پایان تلخ محمدعلی نجفی و میترا استاد

پایان تلخ محمدعلی نجفی و میترا استاد

نجفی از بهشت رفت، اما گویا داستان نجفی همچنان ادامه داشت. زمان کمی بعد از این استعفا عکس‌هایی از مراسم عقد او با همسر جدیدش یعنی میترا استاد در فضای مجازی منتشر شد که بسیاری می‌گفتند منبع این عکس‌ها تلفن همراه خود این شخص یعنی میترا استاد بوده است.

کد خبر : ۷۰۳۰۸
بازدید : ۱۶۸۹۱۳
پایان تلخ محمدعلی نجفی و میترا استاد
معصومه اصغری | داستان عجیب با پایان تلخ سیاست‌مدار سابق که در آخرین مسئولیت از قضا شش ماهی هم شهردار تهران بود، قطعات متفاوتی دارد؛ اما در آخرین بخش‌ها به اتفاقات و تصمیم‌هایی تکان‌دهنده نزدیک می‌شود.
محمدعلی نجفی را به دورانی که وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان برنامه و بودجه بوده است، می‌شناختند و در این سال‌ها به دور از حواشی روزگار می‌گذراند تا اینکه یک بار دیگر در دولت اول روحانی برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شد؛ اما رأی نیاورد و رئیس‌جمهور وقت در عوض او را به‌عنوان معاون خود در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب کرد.
درباره عملکرد دوگانه نجفی در سازمان و همکاری یا مقاومت در برابر مافیای داخل میراث، حرف‌وحدیث زیاد است؛ اما مسئله مهم این است که محمدعلی نجفی پس از شش ماه عارضه قلبی را پیش کشید و با چند استعفای مکرر به روحانی خواستار رفتن از این مسئولیت شد. رئیس‌جمهور هم پس از اصرار مکرر نجفی این استعفا را پذیرفت و در عوض یک ستاد جداگانه در دولت برای این سیاست‌مدار اقتصادپیشه طراحی کرد و نجفی رئیس ستاد هماهنگی اقتصادی کشور شد.
شنیده‌هایی از دلایل دیگر این استعفا وجود دارد که قابل استناد نیستند؛ اما گفته شده رفت‌وآمد‌هایی اعتراض‌گونه و همراه با تنش از سوی همسر سابق محمدعلی نجفی به دفتر او در سازمان میراث فرهنگی وجود داشته است که ارتباط نجفی با میترا استاد از همان زمان وجود داشته است.
به‌هر‌روی نجفی در فاصله سال ۹۲ تا شهریور ۹۶ دور از فضای ملتهب سیاسی بود؛ هرچند برخی او را یکی از برنامه‌ریزان فتح باب رسانه‌ای ماجرای املاک نجومی با همکاری برخی دیگر قلمداد کردند. نجفی می‌شود اولین و تنها انتخاب اصلاح‌طلبان تازه به بهشت رسیده و در میان چند نامزد تکراری بالاخره رأی می‌آورد و کارش را شروع می‌کند، درحالی‌که گویا هم‌زمان ارتباطش با میترا استاد ادامه داشته است.

استاد در گفت‌و‌گویی که آبان‌ماه ۹۷ با انصاف‌نیوز داشته گفته است: «آقای امین فردین (سازنده کلیپی تخریبی علیه نجفی و خانم استاد) چند ماه پیش کلیپی ساختند که در آن تهمت‌های فراوانی را نسبت به بنده و دکتر نجفی مطرح کردند. ما آن زمان نامزد بودیم تا یکدیگر را بیشتر بشناسیم و بعد ازدواج کنیم».
این دوره هم‌زمان با فعالیت نجفی در شهرداری تهران، ارائه گزارش صدروزه و پیگیری برخی تخلفات دوره قبل در شهرداری تهران و ارائه گزارش‌هایی بود که نجفی به خاطرشان مورد هجمه‌های زیادی به‌ویژه از سوی قوه قضائیه قرار گرفت.
او درعین‌حال درباره ۱۲ پرونده تخلف در شهرداری تهران به دستگاه قضا نامه نوشت و درخواست رسیدگی داشت که هیچ‌گاه سرنوشتشان اعلام یا پیگیری نشد؛ اما دی‌ماه سال ۹۶ با پخش کلیپی در فضای مجازی به‌عنوان مراسم تولد نجفی همراه با تعدادی زن جوان در هتل اسپیناس‌پالاس تهران، داستان شهردار اسبق تهران وارد فاز جدیدی شد و در سراشیبی افتاد که شاید اتفاق دیروز پایانی بر آن بود.
در ادامه اتفاقی غیرمعمول در برج میلاد پای شهردار تهران را به دادستانی باز کرد. در روز‌های نیمه اسفند ۹۶ رقص چند دختربچه در همایشی در برج میلاد اعتراض عمومی را به‌همراه داشت و دستور تعقیب قضائی شهردار تهران که در جلسه هم حضور داشته، صادر شد و نجفی به دادستانی رفت.
دادستانی کل کشور که نسبت به این اتفاق حساسیت بالایی داشت، حتی قرار بازداشت شهردار تهران را هم صادر کرد و بعد هم از او خواست استعفا بدهد. «محمدعلی نجفی در خواب بوده که ساعت ۱۰:۳۰ شب رفته اند درِ خانه و گفته اند بیدارش کنید و بعد هم از او خواسته‌اند استعفا بدهد». این جمله را مرتضی الویری همان زمان به خبرآنلاین گفته بود.
از این تاریخ به بعد بود که در بر پاشنه‌ای دیگر برای نجفی چرخید و او در روز‌های پایانی سال یک‌باره استعفای همراه با اصرار خود را به‌دلیل شرایط جسمی و انجام یک عمل فوری به شورای پنجم تحویل داد.
اعضای شورا هم به تعطیلات نوروزی رفتند و بعد از تعطیلات یک «نه» محکم به نجفی گفتند تا او به کارش ادامه دهد؛ «نه» محکمی که واکنش تند دادستان کل کشور را به‌همراه داشت و نجفی هم بیشتر از قبل بر رفتن اصرار کرد و در نامه خود نوشت: «نماندنم مشیت و اراده الهی است و حالا بعد از ٤٠ سال خدمت می‌خواهم به خودم فکر کنم و دنبال درمان بروم».
نجفی از بهشت رفت، اما گویا داستان نجفی همچنان ادامه داشت. زمان کمی بعد از این استعفا عکس‌هایی از مراسم عقد او با همسر جدیدش یعنی میترا استاد در فضای مجازی منتشر شد که بسیاری می‌گفتند منبع این عکس‌ها تلفن همراه خود این شخص یعنی میترا استاد بوده است.
این عکس‌ها و حواشی آن مدتی در صدر اخبار بود و دوباره به فراموشی سپرده شد؛ اما گویا قرار نبود پرونده این سیاست‌مدار به همین سادگی به پایان برسد. زمستان سال گذشته باز تصاویری مشترک از نجفی و میترا استاد در فضای مجازی منتشر و گفته شد وقتی این دو نفر در محیطی تفریحی بوده‌اند، فردی از آن‌ها عکس گرفته و درگیر شده‌اند و این ماجرا به کلانتری کشیده شده است. دوباره نهنگ این خبر پرحاشیه و مبهم به اعماق رفت تا اینکه روز گذشته با یک خودکشی به ساحل برگشت و خبر قتل میترا استاد رسانه‌ها را دگرگون کرد.

در مدتی که محمدعلی نجفی با تکرار استعفای یک‌باره خود گل به خودی به اصلاح‌طلبان زد، بسیاری بر این عقیده بودند که با دورکردن او از این عرصه می‌توان خسارت‌ها را کم کرد؛ اما اکنون با اتفاقی که روز گذشته رخ داد، مشخص شد نمی‌توان بدون حل‌کردن مشکلات و رهاکردنشان امیدی به حل‌شدنشان داشت.
ورود این زن به زندگی محمد‌علی نجفی با هر شکل و دلیلی و به‌صورت خواسته یا ناخواسته بوده باشد، نتایجی عمومی برای یک جریان داشته است؛ چراکه نجفی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نفرات نزدیک به دولت روحانی و جریان اصلاحات شناخته می‌شود و زندگی خصوصی او نمی‌تواند دور از جایگاه سیاسی‌اش باشد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید