فقط سینما میریم که بخندیم!

فقط سینما میریم که بخندیم!

آمار‌ها نشان می‌دهد که کمدی‌ها همچنان در بالاترین جای جدول فروش قرار گرفته‌اند و بی‌رقیب‌اند!

کد خبر : ۶۸۵۹۸
بازدید : ۱۶۰۵
ریما محمدزاده | کمدی‌ها در سینمای ایران همچنان جایگاه ویژه‌ای دارند. با این‌که فیلم‌های اجتماعی در سال‌های اخیر توانستند فروش خوبی داشته باشند و مخاطب‌های زیادی را به سینما‌ها بکشانند، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که کمدی‌ها همچنان در بالاترین جای جدول فروش قرار گرفته‌اند و بی‌رقیب‌اند! فیلم‌های کمدی که توانستند در سال ٩٧ مخاطبان بیشتری را جذب کنند، «هزارپا»، «مصادره»، «تگزاس»، «لونه زنبور»، «قانون مورفی» و «لس‌آنجلس تهران» هستند.
این فیلم‌ها با فروش خوب خود توانستند در بین ١٠ فیلم پرفروش سال قرار بگیرند؛ یعنی از موضوع ١٠ فیلم پرفروش، ٦تای آن کمدی است؛ کمدی‌هایی که معمولا یک چهره مهم به نام رضا عطاران در آن نقش ایفا می‌کند. چهره‌ای که نشان داده به تنهایی می‌تواند مخاطبان بسیاری را برای حضور در سینما مجاب کند و از همه مهمتر، آن‌ها را راضی به بیرون بفرستد. این همان مسأله‌ای است که کمتر در سینمای کمدی ایران می‌بینیم. در ادامه نگاهی انداخته‌ایم به ٦ فیلم پرفروش کمدی در سال ٩٧. (ارقام به تومان است)
فقط سینما میریم که بخندیم!
هزارپا
۳۸،۰۳۶،۰۸۳،۰۰۰
«نبض گیشه در دست هزارپا»؛ این تیتری است که زمان اکران «هزارپا» مدام در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها دیده می‌شد. «هزارپا» آمد تا رکورد فروش سینمای ایران را در دست بگیرد؛ رکوردی که بعید به نظر می‌رسد حالاحالا‌ها شکسته شود. ابوالحسن داودی بعد از گذشت ١٥سال از ساخت فیلم کمدی دوباره سراغ این ژانر آمد.
رضا عطاران و جواد عزتی زوج کمدی این فیلم را تشکیل دادند و از آنجایی که هر دوی این چهره‌ها در سال‌های اخیر فروش خوبی را برای فیلم‌هایی که در آن‌ها بازی کرده‌اند، به همراه داشتند، از همان ابتدا هم می‌شد فروش مناسب را برای این اثر متصور شد. این فیلم با فروش یک‌میلیارد و ٧٠٠‌میلیون تومان در سه‌روز توانست رکورد فروش افتتاحیه در سینمای ایران را هم بشکند. این رکورد پیش از این در اختیار فیلم «نهنگ عنبر ٢» ساخته سامان مقدم بود. استقبال بسیار زیاد از «هزارپا» و سانس‌های فوق‌العاده‌ای که به این فیلم اختصاص پیدا کرد، حاکی از آن بود که درنهایت آمار فروش به رقم قابل توجهی برسد.
یک نکته جالب برایتان تعریف کنم؟ تاریخ اکران «هزارپا» ١٣/٤/٩٧ بود؛ اما این فیلم هنوز هم در برخی از سینما‌ها اکران می‌شود. مثلا توی همین هفته‌ای که گذشت، ٤ سینما در اصفهان، یک سینما در مشهد و یک سینما هم در کرج آن را اکران کردند. «دزدی، اتفاقی متوجه راز یک دختر می‌شود و سعی می‌کند از این موقعیت سوءاستفاده کند.» این خلاصه کمدی مثبت ١٥ساله‌هاست که ٣٨میلیاردی شد.
فقط سینما میریم که بخندیم!

مصادره
۱۵،۶۹۱،۳۴۵،۰۰۰
باز هم پای عطاران درمیان است. او این‌بار در کنار مهران احمدی (در مقام کارگردان) قرار گرفت و در رتبه دوم جدول فروش فیلم‌ها در سال ۹۷ هم جا خوش کرد. مصادره نخستین فیلم مهران احمدی به‌عنوان کارگردان و با نویسندگی علی فرقانی و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی است.
این فیلم محصول سال ۹۶ بوده و در تاریخ ۲۳ اسفند همان سال در سینما‌های ایران اکران شد. داستان فیلم از دهه۱۳۵۰ آغاز می‌شود و ماجرای یک ساواکی به نام اسماعیل یارجانلو (عطاران) است که درگیر ماجرا‌هایی می‌شود. او با خرید بلیت بخت‌آزمایی برنده اعانه ملی می‌شود و با پولی که برده، ۵هزار متر زمین در عباس‌آباد می‌خرد و بر اثر سقوط شاه مجبور به خروج از کشور می‌شود و وکالت زمین را به دوستش جلال خاوندی (بابک حمیدیان) می‌دهد و... این فیلم با نقد‌های متفاوتی مواجه شد.
عده‌ای آن را سخیف دانستند و عده‌ای هم جذاب. رضا عطاران در مصادره همان کاراکتر طناز همیشگی‌اش را به نمایش گذاشت، مردی که در ارتباطات اجتماعی به طرز عجیبی ناشی است و عصبانیت‌های لحظه‌ای و بددهنی‌هایش در موقعیت‌های بحرانی او را به کاراکتری دوست‌داشتنی بدل می‌کند؛ کاراکتری که می‌تواند خیال هر کارگردانی را از گیشه راحت کند!
فقط سینما میریم که بخندیم!
تگزاس
۱۴،۴۲۴،۷۹۸،۰۰۰
«هیچ‌وقت یه ایرانی رو تهدید نکن، حتی تو تگزاس!» این «درباره فیلم» اثر مسعود اطیابی است. فیلمی که حمید فرخ‌نژاد، سام درخشانی و پژمان جمشیدی بازیگران آن هستند. تگزاسی‌ها با حضور در کشور دیگر سعی می‌کنند برخورد کاراکتر‌ها با فرهنگ جدید را به چالش بکشند و از آن موقعیتی طنزآمیز ارایه دهند.
داستان تگزاس ساده است؛ ساسان (درخشانی) شخصی است که به برزیل مهاجرت می‌کند و عاشق دختری به نام آلیس (گابریلا پتری) می‌شود. برادر آلیس به یک خلافکار بزرگ به نام کارلوس بدهکار است و ساسان و آلیس می‌خواهند این بدهی را تسویه کرده و با هم ازدواج کنند. «تگزاس» با همه نقد‌های تندی که به آن شد توانست بیش از ١٤میلیارد فروش داشته باشد.
فقط سینما میریم که بخندیم!
قانون مورفی
۹،۱۶۸،۴۲۰،۰۰۰
فیلم رامبد جوان با فروش این هفته خود توانست در جدول فروش فیلم‌ها در سال ۹۷ بالاتر از لونه زنبور قرار بگیرد. اما بعید است بتواند تگزاس را پشت سر بگذارد. «قانون مورفی» به بیش از ٥میلیاردِ دیگر نیاز دارد! رامبد جوان، امیر جدیدی، امیر جعفری، مهسا طهماسبی، دانیال غفارزاده، سروش صحت، سیروس گرجستانی، آناهیتا درگاهی، ارشا اقدسی و هادی کاظمی بازیگران این فیلم‌اند.
ضمن این‌که سه شرکت‌کننده مسابقه خنداننده شو اول نیز در این فیلم حضور دارند. محمد معتضدی، بهزاد قدیانلو و حسین شاهرخ‌نیا این سه بازیگرند. رامبد جوان درباره فضای این فیلم گفت: «قانون مورفی یک کمدی اکشن سرحال، خوش ریتم و متفاوت با آن‌چه بیشتر در سینمای ایران ساخته می‌شود، است. این فیلم یک اثر کمدی و کاملا خانوادگی است و حتی به نظرم برای نوجوانان می‌تواند خیلی مناسب باشد؛ بدون این‌که خانواده‌ها بابت شوخی‌های اخلاقی و مسائلی از این قبیل نگرانی داشته باشند.»
با این حال، آدم‌هایی پیدا شدند که در سایت‌های مختلف سینمایی و زیر پُست‌های مربوط به این فیلم در شبکه‌های اجتماعی کامنت گذاشتند و از خانوادگی‌نبودنِ آن نالیدند! قانون مورفی‌ها سعی کرده‌اند کمدی متفاوتی را ارایه دهند که تا به حال در سینمای ایران سابقه نداشته. «قانون مورفی» پس از فیلم موفقی، چون «ورود آقایان ممنوع» پنجمین فیلمی است که جوان آن را کارگردانی کرده و بعد از فیلم‌های «اسپاگتی در هشت دقیقه» و «پسر آدم، دختر حوا» بار دیگر در فیلم خودش نقشی را ایفا کرده است. این فیلم هنوز روی پرده سینماهاست.
فقط سینما میریم که بخندیم!
لونه زنبور
۹،۱۴۵،۸۹۲،۰۰۰
«لونه زنبور» که تا دیروز در جایگاه هفتم جدول فروش فیلم‌ها در سال ۹۷ قرار داشت، با فروش بیشتر قانون مورفی به رتبه هشتم آمد. «لونه زنبور» فیلمی به کارگردانی برزو نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی سعید خانی است. این اثر سومین فیلم کارنامه نیک‌نژاد است که در ژانر کمدی ساخته شده. او اغلب به‌عنوان یک فیلمساز تلویزیونی شناخته می‌شود. این فیلم به‌طور خلاصه داستان دو سارقی است که یک جعبه سر راهشان قرار می‌گیرد و پس از آن خود را در موقعیت‌های گوناگونی می‌بینند که هرکدام از آن‌ها قرار است مخاطب را بخنداند.
محسن کیایی که در سال‌های اخیر به واسطه حضور در فیلم‌های برادرش نظیر «بارکد» در سینمای ایران مطرح شد، نقش اصلی لونه زنبور است. در کنار او پژمان جمشیدی و هومن برق‌نورد هم که بیشتر در سریال‌های تلویزیونی دیده شده، در فیلم حضور دارد، در ضمن رعنا آزادی‌ور هم هست.
فقط سینما میریم که بخندیم!
لس‌آنجلس تهران
۷،۱۷۷،۷۸۰،۰۰۰
دهمین رتبه جدول پرفروش‌ها در دست اهالی لس‌آنجلس تهران است. تینا پاکروان، کارگردان و تهیه‌کننده این کار است. درباره این فیلم آورده‌اند: «با کلمات زیر جمله بسازید: (دو نمره) موسیوی فرانسوی، تابلوی نقاشی، استندآپ کمدی، اینستاگرام، فحش رکیک، هاهاها، پیرزن موتورسوارِ تک‌چرخ‌زن، داف وطنی، عشق خارجی، خونه مادربزرگه، درود بر شرف آریاییت!» پرویز پرستویی، مهناز افشار، گوهر خیراندیش، شیرین یزدانبخش و ماهایا پطروسیان بازیگران فیلم‌اند و یک استندآپ کمدین ایرانی مقیم آمریکا به نام ژوبین رهبر را هم معرفی کرده.
طرح اصلی قصه «تهران لس‌آنجلس» از معمول‌ترین فرمول کمدی استفاده می‌کند. فیلمنامه را تینا پاکروان و آنالی اکبری نوشته‌اند. تینا پاکروان دو تجربه سینمایی به‌عنوان کارگردان تا امروز داشته: «خانوم» و «نیمه‌شب اتفاق افتاد». این کار‌ها بیشتر درگیر فضا‌های اجتماعی است. او این بار، اما سراغ یک کمدی رفت و بازیگرانی را هم انتخاب کرد که معمولا انتظار رویت آن‌ها در کار‌های طنز را نداشتیم.
منبع: روزنامه شهروند
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید