تعیین‌تکلیف «نود» و «برنده باش»

تعیین‌تکلیف «نود» و «برنده باش»

رسانه ملی بزرگ‌ترین سرمایه ملی کشور است و با عنوان سرمایه بزرگ انقلاب محسوب می‌شود. اینکه چرا به‌تازگی مدیر شبکه سه این اندازه حاشیه‌سازی می‌کند، جای سؤال دارد.

کد خبر : ۶۹۷۵۲
بازدید : ۱۴۹۳
تعیین‌تکلیف «نود» و «برنده باش»
فرانک آرتا | روز گذشته شورای نظارت بر عملکرد صداوسیما درباره دو موضوع مهم؛ یعنی تعیین‌تکلیف برنامه‌های تلویزیونی «برنده باش» و «نود» تشکیل جلسه داد.
از مدت‌ها قبل و به‌خصوص از زمان تغییر مدیریت شبکه سوم سیما، انتقادات زیادی به نحوه مدیریت این شبکه شده است که درنهایت با اظهارنظر رسمی مقام معظم رهبری و آیت‌الله مکارم‌شیرازی علیه مدل بخت‌آزمایی‌هایی مانند روبیکا و ... بر برخی از برنامه‌های صداوسیما به‌مثابه اسپانسر‌های پشت‌صحنه‌ای، انتقادات شکل جدی‌تری به خود گرفت.
همواره به تجربه ثابت شده که اغلب مدیران رسانه ملی، خود را در برابر افکار عمومی چندان پاسخ‌گو نمی‌دانند و اگر زمانی موضوعی شکل حاد به خود بگیرد، تنها در حد انتشار بیانیه یا جوابیه از سوی روابط‌عمومی پاسخ‌های کلی ارائه می‌دهند که درنهایت راه هرگونه گفت‌وگوی دوطرفه با رسانه‌های منتقد را می‌بندد!
به همین دلیل ورود شورای نظارت بر عملکرد صداوسیما به این موضوع، آزمون بزرگی محسوب می‌شود تا مدیران صداوسیما را به طور رسمی به تمکین در برابر قانون و افکار عمومی وادار کند. چنین ظرفیتی به شکل قانونی اساسی در قانون اساسی تصریح شده و طبق اصل ۱۷۵ قانون اساسی و بنا بر مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، چنین تلنگری الزامی است.

نکته جالب این است که برنامه‌ای مانند «برنده باش» با مجری‌گری محمدرضا گلزار قرار بود برگ برنده مدیریت شبکه سوم شود تا بتواند با خیال راحت برنامه «نود» را کنار بگذارد و از دست عادل فردوسی‌پور راحت شود! علی فروغی هیچ‌گاه به طور رسمی درباره دلایل حذف برنامه نود به افکار عمومی پاسخ قانع‌کننده‌ای نداده است!
اما با دعوت از محمدرضا گلزار که اغلب فیلم‌هایش در این سال‌ها با شکست تجاری مواجه شده، خواست مدیریت خود را به رخ بکشد، اما ظاهرا نمی‌دانست که علنی‌کردن تقلب نظرسنجی برنامه «نود» که همواره جزء اولین‌های مردم بود، از سوی وزیر ارتباطات، دچار بحران می‌شود.
تا اینکه کار به جایی رسید که از مراجع عظام درباره ساختار اپلیکیشن‌های ستاره- مربع‌ها استفتا شد. آیت‌الله مکارم‌شیرازی جوایز مسابقه «برنده باش» را حرام اعلام کرد.
سؤال مطرح‌شده این بود: «مسابقه‌ای حضوری با عنوان «مسابقه بزرگ برنده باش» از طریق شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا و پخش است که به شرکت‌کنندگان در این مسابقه به ازای پاسخ صحیح به هر سؤال، مبلغ قابل‌توجهی به صورت پلکانی (تا سقف صد میلیون تومان) اعطا می‌کند که با کمک مجری برنامه و فرصت‌هایی که در اختیار هر شرکت‌کننده قرار می‌گیرد، مبلغ جایزه غالبا از پنج میلیون تومان کمتر نیست.
شرط حضور در این برنامه خرید سؤال و پاسخ درست به آن‌ها از طریق اپلیکیشن مخصوص است و در صورت درست‌بودن جواب‌ها، در یک رقابت فشرده، چهار نفر به مسابقه حضوری دعوت خواهند شد.
آیا برگزاری این نوع مسابقات جایز است؟ آیا شرکت در این نوع مسابقات جایز است؟ آیا شرکت‌کننده، مالک شرعی جایزه خواهد شد؟» که ایشان در پاسخ آن را مصداق قمار دانست و عنوان کرد: «این کار قمار است و کسانی که شرکت می‌کنند مالک جوایز نمی‌شوند».
نکته تعجب‌آور این بود که روابط‌عمومی برنامه در جوابیه‌ای عنوان کرد: «فرض مطرح‌شده در سؤال استفتا کامل نیست و طبیعتا فرض ناکامل، جایگاه سؤال را مخدوش می‌سازد»! به‌هرحال مدیر جوان شبکه سوم تلاش خود را به ادامه برنامه «برنده باش» معطوف کرد، اما بالاخره رهبری تذکری صریح به صداوسیما داد.
ایشان در جریان دیدار کارگران صنایع مختلف عنوان کردند: «باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج دهیم و روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم و روش‌هایی شبیه بخت‌آزمایی را ترویج نکنیم که دستگاه‌های مختلف از جمله صداوسیما باید متوجه این معنا باشند».

روز گذشته جلسه‌ای با حضور دکتر علی جنتی و حسام‌الدین آشنا (نمایندگان قوه مجریه)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین اژه‌ای و محمدجواد لاریجانی (نمایندگان قوه قضائیه)، سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی و غلامرضا کاتب (نمایندگان قوه مقننه) و محمدحسین صوفی، دبیر شورا، سیدمرتضی میرباقری، معاون سینما و احمد شهریاری، سمت معاون منابع مالی و سرمایه انسانی سازمان صداوسیما تشکیل شد.
پیش از این یک عضو شورای نظارت بر صداوسیما با بیان اینکه بعد از تذکر اخیر مقام معظم رهبری مبنی‌بر عدم ترویج روش‌های صحیح بخت‌آزمایی دیگر نباید برنامه برنده باش پخش شود، گفت: «شورای نظارت بر صداوسیما در اولین جلسه خود موضوع حذف برنامه ۹۰ و پخش برنامه‌هایی با شائبه قمار را مورد بررسی قرار می‌دهد».

غلامرضا کاتب در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: «اعضای شورای نظارت بر صداوسیما به‌شدت از اتفاقات اخیر در شبکه ۳ گلایه‌مند هستند. اینکه این اتفاقات باعث جریحه‌دا‌رکردن احساسات مردم و مراجع تقلید شدند».

او افزود: «رسانه ملی بزرگ‌ترین سرمایه ملی کشور است و با عنوان سرمایه بزرگ انقلاب محسوب می‌شود. اینکه چرا به‌تازگی مدیر شبکه سه این اندازه حاشیه‌سازی می‌کند، جای سؤال دارد».

این نماینده مجلس یادآور شد: «بعد از اتفاقات برنامه ۹۰ اکنون شاهد واکنش آیت‌الله مکارم‌شیرازی، از مراجع تقلید، مبنی بر قماردانستن مسابقه تلویزیونی برنده باش و بعد از آن تذکر مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج روش‌هایی شبیه بخت‌آزمایی در برنامه‌های صداوسیما بودیم که یقینا آقای علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما، باید در این موضوع نظارت جدی داشته باشد و اجازه ندهد اتفاقات نادرستی در رسانه ملی کشور رخ دهد».

کاتب درباره سرنوشت پخش مسابقه برنده باش گفت: «طبق تذکر مقام معظم رهبری طبیعتا دیگر نباید این برنامه از تلویزیون پخش شود».

همچنین طیبه سیاوشی، نماینده مجلس، در گفتگو با ایسنا با اشاره به تذکر مقام معظم رهبری به دستگاه‌های مختلف از‌جمله صداوسیما درباره استفاده از روش‌های شبیه به بخت‌آزمایی در برنامه‌سازی‌های‌شان، گفت: «مسابقات و سرگرمی‌ها زمینه‌ای خوب برای جذب مخاطب بیشتر برای صداوسیماست؛ اما نباید به چشم «سودجویی» و «درآمدزایی» بیشتر برای صداوسیما نگریسته شود».

او ادامه داد: «پخش مسابقات و سرگرمی‌ها در صداوسیما همان قدر که می‌تواند موجب جذب مخاطب بیشتر برای سازمان صداوسیما شود، به‌مراتب در انتقال فرهنگ عمومی و حتی آموزش مسائل علمی، تخصصی و دینی تأثیرگذار است».

نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از نحوه انتصاب مدیران سازمان و شبکه‌های صداوسیما، گفت: «اصلا مشخص نیست انتخاب مدیران در سازمان صداوسیما براساس چه سازوکار و مکانیسم روشنی انجام می‌شود. تخصص، تجربه، تبحر یا رابطه؟ بخشی از مدیران صداوسیما انتصاب‌های انجام‌شده در این سازمان را به‌هیچ‌وجه «جوان‌گرایی» نمی‌دانند؛ چرا‌که این افراد به‌هیچ‌وجه سابقه و تخصص کار در بدنه تولید شبکه سه را ندارند».
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: «مدیریت صداوسیما با توجه به حجم نارضایتی‌های مردمی در فضای مجازی و واقعی باید عملکرد مدیریت بی‌تجربه و ناپخته شبکه سوم سیما را به نحوی مدیریت می‌کرد که مقام معظم رهبری به صورت مصداقی به موضوع ورود نمی‌کردند.
این مسئله هزینه‌های سنگینی می‌تواند برای صداوسیما داشته باشد. در‌حالی‌که علی‌عسگری در حاشیه هیئت دولت از تداوم پخش برنامه ۹۰ صحبت کرد، فروغی با بی‌اعتنایی تمام برنامه ۹۰ و مجری آن را کنار می‌گذارد و آب از آب هم تکان نمی‌خورد. چطور امکان دارد در سازمان صداوسیما مدیر یک شبکه از سیاست‌های مدیریت مجموعه حرف‌شنوی نداشته باشد؟».

سیاوشی اظهار تأسف کرد و گفت: «سر‌بسته بگویم آن چیزی که در چارچوب صفحه تلویزیون یا از پشت رادیو به مخاطب انتقال داده یا آموزش داده می‌شود، با آن چیزی که در پشت صحنه‌های برنامه‌های صداوسیما در جریان است، با هم متضاد است».
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید