تراژدی کلیسای نوتردام و چند حقیقت!

تراژدی کلیسای نوتردام و چند حقیقت!

در حالیکه آتش خشمگینانه کلیسای نتردام را در بر گرفته بود و به هر سو زبانه می‌کشید، پاریسی‌های وحشت زده از پشت کمربند مهار پلیس شاهد سوختن این بنای تاریخی و مذهبی بودند.

کد خبر : ۶۹۲۲۶
بازدید : ۱۶۲۵۵
فرادید | آتشی که از دوشنبه شب به جان کلیسای جامع نتردام در پاریس افتاده بود، با تلاش آتش‌نشانان در ساعات اولیه صبح روز سه شنبه مهار شد، با این حال مقامات آتش نشانی نسبت به وجود باقی مانده‌های شعله‌های آتش در ساختمان هشدار داده اند.

به گزارش فرادید به نقل از گاردین ، در حالیکه آتش خشمگینانه کلیسای نتردام را در بر گرفته بود و به هر سو زبانه می‌کشید، پاریسی‌های وحشت زده از پشت کمربند مهار پلیس شاهد سوختن این بنای تاریخی و مذهبی بودند.

بخش‌های زیادی از سقف و مناره‌های کلیسا کاملا تخریب شده است.

بازرسی‌های اولیه حاکی از تصادفی بودن آتش سوزی است و بنا به گفته‌ی پلیس احتمالا به ساخت و سازی که در درون کلیسای جامع در حال انجام بوده، مربوط می‌شود.

این بنا که متعلق به ۸۵۰ سال پیش و یک شاهکار عصر گوتیک است، تحت مرمت بود که این آتش سوزی رخ داد.

رئیس جمهور فرانسه، امانوئل ماکرون، به سرعت در محل حاضر شد و قول داد که کلیسای جامع دوباره بازسازی خواهد شد.

به گفته‌ی آتش نشانان برج ناقوس و ساختاربندی بنا حفظ شده است.

شهردار پاریس درباره "آتش سوزی وحشتناک" گفت: "در داخل کلیسا مقدار زیادی آثار هنری وجود دارد... یک تراژدی واقعی است."

کمیل پاسکال مورخ فرانسوی نیز گفت: "برای ۸۰۰ سال این کلیسای جامع ناظر و نگهبان پاریس بوده است. برای قرن‌ها ناقوس نوتردام صدای رویداد‌های فرخنده یا نامیمون را به گوش می‌رساند. آنچه می‌بینیم چیزی جز یک حادثه هولناک نیست. "
آثار با ارزش هنری
کلیسای نتردام محل نگهداری آثار با ارزش هنری، آلات موسیقی، مجسمه ها، آثار چوبی و یادگار‌های مذهبی با قدمت هزاران ساله است.

باربارا دریک، مسئول ارشد موزه‌ی متروپلتین در نیویورک گفت: «این بنا روح پاریس است، اما فقط متعلق به مردم فرانسه نیست، این بنا متعلق به بشریت و یکی از یادگار‌های تمدنی است.»

وزیر فرهنگ فرانسه و شهردار پاریس در پاسخ به نگرانی‌ها درباره‌ی سرنوشت آثار هنری و تاریخی گران بها که در کلیسا نگهداری می‌شدند، تصاویری از تخلیه‌ی کلیسا را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند و گفتند بسیاری از آثار هنری و مذهبی از آتش جان سالم به در برده اند. اما سرنوشت بسیاری دیگر از این آثار هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

کلیسای نتردام در جزیره سیته در میانه رود سن و در منطقه چهارم در مرکز پاریس واقع شده‌است و۱۳ میلیون زائر و گردشگر سالانه از آن بازدید می‌کنند.

این کلیسایی است که نام یکی از شاهکار‌های ادبی فرانسه، "گوژپشت نوتردام" اثر ویکتور هوگو از آن وام گرفته شده و گفته می‌شود ساخت کلیسای جامع نتردام ۲ قرن به طول انجامیده است.
چند حقیقت درباره‌ی نتردام
هیچ بنای تاریخی دیگر به اندازه‌ی کلیسای جامع نتردام نماد ملی شهر پاریس نیست. آمار بازدید کنندگان از این کلیسا به مراتب بیشتر از بازدیدکنندگان برج ایفل است.

این بنا از دهه‌ی ۱۲۰۰ بر فراز شهر پاریس ایستاده است.

نام کلیسای نتردام عنوان یکی از شاهکار‌های ادبی فرانسه است. اثر ویکتور هوگو، نویسنده‌ی شهیر فرانسه، با عنوان «گوژ پشت نتردام» یک اثر جهانی است.

این بنا آخرین بار در طی انقلاب فرانسه دچار آتش سوزی شد و از دو جنگ ویرانگر جهانی نجات یافت.
منبع: The Guardian
مترجم: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید