شرط متفاوت برای بخشش قاتل

شرط متفاوت برای بخشش قاتل

به این ترتیب متهم در سال ۹۱ با طی مراحل قانونی پای چوبه دار رفت، ولی با تلاش هیئت صلح و سازش دادسرای جنایی تهران اولیای دم حاضر شدند در ازای ساخت یک شیرخوارگاه از سوی متهم از اجرای حکم قصاص گذشت کنند.

کد خبر : ۷۰۱۹۰
بازدید : ۱۲۹۶۱
ساخت شیرخوارگاه؛ شرط گذشت از قصاص مرد متهم به قتل
خانواده مرد محکوم به قصاص که قرار است برای نجات او از چوبه دار شیرخوارگاه بسازند، از نیکوکاران درخواست کمک کردند.
روز هفتم فروردین سال ۸۳ مسئولان حراست بیمارستانی در پاکدشت به پلیس خبر دادند شخصی مردی را که چاقو خورده به بیمارستان رسانده و فرار کرده و فرد مصدوم جان باخته است.
بررسی‌ها نشان داد، مقتول مردی به نام مهدی است که راننده مینی‌بوسی قرمزرنگ او را به بیمارستان آورده و راننده که زن جوانی همراهش بود به بهانه آوردن مصدوم دیگری فرار کرده است.
با تحقیق از خانواده مقتول مشخص شد آن‌ها راننده مینی‌بوس را نمی‌شناسند، اما می‌دانند مقتول با زنی به نام گلرخ ازدواج موقت کرده بود؛ بنابراین مأموران سراغ گلرخ رفتند، اما مشخص شد او خانه‌اش را عوض کرده است در نهایت گلرخ پنج ماه پس از قتل در صومعه‌سرا دستگیر شد و گفت: مهدی شوهر صیغه‌ای من بود، اما مدتی قبل زمان صیغه تمام شد و من به عقد قربانعلی درآمدم.
روز حادثه مهدی برای تبریک عید به خانه من و مادرم آمده بود، حدود ساعت ۱۲ شب زنگ در به صدا درآمد، مادرم که در را باز کرد و دید قربانعلی است، برای جلوگیری از دعوا، سعی کرد جلوی داخل‌آمدن او را بگیرد، اما نتوانست. آن موقع بود که مهدی و قربانعلی با هم درگیر شدند و قربانعلی چند ضربه چاقو به مهدی زد، خودش هم مهدی را به بیمارستان رساند، اما بعد فرار کرد.

یک ماه بعد از دستگیری گلرخ، قربانعلی خودش را به پلیس معرفی کرد و گفت: آن روز به خانه گلرخ رفتم و کفش مردانه‌ای پشت در دیدم، او قبلا به من گفته بود همسر سابقش برای عیددیدنی و عیادت از مادرش می‌خواهد به خانه او برود و من هم گفته بودم اگر زمانی که من نیستم بیاید مشکلی ندارم، اما وقتی داخل شدم، آن دو را در حالتی نامناسب دیدم و همین باعث درگیری من و مقتول شد که با چاقو ضربه‌ای به او زدم و خودم هم سریع او را به بیمارستان رساندم، اما او فوت کرد.

با تکمیل پرونده، جلسه محاکمه در شعبه ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد و قضات قربانعلی را از اتهام قتل عمد تبرئه کردند، اما او به اتهام قتل شبه‌عمد به پرداخت دیه و زندان محکوم شد، همچنین زن جوان به تحمل ۹ ماه حبس و صد ضربه شلاق محکوم شد. با اعتراض اولیای دم پرونده به دیوان عالی کشور رفت و قضات دیوان حکم قتل شبه‌عمد را نقض کردند و خواستند درخصوص اصل صیغه‌نامه گلرخ و متهم تحقیق شود.
به این ترتیب پرونده دوباره به شعبه ۷۱ برگشت و مشخص شد در زمان ازدواج متهمان هنوز مدت زمان صیغه گلرخ و مهدی تمام نشده بود، به همین خاطر گلرخ به‌دروغ به محضردار گفته بود مهدی به ژاپن رفته و از او خبر ندارد، از این رو محضردار که ابتدا حاضر نمی‌شد آن‌ها را صیغه کند، سرانجام راضی به این کار شد. این در حالی بود که در زمان ثبت صیغه‌نامه قربانعلی و گلرخ فقط دو ماه از صیغه یک‌ساله گلرخ و مهدی گذشته بود.
در نهایت با به‌دست‌آمدن مدارک جدید قربانعلی به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم شد. به این ترتیب متهم در سال ۹۱ با طی مراحل قانونی پای چوبه دار رفت، ولی با تلاش هیئت صلح و سازش دادسرای جنایی تهران اولیای دم حاضر شدند در ازای ساخت یک شیرخوارگاه از سوی متهم از اجرای حکم قصاص گذشت کنند.
خانواده قاتل موفق شدند زمینی را در صومعه‌سرا برای ساخت شیرخوارگاه پیدا کنند، اما اولیای دم زمین انتخاب‌شده را نپذیرفتند و بار دیگر قربانعلی پای چوبه دار رفت. این بار نیز با تلاش خانواده و هیئت صلح و سازش دادسرای جنایی تهران به طور موقت اجرای حکم متوقف شد.
اکنون زمینی در پاکدشت انتخاب شده که خانواده مقتول نیز نظر مساعد خود را در‌مورد زمین جدید اعلام کرده‌اند، اما به خاطر موضوعات مالی ساخت بنا در این زمین شروع نشده و احتمال اجرای حکم بار دیگر قوت گرفته است. از این رو خانواده متهم دست یاری به سوی خیران دراز کرده‌اند تا با فراهم‌شدن بودجه مورد نیاز برای ساخت این شیرخوارگاه سه‌طبقه که قرار است هر طبقه آن ۴۰۰ متر بنا داشته باشد هم اقدامی انسا‌ن‌دوستانه در جهت نگهداری کودکان انجام شود و هم این محکوم به قصاص از مرگ نجات یابد.
در حال حاضر هر‌کس که قصد مشارکت در ساخت این شیرخوارگاه را دارد، می‌تواند آمادگی خود را به شعبه اول دادسرای جنایی تهران اعلام کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید