چه رازی در کامنت‌های اینستاگرام پنهان شده؟

چه رازی در کامنت‌های اینستاگرام پنهان شده؟

سال‌ها بود که نظرات طفیلی و عکس‌ها و ویدئو‌ها بخش اصلی اینستاگرام بودند. اما به‌تازگی نظرات از عکس‌هایی که بالای آن‌ها هستند پیشی گرفته‌اند.

کد خبر : ۷۰۲۴۱
بازدید : ۲۴۹۷
چه رازی در کامنت‌های اینستاگرام پنهان شده؟
دو سال پیش بود که اینستاگرام بخش نظردهیِ پایین پست‌ها را ارتقا داد و افراد توانستند در آنجا با هم حرف بزنند. از آن به بعد همه‌چیز در این شبکۀ تصویری زیر و رو شد.
ترول‌های اینستاگرامی به دنیا آمدند، باب تازه‌ای برای گفتگو یا اظهارنظر‌های فخرفروشانه باز شد، و حتی عده‌ای لابه‌لای این نظرات دنبال نیمۀ گمشدۀ خودشان گشتند؛ و حالا کار به اینجا رسیده که نظردادن چهره‌های مشهور از پست‌های صفحه‌شان مهم‌تر شده. کسی چه می‌داند؟ شاید کامنت‌ها می‌توانند چیز‌هایی بگویند که عکس‌ها از نشان‌دادن آن عاجزند.

اشلیِ ۱۶ساله، که خواسته با نام مستعارش از او نقل‌قول شود، وقتی در اینستاگرام چرخ می‌زند کمتر به عکس‌ها و ویدئو‌هایی نگاه می‌کند که بیشترِ فضا را به خود اختصاص داده‌اند. هر پستی را که دوستان نزدیکش گذاشته‌اند سریع لایک می‌کند و، این میان، مهم‌ترین چیز برای او نظرات زیر هر عکس است.
اشلی می‌گفت: «نظرات راحت‌ترین راه برای برقراری ارتباط است، راحت‌ترین راه برای یافتن افرادی با سلایق مشابه». درواقع، او بهترین دوست خود را سال گذشته در بخش نظرات صفحه‌ای با مخاطبان محدود پیدا کرد. اول چند نظر هوشمندانه توجه او را جلب کرد و بعد روی پروفایل آن دختر کلیک کرد، صفحه‌اش را دنبال کرد و در بخش نظرات عکس‌های اینستاگرام با او وارد گفتگو شد. با هم جور شدند و از آن زمان با هم هستند.

سال‌ها بود که نظرات طفیلی و عکس‌ها و ویدئو‌ها بخش اصلی اینستاگرام بودند. اما به‌تازگی نظرات از عکس‌هایی که بالای آن‌ها هستند پیشی گرفته‌اند.

در یک سال و نیم گذشته، صفحۀ اینستاگرامی commentsbycelebs@ مهم‌ترین اظهارنظر‌های اینستاگرامی افراد مشهور را بازنشر و، با این کار، بیش از یک میلیون دنبال‌کننده پیدا کرده است. این صفحه شبکه‌ای از صفحات کپی‌کار را به دنبال خود ایجاد کرده که بسیاری از آن‌ها هزاران دنبال‌کننده دارند.
بخشی از گسترش فرهنگ نظردهی در اینستاگرام مرهون تغییرات محصول از سوی این شبکه است. در اوت ۲۰۱۷، اینستاگرام نظرات زنجیره‌ای را به امکانات خود افزود که سبب می‌شود افراد راحت‌تر مکالماتی منسجم داشته باشند و، در بهار ۲۰۱۸، شرکت الگوریتمی را بنیاد نهاد که نظرات ارزشمند افراد مشهور، قهرمان‌ها، افراد ذی‌نفوذ و حساب‌های معتبر را پیدا می‌کرد.

پیدا کردن فردی همفکر در اینستاگرام کار آسانی نبود. کشفْ محور تجربۀ اینستاگرامی است و تا حدی به همین خاطر است که این شبکه ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال پیدا کرده است. نوار جست‌وجوی اینستاگرام، که مجموعۀ بی‌پایانی از مطالب ارسالی اینستاگرام را در خود دارد، در کمک به پیداکردن مطالب بیشتر و دنبال‌کردن افراد بیشتر نقش مهمی دارد. افراد به سراغ نوار جست‌وجو می‌روند تا مطالب باحال پیدا کنند، اما لزوماً در پی ارتباط با آدم‌های جدید نیستند.

بخش نظرات روزبه‌روز بیشتر به محلی برای شکل‌گیری ارتباطات تبدیل می‌شود. اخیراً پای مطلبی ارسالی از سوی ستارۀ یوتیوب، اِما چمبرلین، بیش از نوزده‌هزار نظر ثبت شده است.
بسیاری از این نظرات از سوی بچه‌هایی است که تنها به عکس او واکنش نشان داده‌اند، اما دو دختر هم هستند که در همان گفتگو‌های بخش نظرات تصمیم می‌گیرند یک نوع عینک بزنند و زنان جوانی که دربارۀ لباس‌های خود با هم گپ می‌زنند و دیگرانی که دربارۀ سلامت ذهنی بحث می‌کنند.

برخی نوجوانان هم به بخش نظرات عکس‌های دخترکُش نوآ سنتینئو رفتند تا دیگر جوانانِ با مشکل افسردگی را ترغیب کنند به گفت‌وگوی گروهی آن‌ها بپیوندند. اشلی می‌گفت: «من نظراتی دیدم مانند (اگر از نظر جنسی متفاوت هستی، خصوصی پیام بده تا تو را به یک گفت‌وگوی گروهی وارد کنم) یا (اگر این ترم فیزیک پیشرفته داری، خصوصی پیام بده تا به یکدیگر کمک کنیم)».
نظرات در اینستاگرام پیداکردن افراد هم‌سلیقه را راحت می‌کنند. آدم یک نظر را که می‌خواند می‌تواند شخصیت طرف را بشناسد. می‌تواند گلچین کند و مثلاً بگوید «آیا دلم می‌خواهد با چنین آدمی ارتباط داشته باشم؟».

به عبارت دیگر، در دریایی از عکس‌های اینستاگرامی شبیه هم، نظرات امکان می‌دهند بتوانیم شخصیت، افکار و احساسات خود را به‌گونه‌ای عرضه کنیم که عکس‌ها از آن عاجزند. این مسئله به‌ویژه دربارۀ افراد مشهور صدق می‌کند.

اِما دایموند، از مؤسسان صفحۀ «نظرات افراد مشهور»، بیان می‌کرد: «اینکه رایان رینولدز عکسی شگفت‌انگیز را ارسال کند یک‌چیز است و اینکه بلیک لایولی نظری هوشمندانه پای آن بنویسد چیزی دیگر». رینولدز، کریسی تیگن، جان میِر، کوین هارت، کیت بکینسیل و هلی بری همگی از نظردهندگان قهار اینستاگرام‌اند و دائم در بخش نظرات عکس‌های خود و دیگران تبادل نظر می‌کنند. جولی کرِیمر، دیگر مؤسس آن صفحه، گفت: بخش نظرات اینستاگرام آبشخوری طبیعی برای افرادی با سلایق مشترک است.

از نظر بسیاری از کاربران اینستاگرام، یک مطلب ارسالی تنها وسیله‌ای برای برانگیختن یک رشته نظرات است. شاید صفحاتی با عنوان هرروز همان عکس، که دقیقاً یک عکس را هر روز ارسال می‌کنند، خسته‌کننده به نظر آیند، اما هدف آن‌ها تصاویر ارسالی نیست بلکه بحثی است که زیر عکس به راه می‌افتد.
یک صفحۀ اینستاگرامی، که روزانه عکس‌هایی از طرح یک ستاره با جملاتی درون آن را منتشر می‌کند، برای دنبال‌کنندگان خود نوشت: «در بخش نظرات دوست پیدا کنید. چیزی از خودتان بگویید و به دیگران پاسخ دهید». بیش از ۲۵۰۰ نفر پاسخ دادند که اکثر آن‌ها نوجوان بودند. ۳۳ کاربر پاسخ دادند و گفتند علایق مشترکی دارند. برخی از او خواستند از صفحه‌شان دیدن کند؛ یک نفر هم پیشنهاد داد او را با دوستی علاقه‌مند به عکاسی مرتبط کند و یکدیگر را ملاقات کنند.

سلونی پوناتارِ ۲۱ساله، که صفحۀ commentsbyindiancelebrities@ را مدیریت می‌کند، یکی از کاربران اینستاگرامی که در commentsbycelebs@، صفحۀ بازنشر نظرات افراد مشهور، عضو نیست، اظهار کرد که بسیاری از دوستی‌های نزدیکش را از طریق بخش نظرات به دست آورده است.
او گفت: «اینستا پیش‌ازاین عمدتاً شبکه‌ای تصویری محسوب می‌شد، اما از زمانی که در ۲۰۱۷ بخش نظرات ارتقا یافت، همه‌چیز ازاین‌رو به آن رو شد. مردم دوست دارند با هم حرف بزنند... بعضی محتوا تولید می‌کنند؛ می‌دانند جوان‌ها تا نیمه‌شب بیدار می‌مانند. به همین خاطر مثلاً می‌نویسند 'بیایید امشب دربارۀ این فیلم حرف بزنیم'. مردم دست‌به‌کار می‌شوند و برنامه‌های تلویزیونی را تگ می‌کنند تا بقیه هم ببینند. همه در بخش نظرات با هم مرتبط می‌شوند».

اتان کلینبرگ، آگهی‌نویس یک شرکت تبلیغاتی، در تأسیس صفحه‌ای با تمرکز بر نظرات قهرمانان ورزشی همکاری کرد، زیرا متوجه شد نظرات قهرمانان در صفحات یکدیگر اغلب چیز‌های زیادی دربارۀ پشت پردۀ تیم نشان می‌دهد. وی گفت: «این‌گونه عمیق‌تر وارد مسائل تیم می‌شوید».
همچنین می‌توانید از میان نظرات اطلاعات خوبی به دست آورید. کلینبرگ به زمانی اشاره داشت که لبران جیمز دربارۀ مطلب ارسالی مایک شیشفسکی، مربی بسکتبال دانشگاه دوک، نظری نوشته بود. کلینبرگ گفت: «مردم فکر می‌کردند این نشان می‌دهد که شاید پسرش دوک را انتخاب کند».

مانند دیگر مد‌های اینترنتی، برند‌ها هم خیلی زود به قدرت بخش نظرات اینستاگرام پی بردند. کلینبرگ گفت: «وندیز کلاً زیاد نظر می‌گذارد. در یکی از مطالب ارسالی ای‌اس‌پی‌ان، فردی وندیز را تگ کرد و افراد همین‌طور به آن پاسخ می‌دادند».
پیزا هات هم مزاحمی است که نظرات تکراری می‌گذارد. کلینبرگ پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۱۹ برند‌های بیشتری به قطار تبلیغات از طریق نظرات خواهند پیوست. او اظهار داشت: «خودتان هم می‌توانید مطلب بگذارید، اما اگر دربارۀ مطلب ارسالی دیگری نظر بدهید، احتمال اینکه صدایتان شنیده شود بسیار بیشتر است. این کار شما را وارد گفتگو می‌کند».

همچنین بخش نظراتْ دیگر رفتار‌های خلاقانه را افزایش داده است. در چند ماه گذشته، بخش‌های نظرات صفحات افراد مشهوری مانند مارک زاکربرگ، باراک اوباما و لوگان پل پر بوده از ایموجی موآیی، که شبیه سردیس‌های سنگی جزیرۀ ایستر است.
این تلاش هماهنگ را رووان۱ مدیریت می‌کند، نوجوانی ۱۴ساله در پنسیلوانیا که صفحۀ «بر و بچه‌های دام‌دام» را هدایت می‌کند، گروهی شامل هزاران تن، اغلب نوجوان، که در حمله به صفحات معروف اینستاگرام مشارکت می‌کنند.

رووان خیلی زود متوجه شد که بخش نظرات در جذب توجه و دنبال‌کنندۀ جدید بسیار مؤثر است. او حملات را با حساب zuccccccccccc@، صفحه‎ای با بیش از ۳۱۵.۰۰۰ دنبال‌کننده، و dumdumraiders@، صفحه‌ای مختص حمله، مدیریت می‌کند.
به گفتۀ وی، هدف بر و بچه‌های دام‌دام این است که در بخش نظرات صفحات مشهور بیش از هر چیز ایموجی موآیی به چشم آید. برای او و دیگر نوجوانان جذاب است که ببینند بقیۀ افراد با دیدن این ایموجی بی‌معنا کلافه می‌شوند. او گفت: «بیشتر حساب‌های با مخاطب خاص را بچه‌های دبیرستانی اداره می‌کنند. شوخی که زیاد باشد همه‌چیز به سبک دبیرستانی پیش می‌رود».
رووان گفت، از زمان بدنامی جدید بر و بچه‌های دام‌دام، دیگر گروه‌ها هم سعی کرده‌اند حملات مشابهی را ساماندهی کنند.

با افزایش توجه به نظرات، افراد بیشتری هم از آن‌ها برای جلب نظر دیگران به خود استفاده می‌کنند. رووان گفت: «اخیراً تبلیغات شخصی در بخش نظرات زیاده شده است، فکر می‌کنم علت آن است که مردم نظرات را می‌خوانند و این کار کمک می‌کند افراد متوجه آدم شوند».

مزاحمت در بخش نظرات هم مسئلۀ مهمی است. بخش نظرات مطالب ارسالی افراد مشهور ممکن است به‌سرعت به محل درگیری‌های سیاسی تبدیل شود. زنان، به‌ویژه کسانی که از مسائل عدالت اجتماعی یا فمینیسم سخن می‌گویند، تعداد بسیار زیادی نظرات تنفرآمیز دریافت می‌کنند.
این شبکه سال گذشته گزینه‌های بیشتری برای مهار نظرات ارائه داد که به کاربران امکان می‌داد برخی واژه‌ها را فیلتر کنند یا بخش نظرات برخی عکس‌های خاص را خاموش کنند تا با این رفتار مقابله شود.

بااین‌حال، موج نظرات اینستاگرام بنای فرونشستن ندارد. یکی از وجوه مثبت آزمونِ تصادفی بالاآمدن اینستاگرام این بود که وقتی مطالب ارسالی بیشتر مصرف فردی داشتند، تماشای نظرات آسان‌تر بود. شاید این نشانه‌ای باشد که این شبکه به‌خوبی می‌داند که آینده در نظرات است و نه در عکس‌های همراه آن‌ها.

پی‌نوشت‌ها:
• این مطلب را تیلور لورنز نوشته است و در تاریخ ۴ ژانویۀ ۲۰۱۹ با عنوان «How Comments Became the Best Part of Instagram» در وب‌سایت آتلانتیک منتشر شده است. وب‌سایت ترجمان آن را در تاریخ ۵ خرداد ۱۳۹۸ با عنوان «چه رازی در کامنت‌های اینستاگرام پنهان شده؟» و ترجمۀ نجمه رمضانی منتشر کرده است.

•• تیلور لورنز (Taylor Lorenz) از نویسندگان آتلانتیک است که در حوزۀ فناوری مطلب می‌نویسد.

[۱]Rowan
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید