه این برنامه را هرکسی حداقل یکبار در زندگی خود دیده است و همان طور که گفته شد این برنامه می‌تواند کپی " گات تلنت" آمریکایی باشد. البته اینکه برنامه‌های تلویزیونی جدید از نظر کارشناسان اکثرا الگوبرداری از نمونه‌های خارجی است بحثی جدید نیست. زمان پخش "دورهمی" و حتی مسابقه "برنده باش" این نقد‌ها گفته شد و همچنان هم ادامه دارد.

اما نکته مهمی که از دید منتقدان پنهان نمانده این است؛ کپی و الگو برداری از برنامه‌ای دیگر اشتباه نیست و در تمام دنیا دیده می‌شود، اما اینکه این کپی مو به مو از دکور گرفته تا چراغ روی میز داوران باشد، جای کمی بحث و تردید دارد.

تنها تفاوتی که در این مسابقه به چشم می‌خورد حضور مجری برنامه یعنی علیخانی روی صحنه است. او پشت میزی بزرگ در سالن نشسته و بر روند اجرای برنامه نظارت می‌کند. در صورتی که در ورژن خارجی برنامه تنها با ۴ داور و تماشاچیان برگزار می‌شود.

اینکه چرا احسان علیخانی خودش برنامه را اجرا می‌کند هم جای گفتگو دارد. یکی از دلایل آن می‌تواند گام برداشتن در جهت تعدیل نظرات داوران و همراه شدن با شرکت کنندگان باشد و البته دلیل اصلی‌تر شاید استفاده از محبوبیت علیخانی و جذب مخاطب برای برنامه است.

داوران چه کسانی هستند؟
برای داوری این مسابقه علیخانی سعی کرده بهترین‌ها را در حوزه‌های مختلف کنار هم جمع کند تا قضاوت‌ها منصفانه باشد.

رویا نونهالی و امین حیایی در عرصه بازیگری برای همه شناخته شده اند و کسی در کار خوب آن‌ها شک ندارد.

آریا عظیمی نژاد هم بخش موسیقی این برنامه را داوری می‌کند (موسیقی او را در ده‌ها فیلم و سریال بار‌ها شنیده‌ایم، از سریال پایتخت تا دودکش و رستگاران تا فیلمی، چون پارک وی و..)
و کار بشیر حسینی هم پیدا کردن استعداد‌ها در زمینه ورزش و حرکات ورزشی است.

زمان پخش برنامه
این مسابقه شنبه‌ها و یکشنبه‌ها بعد از خبر ساعت ۲۲ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند "فروغی" مدیر شبکه ۳ چینش برنامه‌ها را به گونه‌ای انجام داده است که در این ساعت آنتن در طول روز‌های هفته در اختیار شبکه ۳ باشد.

دوشنبه با برنامه نود، سه شنبه و چهارشنبه با پخش فوتبال لیگ اروپا، پنج شنبه "برنده باش" و جمعه هم احتمالا با برنامه "هفت". شاید بتوان گفت: چنین ایده‌ای دور از ذهن هم نباشد و باید دید تا چه حد موفق خواهد بود؟

شرکت کنندگان چگونه انتخاب می‌شوند؟
قبل از پخش حدود سه ماه پیش اپلیکیشن ثبت نام این برنامه وارد دنیای مجازی شد و هرکسی که فکر می‌کرد استعدادی دارد و می‌تواند مردم را تحت تأثیر قرار دهد کار خود را ضبط و برای برنامه می‌فرستاد. به گفته عوامل " عصر جدید" در همان ابتدای کار بیش از ۳۵۰۰ ویدئو فرستاده شد که هیأت داوری ۲۰ نفره آن‌ها را بررسی و ۵۰ نفر را برای شرکت درمسابقه انتخاب کردند و به این ترتیب برنامه ضبط شد.

در اجرای اصلی و جلوی دوربین تلویزیون شرکت کنندگان باید در ۵ دقیقه استعداد خود را مقابل چشم تماشاچیان و داوارن به نمایش بگذارند. مردم هم می‌توانند از طریق اپلیکیشن روبیکا رای خود را به بهترین کار ارائه شده ثبت کنند.
برنامه کجا اجرا می‌شود؟
این مسابقه در یکی از سالن‌های ورزشگاه آرارات ضبط می‌شود. سالنی که ظرفیت ۳۰۰ نفر تماشاگر برنامه را دارد. استودیو با دکوری چشمگیر ساخته شده است. در برخی قسمت‌ها "ال‌ای دی "‌های نصب شده که نمای بسته صورت شرکت کنندگان و نحوه دید داوران و هیجان تماشاگران را نشان می‌دهند.

سرنوشت "ماه عسل" و " ویژه برنامه سال نو" چه خواهد شد؟
پخش " عصر جدید" احتمالا تا اواخر خرداد ادامه خواهد داشت و این یعنی احسان علیخانی تمام وقت درگیر این برنامه است و با توجه به اینکه او مجری دو برنامه پربیننده " ویژه برنامه سال نو" و " ماه عسل" است، این سؤال پیش آمده که چه کسانی جایگیزین او خواهند شد.

"ماه عسل" همیشه پیش تولیدی چندماه داشته و مهم‌تر از آن اینکه مخاطب به حضور علیخانی در این برنامه عادت کرده است و این کار را برای مدیران شبکه سخت خواهد کرد. باید انتخابی داشته باشند که دل مردم را به دست بیاورند و دوباره پای این برنامه بنشانند.

احتمال اینکه خود علیخانی بتواند در این برنامه‌ها طبق روال هرسال حضور داشته باشد بسیار کم است. چون خود او گفته که پروژه " عصر جدید" بسیار سنگین و سخت است و این ریسک بزرگی در کار حرفه‌ای خواهد بود.

پیام علیخانی پس از پخش دوقسمت از " عصر جدید"
او عکسی متفاوت و پیامی در توضیح روز‌های سخت کار در این برنامه در صفحه شخصی خود منتشر کرد:

ماه‌ها فکر...
ماه‌ها جلسه...
ماه‌ها گپ...
ماه‌ها بیخوابی...
و بدون تعارف و منت
ماه‌ها خون دل خوردن یک تیم یکصدنفره...
به عشق ساختن برنامه‌ای برای کشف استعداد‌های ایرانی؛ در صحنه‌ای باشکوه نه در میادین سخیف؛ البته تا آنجا که باید‌ها و نباید‌ها و هنجار‌ها و نابهنجار‌ها اجازه می‌داد و می‌دهد!
این منم در اولین لحظه‌ای که اولین قسمت از اولین فصل «عصرجدید» بالاخره رفت روی آنتن. همه رفقایی که در لوکیشن حاضر بودند، ناخودآگاه دست زدند. انگار خستگی‌شان دررفت!
به امید اوقات خوشی که همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا برایتان رقم بخورد.

نظرات مردم در فضای مجازی پس از پخش این مسابقه:
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید