خاص‌ترین مدل‌های رنج‌روور و فولکس‌واگن

خاص‌ترین مدل‌های رنج‌روور و فولکس‌واگن

گروه خودروسازی فولکس‌واگن می‌گوید تا سال ۲۰۳۰ از هر پنج ماشینی که می‌سازد، دو ماشین الکتریکی خواهد بود و تا سال ۲۰۵۰ آلودگی محیط زیست محصولاتش را به صفر خواهد رساند.

کد خبر : ۶۹۸۷۵
بازدید : ۲۹۳۴۵
مهم‌ترین ماشین تاریخ فولکس‌واگن بعد از بیتل و گلف'
فولکس‌واگن مدل استتار شده‌ای از اولین ماشین الکتریکی خود را نمایش داد

آغاز دورانی تازه
فولکس‌واگن با برگزاری مراسمی در شهر برلین، پیش‌فروش اولین مدل الکتریکی خود را آغاز کرد. این شرکت می‌گوید این ماشین مهمترین محصول تاریخ فولکس‌واگن پس از دو مدل بیتل و گلف است و برنامه کارخانه آلمانی برای تبدیل شدن به بزرگترین خودروساز الکتریکی جهان با آن آغاز می‌شود.

ID۳ اولین مدل از بیش از بیست مدل الکتریکی است که در ده سال آینده توسط فولکس‌واگن ساخته خواهد شد. این ماشین به طور رسمی پاییز امسال در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی می‌شود، اما فولکس‌واگن مدل استتار شده‌ای از آن را در مراسم هفته گذشته نمایش داد.

ابعاد این هچ‌بک الکتریکی آلمانی به اندازه ماشین گلف است، اما به گفته کارخانه به اندازه یک سدان متوسط جا دارد. خریداران می‌توانند برای ماشین، سه باتری مختلف سفارش دهند که با هر بار شارژ بین ۳۳۰ تا ۵۵۰ کیلومتر حرکت می‌کند.
مهم‌ترین ماشین تاریخ فولکس‌واگن بعد از بیتل و گلف'
ID۳ اولین مدل از بیش از ۲۰ مدل الکتریکی فولکس‌واگن است

قیمت پایه ID۳ کمتر از ۳۰ هزار یورو (حدود ۳۳ هزار دلار) است که ارزان‌تر از تسلا مدل ۳، مهم‌ترین رقیب این خودرو است. فولکس‌واگن امیدوار است با تعداد بالای فروش با قیمت کم بتواند رقیب آمریکایی خود را از دور خارج کرده و هزینه سنگین سرمایه‌گذاری در خودرو‌های الکتریکی را پوشش دهد.

علاقه‌مندان به خرید این ماشین باید هزار یورو برای ثبت نام پرداخت کنند. فولکس‌واگن اعلام کرد در ۲۴ ساعت بیش از ده هزار تقاضای خرید دریافت کرده که از انتظار این کارخانه بیشتر بوده است. این عدد در برابر مشتریان تسلا مدل ۳ ناچیز است. سه سال پیش، تنها دو روز پس از آغاز پیش‌فروش تسلا مدل ۳، بیش از ۲۷۰ هزار مشتری ثبت نام کردند.

انقلاب الکتریکی فولکس‌واگن بخشی از برنامه وسیع‌تر گروه خودروسازی فولکس‌واگن است که علاوه بر فولکس‌واگن، کارخانه‌های آئودی، پورشه، اشکودا و سئات را هم شامل می‌شود. این گروه خودروسازی اعلام کرده که در ده سال آینده ۸۰ میلیارد دلار در ساخت خودرو‌های الکتریکی سرمایه‌گذاری خواهد کرد و قصد دارد حدود ۷۰ مدل الکتریکی به بازار عرضه کند.

گروه خودروسازی فولکس‌واگن می‌گوید تا سال ۲۰۳۰ از هر پنج ماشینی که می‌سازد، دو ماشین الکتریکی خواهد بود و تا سال ۲۰۵۰ آلودگی محیط زیست محصولاتش را به صفر خواهد رساند.
مهم‌ترین ماشین تاریخ فولکس‌واگن بعد از بیتل و گلف'
رنج‌روور مدل 'فضانوردان' فقط به مشتریان شرکت ویرجین گالاکتیک فروخته می‌شود

رنج‌روور فضایی
لندروور مدل ویژه‌ای از رنج‌روور را برای مشتریان شرکت فضانوردی ویرجین گالاکتیک تولید کرد.

ویرجین گالاکتیک از اولین شرکت‌هایی است که قصد دارد مسافران خصوصی را به مدار زمین ببرد. تاکنون بیش از هفتصد نفر با پرداخت ۲۵۰ هزار دلار برای این مسافرت فضایی ثبت نام کرده‌اند.

لندروور که از شرکای ویرجین گالاکتیک است، مدل ویژه‌ای از رنج‌روور ساخته که فقط به مشتریان ویرجین گالاکتیک و به قیمت پایه ۱۴۴ هزار دلار فروخته خواهد شد.

ماشین براساس لوکس‌ترین مدل رنج‌روور ساخته شده و عنوان "فضانورد آینده ویرجین گالاکتیک" روی دستگیره‌های در حک شده است. داخل ماشین هم با الهام از فضاپیمای شرکت ویرجین گالاکتیک تزیین شده و جالیوانی‌ها با استفاده از بخشی از فضاپیمایی ساخته خواهد شد که مسافران شرکت ویرجین با آن سفر می‌کنند.

مشتری فرانسوی؟
رونمایی از یکی از خاص‌ترین مدل‌های رنج‌روور با شایعه فروش این کارخانه به گروه خودروسازی فرانسوی پی‌اس‌ای (PSA) همزمان شد.

یک خبرگزاری بریتانیایی هفته گذشته اعلام کرد مدرکی را دیده که در آن منافع پیوستن جگوار-لندروور به گروه خودروسازی فرانسوی در آن ذکر شده است.

به گزارش خبرگزاری "پرس آسوسیشن" این گزارش برای مدیران دو شرکت تهیه شده و در آن جزییاتی از صرفه‌جویی در هزینه‌ها و روند پیوستن دو خودروساز به یکدیگر آورده شده است.

یک منبع آگاه در داخل جگوار-لندروور به این خبرگزاری گفته: "همه چیز پشت در‌های بسته به سرعت در حال پیشرفت است. "

پس از انتشار این گزارش، تاتا، مالک هندی جگوار-لندروور اعلام کرد که قصد فروش این کارخانه را ندارد. پی‌اس‌ای هم در بیانیه‌ای گفت که برای خرید جگوار-لندروور عجله‌ای ندارد، اما اگر فرصتی فراهم باشد آن را بررسی می‌کند.

گروه خودروسازی فرانسوی که شامل دو شرکت پژو و سیتروئن است و دولت فرانسه هم از سهامداران عمده آن است، دو سال پیش شرکت اُپل را از جنرال موتورز خرید و آن را از یک کارخانه ورشکسته به سوددهی رساند.
مهم‌ترین ماشین تاریخ فولکس‌واگن بعد از بیتل و گلف'
جگوار-لندروور امیدوار است با رونق مدل‌هایی نظیر جگوار آی-پِیس زیان خود را کاهش دهد

پی‌اس‌ای که بیشتر در بازار اروپا فعال است، قصد دارد با اضافه کردن خودروسازان دیگر به گروه خود به بازار‌های دیگر جهان وارد شود. فیات-کرایسلر به خاطر حضور گسترده در بازار آمریکا و در اختیار داشتن کارخانه جیپ، گزینه‌ای ایده‌آل برای خودروساز فرانسوی است. اما کارلوس تاوارش، مدیر پی‌اس‌ای قبلا از جنرال موتورز و جگوار-لندروور هم به عنوان گزینه‌های مناسب نام برده است.

گروه صنعتی تاتا، جگوار-لندروور را حدود ده سال پیش از فورد خرید. کاهش فروش در چین و بلاتکلیفی درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باعث شده این شرکت در سه ماه آخر سال ۲۰۱۸ بیش از چهار میلیارد دلار ضرر کند.

بزرگترین خودروسازی بریتانیا امیدوار است که با آمدن مدل‌های جدید مانند جگوار الکتریکی آی-پیس (i-Pace)، رنج‌روور ایووک و لندروور دیفندر جلوی ضرر را بگیرد. با این حال پیش‌بینی می‌شود این کارخانه امسال هم زیان‌ده باشد.
مهم‌ترین ماشین تاریخ فولکس‌واگن بعد از بیتل و گلف'
دارا خسروشاهی مدیر اوبر در اولین روز فروش سهام شرکت به بورس نیویورک رفت

اطمینان به آینده
شرکت خدمات تاکسیرانی اوبر، هفته گذشته سهام خود را در بازار بورس عرضه کرد. با اینکه قیمت هر سهم محافظه‌کارانه تعیین شده بود، اوبر نتوانست آنطور که انتظار می‌رفت سرمایه جلب کند و در پایان اولین روز معامله، قیمت هر سهمش بیش از هفت درصد کاهش یافت.

اگرچه بخشی از این عملکرد بد به شرایط کلی بازار مربوط است و نباید با نگاه به چند روز معامله سهام درباره موفقیت این شرکت قضاوت کرد، اما واکنش بازار نشانه مهمی از اعتماد سرمایه‌گذاران به تصویری است که اوبر از آینده حمل و نقل ترسیم می‌کند.

اوبر با این تفکر شکل گرفته که در آینده مردم ماشین شخصی نخواهند داشت. آن‌ها به جای خرید ماشین که بیشتر مواقع از آن استفاده نمی‌شود، برای رفت و آمد از سرویس‌های اشتراکی مانند اوبر استفاده می‌کنند که با ماشین‌ها و هواپیما‌های خودران مسافران را جا‌به‌جا می‌کند.

خودروسازان هم همگام با این نگاه در حال تغییرند و برای کسب درآمد به دنبال راه‌هایی تازه هستند و میلیارد‌ها دلار برای توسعه فن‌آوری‌های خودران سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

از سوی دیگر اوبر و شرکت‌های دیگری که با این دید به آینده می‌نگرند همه زیان‌ده هستند. اوبر در ده سال گذشته حدود ۹ میلیارد دلار ضرر کرده و بعید است به زودی به سوددهی برسد. از سوی دیگر مشکلاتی نظیر آماده نبودن جاده‌ها و مبهم بودن قوانین باعث شده نتوان زمانی دقیق برای استفاده همه‌گیر از ماشین‌های خودران تعیین کرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید