جک ما: راز موفقیت در زندگی پیروی از برنامه‌ی ۹۹۶ است

جک ما: راز موفقیت در زندگی پیروی از برنامه‌ی ۹۹۶ است

موسس شرکت علی بابا: «شخصا معتقدم، بخت یار کسی است که بر طبق برنامه‌ی ۹۹۶ کار می‌کند، بسیاری از چنین فرصتی محروم هستند. اگر کارگران در جوانی بر طبق برنامه‌ی ۹۹۶ کار نکنند، کی می‌خواهند کار کنند؟»

کد خبر : ۶۹۱۶۴
بازدید : ۲۰۵۸۴
ثروتمندترین مرد چین: راز موفقیت در زندگی پیروی از برنامه‌ی ۹۹۶ است
فرادید | ثروتمندترین مرد چین و موسس شرکت علی بابا، با تقدیر از کارگرانی که ساعات طولانی در شرکت‌های تکنولوژی کار می‌کنند، از برنامه‌ی کاری شرکت خود موسوم به «۹۹۶» که از کارمندان انتظار دارد، از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب به مدت ۶ روز در هفته کار کنند، دفاع کرد.

کارمندان علی بابا باید ۷۲ ساعت از ۱۶۸ ساعت یک هفته را در حال کار کردن باشند.

او خطاب به کارمندان خود گفته است: «شخصا معتقدم، بخت یار کسی است که بر طبق برنامه‌ی ۹۹۶ کار می‌کند، بسیاری از چنین فرصتی محروم هستند. اگر کارگران در جوانی بر طبق برنامه‌ی ۹۹۶ کار نکنند، کی می‌خواهند کار کنند؟»

صحبت‌های جک ما مخالفان و موافقانی در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده است. مخالفان می‌گویند این برنامه‌ی کاری به کارگران فشار زیادی وارد می‌کند.

جک ما، که سابقا معلم زبان انگلیسی بود، در سال ۱۹۹۹ شرکت علی بابا را تاسیس کرد و اکنون یکی از ثروتمندترین مردم چین است. او و کارمندان اولیه‌ی شرکت علی بابا ساعات طولانی کار می‌کردند.

بیشتر بخوانید:
ما می‌گوید: در این جهان، همه موفقیت، زندگی خوب و احترام می‌خواهند. اجازه بدهید از همه بپرسم، اگر شما بیشتر از بقیه برای موفق شدن انرژی و وقت نگذارید، چطور می‌توانید در کاری که به آن علاقمند هستید موفق شوید؟

ما گفت: «در مقایسه با بسیاری از شرکت‌های حوزه‌ی تکنولوژی، شرکت علی بابا بسیار موفق است. بسیاری از این شرکت‌ها یا در آستانه‌ی تعطیلی هستند یا بسیاری از کارمندان آن‌ها بیکار شده اند. من هنوز احساس خوش شانسی می‌کنم. هرگز از این که ۱۲ ساعت از روز کار کرده ام، پشیمان نیستم. هرگز این بخش از زندگی ام را تغییر نخواهم داد.»
ثروتمندترین مرد چین: راز موفقیت در زندگی پیروی از برنامه‌ی ۹۹۶ است

فعالان سایت Microsoft's GitHub در ماه جاری، پروژه‌ای با عنوان ۹۹۶.ICU راه اندازی کردند و در این پروژه نام شرکت علی بابا را در میان نام شرکت‌هایی قرار دادند که بدترین شرایط کاری را دارد.

یک سرمقاله که در ماه آوریل در یکی از روزنامه‌های دولتی چین به چاپ رسید، در این باره صحبت کرد که برنامه‌ی کاری ۹۹۶ نقض قانون کار در چین است که که می‌گوید ساعت کار نباید از ۴۰ ساعت در هفته تجاوز کند.

نویسنده این مطلب که که نامش را فاش نکرده است، می‌گوید: «ایجاد و تشویق فرهنگ بیش از اندازه کار کردن، نه تنها به پیشرفت یک کسب و کار کمک نمی‌کند بلکه خلاقیت شرکت را کاهش می‌دهد.»

جک ما که سابقا معلم زبان انگلیسی بود، دوستان خود را متقاعد کرد که به او ۶۰ هزار دلار قرض دهند تا بتواند شرکت تجاری علی بابا را در سال ۱۹۹۹ راه اندازی کند.

دو دهه گذشته است و علی بابا یکی از موفق‌ترین شرکت‌های اینترنتی در جهان و ما یکی از ثروتمندترین مردان دنیاست.

منبع: Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید