عمران خان؛ نخست‌وزیر «متفاوت» در تهران

عمران خان؛ نخست‌وزیر «متفاوت» در تهران

عمران‌خان اواخر سال ۱۹۹۴ وارد دنیای سیاست شد و درسال ۱۹۹۶حزب تحریک انصاف را در پاکستان تاسیس و هدف از راه‌اندازی این حزب را ایجاد دولت رفاه عنوان کرد.

کد خبر : ۶۹۳۴۶
بازدید : ۹۵۱۲
نخست‌وزیر «متفاوت» در تهران
سیاست دنیای عجیبی است و اینکه یک ورزشکار پس از بالا رفتن از پله‌های ورزش حرفه‌ای قدم به دنیای سیاست بگذارد هم چیز غریبی نیست.
عالم سیاست نشان داده که برای گذر از بازیگری تا رسیدن به کاخ سفید یا فرمانداری یک ایالت و حتی عبور ازخط پایان یک ورزش، برای رسیدن به صندلی ریاست یک کشور تنها باید قدم به جهان بده‌بستان‌های سیاسی گذاشت. عمران‌خان بیست‌ودومین نخست‌وزیر پاکستان یکی از همان سیاستمدارانی است که از ورزش حرفه‌ای قدم به دنیای سیاست گذاشته است. تهران امروز میزبان اوست.

نخست‌وزیر «متفاوت» در تهران
کاپیتان سابق تیم‌ملی کریکت پاکستان در انتخابات سراسری سال ۲۰۱۸ پاکستان با کسب ۱۱۰ کرسی از ۲۶۹ کرسی، اکثریت نسبی کرسی‌های مجلس پاکستان را به‌دست آورد و به‌عنوان نخست‌وزیر این کشور سوگند یاد کرد.
عمران احمدخان نیازی متولد ۱۳مهر ۱۳۳۱ (۵ اکتبر ۱۹۵۲) در شهر «لاهور» پاکستان است. او در یک خانواده ثروتمند در شهر «لاهور» در مرکز ایالت پنجاب میانوالی پاکستان به دنیا آمد. پدرش اکرام‌الله‌خان نیازی و مادرش شوکت خانم نام داشتند.

نخست‌وزیر پاکستان پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در لاهور، سال ۱۹۷۲ راهی انگلیس شد تا در رشته فلسفه، سیاست و اقتصاد در دانشکده «کیبل» دانشگاه آکسفورد تحصیل کند. او برای اولین بار در سن ۱۶ سالگی در یک مسابقه «کریکت سطح اول» (یکی از معتبرترین سری مسابقات کریکت) در لاهور شرکت کرد.
خیلی زود جای خود را در تیم‌های الف، ب. و «سبزها»‌ی لاهور و سپس تیم اصلی این شهر پیدا کرد. عمران‌خان پس از فارغ‌التحصیلی از آکسفورد و پایان قراردادش با یک تیم انگلیسی در «ووسترشر»، سال ۱۹۷۶ به پاکستان بازگشت و جای پایش را در تیم‌ملی کریکت این کشور محکم کرد.

او در سال ۱۹۸۲ به‌دنبال پیروزی در یک بازی در خاک انگلیس عنوان کاپیتانی تیم‌ملی پاکستان را نیز به‌دست آورد. البته این تنها فعالیت‌های نخست‌وزیر ۶۷ ساله پاکستان نیست.
نوشتن مقاله درباره ورزش کریکت در نشریات معتبری از جمله گاردین، ایندیپندنت و دیلی‌تلگراف انگلیس و همین‌طور برخی مجلات در پاکستان، هند، ریاست افتخاری «دانشگاه برادفورد» انگلیس و فعالیت‌های بشردوستانه از جمله راه‌اندازی کمپینی برای تاسیس یک بیمارستان درمان سرطان از دیگر فعالیت‌های عمران‌خان پیش از ورود او به دنیای سیاست است.

عمران‌خان اواخر سال ۱۹۹۴ وارد دنیای سیاست شد و درسال ۱۹۹۶حزب تحریک انصاف را در پاکستان تاسیس و هدف از راه‌اندازی این حزب را ایجاد دولت رفاه عنوان کرد. او در سال ۲۰۰۲ پس از شرکت در انتخابات عمومی پاکستان به مجلس این کشور راه یافت. حزب تحریک انصاف درسال ۲۰۱۳توانست با به‌دست آوردن ۳۰ کرسی به سومین حزب بزرگ در شورای ملی پاکستان تبدیل شود.
عمران‌خان سرانجام در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ قوی‌تر از انتخابات‌های قبلی حاضر شد و حزب او توانست ۱۱۶ کرسی از مجموع ۲۷۰ کرسی شورای ملی پاکستان را به‌دست آورد تا او به‌عنوان نخست‌وزیر پاکستان مسوول تشکیل دولت شود و بتواند رویای تاسیس پاکستان جدید را به واقعیت تبدیل کند. هرچند که بسیاری معتقدند ایده تاسیس پاکستان جدید او تنها در حد یک رویا باقی خواهد ماند.

همچنین برخی باتوجه به طرح ایده‌هایی همچون تاسیس ۵ میلیون باب منزل مسکونی در مناطق مختلف پاکستان با نرخ ارزان برای قشر ضعیف جامعه او را یک پوپولیست توصیف می‌کنند.
ادعای عجیب عمران‌خان درباره حضرت مسیح (ع) نیز یکی دیگر از انتقاد‌هایی است که به او وارد شده است. به گزارش «ایسنا» او پاییز سال گذشته در یک کنفرانس مدعی شد که در تاریخ بشریت به موسی (ع) اشاراتی شده است، اما ما هیچ اشاره‌ای به حضرت عیسی (ع) پیدا نکرده‌ایم! موضعی که با انتقادات بسیاری در آن زمان روبه‌رو شد.

روابط با ایران
عمران‌خان در شرایطی امروز مهمان تهران است که در اولین سخنرانی خود تنها دو روز بعد از اعلام پیشتازی حزب وی در انتخابات عمومی پاکستان گفته بود دولت وی خواهان تعمیق و گسترش روابط بهتر با کشور‌های همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران است.
او همچنین چند بار پیشنهاد میانجیگری بین تهران-ریاض را ارائه کرده و گفته بود که درخصوص جنگ یمن با جمهوری اسلامی ایران و عربستان ارتباط برقرار کرده است. عمران‌خان سفرش به ایران را با سفر به مشهد و زیارت حرم امام رضا (ع) آغاز کرد چراکه به گفته رفعت مسعود، سفیر پاکستان در ایران، او معتقد است اگر از امام (ع) اجازه بگیرد سفر آسان می‌شود. عمران‌خان درحالی به مشهد سفر کرده است که «سنی» است، اما به‌دلیل حضور اقلیت «شیعه» در پاکستان به باور‌های شیعیان احترام می‌گذارد.

نخست‌وزیر پاکستان پیش از این بار‌ها اعلام کرده بود که علاقه فراوانی برای سفر به ایران و دیدن اماکن زیبای تاریخی این کشور دارد. بهمن ماه سال گذشته حمله تروریستی سیستان‌وبلوچستان و انفجار اتوبوس نیرو‌های سپاه در جاده خاش - زاهدان که منجر به شهادت ۲۷ نفر شد به‌دلیل پاکستانی بودن برخی عوامل آن تا حدی بر روابط دوکشور سایه انداخت.
آنچه بر دلخوری ایران از پاکستان در آن زمان افزود همزمانی سفر محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان به پاکستان با وعده پرداخت میلیارد‌ها دلار کمک به این کشور بود. ایران و پاکستان تاکنون بار‌ها به‌دلیل حملات تروریستی در خاک ایران که از سوی برخی نیرو‌های داخل خاک پاکستان علیه ایران صورت گرفته است، از یکدیگر انتقاد کرده‌اند.
آخرین انتقاد‌ها پس از ربوده شدن مرزبانان ایرانی و بردن آن‌ها به خاک پاکستان و حمله افراد مسلح به اتوبوسی در مسیر جاده اوماره وکشته شدن ۱۴ نفر در پاکستان میان دو کشور صورت گرفت. به دنبال آن بود که وزارت امورخارجه پاکستان با ارسال نامه‌ای به سفارت ایران در اسلام‌آباد خواهان همکاری بیشتر برای مبارزه با تروریسم در بلوچستان شد.

رابطه عمران‌خان با عربستان
عمران‌خان همچنین درحالی به ایران سفرکرده است که رابطه خوبی با عربستان دارد. چنان که پاکستان مقصد اولین سفر آسیایی بن‌سلمان پس از قتل خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی بود. البته عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان نیز سال گذشته سفری به عربستان سعودی داشت. سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان با فشار جامعه جهانی به دولت سعودی به دلیل دخالت این کشور در ربوده شدن و قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار مخالف ولیعهد سعودی همراه بود.

روابط با آمریکا
دراین میان شاید عمران‌خان سخت‌ترین رابطه را با آمریکا داشته باشد. عمران‌خان، طی دوران تبلیغات انتخاباتی‌اش خواستار روابط «قابل‌اعتماد» با آمریکا شده بود. اوهمچنین در وعده‌های انتخاباتی خود گفته بود مخالف استفاده از خاک پاکستان به‌عنوان پایگاه عملیاتی آمریکا است.
عمران‌خان دراولین سخنانش پس از پیروزی درانتخابات نیز گفته بود که: «ارتباط ما با آمریکا باید تغییر کند و تبدیل به روابطی شود که دوطرف از آن منفعت ببرند، نه فقط آمریکا.» نخست‌وزیر پاکستان همچنین پاییز گذشته با تاکید بر اینکه کشورش به‌دنبال رابطه مناسب با آمریکا است، خطاب به دونالد ترامپ گفت که کشورش دیگر نیرو یا تفنگدار اجاره‌ای آمریکایی‌ها نیست.
درهمین حال روابط اسلام‌آباد و واشنگتن پس از گفتگو‌های تلفنی مناقشه‌برانگیز مایک پمپئو وزیر امورخارجه ایالات‌متحده و عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان در موضوع پناهگاه ها‌ی تروریستی در خاک پاکستان به‌شدت رو به سردی گراییده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید