چگونه زخم کهنه اسیدپاشی سر باز کرد؟

چگونه زخم کهنه اسیدپاشی سر باز کرد؟

تکلیف عامل اسیدپاشی چه شد؟ این سؤال یکی از نماینده‌های اصفهانی باعث می‌شود تا زخم کهنه پرونده‌ای که ابعاد سیاسی پیدا کرده است، سر باز کند!

کد خبر : ۷۰۰۶۴
بازدید : ۹۴۶۵
قربانیان اسید پاشی:نه قصاص می‌خواهیم، نه اعدام
زهرا کشوری | مجلسی‌ها امروز دوباره طرح تشدید مجازات اسید پاشی را بررسی می‌کنند! پنج قربانی اسید پاشی دیروز به «بهارستان» آمدند تا از نماینده‌ها بخواهند حمایت‌های درمانی، بیمه‌ای و روانی از آن‌ها و خانواده هایشان را افزایش دهند. این رفت و آمد به دنبال تصویب یک فوریت «طرح مجازات اسید پاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن» توسط مجلسی‌ها در هفته گذشته، پیش آمد.
این طرح با ۱۶۱ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در بهارستان به تصویب رسید. «مرضیه ابراهیمی»، «محسن مرتضوی»، «معصومه عطایی»، «مریم زمانی» و «آرزو هاشمی» از جمله قربانیان اسید پاشی هستند که دیروز به مجلس آمدند. آن‌ها امیدوارند این تردد‌ها به تصویب لایحه‌ای منجر شود که بتواند دسترسی به «اسید غلیظ» را محدود کند!

«طیبه سیاوشی» نماینده مجلس پیش از این به «ایران» گفته بود بهارستان نشین‌ها به دنبال تصویب قوانینی هستند که بتواند سدی جلوی چنین جنایاتی ایجاد کند. محدودیت خرید و فروش اسید هم موضوع دیگری است که روی میز سبز مذاکره زنان نماینده قرار گرفت.
به گفته این نماینده، مجلسی‌ها اعتقاد دارند که باید برچسب‌هایی روی ظروف حاوی اسید نصب شود که میزان خطر آن‌ها را گوشزد کند. سیاوشی اعتقاد دارد نماینده‌ها همچنین باید به دنبال تصویب قوانینی باشند که در دادگاه‌ها جرایمی، چون اسیدپاشی زودتر از دیگر جرایم بررسی شود.

«معصومه عطایی» یکی از قربانیان اسید پاشی اصفهان هم نسبت به روند طولانی رسیدگی به پرونده‌اش گله دارد. او با مخاطب قرار دادن مجلسی‌ها می‌گوید: «نباید رسیدگی به این پرونده‌ها آنقدرطولانی شود. در پرونده‌های اسیدپاشی معمولاً باید حکم نهایی صادر شود تا بتوان دیه و … را گرفت.
حالا تصور کنید که رسیدگی به یک پرونده سه سال طول بکشد، با کدام پول می‌توان هزینه‌های میلیونی عمل جراحی را پرداخت کرد؟ باید سریع‌تر به این پرونده‌ها رسیدگی شود.» در تمام این سال‌ها به گفته قربانیان، مجرم با قید وثیقه آزاد است. عطایی می‌گوید: «نمی‌دانید که این اقدام چقدر حال قربانیان را خراب می‌کند، درحالی که اگر با فوریت به این پرونده‌ها رسیدگی شود، دیگر چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.»

«مرضیه ابراهیمی» یکی دیگر از قربانیان اسید پاشی اصفهان نیز امیدواراست که هرچه زودتر این قانون در مجلس اصلاح و در کشور اجرایی شود. ابراهیمی با تأکید بر این‌که به دنبال انتقام نیست می‌گوید: «قانون باید بازدارندگی داشته باشد.» او باگذشت پنج سال از آن ماجرای تلخ، هنوز نمی‌داند عامل اسید پاشی او و سه زن دیگر در اصفهان کیست. چند موتور سوار خیابان بزرگمهر اصفهان را برای این زن به جهنم تبدیل کردند.
موتور سوارانی که هرگز پیدا نشدند. «طیبه سیاوشی» و ««نعمت احمدی» وکیل دادگستری هر دو تأکید کرده‌اند که پلیس می‌توانست عاملان جنایت خیابان بزرگمهر را پیدا کند! زخم بسته شدن پرونده جنایت خیابانی در اصفهان و عدم مجازات عاملان در میان حرف‌های مرضیه ابراهیمی و «زهرا سعیدی» در مجلس هم سر باز می‌کند.
مرضیه ابراهیمی در این حضور به مجلسی‌ها گله می‌کند و به نمایندگی از چهار قربانی اصفهانی می‌گوید: «تاکنون هیچ جوابی به ما نداده‌اند و باوجود گذشت پنج سال از این حادثه دیه‌ای به ما پرداخت نشده البته من به این دلیل در مجلس نیستم بلکه برای حمایت از طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در اینجا حاضر شده‌ام تا بعد از این دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.»
پاسخ زهرا سعیدی نماینده مبارکه اصفهان به حرف‌های او، نه تنها اعتراض ابراهیمی را در پی دارد که به واکنش تند کاربران فضای مجازی هم منجر می‌شود. سعیدی می‌گوید: «شما از دست مجرم قِسِر در رفته‌ای و فقط یک طرف صورتت آسیب دیده است!
تکلیف عامل اسیدپاشی چه شد؟ این سؤال یکی از نماینده‌های اصفهانی باعث می‌شود تا زخم کهنه پرونده‌ای که ابعاد سیاسی پیدا کرده است، سر باز کند! ابراهیمی به او می‌گوید: ««واقعا متأسفم که شما نماینده اصفهان هستید و نمی‌دانید عاملان حادثه اسیدپاشی اصفهان هنوز مشخص نشده‌اند و به من می‌گویید قِسِر در رفته‌ای!»
علاوه بر مرضیه ابراهیمی، معصومه عطایی دیگر قربانی اسیدپاشی که دیروز به مجلس رفت هم اهل «شهرضا»‌ی اصفهان است. به دنبال این اعتراض، «زهرا سعیدی» بحث را به سمت پیشنهاد اعدام در طرح تشدید مجازات اسیدپاشی می‌برد و می‌گوید: «فکر می‌کنم شما هم همین را می‌خواهید.»
پاسخ ابراهیمی به او، خواست بسیاری از قربانیان اسید پاشی است. او می‌گوید: ««من شخصاً نه قصاص می‌خواهم نه اعدام، بلکه حبس ابد می‌خواهم. قرار نیست این چرخه خشونت ادامه داشته باشد. این افراد هم از حبس ابد بیشتر می‌ترسند.» حتی «آمنه بهرامی» که چند سال قبل توسط خواستگارش قربانی شد، زمانی که توانست قصاص اسیدپاشی را به قانون تبدیل کند، با وجود ایجاد شرایط برای قصاص کسی که صورتش را از او گرفته بود، راضی به اجرای آن نشد.
اما پیدا نشدن عامل اسید پاشی اصفهان مجلسی‌ها را به گفته «فاطمه حسینی» دیگر نماینده به سمتی برد تا پیشنهاد پرداخت دیه از بیت المال را روی میز مذاکره ببرند. او می‌گوید: «ما در این طرح برای برطرف کردن این خلأ پیشنهاد کردیم که در صورت فرار مرتکب اسیدپاشی یا عدم تمکن مالی او یا قابل شناسایی نبودن مرتکب اسیدپاشی، دیه از محل بیت‌المال پرداخت شود.»

حسینی می‌گوید: «همچنین تا پیش از این صرفاً دیه به قربانیان اسیدپاشی تعلق می‌گرفت در حالی که هزینه درمان این افراد به مراتب بالاتر است لذا پیشنهاد ما این است که هزینه درمان برعهده مرتکب باشد و در مواردی که او شناسایی نشده، از محل صندوق تأمین خسارات بدنی تأمین شود.»

«سید محسن مرتضوی»، دیگر قربانی اسید پاشی امیدوار است این حضور به اصلاح قانون ۶۰ ساله اسید پاشی ایران منجر شود. این قربانی اسیدپاشی به ضرورت جبران خسارات روحی و روانی قربانیان اشاره می‌کند و می‌گوید: «در یک بخشی از این طرح به حمایت از بزه دیدگان و قربانیان اشاره شده است که نباید مورد غفلت قرار بگیرد.
تشدید مجازات یک بخش لازم است، اما همانقدر حمایت از بزه دیدگان نیز مؤثر است، ببینید الآن اکثر هزینه‌های درمانی ما تحت پوشش بیمه نیست. من نوعی که قربانی اسیدپاشی شده‌ام اگر بخواهم صورتم را جراحی کنم، جزو عمل‌های زیبایی محسوب می‌شود و بیمه پولی بابت آن پرداخت نمی‌کند، آیا واقعاً تفاوتی بین من که می‌خواهم رد اسید را از صورتم پاک کنم با کسی که می‌خواهد بینی‌اش را عروسکی عمل کند، وجود ندارد؟»

پیش از این قربانیان، تلاش‌های «آمنه بهرامی» قربانی اسیدپاشی باعث شد تا قصاص اسیدپاش قانون شود. اما این قانون هرگز شکل اجرایی به خود نگرفت. باید دید امروز مجلس می‌تواند به دلنگرانی جامعه درباره این جنایت روزافزون پاسخ دهد یا باید شاهد افزایش قربانیان این جنایت کور بود؟
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید