اندر فواید "بیکارگی"

اندر فواید "بیکارگی"

راه خروجی از این دیوانگی وجود دارد، و منظورمان مدیتیشن، ورزش یا رژیم غذایی سالم هم نیست (هر چند که این‌ها همیشه مهم هستند). چیزی که از آن حرف می‌زنیم، هیچ کار نکردن است. یا به زبان هلندی: نیکسن.
کد خبر: ۶۹۶۲۵
بازدید : ۲۵۸۶
۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
اندر فواید
 
فرادید| سرتان را شلوغ می‌کنید؟

به گزارش فرادید به نقل از نیویورک تایمز، مدام از اینجا به آنجا دویدن و فهرست‌های طولانی کار‌های در دست انجام، بدل به شاخصی برای جایگاه شده است: من سرم شلوغ است، چون که خیلی مهمم.

شاید وقت آن است که این سرشلوغی را متوقف کنیم. اینکه سرتان شلوغ باشد، تازه اگر واقعا سرتان شلوغ باشد نه اینکه توهم زده باشید، به ندرت می‌تواند شاخصی برای نشان دادن جایگاه فرد باشد. با این حال، تاثیر مخرب آن واقعی است، موارد فرسودگی شغلی، اختلالات اضطرابی و بیماری‌های مرتبط با استرس رو به افزایشند.

راه خروجی از این دیوانگی وجود دارد، و منظورمان مدیتیشن، ورزش یا رژیم غذایی سالم هم نیست (هر چند که این‌ها همیشه مهم هستند). چیزی که از آن حرف می‌زنیم، هیچ کار نکردن است. یا به زبان هلندی: نیکسن.

نیکسن چیست؟

تعریف اینکه هیچ کار نکردن چیست سخت است، چرا که همیشه داریم چیزی انجام می‌دهیم، حتی وقتی که خوابیم.

دورین داجن ماگی، روانشناسی که در موضوع حوصله سررفتگی تحقیق کرده و کتابی در زمینۀ متوازن کردن زندگی و تکنولوژی نوشته، نیکسن را به ماشینی تشبیه می‌کند که موتورش روشن است، اما جایی نمی‌رود.

او می‌گوید: "من اینطور به حوصله‌سررفتگی نگاه می‌کنم، که لحظه‌ای است که در آن هیچ برنامه‌ای و هدفی وجود ندارد جز بودن صرف. "

سندی مان، روانشناس در دانشگاه سنترال لنکشایر انگلیسی، اضافه می‌کند که نیکسن می‌تواند "وقتی باشد که کار‌هایی را که باید بکنیم، نمی‌کنیم. چرا که شاید دلمان نمی‌خواهد، انگیزه‌اش را نداریم. در عوض، کار چندانی انجام نمی‌دهیم. "

تعریفی اختصاصی‌تر از تفکر نیکسن، می‌تواند زمان و انرژی گذاشتن به صورت آگاهانه و فکرشده، برای انجام فعالیت‌های نظیر از پنجره به بیرون نگاه کردن یا بی‌حرکت نشستن باشد. افرادی که هنوز نفهمیده‌اند منظورمان چیست، ممکن است فکر کنند که این فعالیت‌ها از روی "تنبلی" است، یا "وقت‌تلف‌کنی" است. باز هم باید گفت که تلقی چرند است.

قبلاً، اینجا و آنجا از مزایای استراحت دادن به خود در طول روز گفته شده است. تحقیق‌های زیادی نشان داده‌اند که احساس خواب‌آلودگی، خستگی یا هر نوع خستگی روحی دیگری در طول روز کاری، به شکلی چشمگیر از عملکرد و بازده فرد می‌کاهند.

به بیان دیگر: چه در خانه و چه در محل کار، باید این امکان را برای خودمان فراهم کنیم که بعدازظهر را فقط به "بیهودگی" بگذرانیم.
 
اندر فواید
اثر ادوارد برد (Idleness by Edward Bird)

چرا در زندگیمان به نیکسن احتیاج داریم

در کل فرهنگ ما به یک جا نشستن دید مثبتی ندارد، و این موضوع می‌تواند پیامد‌های گسترده‌ای بر سلامت روان، سلامت جسم، بازدهی و دیگر زمینه‌های زندگی ما بگذارد. تکنولوژی نیز کار را سخت‌تر کرده است: گوشی‌های هوشمندی که همیشه با خود اینور و آنور می‌برید، باعث شده‌اند تا اینکه کلاً بیرون بکشید و بیکارگی را در آغوش بکشید، غیر ممکن شود. همچنین، وقتی تمام وقت سعی کنیم خودمان را مشغول نگاه داریم، ممکن است قابلیت یک جا ساکن نشستن را از دست بدهیم، چرا که مغزمان دچار تغییر می‌شود.

فواید بیکارگی (Idleness) بسیار گسترده است.

پژوهش خانم مان نشان می‌دهد که رویاپردازی، که تاثیر ناگزیر بیکارگی است، "در حقیقت باعث افزایش خلاقیت ما می‌شود، و مهارت حل مسئله و اینکه به ایده‌های خلاق برسیم را در ما بهبود می‌بخشد. " برای اتفاق افتادن این امر، نیازمند بیکارگی کامل هستیم.

مان می‌گوید: "اجازه بدهید که ذهن خودش به دنبال محرکش بگردد. آنوقت است که رویاپردازی و گردش ذهن آغاز می‌شود و احتمال خلاقیت در شما افزایش می‌یابد.

برخلاف انتظار، بیکارگی ابزاری عالی برای افزایش بهره‌وری است، چرا که به گفتۀ کریس بیلی، متخصص بهره‌وری و نویسندۀ وبلاگی در این زمینه، "اگر انرژی ما کاملاً صرف شود، بهره‌وری ما خوب نخواهد بود چرا که ما دیگر سوختی برای سوزاندن نخواهیم داشت که بخواهیم بهره‌وری داشته باشیم. "

نیکسن می‌تواند به شما در حل کردن مسائل نیز کمک کند.

مانفرد کتس دوریس، استاد توسعۀ راهبری و تغییرات سازمانی در "Insead" پاریس، می‌گوید: "این کار شما را ذهنتان بیرون می‌کشد و پس از مدتی، چیز‌ها را به روشنی و خارج از مه‌گرفتگی می‌بیند. ".

اما متوقف کردن چرخۀ سرشلوغی در فرهنگی که به انجام رساندن کار‌ها را قدر می‌نهد، کاری است چالش‌انگیز. در اینجا نکاتی را ذکر می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند تا بایستید و فقط باشید:

برای هیچکاری نکردن وقت بگذارید، و هدفمند این کار را بکنید

متوجه شوید که چه زمان‌هایی حداکثر بهره‌وری و خلاقیت را دارید و سپس تشخیص دهید که چه زمان‌هایی که ذهنتان شروع به خاموش شدن می‌کند و کار‌ها فقط محض خالی نبودن عریضه انجام می‌دهید. این زمانی است که باید به قدم زدن یا استراحت دادن به خود اختصاص دهید. آنچه اهمیت دارد، هدفی است که پشت این تصمیم قرار دارد.

آقای کتس دوریس می‌گوید: "من با هدف هیچ کار نمی‌کنم. من می‌دانم که بدون استراحت، نمی‌توانم موثر باشم. "

چیز‌هایی که برایتان اهمیت دارند و چیز‌هایی که موجب لذت در شما می‌شوند را در اولویت قرار دهید و انجام سایر چیز‌ها را تا جای امکان به کسانی بسپارید که کارشان این است. متمرکز شدن روی بخش‌هایی که در زندگی از اهمیت حقیقی برخوردارند، به شما کمک می‌کند تا در برنامۀ روزانۀ خود جا برای وقت آزاد باز کنید. همچنین از توفیق‌های اجباری‌ای نظیر صف ایستادن یا در انتظار از مدرسه به خانه آمدن بچه‌ها را، به فرصت‌هایی برای تمرین بیکارگی بدل کنید.

در مقابل فرهنگ مشغول نگه داشتن خود مقاومت کنید

اگر هیچ کار نمی‌کنید، با افتخار هیچ کار نکنید. اگر وقتی که مشغول هیچ‌کاری نکردن هستید، و کسی از شما پرسید چیکار می‌کنید، راحت بگویید: "هیچی". از استراحت کردن یا به تعطیلات رفتن شرمنده نباشید، و اگر از اینکه به شما به چشم تنبل نگاه کنند دچار احساس گناه شدید، یادتان بیاید که نیکسن نشانۀ تنبلی نیست، بلکه یک مهارت مهم زندگی است. ناراحتی اولیۀ نیکسن را به جان بخرید، و از انسی که مشغولیت همیشگی گرفته‌اید، دل بکنید.

انتظارات خود را مدیریت کنید

آموختن زمان و زحمت می‌خواهد، در نتیجه اگر فوراً به فواید بیکارگی دست نیافتید، ناامید نشوید. بدانید که یکجا ساکن نشستن، ممکن است در ابتدا خیلی راحت نباشد و به تمرین نیاز داشته باشد؛ دقیقاً مثل نرمش.

خانم داجن ماگی، آن را به یک برنامۀ ورزشی تازه تشبیه می‌کند: در ابتدا ممکن است درد بکشید، اما "بعد از مدتی به جایی می‌رسید که به خودتان می‌گویید، چقدر حال می‌دهد. "

محیط خود را از نو سامان دهید

محیط پیرامون شما تاثیر زیادی بر اینکه چقدر می‌توانید پذیرای هیچ‌چیز و هیچ‌کار باشید می‌گذارد، بنابراین فضای فیزیکی خانه و محل خود را مورد بررسی قرار دهید. لوازم الکترونیک خود را دور از دسترس قرار دهید، تا دسترسی به آن‌ها دشوارتر شود و خانۀ خود را به محلی دوستدار نیکسن بدل کنید. یک کاناپۀ گرم و نرم، صندلی راحت، چند کوسن یا فقط یک زیرانداز برای خود تدارک ببینید. به جای اینکه مبلمانتان رو به تلویزیون باشند، آن‌ها را به سمت یک پنجره یا شومینه بچینید.

خارج از چارچوب فکر کنید

اگر نمی‌توانید در خانه یا محل کارتان آرام بگیرید، به پارک بروید یا یک روز جایی اسپامانند ریلکس کنید. خانم داجن ماگی، پیشنهاد می‌کند که افراد مهمانی‌های کسالت ترتیب دهند که در آن میزبان از مهمانان دعوت می‌کند که دور هم جمع شوند و با هم حوصلۀشان سر برود.

آقای بیلی پیشنهاد می‌کند که سبک‌های مختلف زندگی را امتحان کنید، تا سبک زندگی مناسب خود را پیدا کنید.

اگر فکر اینکه هیچ کاری نمی‌کنید اذیتتان می‌کند، ذهنتان را گول بزنید که فکر کنید دارید کاری مولد انجام می‌دهید. برای اینکار می‌توانید از اسباب‌بازی‌های پایان باز نظیر شن جادویی، توپ‌های مدیتیشن، یا ماربل ران استفاده کنید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه