۷ مسافردر آزادراه ساوه سوختند

۷ مسافردر آزادراه ساوه سوختند

«ظهر پنجشنبه در کیلومتر ۳۰ محور ساوه- تهران یک اتوبوس بنز با پژو ۴۰۵ و سپس با دو پراید، یک رانا و یک پژو دیگر برخورد کرده بود که بر اثر برخورد شدید و انفجار سواری پژو، دو سرنشین پژو ۴۰۵ و ۵ نفر در پژوی دوم در صحنه جان باختند.

کد خبر : ۶۹۱۵۲
بازدید : ۱۲۴۳۴
۷ مسافردر آزاد راه ساوه سوختند
برخورد شدید ۱۱ خودروی سواری و یک اتوبوس در آزادراه ساوه - تهران جهنمی بر پا کرد که ۷ مسافر زنده زنده در آن سوختند و ۱۴ نفر نیز راهی بیمارستان شدند. ساعت ۲ و ۱۰ دقیقه ظهر پنجشنبه ۲۲ فروردین، گزارش تصادف، انفجار و آتش‌سوزی یک دستگاه اتوبوس بنز قدیمی و ۱۱ خودروی سواری در محور ساوه- تهران حوالی مجتمع رفاهی آرمان به پلیس و عوامل امدادی اعلام شد.

با حضور نیرو‌های پلیس، اورژانس و آتش‌نشانی در محل، مشخص شد ۵ زن و ۲ مرد از سرنشینان خودرو‌ها در میان شعله‌های آتش جان باخته‌اند و بر اثر شدت سوختگی هویتشان قابل شناسایی نیست و مصدومان نیز به مراکز درمانی انتقال یافتند.

راننده اتوبوس متواری است
سردار محمد حسین حمیدی، فرمانده پلیس راه کشور درباره این حادثه به خبرنگار «ایران» گفت: «براساس گزارش‌ها، در این حادثه ابتدا چند خودروی سواری در وسط بزرگراه با یکدیگر برخورد کردند هر چند این تصادف آسیب جانی نداشت، اما به‌دلیل اینکه خودرو‌های آسیب دیده مسیر را مسدود کرده بودند، ناگهان یک دستگاه اتوبوس بنز ۳۰۲ قدیمی که سرعت زیادی داشته نتوانسته اتوبوس را کنترل کند و با یکی از خودرو‌های متوقف شده وسط جاده برخورد کرده که باعث انفجار و وقوع فاجعه‌ای مرگبار شد.»

وی افزود: «بلافاصله پس از این حادثه مسافران اتوبوس و راننده پیاده شده و از محل متواری شدند هر چند این موضوع تحقیقات پلیس را با مشکل روبه‌رو کرده است، اما باعث شد مسافران اتوبوس که طبق بررسی‌ها همگی دانش‌آموزان نوجوانی بودند و از یک باشگاه ورزشی از رباط کریم به مقصد امیرآباد می‌رفتند در این حادثه سالم بمانند.
با توجه به اینکه هنوز هویت واقعی راننده برای ما مشخص نیست، مالک اتوبوس دستگیر شده و برای بررسی‌های تخصصی در اختیار مراجع قضایی قرار گرفته است. به‌طور قطع تا روشن شدن شرایط راننده اتوبوس در لحظه تصادف، این فرد یکی از عوامل اصلی حادثه بوده است. پس از آن بحث فنی خودرو نیز بررسی خواهد شد. همچنین در حاشیه این تصادف تعدادی خودرو نیز که در مسیر مخالف برای تماشا متوقف شده بودند با یکدیگر تصادف کردند که این اتفاق ناشی از رفتار غلطی است که از چندی پیش در زمان وقوع سوانح و بلایای طبیعی رخ می‌دهد و ماجراجویی و عکاسی‌های بی‌مورد سبب بروز حوادث می‌شود.»

هر ۴۰ سرنشین اتوبوس سالم هستند
سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا نیز در تشریح جزئیات این حادثه گفت: «ظهر پنجشنبه در کیلومتر ۳۰ محور ساوه- تهران یک اتوبوس بنز با پژو ۴۰۵ و سپس با دو پراید، یک رانا و یک پژو دیگر برخورد کرده بود که بر اثر برخورد شدید و انفجار سواری پژو، دو سرنشین پژو ۴۰۵ و ۵ نفر در پژوی دوم در صحنه جان باختند. اتوبوس نیز که سرویس مدرسه فوتبال بوده با ۴۰ مسافر از رباط کریم به امیرآباد در حرکت بوده، که همه آن‌ها سالم هستند. از ۱۴ مصدوم این حادثه نیز ۴ نفر در بیمارستان بستری بوده و دیگر مجروحان نیز پس از درمان ترخیص شده‌اند.»

تصادف خودرو‌هایی که برای تماشا ایستاده بودند
مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز گفت: «این تصادف در ۲۰ کیلومتری تهران اتفاق افتاده است. کشته‌ها به‌دلیل سوختگی شدید قابل شناسایی نبودند و اجساد به پزشکی قانونی منتقل شدند. برای امدادرسانی شش آمبولانس و یک بالگرد اعزام شد که دو نفر از مصدومان به بیمارستان لقمان حکیم، دو نفر به بیمارستان امام حسین رباط کریم و سه نفر نیز توسط اورژانس هوایی به بیمارستان امام خمینی (ره) منتقل شدند. سرنشینان اتوبوس نیز همگی پیش از آتش‌سوزی از در پشتی خارج شدند و آسیبی ندیده بودند. براساس گزارش‌ها تعدادی از خودرو‌ها نیز در مسیر مخالف در حال تماشای صحنه تصادف بودند که همین امر سبب تصادف زنجیره‌ای شد، اما تلفات و مجروحی نداشت.»

شناسایی اجساد یک مرد و یک زن
دکتر احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور نیز گفت: «تاکنون ۷ جسد تحویل پزشکی قانونی شده‌اند که از این تعداد ۵ زن و ۲ مرد بودند. براساس گزارش‌ها یک زن و مرد با مشخصات ظاهری توسط خانواده‌ها شناسایی شده‌اند، اما تعیین هویت قطعی جانباختگان پس از آزمایش دی‌ان‌ای مشخص خواهد شد. نمونه‌گیری از خانواده‌ها نیز آغاز شده است.»

لزوم ساماندهی تردد اتوبوس‌های فرسوده
سردار حمیدی، فرمانده پلیس راه کشور با اشاره به کشته شدن ۷ نفر از سرنشینان دو خودروی سواری در این حادثه نیز گفت: «در بررسی علت وقوع این تصادف که تلفات سنگینی داشته است به نکات مهمی باید اشاره داشت؛ در صورتی که افراد در آزادراه‌ها تصادف کرده و متوقف شدند همان‌طور که در قانون هم قید شده است، خودروی خود را به کنار جاده بکشانند تا پلیس به محل رسیده و کروکی بکشد.
چراکه در این مسیر‌ها سرعت خودرو‌ها زیاد است و امکان وقوع فجایع مشابهی دور از ذهن نیست. نکته دوم این است که هنوز در بحث ساماندهی خودرو‌های فرسوده ضوابط و قوانینی از سوی متولیان امر صورت نگرفته است. بسیاری از این اتوبوس‌ها وقتی از رده خارج می‌شوند به جای اسقاط شدن، در ادارات، مدارس و... و در بسیاری از موارد نیز با مجوز شهرداری در حومه کلانشهر‌ها تردد می‌کنند.»

وی افزود: «با توجه به ضابطه‌مند نبودن این اتوبوس‌ها، در تصادف‌های اینچنینی متولیان امر پاسخگو نیستند و پلیس نیز جز برگه معاینه فنی هیچ مشخصه دیگری از آن‌ها ندارد. سال گذشته با شورای هماهنگی ترافیک کشور که زیر نظر وزارت کشور است، مکاتباتی در این رابطه داشته‌ایم و از آن‌ها درخواست کرده‌ایم ضوابط تردد این اتوبوس‌ها را مشخص کنند تا پلیس نیز براساس آن ضوابط کنترل‌ها را انجام دهد، اما هنوز نتیجه‌ای دریافت نکرده‌ایم و از وزارت کشور می‌خواهیم به این موضوع رسیدگی کند.

نکته بعدی اینکه خودرو‌های فرسوده اجازه تردد در جاده‌ها را ندارند و در طرح‌های نوسازی نیز باید این امر در نظر گرفته شود. این اتوبوس‌ها نه تنها فاقد استاندارد‌های تردد در جاده‌ها هستند بلکه به سامانه سپهتن نیز مجهز نیستند. پلیس بار‌ها در این باره وارد عمل شده، اما برخی مسئولان امر مانع از خروج خودرو‌های فرسوده از چرخه تردد جاده‌ای کشور شدند. این تصادف نیز نتیجه رسیدگی نکردن به موارد فوق بود.»
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید