تغییر رویکرد فوتبال ایران با توجه به نوسانات ارزی

نوسانات ارزی در کشور و خصوصا افزایش چند برابری دلار در مقابل ریال از مدت‌ها پیش وضعیت ورزش را متلاطم کرده است. اثر این ماجرا روی همه رشته‌های ورزشی مشهود است و به نظر می‌رسد این موضوع ازکنترل مدیران ورزشی خارج شده چراکه منابع درآمدزایی در این حوزه محدود شده است. فوتبال ایران در دو بخش ملی و باشگاهی متاثر از این اتفاق بوده و به سمت استفاده از منابع ارزان‌قیمت پیش می‌رود.

کد خبر : ۶۹۶۹۵
بازدید : ۳۱۴۹

پس ازگذشت سه ماه از قطع همکاری کارلوس کی‌روش با تیم‌ملی، فدراسیون فوتبال هنوز موفق به پیدا کردن گزینه جانشینی وی نشده است. این درحالی است که دراین مدت گزینه‌های خارجی زیادی به این منظور مطرح شده، ولی به نتیجه نرسیده‌اند. در این خصوص گفته می‌شود بودجه فدراسیون برای استخدام سرمربی خارجی مطرح، کفاف نمی‌دهد و زمزمه‌هایی مبنی براینکه مدیران فوتبال نیز از کمک‌های دولتی در این خصوص ناامید شده‌اند وجود دارد. حالا شاید مشکل تامین ارز مورد نیاز برای سرمربی خارجی، فدراسیون‌نشینان را مجبور به استفاده از گزینه‌های ارزان‌قیمت داخلی کند. از مدت‌ها پیش شایعه حضور مجدد علی دایی در تیم‌ملی وجود داشته است. این اتفاق با اخراج او از باشگاه سایپا قوت بیشتری هم گرفته است. پس بعید نیست شهریار مثل دفعه قبل ناگهان به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی معرفی شود. در کنار او، اما افشین قطبی سرمربی فعلی فولاد که قبلا طعم مربیگری در تیم‌ملی را چشیده نیز تمایل به هدایت مجدد این تیم دارد.

او اخیرا گفته: «آرزویم کار مجدد در تیم‌ملی است.» این دو، گزینه‌های نسبتا ارزان‌قیمت تیم‌ملی محسوب می‌شوند که باید دید در نهایت فدراسیون سکان هدایت تیم‌ملی را به چه کسی خواهد سپرد. اما بخش دیگر تاثیر شرایط ارزی، روی باشگاه‌های فوتبال کشور بوده است که آن‌ها را مجبور کرده دست به عصا باشند. باشگاه پرسپولیس برای پرداخت بدهی برانکو با مشقت فراوانی روبه‌رو شد و شرایط فصل آینده او هم مبهم است. استقلالی‌ها نیز پس از اخراج وینفرد شفر گران‌قیمت، فرهاد مجیدی را به‌عنوان سرمربی موقت انتخاب کردند که نباید هزینه زیادی برای آن‌ها داشته باشد. اما درحالی‌که مدیران این باشگاه اعلام کرده بودند فصل آینده یک مربی خارجی قدرتمند را استخدام خواهند کرد گویا همین نوسانات ارزی باعث شده تا آن‌ها در تصمیم خود تجدیدنظر کنند چراکه اسماعیل خلیل‌زاده عضوهیات مدیره باشگاه استقلال حالا گفته: «مربی خارجی نشود مربی توانمند ایرانی می‌آوریم!»

این تغییر رویکرد نشان می‌دهد مدیران باشگاه زمزمه‌ها برای آماده شدن افکارعمومی را شروع کرده و برای فصل بعد به مربی‌های ارزان‌قیمت وطنی فکر می‌کنند. باشگاه سایپا نیز بعد از اخراج علی دایی هدایت این تیم را به ابراهیم صادقی جوان سپرده تا بلکه به این صورت بخشی از هزینه‌های خود را کم کند. این اتفاقات نشان می‌دهد فوتبال ایران برای آینده خود به‌دنبال «مربی ارزان‌قیمت» است تا بتواند به بقای خود ادامه دهد. درحال‌حاضر برانکو، لیکنز و سرجیو سرمربیان خارجی لیگ برتر فوتبال ایران را تشکیل می‌دهند، اما کسی خبرندارد با وجود مشکلات ارزی آیا آن‌ها درفصل آینده هم در فوتبال ایران حضور خواهند داشت یا خیر.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید